Annons:
Etikettfotografier
Läst 2069 ggr
ariama
2/6/14, 1:25 PM

Plira

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, så heter hon, en liten lustigt färgad recessive yellow tecknad långhårs-tjej, 16 dagar gammal i dag.

Från början bestämde jag henne till en chocolate-tös. När hon börjat vara påpälsad några dagar upptäckte jag att hon var "tvåfärgad". Hon hade ljusare fläckar. ?? Och nu menar jag inte hennes vita fläckar 😉 .

Splash/tricolor? Möjligt enligt stamtavlan, men inte troligt.

Ännu ett par dagars pälsutväxt, och jag föstod att hon var RY. Mest på grund av uteslutningsmetoden - det finns ingen annan färg som det kunde vara.

Annons:
ariama
2/6/14, 1:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jämförd med brorsan Piri, som sitter i min hand, ser man hur "chocolate-lik" Plira är (längst till höger).

ariama
2/6/14, 1:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Plira

ariama
2/6/14, 1:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

16 dagar som sagt. Himla härliga, söta och rara, lugna och trevliga för att vara såna småttingar.

ariama
2/6/14, 1:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Några syskon.

ariama
2/6/14, 1:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

.

ariama
2/6/14, 1:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Puman (hane RY) och Puck (hona svart-vit)

Annons:
ariama
2/6/14, 1:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
ariama
2/6/14, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

.

ariama
2/6/14, 1:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

.

[Hallons]
2/6/14, 1:40 PM
#10

awwww… vill ha! 😉

ariama
2/6/14, 1:41 PM
#11

Recessive yellows första päls är oftast sotad, så RY-ungar kan misstas för chocolate eller cinnamon, som de liknar mycket. Oftast har de dock en ganska gul nos, redan som små, till skillnad från de andra färgerna.

Plira hade inte den gula nosen från början, men nu har hon den.

ariama
2/6/14, 1:43 PM
#12

#10. 😘

Tsunamis
2/6/14, 1:49 PM
#13

Söt!

Kan hon vara chokladbaserad eller kanske rent av svartbaserad, eftersom ena syskonet är svart?

MvH  Tsunamis

Annons:
ariama
2/6/14, 1:53 PM
#14

Mycket möjligt att hon är svartbaserad aa Bb. Mamman är svart-even, chocolate- och RY-bärare. Och pappan är RY-bärande chocolate/tan.

[Hallons]
2/6/14, 1:54 PM
#15

#12 😉 Är de till salu?

ariama
2/6/14, 2:00 PM
#16

Jag säljer egentligen inte möss för tillfället, eftersom jag tycker att jag har för hög tumörfrekvens bland mina möss.

Gäller inte hanarna, så kanske kan jag tänka mig att sälja någon sådan till sällskap… RY-bebisen och den brun-vita i min hand i #1 är hanarna i kullen (resterande hanungar är borttagna).

[Hallons]
2/6/14, 2:03 PM
#17

#16 då förtsår jag. Jag hade gärna velat köpa en av dina hanar för sällskap. Men tyvärr såg jag att du bodde utanför stockholm, och jag bor i skåne 😢

ariama
2/6/14, 2:21 PM
#18

Ja, det är lite långt … Glad i alla fall att du gillar mina möss!! 😃

ajanki
2/6/14, 2:22 PM
[Hallons]
2/6/14, 2:24 PM
#20

#18 Ja, synd 😉

Annons:
KickiG
2/6/14, 5:46 PM
#21

Jättefina bebisar du har där ariama. Jag är inte duktig på färger, men tycker det alltid är lika roligt att märka att de små ibland förvirrar de mera erfarna också 🙂

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2/6/14, 6:47 PM
#22

Kul att se att du har "sådana där" igen. Tecknade LH… ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Littlem
2/6/14, 11:04 PM
#23

Vilka söta fläckisar!!

Jag har en blå agoutihane som har en tanfärgad fläck på ena skuldran. För högt upp för tan, men han har inget tricolor bakåt. Blev fundersam när jag såg de för jag har aldrig sett de förut. Men det verkar ju va samma som på din tjej. Otroligt söt är hon!

ariama
2/7/14, 11:47 AM
#24

#21. Hahahah! "förvirrar" Hahahah! 🥵 .

Det händer med jämna mellanrum, vill jag lova. När allt ställs på ända! Men efteråt - när man klurat ut facit - har man lärt sig något nytt ❤️ .

Glömmer aldrig när två av mina möss - RÖDÖGDA - gav mig SVARTÖGDA ungar! Det är genetiskt omöjligt, för rödögt är recessivt och kräver dubbla rödögongener, och då finns det ju ingen plats kvar för de svartögda generna!

Så varifrån kom, helt plötsligt, ut ur det blå, två svartögongener indansandes i ungarna???

Klura på den ni! Frågan var inte så svår, när jag väl löste den, och poletten trillade ner.

#22. Ja, jag verkar inte kunna hålla mig ifrån dem. Eller de från mig…

#23. Har svarat i tråden du skapade.

Facit på kluringfrågan ovan: Det handlade givetvis om två olika rödögongener hos föräldrarna.

Den ena var rödögd pga rödögongenen p/p, och hade  C/C på C-lokus. Den andra var rödögd pga albino och var c/c, men rödögongenen var P/P.

Alltså kunde ungarna bli C/c och P/p och alltså svartögda.

Emouse
3/4/14, 8:08 PM
#25

Så fina!🙂

Lite efter med att skriva, men hann inte förra gången!🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
3/19/14, 5:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Hon växer, min lilla dam. Nu är hon 2 månader.

ariama
3/19/14, 5:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Syster Puck får också vara med, för hon är både vacker, och oerhört trevlig hon också.

Plira har en lustig vinkel på fotot och ser lite knäpp ut.

Annons:
ajanki
3/19/14, 7:04 PM
#28

Väldigt vackra båda två!! 😍

ariama
4/25/14, 12:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

En liten dags-hälsing från Plira! 😘 Hon är faktiskt ljuvlig!! (säger en partisk matte)

Tsunamis
4/25/14, 12:28 PM
#30

Puck i #27 var ju bara för gudomlig!!

Och Plira med förstås 😛

MvH  Tsunamis

ariama
4/25/14, 1:02 PM
#31

Rätt uttryckt, Puck är gudomlig faktiskt! En vacker, söt, rar, trevlig musa, med ett öppet och kommunikativt sinne. 😘 Gillar henne skarpt!

ariama
7/14/14, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Plira har blivit en vuxen dam.  Så här ser hon ut idag.

Hon bor i en stor kaninbur, full med inredning och en massa kompisar. När jag ropar, så kommer hon och klättrar upp i handen. Hon gillar att bli pussad på. 😘

ariama
7/14/14, 3:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

En till på raringen. Om fyra dagar fyller hon halvår (sex månader).

KickiG
7/14/14, 6:11 PM
#34

Vad fin hon har blivit!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
ajanki
7/15/14, 8:52 AM
#35

Hon är så fin😍

Och härligt att hon är så pussig och kommer när du ropar!😃

ariama
7/15/14, 10:01 AM
#36

Yapp! ❤️

Men ska jag vara tydlig i vad jag säger, så har mina möss "ett eget huvud". 

Hon kommer gärna upp, och blir pussad på, när hon är på det humöret 😃.  Hon är inte "absolut lydig", hon är ingen dresserad hund. 

Ibland äter hon hellre, ibland sover hon hellre, ibland umgås hon hellre med kompisar, eller är engagerad i andra uppgifter som betyder mer just då, och ibland har hon bara inte "lust". Men alltid någon gång som jag är där, under en dag, så väljer hon att komma. Och många gånger däremellan kommer hon fram och hälsar utan att vilja komma upp.

Det här gäller för i stort sett alla mina möss, utom några få som helst inte kommer alls… Dom tycker faktiskt livet är härligare utan mig 😮.

ariama
10/2/14, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Plira, hon växer hon växer. Hon är färdigvuxen, och då fortsätter hon på bredden… Ajajaj.

När jag håller henne i handen är det som att hålla i en padda som brer ut sig. Tråkigt, men inte helt oväntat. Fetman finns i släkten, och följer mödernet bakåt.

Plira är Recessive Yellow, och fetman har ingenting med DY att göra!! Denna fetma är visserligen genetiskt på något vis, men följer ingen färg. Agouti, cinnamon, splash, svart broken, är feta honor i stamtavlan. Ingen DY (ens i stamtavlan).

Beteendemässigt är hon lika rar som vanligt. En verkligen RAR mus, mild och rar och försiktig. Fast, en del av försiktigheten beror på hennes fetma, hon känner att hon inte är så smidig och är noga med att inte klänga och fara eller "utmana ödet" med akrobatik hon inte behärskar. En klok mus med andra ord. 😉

ariama
10/2/14, 1:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

.

KickiG
10/4/14, 2:30 PM
#39

En väldigt vacker mus tycker jag. Även om hon gillar att växa.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
10/4/14, 4:56 PM
#40

"Paddan" hälsar och tackar! ❤️😃

Upp till toppen
Annons: