Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1751 ggr
vaniljkaka
2014-01-10 12:20

Hur få mina möss tama?

Som jag redan skrivit i en annan tråd så har jag nyss köpt två små möss, bara 1 månader gamla. Köpte i djuraffär. 

Jag hade behövt lite tips på hur jag gör dom tama på bästa sätt, den ena är lite mer tamare, den vågar sig fram till handen och nosa men den andra blir livrädd så fort den ser handen. Just nu känns de helt omöjligt att få dom tama :/ 

❤️

Annons:
Sugar Mist
2014-01-10 12:32
#1

När du går förbi buren, stoppa in handen och erbjud något gott. Varje gång du stoppar in handen, erbjud något gott. Prata inte, ha bara handen där och låt de undersöka. Att ha buren någonstans där det rör sig mycket folk typ vardagsrummet eller köket är också en idé, öppna burar brukar göra möss nyfiknare också.

-

KickiG
2014-01-10 12:51
#2

Ta det lugnt, stressa inte. Låt det ta tid. Ge inte upp. Med mina förra möss tog det ca 6 månader att få tama, och så plötsligt en dag svängde det. Bara så plötsligt.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2014-01-10 13:00
#3

#1 Super, kunde knappt skrivit bättre. Tycker dock hen ska prata. Prata, prata hela tiden.. möss lyssnar mycket


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vaniljkaka
2014-01-10 13:05
#4

Okej!! :)

Har en dunabur och har locket öppet just nu för dom inte ska bli så rädda när jag öppnar den, så är det bara att sticka ner handen när någon är ute. Det är omöjligt för dom att klättra upp där, bara dom inte kan hoppa???

Jag pratat lugnt med dom när jag har handen i buren, så dom vänjer sig vid min röst :)

Sugar Mist
2014-01-10 13:06
#5

#3 Jag upplever att prat skrämmer de i början. självklart kan man prata, men jag började med viskningar och ökade sedan ljudet när de associerat min han till något gott

-

Grodan
2014-01-10 14:40
#6

#5 Jag sätter på prata-med-mus-rösten… de älskar den, oftast… i a f så lär de sig älska den… (kan tala om att det INTE är samma röst som prata-med-iller-rösten eller prata-hund-rösten eller prata-med-råtta-rösten… det är en helt egen liten musröst… lol 🤪)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Moonchillas
2014-01-10 15:44
#7

Jag började med att sätta mig brevid buren och småprata lite lågt. Stoppade inte in några händer eller så, bara småpratade lite. Detta gjorde jag i 2-3 dagar. Sen utökade jag med att ha lite högre röst och satte mig att läsa ur en bok högt en kvart 20 minuter, utan att stoppa in några händer. Detta höll jag på med i 3 dagar till ungefär.

Sen efter det så började jag lite försiktigt att ta ut alla saker från buren utom 1 hus, och satte sedan ner min hand i buren. Efter ett par dagar tar deras nyfikenhet över och dom går ut på upptäcksfärd, nosar lite försiktigt på handen.

Sen när dom började känna sig hyfsat trygga med min hand (utan att klättra upp i den) så tog jag även bort huset och överdelen på buren. Nu är jag där att jag tränar dom på att komma upp frivilligt i handen. Dom är nyfikna av sig och klättrar upp på kanterna, då sätter jag försiktigt dit min hand vid kanten och till slut tar deras nyfikenhet över och dom klättrar ut i handen.

Jag använder heller inget godis just i början, vill att dom ska ty sig till min hand och inte ty sig till min hand pga godis, om ni hänger med i hur jag tänker.

Nästa träning för mig blir att locka ut dom från buren när alla saker fortfarande är kvar i buren, att dom förstår att kommer matte så får vi komma ut på upptäcksfärd.

Men detta är bara hur jag tränar, det finns hur många andra bra tips som helst.

adirf1
2014-01-14 21:58
#8

När jag skaffade mina möss från HvR var de inte super tama.. I handen gick det fint men väl i buren var handen väldigt läskig. Jag började med att var gång det var dags att fylla på matskålen fyllde jag först min hand mer korrekt giva och höll den i buren, kraffsade lite i spånet och väntade. Snart satt alla fyra möss kring min hand och åt glatt ur den, man vill ju ha godbitarna när de serveras. Efter en stund tömde jag handen i buren eller i deras matskål och satt mest och pratade, vilket jag även gjort under tiden jag matade dem.
En viktig sak jag inte vet om alla tänker på är, rovdjur är tysta och rör inte på sig, de smyger. Därav krafsar jag i spånet, visar att jag för ljud och försöker inte smyga på er som tex en katt, då brukar nyfikenheten ta över för vilket rovdjur beter sig så korkat^^
Sedan tog jag inspiration av en youtuber.. Hon hade en så tight relation med sin ena mus att de samarbetade i bo bygget. Jag tänkte att jag kan försöka vara lite mer "en av dem". Så var gång jag städade och de hade sprungit av sig i nystädad miljö strimlade jag toapapper och gav dem en strimla i taget. Det fungerade GALANT. De sprang alla fram och tillbaka till mig och när hälften tröttnat så samarbetade jag och den mest intensiva bobyggerskan^^ Jag såg det iaf som ett sätt att ta mig lite till deras nivå och för mig fungerade det mkt bra :)

Upp till toppen
Annons: