Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 525 ggr
amandabashiri
2014-01-23 21:24

Sjuk mus

Min älskling Deb har ett tag haft en tumör. Igår lät vi henne somna in.

Burkompisen Dex var jättesprallig och mådde som vanligt igår. Idag ligger hon helt still. Hon darrar i hela kroppen, ögonen är halvstängda och vattniga, pälsen är burrig och man märker verkligen att någonting är fel.

Kan hon vara deprimerad? Eller har jag den otroliga oturen att hon också blivit sjuk?

Tänkte köpa 2 nya möss nästa vecka. Vet att möss inte ska bo ensamma. Vad tror ni om det?

Jag är förtvivlad och desperat, snälla hjälp mig förstå!

Annons:
KickiG
2014-01-23 21:44
#1

Äter och dricker Dex något? Det skulle vara jätteviktigt att hon får i sig hälsosam mat. Lax, broccoli, ärter är bra. Välling som man ger åt bebisar är också näringsrik och bra, dessutom lätt att slicka i sig om musen är svag. 

Jag kan tyvärr inte säga vad som är fel med din mus, kanske någon av de andra mera erfarna musägarna har några tips och tankar?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Moonchillas
2014-01-23 21:44
#2

För att vara på den säkra sidan hade jag tagit med musen till en vetrinär.

Grodan
2014-01-23 22:33
#3

Värme och mat är det som gäller.

Håll musen från drag (långt borta från fönster och dörrar, även från ytterväggar) och nära värmekällor. Se till att musen har mat hela tiden.

Ändrade rubriken. Vi kan inte ha rubriker som HJÄLP - PANIK tyvärr!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amandabashiri
2014-01-24 06:51
#4

#3

Jag har gett henne allt möjligt, hon vägrar äta. Jag ser inte att hon dricker heller.

Vad tror du det kan bero på? Det kan knappast vara en slump att hon blir såhär över en natt, samma natt som hennes kamrat försvinner.

KickiG
2014-01-24 08:34
#5

Har du en liten pipett du kan försöka mata henne lite med? Eller om du sätter lite något gott på en tesked, slickar hon då? Något mumsigt, en liten droppe honung eller jordnötssmör om du har det.

Jag vet faktiskt inte vad det beror på. Jag tror inte att det bara beror på att hennes kompis försvann. Men hon kan ha varit dålig innan utan att det märktes (möss är duktiga på att dölja sjukdom), och om hon blev lite stressad över att ha blivit ensam, så kan det ha brutit ut fullt nu.

Jag skulle ta henne till en duktig veterinär som förstår sig på möss så fort som möjligt, det är fredag idag, och sedan på veckoslutet är det mycket svårare att få hjälp.

Håller tummarna för att din lilla tös ska bli bra.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

amandabashiri
2014-01-24 10:18
#6

#5

Jag har gjort lite smoothie till henne, det brukar hon tycka om. Men hon nosar inte ens när jag lägger en klick vid henne.

Ringde en veterinär idag, hon sa precis som du, att hon kan ha burit på något och att det nu slog ut. 

Tack för ditt svar, ska ta väl hand om henne och sedan söka upp en veterinär för eventuell behandling.

Annons:
amandabashiri
2014-01-24 14:27
#7

Idag när jag kom hem låg hon död.
Jag är helt förstörd.

ajanki
2014-01-24 14:30
#8

Åh, nej! Din stackare:(

Skickar en stor tröstkram

ariama
2014-01-24 14:42
#9

Tröstekram från amaira också. Ta inte på dig skuld bara, för det fanns aldrig något du kunde göra. När möss blir sjuka på det där viset, går det ofta snabbt, och vetrinär hjälper inte.

Då är det bättre att de får lugn och ro sina sista timmar i livet, och slipper bli transporterade hit och dit.

KickiG
2014-01-24 15:51
#10

Ledsamt att höra! Men du gjorde faktiskt allt du kunde för att hjälpa henne, så håller med ariama. Ta inte på dig skuld för detta. Kram

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

amandabashiri
2014-01-24 18:00
#11

#8 #9 #10

❤️

Upp till toppen
Annons: