Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1277 ggr
ariama
2014-01-17 10:57

Långa klor, och "tyger".

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En del av mina möss fastnar ibland med en klo i mina kläder. Det är inte vanligt, men det händer.

Av Vattnadal fick jag rådet, för många herrans år sedan, att sätta in en pimpsten i buren till dessa möss som har antingen lite extra långa klor, eller någon klo lite extyra krokig eller spetsig. 

Tanken var att pimpsten ju definitivt "nöter" när man håller på med dem. Och tanken är att den även ska nöta ner klorna lite grann när mössen går på den.

Jag tror att det funkar, i alla fall lite grann.

Men det här gör att jag är väldigt försiktig med att sätta in tyger i buren, hängmattor av fleece till exempel. För det kan hända, sällsynt, att någon mus fastnar med en lite extra vass och krokig klo.

Och när de fastnar med tassen sådär, då drar de! De drar för att komma loss, de lirkar inte. Så jag är lite rädd för att de kan skada sig.

Någon annan som har någon tanke om möss och deras klor? Eller erfarenhet av långa klor (eller felformade, krokiga, extra vassa eller annat)? Eller någon som haft en mus som fastnat sådär i något material?

Annons:
Grodan
2014-01-17 17:45
#1

Det händer då och då att någon mus fastnar med en klo i sin fleece-hängmatta, men det är väldigt väldigt ovanligt och ja, tyvärr, de löser det problemet genom att slita och dra. Ingen har dock slitit av någon klo hittills.

Mina LH och Texels hade mer kloproblem än de jag har idag. De kunde ha långa bakklor, ibland extremt långa. Äldre möss kan ibland få så, att några klor på baktassarna blir för långa…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2014-01-17 18:46
#2

Mina fastnar också ibland med klorna i kläder, men det är bara så lite. De kommer nästan genast loss igen. 

#0 Leker de med pimpstenen, eller vad gör de?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
2014-01-19 10:08
#3

#2. Nä, de leker inte med pimpstenen, de bara "går" över/på den, som de går i resten av buren.

Upp till toppen
Annons: