Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 4280 ggr
Casper
1/31/14, 6:29 PM

Hoppsan igen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade ju särat på mina ungar luciahelgen men… det fanns sent utvecklade hanar kvar bland honorna… Och, ja! Jag vet!! Klantarsle!! 😡

En hane hittade jag 1/1 och sen hittade jag faktiskt ytterligare en 3/1. Tänkte att "nu går det åt skogen, nu är väl alla honorna parade" men sån otur var det inte! En hona har fått en kull, 21/1. Det blev 9 st. 

En unge bara försvann dag 5 och en hamnade utanför boet dag 7 och dog, troligen pga att den inte hittade tillbaka och blev kall! Jag hade ytterst kallt i huset den dagen för min värmepanna hade stannat och jag hade ingen ström! När jag kom hem på kvällen var det 12 grader!!

Lägger upp bilder och vill ha hjälp med färger sen!

Annons:
Grodan
2/1/14, 1:25 AM
#1

Hoppas alla får mjölk ordentligt. På bilden har inte alla mjölkband. Bor det många honor i buren kan det bli stressigt och det kan hända olyckor.

Jag har 12 grader jämnt. Djuren påverkas inte av det om de har mycket bomaterial och tillgång till mat dygnet runt. Jag tycker att möss är väldigt motståndskraftiga mot kraftiga temperaturväxlingar bara de har mycket bomaterial och tillgång till mat dygnet runt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Casper
2/1/14, 8:33 AM
#2

Jag har hållit koll på flickorna för jag misstänkte ju att det skulle komma ungar. Har lyft på samtliga bon varje dag för att kolla om och när det kom ungar. Så när jag tog bilden så störde jag ju! Mamman och en annan hona är ensamma kvar i sin bur nu så de har det lugnare. Övriga är flyttade. Honan bäddade ju inte alls, hon tog inget bomaterial (hö och tidningspapper) utan valde tomt golv(?) så det ser verkligen tomt ut! Fler bilder kommer! Man ser teckningar på ungarna tydligt nu ju och även ögonfärgen! Två kommer att bli rödögda. De är 11 dagar idag! 

Om de verkar ok, kan jag då förutsätta att de är det också, med tanke på inavelsgraden?

Casper
2/1/14, 3:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Lite bilder:

Casper
2/1/14, 3:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

och…

Casper
2/1/14, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Färgen här? Rödögd.

Casper
2/1/14, 3:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Annons:
Casper
2/1/14, 3:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Casper
2/1/14, 3:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Färg här också? Rödögd.

KickiG
2/1/14, 5:05 PM
#9

Såna små sötnosar!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ajanki
2/1/14, 7:24 PM
#10

Jättefina bebisar, grattis!

Om de verkar ok, kan jag då förutsätta att de är det också, med tanke på inavelsgraden?

Ja, det mesta visar sig tidigt (som missbildningar m.m) 

#5 Skulle jag tro är dove

#8 Svårt att se men dove eller champagne kanske

Jag har lite svårt att se färgen på mörka bilder, jag ser tyvärr inte så bra…

Casper
2/2/14, 10:53 PM
#11

Har idag bestämt att denna kullen ska få namn på krydd-tema! Första Hoppsan-kullen fick ju namn på drink-tema. 🙂

Lottavo
2/3/14, 1:28 AM
#12

Åh, så söta!

Casper
2/3/14, 7:28 PM
#13

Hmm, nu är jag förvirrad! Ungen som försvann dag 5 måste ha varit gömd (läs: hängt fast i mamma när hon gick ur boet) för de är åtta nu! 🤔 Ytterligare en är rödögd, så tre totalt av nio födda! Mera bilder kommer så småningom! 😃 De är superfina allihop!!

Annons:
Minoth
2/3/14, 7:49 PM
#14

Nu ska jag sura lite och säga att jag frågade om du kunde se kön på ungar eller om vi skulle hjälpa dig om du la upp bilder. Men du sa att du klarar de så bra själv…

Detta är bara tråkigt.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Casper
2/4/14, 7:10 AM
#15

Ja, jag vet, Minoth. Trodde verkligen att det blev rätt men… Tänker inte göra om misstaget, dock! Denna gång kommer det rump-bilder på varenda en…

[hasselmusen]
2/4/14, 7:15 PM
#16

Jag vill se när de blir stora

Tsunamis
2/6/14, 8:59 AM
#17

Hanar kan dra in pungen tänk på det när du tar bilder sen. Håller men i svansen upp och fottar så blir det väldigt lätt att de gör just det.

MvH  Tsunamis

Casper
2/6/14, 12:42 PM
#18

Hur ska jag göra för att undvika det då?

[Hallons]
2/6/14, 12:50 PM
#19

Så himla söta 😍 Några honor till salu?

Tsunamis
2/6/14, 1:45 PM
#20

jag brukar rekommendera folk att hålla dem i handen deras rygg mot din handflata och se till att svansen pekar neråt och fotta magen/baken på det sättet. Annars kan man sätta dem på en kant eller fingret och fotta dem på sidan av baken, då har hanar tydlig pung och honor har inte det. Då kan de garanterat inte gömma pungen.

I den åldern de är nu så har honor spenar men hanar har INTE det. Så du kan sedan nu kika på magarna och se hur det ser ut, om du ser några prickar längs magen.

MvH  Tsunamis

Annons:
Casper
3/27/14, 9:50 PM
#21

Tänkte uppdatera här nu.

Angående skador pga inavel så misstänker jag att dvärgväxt eller tillväxtrubbningar är en sådan skada. Har en hane från förra kullen (dvs morbror till dessa ungarna) som inte växte som han skulle. Han är normal i storleken nu men det var stor skillnad från början.

Nu har jag tre han-ungar, där endast en är normalstor, och tre hon-ungar, där endast en är normalstor. Den ena hon-ungen är mycket liten. Alltså sex ungar kvar av nio födda.

Grodan
3/27/14, 10:51 PM
#22

#21 Inavel en generation? Syskonparning?

Inavel är ett skällsord. Många är rädd för inavel. Och det är väl delvis bra att det är så. Utövare av hårdare inavel (med hög inavelsgrad) bör ha rejält på fötterna.

Så fort man börjar läsa om avel på djur och skaffa sig kunskap lär man sig förstå att avel på sällskapsdjur till stor del handlar om inavel. Flera djurarter, med människa, klarar inte för hård inavelsgrad och då tillåter man inte närmare parningar än kusiner. Flertalet gnagare däremot tål ganska hög inavelsgrad innan besvär tillkommer. Och dessa besvär som jag då så fint kallar det är ofta orsakade av att utövaren av aveln inte valt bra djur att avla vidare på eller pga att en defekt i linjen blivit uppdagad.

Jag tycker mig se mest på en syskonparning av random möss, t ex zoodjur, att det kan bli dåligt temperament och inga direkta organdefekter eller sjukdomar. Dock har jag inte någon stor erfarenhet av det, utan det är bara det jag sett när jag själv tagit hem dräktig hona där bror eller far är fader till kullen.

Du har däremot haft tecknade möss och i linjer med tecknade finns dvärgväxt och annat, som inte har med inavel att göra utan med generna för tecknat (ofta ss) att göra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Casper
3/27/14, 11:14 PM
#23

Ok, tack för infon! Dessa är ju djuraffärs-djur för två generationer sedan och jag har svårt att tänka mig att det förekommit någon planering med annat mål än att få många ungar. Nu är vi nöjda några år, har fått huset fullt, 18 st, fast jag bara skulle ha två! 😍

Grodan
3/27/14, 11:16 PM
#24

#23 LOL, ja, det är bra att du trots allt är nöjd! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: