Annons:
Etikettfilmer
Läst 1040 ggr
adirf1
2014-01-14 23:38

Muskyssar *Video*

Min lilla Arya som är så liten så och har så futtiga öron, hon är en musa med personlighet!
Kommer inte ihåg när jag ens kom på iden att träna henne till att "pussas", men hon har kunnat det i säkert ett halvår, hon gör det mesta för godbitar(Borde träna henne mer egentligen).
Vårt paradnummer (enda trick vi kan^^) är då pussen, så snart jag lägger ansiktet vid burkanten och "visslar" mellan tänderna, då vet hon vad som gäller, fina lilla Arya<3
Vill bara lägga ut detta inlägg som en liten hyllning till min lilla lilla musa med den stora stora personligheten❤️

Annons:
Tralle3
2014-01-14 23:51
#1

Är detta hygieniskt?

CaptainBunchie
2014-01-14 23:59
#2

#1 Jag tror detta är mer hygieniskt än att kyssa en människa. 😛

Edit: Supersöt video TS! Önskar att mina möss var åtminstone lite intresserad av frön/godis, men icke!

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Tralle3
2014-01-15 00:01
#3

Ihihih

adirf1
2014-01-15 00:43
#4

#1 Tja har man jobbat i ladugård med kor, fått koskit i både mun och öga, då är lite musbasiller ingen big deal ;P

#2 Haha, det vill jag nog kunna konstatera att det är :3
Tackar så mycket :D Nej för egen del så är det bara lilla Arya som visar intresse på detta vis, de andra vill ha så länge jag ger dem i buren, men utmaningar ställer de inte lika villigt upp på^^

Tralle3
2014-01-15 00:47
#5

Intressant fenomen.

ajanki
2014-01-15 08:38
Annons:
XxteZZxX
2014-01-15 12:07
#7

Dock har #1 rätt, det är inte speciellt hygieniskt att pussa sina möss.. Jag pussade lite för mycket på mina och fick extremt otäcka sår runt munnen, svinkoppor om jag inte minns fel. Inte trevligt någonstans, var sjukt jobbigt och kändes som om det aldrig gick bort..

Så var försiktiga med att pussa för mycket på dom, det är inte kul alls att bli sjuk av dom :/

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

adirf1
2014-01-15 13:35
#8

#6 Tack Mamma mus :D<3

#7 Låter mycket märkligt… Inte så att någon annan varit där och pussat innan dig(Eller tagit i mössen med kontaminerade händer?) för låter inte som något möss skulle bära på :/ Ingen zoonos jag känner igen iaf..

XxteZZxX
2014-01-15 14:15
#9

#8 Nej, det var enbart jag som hade hand om mössen då, så enbart jag som tagit i dom ^^ Men jag vet inte, den enda logiska vi kunde komma fram till var att det var mössen jag fått det av, men jag kan ju inte svära på att det kom därifrån..

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

adirf1
2014-01-15 14:22
#10

Kan ju vara så att du tagit i ett kontaminerat föremål, skakat hand eller dyl. Sedan inte tvättat händerna när du tagit upp och klappat på mössen och den vägen fört smittan till munnen(objekt, händer, musen, munnen). Kan låta långsökt, men inte omöjligt. Själv blev jag magsjuk av vad vi gissat oss fram till var ett bowlingklot en smittbärare tagit i. Därav är jag rädd att ta i handtag, kranar odl på allmänna platser. Går djursjukvård vilket stärkt min rädsla för de bakterier som kan göra mig sjuk, aldrig har jag funnit att djuren legat grund till sjukdom(i mitt fall) annat än allergi^^

XxteZZxX
2014-01-15 14:31
#11

#10 Jag är dock så att jag tvättar händerna konstant då jag inte klarar att inte göra det haha, så den vägen är det nog inte! Jag tänker katter kan ju bära på det, då borde väl även möss kunna göra det? :)

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

Grodan
2014-01-15 14:32
#12

Jag är en töntig person som älskar sånt här.

Muskyssar! Underbart❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tralle3
2014-01-15 17:22
#13

Videon är "söt" och rolig, men jag håller med, man ska akta sig för att vara närgången med djur.

Annons:
adirf1
2014-01-15 19:14
#14

#10 Skillnaden är ju då att våra katter kommer utifrån och drar med sig in. Så länge du inte låter mössen springa vind för våg är risken att musen drar med sin smittor mindre. För samma sak gäller ju katten, folk kan klappa denne utanför huset, människor du aldrig sett. Sedan finns det ju smittor som tex toxoplasma som katten kan dra med sig men större delen av Sverige ha redan antikroppar mot parasiten då de flesta redan insjuknat utan vetskap om det.

#12 Haha, tack Grodan! :D Jo själv tycker jag att det är bedårande och så glad att ha en musa som är så pigg på att göra saker^^

#13 Det är inte djur som djur nu när vi talar sjukdomar, mer specifikt zoonoser. Fåglar, boskap och reptiler är de som sprider flest zoonoser. Än har jag ej hört om någon zoonos mellan mus och människa(finns sorkfeber men där namnet säger det mesta), däremot räknas mössen i det vilda till vektorer, men det är en helt annan historia. Vill inte vara tråkig, men kanske skulle du skapa en ny tråd om dina tankar, svarar gärna där med men tycker det känns lite oväsentligt att fylla denna med sjukdomslära^^

XxteZZxX
2014-01-16 09:59
#15

#14 Jag ber om ursäkt att jag kapade tråden, ville bara säga att man ska vara försiktig då jag fick det just från mössen, det kan inte ha kommit någon annanstans ifrån liksom.

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

adirf1
2014-01-16 13:31
#16

#15 Var inte så mkt menat till dig. Du sa det i all välmening och har skött en bra dialog. Tycker dock det finns onödiga kommentarer som inte är annat än negativa och saknar fakta. Jag uppskattar att folk delar med sig^^

Grodan
2014-01-16 13:59
#17

Det är relativt ovanligt att vi får smittor av våra tammöss. De situationer då det uppstår är när vi är mottagliga för det, känsliga, nyopererade el dyl. Störst risk är när bakterier är nya i vår miljö, när våra kroppar inte är vana vid dem, t ex nya djur. Men att plötsligt bli smittad av sina husdjur utan att fört in smitta utifrån är inte så vanlig.

Jag fick en infektion av att pussa på mina råttor när jag en sommar (obs!! sommar!!!) var nyopererad i munnen. Jag vet inte varför jag var så dum och pussade på dem när jag var nyopererad i munnen, men så var det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Galenidjur
2014-01-16 14:19
#18

Tror det här handlar om fördomar också. Det har väl kanske hänt att någon fått nån bakterie av sin mus eller så, det säger jag inte emot,  men det jag menar är att det alltid är så lätt att skylla på det lite "ovanliga" husdjuret (typ möss eller reptiler eller sådant) om man får någon bakterie. "Jamen du pussade ju på dina möss så det är därför du blivit sjuk"

, medans det samtidigt finns jättemånga många som låter deras hundar slicka dem i ansiktet, men ändå inte skyller på hunden om de får magsjuka eller liknande…Och att låta en hund slicka en i ansiktet måste väl ändå vara ännu värre (bakteriemässigt) än att pussa på en liten mus? 

#0  Supergullig video 🙂

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

adirf1
2014-01-18 23:02
#19

#17 #18 Förlåt, glömt svara!

Tack så mycket för ert medhåll! Håller med till hundra gällande hundpussar i ansiktet, det vill jag lova är mycket värre förutsatt att man inte har en hund som går på låda och aldrig kliver utanför dörren. Nej men smittorna som vi insjuknar finns ju inte i hemmet, personen/hunden/utekatten för in dem i hemmet. "Utemusen" är ju inte lika välkommen in dock :P
#18 Tack så jätte mycket! :D<3
Så trött nu, hoppas detta blev bra xP

Upp till toppen
Annons: