Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 398 ggr
Moonchillas
1/28/14, 10:08 AM

Kolla ALLTID vattenflaskan en extra gång

Igår hände något mycket tråkigt. Något som faktiskt är mitt egna fel. I vanlig ordning så fyllde jag på nytt färskt vatten till alla djuren på morgonen. Var lite stressad för skulle iväg och storhandla. Trodde jag hade satt i Vattenflaskan ordentligt till mina mustjejer. Åkte iväg.

Kommer hem, packar upp varor och packar in. Går en runda för att kolla djuren. Upptäcker att två av mina mustjejer är döende. Sliter upp buren och känner att dom är iskalla. Börjar kolla runt bland dom andra mössen. Nej dom är pigga och alerta. Försöker hitta anledningen till varför mina 2 tjejer så snabbt blev så allvarligt sjuka. Givetvis hade Vattenflaskan hakat av sig för att jag inte hade satt dit den ordentligt på morgonen i stressen.

Satte tillbaka Vattenflaskan och ja mina tjejer var riktigt törstiga. Satt till klockan var nästan halv 5 i morse och kämpade med mina 2 tjejer. Stödmatade dom med sockerlösning och hade dom i bh-n så att dom skulle få värme. Tyvärr klarade sig inte den ena och den andra är fortfarande väldigt svag och vill inte riktigt ta emot sockerlösningen och vill inte äta.

Så här sjuka blev mina tjejer på bara några timmar. Jag vill verkligen göra er uppmärksamma på hur fort det kan gå när möss inte får vatten. Jag hade kunnat förhindra detta. Men kanske jag kan hjälpa att förhindra att det händer andra genom att berätta vad som hände mig.

Så snälla kolla Vattenflaskan en extra gång.

Annons:
ajanki
1/28/14, 10:15 AM
#1

Fy så tråkigt för dig!!! Håller tummarna att det går bra för den andra tjejen!

Jag har varit med om samma sak, det var en vattenflaska som var med i en nyköpt bur så jag tog förgivet att den skulle fungera! Men det gjorde den inte :( hittade min hane nästan döende :( han klarade sig som tur var men jag har aldrig litat på vattenflaskor sen dess!

Jag har vattenskålar i nästan alla mina musburar nu.

Jättebra att du skrev detta inlägg så att vi alla blir uppmärksamma på våra vattenflaskor!!

Kram❤️

Moonchillas
1/28/14, 10:17 AM
#2

Tack ajanki. Jag har faktiskt börjat fundera mer och mer på vattenskålar.

KickiG
1/28/14, 10:24 AM
#3

Åh vad tråkigt att höra! Och tusen tack att du delar med dig, det är såna här berättelser som är så värdefulla för andra. Jag gick direkt och dubbelkollade min vattenflaska.

Jag håller tummar och tår för din lilla tös. Har du en liten pipett? Det är väldigt enkelt att trycka fram en droppe vätska ur den, föra den till musens mun, och på så vis kunna hjälpa musen att få i sig vätska/näring. 

Stor kram till dig!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Moonchillas
1/28/14, 10:28 AM
#4

Japp KickiG det är pipett jag använder och ja det gör saker mycket enklare. Min lilla tjeja smuttar lite då och då, men bättre än inget alls.

Hoppas verkligen hon klarar sig för hon är otroligt snäll denna goa tjej.

ajanki
1/28/14, 10:39 AM
#5

#2 Ja, jag har vattenskålar till nästan alla och åker jag bort så att Conny ska ta hand om mössen i några dagar så sätter jag ner vattenskålar i alla burar! 

Jag tycker att skålar funkar bra, visst skräpar några ner i om men i dom burarna har jag extra stora skålar så vattnet blir aldrig helt borta.

Sen så måste man ju byta vatten varje dag när man har skålar men det jobbet tycker jag är väl värt att göra:)

Galenidjur
1/28/14, 11:09 AM
#6

Vad trist att läsa :(

 Jag litar inte heller riktigt på vattenflaskor, men skålar funkar inte i mina burar då det blir mer skräp än vatten på bara någon timme. Därför har jag två flaskor i varje bur ifall något skulle hända med den ena.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Moonchillas
1/28/14, 11:18 AM
#7

Nu har jag satt in vattenskål till alla möss.

Tsunamis
1/28/14, 11:21 AM
#8

jag har dubbla flaskor i alla mina burar just pga detta. Vissa modeller är hopplösa och geggar igen sig medan andra har en tendens att läcka. Att läcka på kalla årstiden är nästan lika illa för då behöver man verkligen bra bottenmaterial som super upp det och inte låter det ligga i pölar.

MvH  Tsunamis

Lamina
1/28/14, 1:07 PM
#9

Det är just av den anledningen jag har skålar till alla mina möss. Jag ställer dom alltid uppepå nånting så dom inte är lika lätta att gräva över. Tyvärr medför problemet att skålarna ibland ramlar/puttas ner… Men har man lite koll så är det inget problem. Dessutom finns det oftast lite vatten kvar även om dom ramlat ner. Så helt utan vatten blir dom sällan eller särskilt länge.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

amandabashiri
1/28/14, 1:11 PM
#10

Nej vad tråkigt!! Min mus dog också av uttorkning häromveckan, vet dock inte varför, har alltid vattenskålar. Men jag vet hur jobbigt och orättvist det känns. Anklaga inte dig själv för att du "stressade", ingen mening med att älta saker. Många kramar till dig Hjärta

Moonchillas
1/28/14, 6:53 PM
#11

Tusen tack alla för er omtanke. Tyvärr strök min andra tjej med också 😭

KickiG
1/28/14, 6:56 PM
#12

Neeej, vad sorligt! Massa massa tröstekramar!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Lamina
1/28/14, 7:01 PM
#13

Men nej! Att det ska gå så fort! Gud, jag kommer ju ha värsta ångest när jag är borta längre tider. Får nog fixa extra vattenskålar. Beklagar sorgen. :(

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
ajanki
1/28/14, 7:09 PM
#14

Åh nej😢

Stor tröstkram till dig❤️

Moonchillas
1/29/14, 12:30 PM
#15

Tack alla för er stöd ❤️ Att två små möss kan vara så enormt saknade, men i mitt hjärta finns dom alltid.

R.I.P älskade Ruby och Penny

Shalin
1/29/14, 5:02 PM
#16

Nej fy så hemskt  Jag hade ingen aning om att det kunde gå så snabbt. Jag beklagar sorgen 😕


Upp till toppen
Annons: