Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1653 ggr
optiMUS
1/25/14, 10:39 PM

Merle?

Finns merle i Sverige nu? Menar om någon avlar? Försökte söka här men hittade bara några år gamla trådar.

Annons:
VStromberg
1/26/14, 12:32 AM
#1

Vad jag vet så finns det inge merle i Sverige. :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

optiMUS
1/26/14, 1:50 AM
#2

Blue merle finns eftersom jag blev erbjuden ett par men vet inte om det finns på annat håll. Verkar inte så. Synd. Och lite synd att jag bara ska ha tan. Merle tan funkar inte va haha? Vet absolut inget om merle. Ska googla lite för jag blir bara så rackarns nyfiken. Snyggt kan det va iaf har jag sett :)

optiMUS
1/26/14, 1:50 AM
#3

Dubbelpost

optiMUS
1/26/14, 2:21 AM
#4

Faan vad häftiga dom är alltså…. Blir riktigt sugen dumt nog. Känner lite som när hereford dök upp här innan o jag inte allt tänkt pyssla med det. Man kan liksom inte bara låta sånt bero. Sen blev det inget likförbaskat eftersom hälsan va åt fanderns så de dog för mig… Men borde man inte få lite stryk om man säger nej och turen går över till nästa som kanske inte har förnuft nog att ta tillvara på dom? Eller är jag girig? Inte blanda in tan iaf. Ser man på bilden. Hoppades det kunde varit som med tex silver blue men nej, merle påverkar tan-magen. Men tänk er blå och svarta merle…. underbart! Står att de är friska också vilket ju är bra. Vart orolig att de skullr vara problem som hos brindle. Jag vill! Fan fan fan http://www.repage7.de/member/drofi/merleroanlike.html

StillaSinnet
1/26/14, 12:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nä, jag vet inte heller. men jag importerade en finsk splashhona och från henne föddes denna hane: LÄNK

Jag ska provpara honom för att se vad som poppar upp. Jag ska försöka utröna om det är merle eller silvreringsgener som ligger bakom. Roan är dominant så det utesluter jag.

Han har slutat fälla ut de vita partierna nu och ser ut som på sista bilderna i länken. I första parningen ska jag para mamma med honom eftersom jag vet att en recessiv gen måste bäras av både föräldrarna, alltså även av mamman. Om systrarna har dem vet jag inte eftersom de är normalsplashade, så jag kör på säkra kort.

I detta projekt kommer inga ungar till salu innan jag vet vad jag har att göra med 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

optiMUS
1/26/14, 1:27 PM
#6

Ja just det! Killen som plötsligt började fälla färg. Spännande! Undrar om det är vanligt att merle kan visa sig vid fällning…

Annons:
StillaSinnet
1/26/14, 2:31 PM
#7

#6 på Bilderna i den länk du infogade kan man mot slutet se en av Roland Fischers bebisar och den verkar ju vara merle från start, redan vid 1-2v så jag vet verkligen inte…. Märkligt men intressant. Roland beskriver ju också att merle blir mindre i storlek än övriga och det är ju synd. Min kille har ungefär samma storlek som föräldrar och syskon

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

optiMUS
1/26/14, 5:00 PM
#8

Ja precis. Såg en bild på en annan bebis på ett forum där man tydligt såg att den va merle. Kanske har du nåt helt nytt o spännande!? :-D Menar du när han skriver att hans merle fortfarande behöver arbetas med typ o storlek? Har inte sett att just merle i en kull skulle bli mindre än tex syskon som ibte är merle. Men har kanske missat? Däremot har jag läst att typ o storlek varit dålig i linjen från start och eftersom det tar lång tid att avla merle har det tagit lång tid att förbättra typen. Två solida bärare verkar få ganska få ungar som inte är solida varav största delen sen är/ser ut som roan. Iofs blir de ju bärare i kullen men läste iaf på ett annat ställe att det tagit tid att förbättra linjen o att de fortfarande hade arbete kvar.

ariama
1/26/14, 6:28 PM
#9

#5. Jag gissar på silvrerad tricolor, tycker det ser så ut.

Men vad vet jag  😛, tycker bara det är kul att öppna käften … 🥳

Grodan
1/26/14, 6:31 PM
#10

#9 lol ❤️

#4 Neeeeeeeeeeeeeeeeej! *suck* men jag känner att jag får ta på mig den negativa hatten här! Sluta vilja. Merle är inget intressant alls. Det är fult och tråkigt. Trist. blä blä blä… Tänk på DY, Fawn, superröda Tanmagar istället!❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

optiMUS
1/26/14, 9:08 PM
#11

Haha säger du nu ja Grodan! De få trådar jag hittat här om merle har du tyckt de är fantastiska. Rent av en drömmus ;) Man tröttnar och byter drömmar. Jag tycker de är superfina!

Grodan
1/26/14, 9:10 PM
#12

Hehe… japp… och nu förfrös hjärnan,  jag skullle skriva massa smarta grejer som svar men får ta det till våren när det är varmt igen och fingrarna inte är isbitar… kram


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

optiMUS
1/26/14, 9:15 PM
#13

Okej :) kram

Annons:
Tsunamis
1/27/14, 12:52 PM
#14

Blå merle, vem har sånna nu? Blev nyfiken så du får jättegärna PMa mig namnet så jag vet.

MvH  Tsunamis

optiMUS
1/27/14, 1:43 PM
#15

Tsunamis, jag lovar att det inte är någon du känner. Ingen som finns i musvärlden. Reptilintresserad och va på mässa utomlands (Hamm eller Houten antar jag) o av ren tur fick han köpa några merle som inte blev hämtade av de som tingat. Han vet inte ens att de är ovanliga.Han köpte för han tyckte de va fina. Dessa har han parat med jag citerar "engelsktypade köpta på mässa i Sverige" i ett par generationer och det är dessa ungar han undrade om jag är intresserad av. Bor alldeles i närheten så jag ska dit o kika o prata lite mer. Och ta reda på vem uppfödaren av de svenska är. Han va väl mer intresserad av andra färger nu så tar jag inte beslutet att överta hans merlear kan du få kontaktuppgifter om du är intresserad.

optiMUS
1/27/14, 1:44 PM
#16

Ska man hålla på med merle är det viktigt att de kommer i ansvarsfulla händer tycker jag. Så det inte säljs till vem som helst o hur mycket som helst. Annars har man kanske merle överallt om några år eftersom det är recessivt o det hade ju varit fruktansvärt för de som avlar solida färger :-/ Blir det så att jag slopar blå och silver tan helt o bara inriktar mig på champagne o choklad tan tar jag nog över hans merlear. Och kommer således vara väldigt noga med vart avkommor hamnar.

Tsunamis
1/27/14, 3:49 PM
#17

jag kan nog gissa vem personen han köpt av är, och beroende på kvalitén just då hos just de avelsdjuren kan det varit skapliga djur han avlat ut på. Jag vore helt klart intresserad av att se bilder men kan ta det via PM.

MvH  Tsunamis

optiMUS
1/27/14, 4:04 PM
#18

Ja jag gissar väl på två. De lär säkert behöva mycket arbete. Det tror jag. :)

ajanki
1/27/14, 4:13 PM
#19

Spännande med blue merle! Hoppas dom är fina och trevliga! 

Ska bli kul att höra hur det går och kanske få se bilder p dom! :)

optiMUS
1/27/14, 4:41 PM
#20

Köper jag dom kommer här bilder lovar jag :) Ska se hur de verkar må o om de är ok i temperamentet.

Annons:
ajanki
1/27/14, 5:15 PM
Lamina
1/27/14, 11:14 PM
#22

Visste faktiskt inte att det finns merle i Sverige. Spännande vad man kan hitta gömt på någons bakgård. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Sugar Mist
1/27/14, 11:29 PM
#23

Åååh herrejösses. Ge mig merle-möss och jag älskar dig för alltid haha!

-

Grodan
1/28/14, 6:56 AM
#24

#11 Men NÄR skrev jag det då?

När möss var friska och långlivade? Eller innan jag märkte hur sjuka "balla" möss är? Innan utseendefixeringen hade nått sådan otrolig kulmen att djuren blir lidande?

Fundera lite på  om ögongodis inte är bäst på bild på datorn, för levande i burar kanske de inte får vara så länge. Eller visst du kan skaffa någon och sedan lägga den i frysen. Sårri, för att jag är elak och morbid. Men du vet precis vad jag pratar om ifall du tänker efter. Du har råkat ut för det en gång.

Jag själv har råkat ut för det så många gånger att jag gärna vill varna. Jag ser det hända ideligen med musuppfödare. Skaffar massa härliga möss från olika håll och lägger sedan ner när ohälsa och sjukdom etc har sargat uppfödarhjärtat…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

optiMUS
1/28/14, 2:13 PM
#25

Jag har aldrig lagt ner av den anledningen och är det problem med just merle får du gärna skriva det. Vet inte om du tänker på när jag sålde de unga honor jag sjäv fött upp o sparat för avel men som jag valde att sälja när jag själv blev sjuk? Det är enda gången "jag lagt ner". Jag letar information om hälsa på dom och än så länge hittar jag inget knutet till merle i sig. Däremot kan det vara kort livslängd eller annan skit bakom av andra anledningar.Har du info om merle eller möss överhuvudtaget från Roland kan du gärna dela med dig av det på ett vettigare sätt än ditt inlägg ovan. Förlåt men jag blir irriterad över attityden i inlägget. Lägga den i frysen? Nejdu.. Hur är hälsan på ALLA importer man tar in? Inte den bästa har man märkt många gånger. Men ett nödvändigt ont ibland. Du kan skriva pm om du har åsikter om mina val som musägare o ev blivande uppfödare. Om du har några. Massa möss!? Tre är tingade men än så länge är transport inte ordnad. Så många massor är det. De herefords jag försökte med kom från en "uppfödare" i sverige som mest avlar fodermöss. Ja det va en miss från min sida att köpa några och vilja ge det ett försök. Men du hade inget emot det då. Du va den som tyckte det va såå spännande och stöttade mig mycket. Dessutom höll jag så noga karantän att INGEN annan mus än de jag då köpte blev sjuka. Så det ska du inte kasta i ansiktet på mig. Du borde tänka på hur du uttrycker dig. Folk kan bli sårade. Konstruktiv kritik -absolut. Utbrott om att lägga möss i frysen -mindre coolt.

Grodan
1/29/14, 5:55 PM
#26

#25 Jag ber om ursäkt.

Har inte möjlighet att sitta vid datorn nu, så jag skrev slarvigt osv. Jag skulle kanske inte skrivit alls. För jag ville ju lägga ner mera tid på att förklara.
Jag har inga åsikter om dig och din uppfödning som är negativa. Vet du inte det?

Det handlade om att jag ville ge dig goda råd (ja, det är sant, det var faktiskt min avsikt) bespara dig olycka och problem. 

Det där med frysen var inget skämt. Jag hade en av de vackraste Fawnmössen i frysen ett år ungefär. Hon var så jäkla fin. Jag hade absolut velat ta hennes päls och behålla, för färgen var det bästa jag någonsin haft hemma.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
1/31/14, 1:23 AM
#27

Om mitt inlägg i #24

Jag menade egentligen bara väl, tro det eller ej. Jag menar egentligen bara väl här i livet. Att vara elak mot människor är inget jag kan eller är intresserad av. (Den enda människan jag brukar vara elak mot är mig själv. Jag är självdestruktiv!) Jag är dock medveten om att det ofta nuförtiden blir fel när jag skriver på nätet. Att hur jag mår färgar av sig, att det är reptilhjärnan som styr det mesta och reptilhjärnan kan inte så mycket väl valda snygga och härliga ord. (Så givetvis skall jag hädanefter försöka att låta bli att skriva om jag misstänker att det kan komma ut fel.)

Mitt syfte med inlägget var kanske egoistiskt. Jag har varit hårt drabbad av ohälsa på importer och nya djur som härstammar från vissa länder de senaste åren och jag ville varna för det. Dock är det ju möjligt att det bara är jag som är så olycksdrabbad. Nu när jag tänkt efter så kan det ju vara så. Jag är sorgsen över det. Jag vet hur jobbigt det är att gång efter gång misslyckas. Att se fina, underbara möss bli sjuka och dö. Jag ville delge, varna. För jag tycker att Omnimus är en bra tjej. Superbra. Som förtjänar lika bra möss.

Jag hade skrivit ganska mycket, fina ord, men så ramlade all text bort, jag fick skriva om och det blev inte lika bra… och nu är fingrarna och ben, fötter kalla.

Förlåt Omnimus om du tog det personligt. Min text var inte menad att hoppa på dig personligen, inte att ifrågasätta eller vara elak eller något elakt alls. Det var inte det. Jag vill dig väl. Jag vill varna. Jag vill att du ska få så bra djur som du verkligen förtjänar, för du är en av de mest seriösa smådjursuppfödare jag känner. Jag tycker du är mycket sund i värderingar och åsikter, att du är duktig och seriös. Jag vill skriva mera fina ord så att du förstår, så att du känner in i ditt hjärta att det är sant, men nu är de slut för idag. Jag hittar inga fler. Önskar att du verkligen trodde på mig. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
VStromberg
2/4/14, 3:11 AM
#28

#27 Du kanske ska börja läsa inläggen några extra gånger innan du postar dom, eller helt och hållet låta bli, för ibland är du rent utsagt elak.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

optiMUS
2/4/14, 3:59 PM
#29

Det är lugnt. Blev som sagt ledsen och tog åt mig. Men sköbt att du förklarade. Får se hur jag gör.

[vintermusen]
2/4/14, 6:42 PM
#30

vet ej! puttar bara upp denna

Grodan
8/22/17, 3:56 PM
#31

Kent tog hem Agouti Merle april 2016. Nu har han inga kvar.

Tsunamis tog hem några i år.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
8/23/17, 2:54 PM
#32

Pernille med Rainbows uppfödning i Danmark samt Ulrika i Linköping tog över Kents vad jag vet.

Jo jag har lite jag med också.

MvH  Tsunamis

Upp till toppen
Annons: