Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 715 ggr
Mitchika
1/2/14, 2:23 PM

Försvunnen mus

Jag skriver försvunnen, för det är vad hon faktiskt är. Det finns inte ett spår av en mus någonstans i lägenheten. Vi hittade ett par bajspluttar vid sidan av bokhyllan, men vi flyttade på den, plockade ur alla saker ur den och kollade överallt i närheten men inte ett spår. 

Vi har letat högt och lågt, i hyllor, bland skorna, i marsvinsburen, bakom andra burar, gått igenom sängen från topp till tå, men det finns inte ett spår någonstans. Inget är tuggat, inga bajspluttar, inget spår av blod någonstans, inga kissfläckar, absolut ingenting. Nu har vi helt slut på idéer. 

Jag har aldrig haft en mus på rymmen förr (är inte ens musägare, det är min väns möss) så jag har ingen aning om hur vi ska gå vidare härifrån nu. 

Det är just det att det inte finns ett spår. Jag tycker det är helt ofattbart! Det finns ingen väg ut ur lägenheten heller, inte som hon kan ha nåt upp till. 

Vad ska vi göra nu? Kan man bygga hemmagjorda fällor och ha här och var i lägenheten som hon kan fastna i?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Hiro
1/2/14, 2:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag är ingen gnagarägare men jag har hört att man kan sätta ut en hög låda med en ramp upp med mat i lådan så att musen går i men tar sig inte upp själv (då rampen är på utsidan)

Tjeja
1/2/14, 2:32 PM
#2

Vadå "inget hon kan nå upp till"?

Möss är ju suveräna klättrare bara det finns minsta skrovel att greppa i, tror knappast ni har spegelblanka väggar, eller?

Den lär knappast hålla sig kvar på golvet i längden i a f när den väl tagit sig ut ur buren.

Håller tummarna at tni hittar rätt på musen snart!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

ariama
1/2/14, 2:37 PM
#3

Möss är bra på att kunna gömma sig osynligt, utan ledtrådar. Hur länge har hon varit försvunnen? Ta någon kartong som du har, gärna lite större, inte bara en liten ask, och inred helst med lite "kiss" från musburen (eller annat använt material med muslukt). Gör ett mushål på ena sidan, och ställ kartongne med hålet mot väggen (!!) och nån dm mellan vägg och kartong. Välj gärna en vägg under en säng eller något, dvs så lite öppen teräng som möjligt. När möss rör sig, följer de väggar hellre än går över öppen yta. I lådan har du mat, vatten, mysig och varm bolåda. Sedan vittjar du lådan ett par gånger om dagen, genom att först hålla för ingångshålet och sedan lyfta upp lådan och öppna den för att titta inuti.

Grodan
1/2/14, 2:51 PM
#4

Jag skrev en artikel förut för att kunna hjälpa till vid sådana här tillfällen: moss-pa-rymmen

Tycker också att tipset i #1 är bra - är lådan riktigt hög och det finns massa mat och gömställen i (dock ej för nära kanten så att musen kan klättra ut lätt) så stannar den ev däri. Jag har själv lyckats fånga flera möss med hjälp av denna teknik.

#3 Också bra tips


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mitchika
1/2/14, 3:11 PM
#5

#1 Tack, vi är på gång med att "bygga" ett par såna på olika ställen i lägenheten. Nu måste jag bara till affären och köpa något som luktar gott nog för att locka ner henne. 

#2 Jag har ingen erfarenhet av möss alls i stort sett så jag vet inte hur duktiga klättrare dom är. Min lägenhet är råttsäkrad, då jag har råttor som brukar vara ute och springa i vanliga fall som också är fenomenala klättrare. Därav tror jag inte musen skulle ha tagit sig ut, men jag kan självklart ha fel. 

Vi bygger fällor och jag kommer ta fram en eller två gamla burar från källaren och ställa i ordning på golvet med mat och vatten som hon kan ta sig in i. 

#3 Hon har varit borta i högst ett dygn, svårt att säga exakt. 

Tack så mycket för tipsen med lådorna! Vi försöker få tag i några kartonger från affären!

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Hiro
1/2/14, 3:28 PM
#6

#9 Det kan inte vara kartonger, möss har tänder och de är inte rädda att använda dem xd (om det är till det jag skrev dvs)

Annons:
Mitchika
1/2/14, 4:17 PM
#7

#6 Vi har några höga plastbunkar utställda med mat i och vägar upp till kanten. Sen håller vi nu på att bygga en slags bolåda av kartong med mat och bomaterial från deras bur i och jag ska även förbereda en gammal bur på golvet nära deras egna bur med prylar, mat och vatten i och se om hon tar sig in där.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[guldråtta]
1/2/14, 7:31 PM
#8

Kolla i elementen

Mitchika
1/2/14, 8:06 PM
#9

Tusen tack för alla tips!!! 🌺

Musen är hittad, hemma med sin burkompis igen och sitter och tvättar sig nu i skrivande stund. Hon var kall och tanigare än innan, men vi hoppas att hon lyckas återhämta sig!

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Tjeja
1/2/14, 8:08 PM
#10

Toppen vad skönt! Partajar

Vart var den? Blomma

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Hanna01
1/2/14, 8:11 PM
#11

Ja vart var den?

Tjeja
1/2/14, 8:21 PM
#12

Och hur hittade ni den och fick tag i den igen?

Berätta nu för nu har du ju engagerat oss här så nu vill vi veta juh! 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Mitchika
1/2/14, 8:23 PM
#13

#10 Hon satt bakom ett av elementen! Vi tror att hon sprang och gömde sig där när vi härjade runt i jakt på henne i rummet tidigare. Jag kan svära på att vi kollade bakom elementen först innan vi började riva ut byråer, bokhyllan och välte sängen. 

Jag lyfte ut elementet lite och matte fick tag i henne. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Mitchika
1/2/14, 8:26 PM
#14

#12 Hon är en väldigt lugn och tam mus och väldigt gammal, vilket gjorde det ännu mer förvånande att hon tog sig ut. Men hon är extremt nyfiken, så hennes matte tycker inte att det var så konstigt. 

Hon blev så förvånad när elementet rörde på sig och hennes matte slösade ingen tid på att skopa upp henne. Det blev inte mer dramatiskt än så, tack och lov. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Tjeja
1/2/14, 8:27 PM
#15

Tack för uppdateringen! Skönt att allt är till rätta igen!  🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Minoth
1/2/14, 9:39 PM
#16

Tänk på att säkra buren ordentligt nu

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Moonchillas
1/3/14, 6:59 AM
#17

Åååh vad skönt att hon kom till rätta ❤️

Grodan
1/5/14, 9:07 AM
#18

Vad skönt att hon kom till rätta! 👍❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: