Bur, strö, inredning & tillbehör

Någon som har testat detta strö?

2014-01-04 16:35 #0 av: Mellmell

http://www.pwss.se/product.php?productid=16704&cat=563&page=1

Någon som har provat detta? Vad tyckte ni? 

Anmäl
2014-01-04 16:49 #1 av: VildaVittra

Ska man verkligen stödja en import av en produkt ända ifrån Afrika, när det finns utmärkta produkter som produceras i Sverige?

Förvisso har jag sett hö (alltså torkat gräs) som saluförs i Sverige men producerats i Usa. Har vi ont om ogräs numera?

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2014-01-04 16:52 #2 av: Mellmell

vilka bra produkter har vi i sverige då? spån ska man ju inte använda, produkter av gräs kan jag inte ha då jag är allergisk...Om man kan köpa carefresh som är från usa, varför inte från afrika? en undran bara :) Vet inte vilket sorts strö jag ska ha i min bur än, alla förslag är välkomna, utom just spån och hö/halm/gräs

Anmäl
2014-01-04 17:07 #3 av: Artlink

#0 testa och berätta!

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl
2014-01-04 17:19 #4 av: VildaVittra

#2 Vill man ha ett grävbart substrat så finns det torv, hampaströ osv. Blandar du ut det med lite lera och låter torka så kan djuret även gräva gångar. Man kan även lägga helt vanlig sand i buren.

Jag skulle inte köpa från usa heller.

Dessutom är bomullsodlingen en av de mest gifttyngda i världen, gifter som finns kvar i produkten, så jag skulle definitivt inte tvinga mina djur att leva i en sådan miljö i deras bur.

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2014-01-04 17:47 #5 av: Emmaslindh

jag testade ett annat bomulls strö för något år sedan, "no smell" men den påsen fick träffa sopprummet ganska fort då jag upplevde damm, damm och mera damm! vet inte om detta dammar lika mycket, men kan tänka mig det då de båda är en restprodukt från bomullsodlingen.

Tacka vet jag och mina mustjejer Toa-lätt, dammfritt och fröknarna älskar det, många tycker att deras möss inte verkar kunna gräva i det då det är så klumpigt, men mina tjejer gräver på utan problem och verkar väldigt glada med livet :) kombinerar ibland min toa-lätt med chipsi SUPER :)

Anmäl
2014-01-04 19:01 #6 av: TheCottonCandy

Det finns ströet Toa-lätt som jag själv använderSkrattar Dock blandar jag det med spån, men det går att använda det som det är eller så kan man blanda det med papper eller liknandeGlad Det dammar inte och har bra uppsugningsförmåga Glad

Anmäl
2014-01-04 19:08 #7 av: Mellmell

Toa-lätt eller hampaströ från granngården får jag kolla in då :)

Toa-lätt hade jag till mina råttor för flera år sen, tyckte det lukta jättegott i påsen Skrattar Men blä när de kissade...dock kanske hanråttor luktar värre än mustjejer ;)

Anmäl
2014-01-04 19:33 #8 av: KickiG

Jag blandar för tillfället Toa-Lätt, chipsi och hö till mina möss, och de verkar funka. Har i en hel del toapappersrullar och hushållspappersrullar som de gräver ner och använder som gångar. Verkar funka fint att göra gångar när man får lite stöd av rullarna emellanåt. En del gångar går precis vid burväggen, så de får stöd även från den.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2014-01-05 09:04 #9 av: Grodan

Jag är en sådan som gärna testar nya strön. Gärna som är billiga.

Ströet som det länkas till i #0 heter
Cotton Rabbit Bomullsströ, Mix 240 Liter

Här en skärmdump

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.