Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 408 ggr
Emmaslindh
2013-12-26 22:41

Fällning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag när jag tittade till mössen och hade lite gosstund, så upptäckte jag plötsligt att Matilda har ett streck rakt över kroppen. Har inte reagerat på detta tidigare så är osäker på om det kommit inatt eller om det har funnits ett längre tag… 

Är det att hon fäller? Eller är det något annat? Hon fick några svarta fläckar på "låren" efter att Molly varit på henne, misstänkte att det var från bett och dessa fläckar finns kvar (kolla höger "lår" så ser man lite svagt) eller är detta också fällning? 

Osäker på val av grupp, så om admin tycker den passar bättre i någon annan är det bara att flytta tråden :)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Annons:
Emmaslindh
2013-12-26 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

en bild till. 

Ser nu även när blixten gjort sitt att hon har fler svarta fläckar. Nu blir jag lite orolig att Molly klår på henne som attans när vi sover! Hört pip från buren men det mycket sällan, tror att Matilda mest gör det när Molly tvättar henne… kan det vara Molly som tvättar för hårdhänt?

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Grodan
2013-12-26 23:19
#2

Fällning/pälsbyte japp. 

"Hack i pälsen" som syns på bakbenet i bild 2 kan bero på naggning från kompis men kan även vara ojämn tickning. Ojämnheter i färg och tickning syns så tydligt på just agouti.

Hon ser också en aningens smal ut, inte för smal (hon är en ganska smal mus i typ) men en aningens aning smal… En del honor är svåra i ung ålder att få ett bra hull på, de springer omkring mkt och gör av med mycket energi…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emmaslindh
2013-12-26 23:31
#3

#2 Okej! jag ska hålla koll på om det dyker upp ännu fler, vad kan jag göra åt detta om det är Molly som är problemet? 🤔

Och åt hennes storlek, yes, hon har gått och blivit smalare de senaste veckorna. Tror att systern norpar åt sig det mesta utav maten, då jag sett henne jaga bort Matilda några gånger. Försökt ge henne mat ur handen när hon är uppe på rasplatsen, men hon har varit alldeles för ointresserad då. I transportburen blir hon bara stressad och vägrar äta… Nu har hon dock börjat våga ta mat ur handen, så brukar även hålla koll på att hon får äta upp solrosfröet (som hon får mer av just nu) själv och utan att systern lägger sig i, så vi har nu börjat jobba på att få upp hennes vikt! 🙂

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Grodan
2013-12-26 23:45
#4

#3 Du har väl bara två möss?

Jag tycker det låter jättetråkigt för Matilda att bli mobbad och biten av sin burkamrat. Det är svårt att råda till något smart här, till dig, då jag själv inte behåller sådana möss. Jag tycker det är elakt och inte alls flocksmart att bita och bråka med sin burkamrat/sina burkamrater.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emmaslindh
2013-12-27 00:22
#5

#4 Yes.. 

Jag vill ju såklart endast det bästa för mina två tjejer. Oavsett vad det innebär för mig att jag måste ta beslut som inte alltid är så roliga. 

Normalt sett när jag sitter och studerar mössen brukar de "sköta" sig med varandra, de blir liksom störda utav min närvaro. Vred på akvariet nu för att kunna se bättre vad som försegår när inte vi är i närheten och kan nu faktiskt tydligt se att Molly jagar iväg Matilda från godsakerna och det känns ju inte alls okej. 

Då kommer ju frågan, båda eller bara Molly? Båda två hade ju Rossel här för ett tag sedan, som faktiskt försvunnit ifrån båda två, men kan de fortfarande smitta andra möss? För isåfall kan ju inte Matilda få en ny kompis… 

Jag ska åka in till vet. imorgon för att låta min älskade guldhamster tjej få somna in, då hon har en livmoderinflammation som vägrar gå över. Isåfall, om det är vad som är bäst för båda, kan de få följa med då. 

Nu känner jag mig fett hemsk som faktiskt känner mig "chill" med detta, jag tycker ju såklart jättemycket om mina möss men de båda två är mer av "titt-möss" än sällskaps möss då de hur mycket jag än försökt är väldigt rädda och osäkra utav sig. Dock är de ju väldigt goa när de väl får komma upp men det tar ju ett tag att få upp dom om man inte lurar in dom i rör…

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Grodan
2013-12-27 00:34
#6

#5 Din lösning behöver inte vara som min. Det här med maten kan du lösa lätt genom att strunta i matskålar och strö ut maten i buren, eller ha flera skålar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Emmaslindh
2013-12-27 00:59
#7

#6 Har alltid haft mat utspritt i buren, sen även matskål med mat i då de haft den sen de kom hit. 

Men jag funderar på, jag har ju flera hus osv till de båda, men de väljer ändå alltid att sova tillsammans, och det är endast vid mat jag kan se att de kivas. Inne i husen tvättar de varandra och ligger och sover överochunder varandra, och de söker trygghet hos varandra när de blir rädda för något. (Jag har slängt strumpor på akvariet nu… lol). Men skulle det kanske funka i större bur? 

Min guldhamster lämnar ju efter sig sin stora bur (den är 3 dubbelt så stor som mössens). Det enda är ju att gallermaskorna är aningen stora för mössen, men om jag ställer den på två pallar så borde det funka ändå då mössen just nu har öppen bur och det funkar bra. För tänkte i större bur finns det mer space och möjlighet till fler matställen…

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Grodan
2013-12-27 01:26
#8

#7 Det jag reagerar mest på är att du tror att de kivas på natten… Kan vi först försöka ta reda på om Molly verkligen är "elak" mot Matilda. Att jagas och kivas lite om maten behöver inte vara "elakt" och mobbing… (sårri, jag använder hårda ord)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emmaslindh
2013-12-27 03:00
#9

#8 Nja, det var mest en tanke att OM de bråkas så måste det vara när vi sover, alltså inte just nattetid menat utan när vi sover… för jag har aldrig sett dom bråka, detsamma gäller för min sambo. De enda tjafs jag sett har varit just runt mat och sedan har jag hört pipande till och från, men absolut inte ofta. 

Jag har suttit och haft hårdkoll på dom nu i snart 2 h, de enda kivet jag ser är just mat-relaterad. Annars så verkar de inte speciellt osams, de hjälps åt flytta från trähuset till lejonet, samt att de ligger och putsar på varandra emellanåt. 

Läste igenom mina inlägg igen och såg att jag missade skriva det faktum att Matilda fick dessa fläckar kanske 2 veckor efter att de kommit hem hit, alltså de mest tydliga fläckarna. De andra ser man inte (ser dom inte nu heller) om man inte har ett starkt ljus på dom så de kan säkert ha funnits där länge också utan att sett dessa tidigare. Fotar inte så ofta med blixt… 

Har iaf beslutat att inte ta med mössen till vet. imorgon, det räcker att vara ledsen över att min bästa vän ska få vandra vidare. 

Jag som ändå är arbetslös/sjukskriven och desutom ensam hemma nu fram till nyår ska ta och spendera min tid med att studera mössen, nu när jag bara har dom kvar och så får jag hoppas att det blir bättre :)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Grodan
2013-12-27 04:44
#10

#9 Låter bra. Jag har tolkat allt fel.

Matrelaterade kiv är inte så allvarliga, bara att försöka lösa på ett bra sätt så att faktiskt Matilda får sin del.

Fällning/pälsbyte händer. I min mening skall det inte synas så tydligt som hos Matilda när en mus är fullt frisk, dvs i full kondition, dock kan väldigt mycket påverka en mus kondition och mycket av detta går att rubricera till miljö och hälsa.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emmaslindh
2013-12-29 22:15
#11

Liten update: 

i och med att min guldtjej togs bort i fredags så blev det lite grejer över, jag har nu rengjort alla hennes saker noggrant och de har nu 2 matskålar för deras basfoder, 1 flaska vatten, 1 skål vatten och när de får färskmat sprider jag denna runt om i buren. 

Detta verkar ha gjort tricket då de nu äter mat från varsin skål och redan på dessa få dagar så har Matilda börjat bli mycket piggare än tidigare, pälsen är glansigare och ögonen mer livfulla. Molly har slutat jaga bort henne från maten, så nu hoppas jag att detta faktiskt håller i sig! 

Kom på nu i skrivande stund att jag kanske skulle väga båda mössen (inte gjort på ett tag) och sedan fortsätta väga Matilda varje dag. Hur mycket anser du att en mus ska väga? eller någon annan som läser detta för den delen, allas åsikter är välkomna så att jag kan ha ett ungefärligt tal på vart jag ska satsa på att få lilltjejen att hamna på vågskalan… 🙂

*supergladochnöjdmusmamma*

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Upp till toppen
Annons: