Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1401 ggr
ariama
1/6/14, 1:26 PM

Vackert bo jag bygga vill ...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar ju att pyssel-göra åt mina möss. Att finna vackra stadiga små kartonglådor gör mig lycklig! Fann en på återvinningsstationen här om dagen.

Hm, det var förstås något vackert inuti den, minns inte vad, lämnade "det vackra" kvar åt andra, och tog kartongen och smet hem.

Skära upp mushål som dörr brukar jag förstås göra. Denna gång skar jag inte bort hela, utan det fick bli kvar som en dörr i stället. För att dörren ska förbli öppen hela tiden, och ingen mus ska komma i kläm om den drar dörren med sig när den går in, fäste jag med en skruv.

Det blev även en söt "dörrknopp" i metall.

Inga farliga saker får sticka ut någonstans, så på insidan fäste jag en pärla (med hål igenom att skruva på skruvens spets), och tejpade över alltsammans med svart eltejp (syns inte från utsidan).

Lite klistermärken för skoj skull. Och sådan där genomskinlig plast med klister på ena sidan, fäster jag ofta på taken. Då kan de gå där och smutsa ner. Det är lätt att torka rent igen.

Möss gnager alltid sönder botten när de får kartong-bon. Då brukar jag ta såna här plastlock från godislådor - såna som vi musfolk ibland gör om till transportlådor - och klipper till lagom storlek för att täcka botten. Det brukar funka utmärkt!

Då fortblir askens botten var ahel, och hela lådan kan luftas upp utan att allt faller ut.

Över plastskivan i botten har jag sedan först en kartongbit som de älskar att gnaga sönder (varsågoda!), och sedan klipper jag till tidningspapper, och sedan strimlar jag tidningspapper och lite toapapper, som de kan boa med.

Så här ser resultatet ut:

Annons:
ariama
1/6/14, 1:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

… och invändigt …

ariama
1/6/14, 1:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Inuti har jag liksom två rum, en "farstu" innan ett nytt mushål leder in i själva "sovrummet".

ariama
1/6/14, 1:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag fann också en lustig … "vad-det-nu-är" … och den tog jag meddetsamma!

Den är väl till för någon blomma kanske? Ingen aning! Den är i porslin, även invändigt. Så jag klippte till en bit "sammetspapper" med klister på baksidan (vet inte vad de där pappersrullarna heter, med vackra mönster och klister på baksidan när man tar bort skyddspapperet).

Den fäste jag inuti på botten, för att det ska vara både mjukare, varmare och inte så halkigt. Mer behagligt helt enkelt. Och så toapapper över.

Det håller så länge det håller, när det blir för använt går det att byta ut.

Fotot är ett hopklipp, före och efter.

Grodan
1/6/14, 2:12 PM
#4

Åh, vad härligt med massa pysseltips!

Älskar det där ägget…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
1/26/14, 6:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ägget har blivit en populär sovplats! Det står i en "väggkorg" som är uppspikad på väggen, som de kan klättra upp till via en gren från akvariet under, där de bor.

KickiG
1/26/14, 6:55 PM
#6

#5 Nämen va sött! Ingen panik, alla på en gång!😍 Hur många är där? 5 sötnosar?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
ariama
1/26/14, 6:58 PM
#7

Tack! Jo de är störtsöta  ❤️. Tror det är fem där när jag fotade. Det är tio som bor i "buren".

Grodan
1/26/14, 7:19 PM
#8

#5 jäklar vad sött!!! så påskigt! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
1/26/14, 7:22 PM
#9

Ja, det är extra gulligt, eftersom ägget står så öppet! Det går inte att undgå att se mössen där inne när man kommer in i rummet!

Och själva kikar de upp varje gång någon kommer, och sträcker fram sina gulliga små nosar och vädrar i luften.

Littlem
1/28/14, 11:48 PM
#10

Vad mysigt hus du byggt :)

Sånnadär "ägg" har jag. Tror det är ljuslyktor. Har några liknande i keramik jag hittade på myrorna. De har mössen fått och är otroligt uppskattade!

ariama
1/29/14, 4:27 AM
#11

Ja, ljuslyktor av olika slag är både populär och söt inredning, särskilt i mina öppna burar där de står högt och väl synligt - och proppfulla med möss 😘.

I en annan "bur" har jag en ganska stor julgran i keramik, sen i julas, som är en ljuslykta. Den är också jättegullig, särskilt med möss i.

ajanki
1/29/14, 8:01 AM
#12

Älskar det där ägget! Så söta dom är när dom trängs där inne❤️

hejkomochhjälpmig
1/29/14, 3:49 PM
#13

Åh så sött, vilket fint hus och ägget var ju helt underbart fullproppat med vackra möss! 😍

Annons:
Shalin
1/29/14, 5:03 PM
#14

#5 Guuud så sött 😍


Upp till toppen
Annons: