Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1365 ggr
Littlem
2014-02-06 23:52

Knepig "missfärgning"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick fram en vittecknad blå agouti kille med en lurig tanfärgad fläck på  vänster skuldra. Tycker även det tonar i samma färg på sidorna fast ihop med "agouti-stråna". Inte rent av som tan och mer ihop mixat. Lägger upp 2 bilder så får ni se. På den första kan man se fläcken i det vita + ana lite färg mellan den fläcken och den vita bakom.

Annons:
Littlem
2014-02-06 23:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och här är andra sidan där jag tycker man kan ana tanfärgade strån ihop med de andra en bit upp på sidan från magen och upp runt den vita fläcken.

Såg ju att ariama fått samma "fenomen" på en av sina. Nån som har en aning om vad det kan va?  För nå tricolor ska det inte va bakåt här och jag tycker inte fläckarna beter så så  heller.

Grodan
2014-02-07 00:27
#2

Ligger det Vattnadalare i stammen?

Tänkte på att jag ju har 2 st "brindle" från Vattnadals här. De är antingen A(vy) eller så är det tickning/umbrous-effekt


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Littlem
2014-02-07 01:10
#3

Det finns släktingar från Vattnadal, Goldens och Tsunamis.

StillaSinnet
2014-02-07 06:32
#4

hm…det här har vi nog sett förr… men vad var det för något? Bilder och diskussioner kom upp när tricolorerna kom in i sverige, just för att visa andra typer av trefärgade.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Tsunamis
2014-02-07 07:13
#5

Ser ut som en mosaik. Några celler från en annan mus gick ihop med denna i ägg/fosterstadiet. Sånt syns om den andra är en annan färg.

MvH  Tsunamis

ariama
2014-02-07 11:17
#6

Mosaik var också min första tanke. Särskilt på första bilden där en ljusbrun/"röd" fläck syns i det vita - en sådan tydlig annorlunda färgfläck.

Att rödfärgen är så blek/beigaktig, beror väl på blågenerna han har (som gör så med rödfärg).

Vilka andra färger har han i sig? Ibland kan en annan färggen, även recessiv och i ental, "färga av sig" lite grann på den verkliga färgen som musen har.

Vilka andra färger bär han på, vet du det?

Det här är inte samma sak som min lilla Pluras lustiga sotning (som går i samma färg, inte två olika färggener som uttrycker sig).

Däremot har jag en annan bild jag ska leta fram, som kanske visar lite liknande tendenser? Återkommer snart. 😃

Annons:
ariama
2014-02-07 11:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här är Dimma! (fotad 2012, hon finns inte längre)

Hon är en RY-bärande chocolate/tan!

Hon har alltså endast EN RY-gen, och det behövs TVÅ för att RY-färgen ska synas. Men här "läcker" RY ut i pälsen i alla fall!!

ariama
2014-02-07 11:32
Littlem
2014-02-07 22:51
#9

Hmm, mosaik hade jag aldrig hört talas om.

Hans mamma och pappa är vittecknade agoutis. Pappa son till mamma (en av tjuvparningarna som blev när jag låg inne och ingen kunde separare honor från hanar bland kullarna åt mig =/ ).

En massa finns bakom, o när jag klickar mig igenom föräldrar o farföräldrar hittar jag splash långt bakåt. I övrigt finns blått o svart, sö cr, tri, spl, sm ( var det siamese?). Anor från Vattnadal, TAMs, Tsunamis, Goldens, Ajanki, Diamantens och från England.

ja, jag har sagt de o säger de igen, mina djur är en jäkla gensoppa…

ariama
2014-02-08 15:04
#10

Blå agouti … det verkar ju som om den blå färgen inte orkar hålla ställningarna exakt över hela musen, utan att "ren agouti" skymtar fram här och var. ??

Kanske är det något som kan hända ibland? Att andra gener i musen tittar igenom liksom? Min Dimma bar ju på ett e, och din hane är ju agoutii - som sedan färgas "blå" av blågenerna d/d.

Inte vet jag … 🤔

[vintermusen]
2014-02-08 15:11
#11

Min mus Luna ser ut precis så fast hon är en hona!

ariama
2014-02-08 15:14
#12

#11. Intressant! Har du foto? 😃

[vintermusen]
2014-02-08 15:40
#13

nej inget bra men ska försöka ta ett!

Annons:
[vintermusen]
2014-02-08 15:59
#14

Luna är som littlems mus fast hon är lite ljusare

Tsunamis
2014-02-08 16:52
#15

Nä en mosaik är ju rent genetiskt en individ som har några få celler av en helt annan individ (i det här fallet på skuldran) vilket då uppvisas på det här sättet. Att ägg 'smälter' ihop på det sättet är ovanligt men inte kopplat till någon särskild färg-gen. Det dyker upp emellanåt.

MvH  Tsunamis

Grodan
2014-02-08 17:07
#16

#15 Jag har fått förklaringen till mosaik att det är en kroppsmutation. Källa EJ: http://home.astrakan.hig.se/matsvin/hemsida/book/export/html/486

Har haft några mosaik själv, men de har varit mycket mer tydliga än #0. Bland annat var det en Blue Even tös som hade en svart fläck (10öring i storlek) bakom ena örat. Det var rätt coolt.

Tyvärr har jag inga foton på dem då samtliga levde innan jag ägde någon dig.kamera.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2014-02-08 21:55
#17

#16 ja precis! Det är därför mosaik inte går i arv. Det är bara en spontan mutation som uppstår då och då. Eller bara och bara… De kan ju se väldigt fräcka ut.

MvH  Tsunamis

ariama
2014-02-09 18:18
#18

#15. Ja, precis!

Vi pratar alltså om två olika fenomen i den här tråden, som möjlig förklaring till just de här mössens "missfärgning".

Fenomenet hos min Dimma beror alltså inte på "mosaik" utan det jag kallar "läckage" av en "osynlig gen" som musen bär normalt i en "gensoppe-mus". Samt tänker att detsamma skulle kunna gälla även Little M:s mus.

Upp till toppen
Annons: