Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 709 ggr
Daje
1/9/14, 3:39 PM

Mus som bajsar underliggt

Hejsan, har haft möss sedan 2månader tillbaka & åkte & hämtade hem en till liten flicka här om dagen. Allt gick jätte bra & hon funkar jätte bra med de andra i flocken, äter som hon skall & dricker som hon skall.

MEN redan när jag hämtade hem henne såg hennes avföring lite underlig ut. Väldigt ljus i färgen & lite geléaktig. När det kommer ut är det som om det är väldigt löst.

Kan även påpeka att hon blivit väldigt stor om magen under de 3 dagar hon bott hos mig, men verkar inte ha ont om man rör hennes mage.

Någon som har en susning om vad detta kan vara?

Annons:
ajanki
1/9/14, 3:53 PM
#1

Hejsan,

Antingen har hon mask (då bajsar dom ljust och geléaktigt) eller så kan hon vara stressad pga flytt m.m

Tror du hon kan vara dräktig?

Köpte du från privatuppfödare eller djuraffär?

Moonchillas
1/9/14, 3:56 PM
#2

Vart hämtade du tjejen någonstans? Hos uppfödare eller i djuraffär? Om du hämtade henne hos uppfödare så kan du kanske kontakta och ställa frågor om din tjej alltid haft konstig avföring.

Jag vet att möss kan bli lite lösa i magen när allt är nytt och främmande, men du säger att hon var lös redan när du hämtade och det tycker inte jag låter bra. Svullen om magen låter inte heller bra. Jag hade uppsökt en vetrinär.

Jag har ingen aning om vad det kan vara. Men håll tjejen under noga uppsikt och var lite försiktig kanske med maten. Ge henne inga laktosprodukter just nu och annat som kan röra till det i magen. Men uppsök gärna vetrinär så kanske ni i god tid kan avgöra om det är något fel och göra något åt felet.

Moonchillas
1/9/14, 3:57 PM
#3

Hahaha Ajanki vi skrev nog samtidigt 😉

Daje
1/9/14, 3:58 PM
#4

Hej & tack för snabbt svar!

Har ingen aning om det kan vara mask, googlat runt lite på det & fick fram att det inte går att få bort mask från möss.. stämmer detta?

Min erfarenhet från andra djur som haft mask är att tjejen här hemma är lite för rund för att ha det, men kanske är annorlunda med möss?

Kan försöka få en bild på avföringen & hennes mage senare då jag är väldigt ny på detta… :)

Köpte henne från djuraffär då det är en otroligt bra djuraffär försökt nå dem men de verkar ha stängt, börjar bli lite orolig för lilla tjejen här hemma..

ajanki
1/9/14, 4:01 PM
#5

Rund om magen kan hon vara fast hon har mask. 

Ja, det är väldigt svårt att få bort mask helt eftersom dom överlever överrallt:(

Jag skulle göra en avmaskning på henne om jag var du antingen med axilur som är receptfritt eller med stronghold (som är mycket lättare att använda och bättre) som är receptbelagt.

Daje
1/9/14, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack för svaren, får ringa till vetrinären & fortsätta fåtag på djuraffären, ser ut som om bajset har blivit lite fastare. Hon är just nu te ensam i badkaret för att "springa " av sig lite då hon är jätte livlig jämfört med de andra 2 jag har. Skiljer sig "bara" 2-3 veckor i ålder.

Här ser ni lite av hennes mage

Annons:
Daje
1/9/14, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Inte det lättaste att försöka få bild på en sådant litet liv som inte vill vara med på bild riktigt än ;)

ajanki
1/9/14, 4:22 PM
#8

Ja, den där magen ser inte så bra ut:( 

Är du säker på att det är en hona? Jag tycker att det ser ut som en hane.

Låter bra att du försöker få tag i veterinären och djuraffären!

Daje
1/9/14, 4:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nu äntligen bajsade hon, färgen ser bättre ut idag än vad den gjorde igår, då var den nämligen mer rosa.

Men som ni ser är det väldigt löst, är som om det är 4 lortar i en när det kommer ut. Hon har ätit sin blandning som de andra får, fått fisk, grenar & blåbärs ris. Även vanligt ris, gurka & tomat har hon fått…

något annat jag bör ge?

Daje
1/9/14, 4:26 PM
#10

Är 100% säker på en hona, hon ser nämligen ut som de andra 2 & jämfört lite med bilder & ser ut att vara 100% hona, men kan ha fel… vilket jag inte hoppas på.

Har marsvin & gerbiler hemma behöver de med avmaskas?

Grodan
1/9/14, 5:06 PM
#11

#9 Ser inte bra ut.

Du gör helt rätt i att ha henne för sig själv. Det här kan vara något smittsamt! (Förhoppningsvis är det inte det utan bara att hon behöver aklimatisera sig till sitt nya liv och få bra mat ett tag!)

Första åtgärd är att inte ge henne någon färskmat som kan förvärra hennes tarmproblem. Torrfoderblandning  - som du blandat själv och ingen färdig gnagarblandning - bestående av havre, vete, korn samt lite fröer. Sök på sajten för recept.

Det enda färska jag anser att du kan ge henne just nu är färsk grön ärta, ris och lax.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Moonchillas
1/9/14, 6:08 PM
#12

Kokt ris är väldigt bra för lösa magar då det binder upp i tarmen.

Grodan
1/9/14, 6:19 PM
#13

#12 precis

Tecknad mus med uppspänd buk kan tala för annat problem också. Jag skulle vilja se foto på musen i sin helhet om det går.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Daje
1/9/14, 7:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hon ser mer spänd ut på bilderna än i verkligheten måste jag säga, kollar man jämfört med de andra 2 är hon bara lite större o magen, rundare… Hon har även börjat "bädda" i sin ensamhet & skriker lite avvisande när de andra 2 närmar sig.

Hon är nu i ensam bur, äter, dricker & klättrar som de andra gör

Daje
1/9/14, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Där har ni henne & en av de andra, hon är den som är högst upp på armen,

Grodan
1/9/14, 7:48 PM
#16

#14 Ok, hon är "risktecknad"… så du får avvakta. Jag har inte iakttagit konstig avföring med grovtarmssjukdomen.

Kan ju även vara andra saker som stress. Samt ev dräktighet.

Men… Har du satt ihop henne med de andra? Hur tänkte du då?

Kommer de andra från samma zooaffär?

Du skriver att det är en otroligt bra djuraffär… eh, näe, kan inte hålla med riktigt. En bra djurhandlare vare sig det är affär elelr uppfödare säljer inte sjuka djur


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Daje
1/9/14, 7:58 PM
#17

"risktecknad" av vilken sjukdom?

tyvärr kan man faktiskt få sjuka djur från både uppfödare & djuraffär, förhoppningsvis är det inget. Har handlat djur från uppfödare tidigare som dött inom 3 månader. Men skall ta & få kontakt med djuraffären imorgon igen då de verkar ha stängt idag & ta mig ett snack med dem, för självfallet skall en nybliven djurägare inte behöva känna sådan här oro för ett djur.

Hon sattes ihop med de andra i tisdags en stund för att hälsa på dem, sedan har hon varit ensam i en bur, de andra 2 är i sin egna bur :) Så hon har inte varit med de andra i mer än säg max 30 min, tyvärr.

De kommer ifrån samma djurbutik, skall prata med dem imorgon då dessa möss kommer ifrån en uppfödare i värmland & inte grossist ( berättade hon som sålde dem till mig båda gångerna glatt )

Så för att göra allt lite lättare, hon var ihop med de två äldre max 30 min, sedan dess har hon varit själv hela tiden. Förutom när jag nyss tog kortet på dem tillsammans för att man skulle få en bild på båda i helheten. 

tack för snabba svar :)

Grodan
1/10/14, 8:03 PM
#18

#17 Megacolon

(det kollade du ju upp och vi fortsatte privat i pm, men tänkte att denna tråd ändå är väldigt viktig)

Jag hoppas din tös bara är stressad, har en reaktion på någon mat el dylig och snart blir kry.

Du får jättegärna berätta hur hon mår framöver och vad som händer med hennes mage.

Jag glömde att fråga massa saker som vilken dag du köpte henne och hur hon var i magen då och om du tänkte på ifall hon reagerat på någon mat du gett henne osv osv…

Hjärta


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Daje
1/10/14, 10:46 PM
#19

Idag är bajset fastare, kommer ut pluttar som är fasta & inte bara en klump… färgen är mer mörk idag än igår & hon är mycket piggare. Hon äter som tusan & dricker massa vatten :) Ringde även till djurbutiken och var välkommen in för att få en ny då ingen av de andra var sjuka. Sa dock att jag skulle återkomma till veckan eftersom hon verkar bättre idag. Fick hem henne i tisdags, hon var i en kartong ca 2 timmar innan hon kom ner i sin bur men åt på en gång redan då… tack snälla du!♡

ajanki
1/11/14, 10:42 AM
#20

#19 Så skönt att höra att hon bajsar fastare nu:) Vi får hoppas att det bara var stress!

Annons:
Grodan
1/11/14, 7:01 PM
#21

#19 Super. 

Hur ser magen ut? Uppblåst fortfarande? Blir hon rundare om magen???


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Daje
1/11/14, 9:15 PM
#22

Hejsan, har varit i kontakt med vetrinär & olika slags djurbutiker i närheten, är så att tjejen är dräktig… haha, hon har tydligen börjat få puppar & de kollade på hennes mage & sa glatt att det är bäbisar där inne.

Så lite rundare har hon allt blivit & mycket livligare ;)

Tack alla snälla där ute som hjälpt mig & mössen, ni är verkligen guldvärda!  Nu behöver jag läsa på extra mycket om dräktiga möss med ;) haha, ha en toppen kväll alla där ute! :)

Upp till toppen
Annons: