Annons:
Etiketterföreningutställningträff
Läst 1181 ggr
ariama
2/7/14, 12:30 PM

SVEMUS och HÄLSA

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag funderar över det där med hälsa och livslängd på möss, och hur SVEMUS kanske kan spela en roll i det hela?

Grodan skriver i den här tråden

http://mus.ifokus.se/discussions/52ea50b6ce12c45a7d000de9-hur-har-ni-det-med-tumor-frekvensen

 inlägg #20:

"Tyvärr går det ju inte att föra in det /sjukdomar och tumörer/ i SVEMUS digitala system. Inte ens dödsdatum, vilket jag anser är mkt tråkigt, då det är så viktigt"

Annons:
KickiG
2/7/14, 12:36 PM
#1

Jag varken avlar eller är med i SVEMUS, men jag tycker att det verkar som det mest logiska stället att samla sådana uppgifter på. Livslängd och hälsa tycker jag personligen är väldigt viktiga faktorer i avel, oberoende av djur.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
2/7/14, 12:41 PM
#2

Ja, jag tycker ju att det på något vis ska kunna gå att föra in dödsdatum och dödsorsak - vad är det annars för meninge med registreringen?? Följa färgerna? Borde det ändå inte vara lite mer substans i registreringen, när man nu ändå har den?

Men mest tänker jag, att föreningens största dragplåster idag, faktiskt är utställningarna.

Inte bara att man träffas och umgås, utan även att man får "ära och berömmelse", för visst är det läckert och glädjefullt att få kliva fram och ta emot pris för en bra mus!?! Man blir ju så STOLT! ❤️ .

Därför tänker jag, att SVEMUS kanske även skulle ha pris och premiering av något slag, som är lite EXTRA ärofullt, och uppmärksammas med "pukor och tromboner"! STOR berömmelse, eftersom det är så stort, och även kräver långsiktigthet och seriositet utöver det vanliga?

"Äldsta mus" finns med som extrapris på många utställningar, men det är liksom ett "sidopris" som inte uppmärksammas särskilt.

Kanske kan det hela göras större? Man kan vinna INT CHAMP GR GULD och jag vet inte allt, man kan vinna uppfödarpris och "linje"-pris (elelr vad det nu hette) men kanske kan man på samma vis vinna ett större pris om man lyckas med att föda upp äldre möss? Och sedan ännu mera/större pris om man lyckas med flera generationer gamla möss?

Och att man kanske gör just DETTA som den största utmaningen OCH den största hedern, inom prisgivningen?

Äh, inte vet jag - det var en tanke bara att kanske spinna vidare på?

Grodan
2/7/14, 4:25 PM
#3

Haha, amaira 😈 aj löööv jo… jag visste att det kunde vara farligt att skriva det där…

Det kändes liiite fel att skriva det, för jag vet hur mycket jobb alla som jobbat med systemet har lagt ner…

Ingen skall ta åt sig personligen. Ingen.❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/7/14, 4:56 PM
#4

Jo, så är det ju alltid … Allt som görs och gjorts beror på idéella krafter, och givetvis är det guld värt. ❤️

Men mina tankar hade ifs lämnat reg-programmet och gick vidare…

Grodan
2/7/14, 5:01 PM
#5

#4 Jag håller med dig i det du skriver i #2. Allt tror jag.

Det var ditt näst sista inlägg i andra tråden som jag inte förstod och det Tsunamis skrev under förstod jag inte heller riktigt.

Jag kör med dubbla system. Har mina pärmar o papper där jag skriver allt om mina möss och så reggar jag mössen online.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2/7/14, 5:18 PM
#6

Jag tar en print screen på systemet där jag menar, så fort jag får lite tid! Hoppas jag inte minns fel bara. Så jag inte tänker på SHFs regsystem eller något… Lol

MvH  Tsunamis

Annons:
Grodan
2/7/14, 5:23 PM
#7

#6 Jag är lite pinsam ibland. Jag tillbringar ganska lite tid på den "riktiga" sidan och mest tid i admindelen med att ge nr. Sist jag försökte kunde jag inte skriva så mkt info om varje mus, några nerslag, fick förkorta allt och ändå fick jag inte med dödsdatum och orsak utan fick välja… det dumma är att anteckningarna ändå inte syns i stamtavlan och det är faktiskt där jag vill ha dem. En snabb överblick så att du kan se ärftligheten tydligare… nu blev det kanske flummigt… hm…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2/7/14, 5:40 PM
#8

Nä det är sant. Vill du ha det på den skrivna stamtavlan eller inne på musens sida? Det borde ju vara snabbt kodat tror jag. Att den printar ut infon man skriver i anteckningar på musens sida.

MvH  Tsunamis

Grodan
2/7/14, 5:48 PM
#9

#8 Jadu… jag är så dum så jag vill ha det på skrivna stamtavlan.

Jag har skrivit ut sådant på mina stamtavlor i alla år. Livslängd, om musen fått tumör eller annat. Även skrivit in om syskon är morrhårstuggare, barberare eller har svansknyck (nu skriver jag det i kullreg, men tidigare alltså i stamtavlorna) mm.

Använt mig av förkortningar (helt sjukt jag vet)

S = svansknyck

JT= juvertumör

T = tumör (ej juver)

HJ = järntumör

M = morrhårsätning

B = barbering

mm

Har jag avlat på möss som fått hjärntumör? Nej, inte medvetet. Men jag har skrivit upp allt. Även om musen blev 2,5 år så ville jag veta dödsorsak. Vissa linjer såg jag direkt att nej, den här måste jag avsluta.

Nåja, jag flummade ut lite. Kanske har jag något intressant att bidra med. Systemet måste ju passa allas önskemål och fungera för kodaren o SVEMUS osv…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Littlem
2/7/14, 10:15 PM
#10

Om man ber Kalle snällt om att fixa in en kolumn där man för in dödsdatum + orsak så kan han nog fixa det. Men han gör ju som vi andra, detta ideelt, vilket betyder att han fixar i mån av tid. Men han är inte omöjlig :)

Jag har med saknat att fylla i dödsdatum + en ruta där man kan fylla i annan info.

Ang äldsta pris så var det tyvärr så att Snöflingas pris för äldsta mus "försvann" ett tag. Jag har dock åter köpt hem rosetter till det då jag anser att det är en väldigt viktig sak!  Jag blev glad när jag vann just den rosetten nu sist på en tävling. Dock kan jag ju inte ta åt mig äran eftersom musen kommer från Elin (min röda hane med förälder från dig Ariama :) ). Visst går det säkert ordna nått speciellt mer runt det priset. Det är ju detta vi vill i styrelsen. Att få in förslag på saker medlemmar vill, och ja, just därför vi vil latt folk ska vara medlemmar för o kunna påverka!

ariama
2/8/14, 2:57 PM
#11

😘

StillaSinnet
2/8/14, 5:50 PM
#12

Den raden Tsunamis pratar om har jag bara sett att man kan antecna i när man registrerar mössen, men inte sedan…eller?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2/16/14, 1:27 AM
#13

amaira (för mig är du alltid amaira ❤️även om du nu heter ariama), innan jag förnyade mitt medlemsskap i SVEMUS i år funderade jag ganska länge.

Dels över den otroligt höga summan på 350 kr och vad jag får för de pengarna samt vad SVEMUS är idag. Jag avgjorde att detta blir ett provår.

Jag ser att det händer saker med museriet i Sverige och även med SVEMUS - mycket är dock dolt för mig i o m att jag inte är med i eller aktiv i fb-grupper - men jag gillar inte utvecklingen. Möss är idag mer andra saker som Standardutställningsdjur, avelsmaskiner och rovdjursmat än sällskapsmöss. När det även händer på SVEMUS arrangerade utställningar att godkända uppfödare hotar med att djuren skall avlivas/bli rovdjursmat om man inte köper dem, då anser jag att synen på möss är helt knas.

Det rimmar illa i min lilla värld där SVEMUS är klubben för sällskapsmöss.

Om 2014 blir året då utvecklingen åt i mitt tycke fel håll fortsätter så kommer jag ev inte att förnya mitt medlemsskap.

Jag har varit medlem i SVEMUS sedan 1988, utan avbrott. Vi var sällskapsmusklubben i många år. Det startades andra musklubbar där man klart och tydligt endast hade avel och standard som mål och där svensk och korsad typ var icke rasrena. När dessa klubbar försvann fick SVEMUS axla ansvaret att ta över den biten, utveckla Standarden osv, men aldrig har det varit som nu. Att man massproducerar möss och slår ihjäl dem på löpande band, för att få plats med nya eller för att man helt enkelt tagit för mycket kullar eller för att man har hungriga rovdjur.

SVEMUS arbete är att informera om avel med sunda värderingar. Att det finns ett stort mörkertal som inte är medlemmar och som står för en stor del av det låga värde musen har idag är ingen ursäkt. SVEMUS bör jobba för att nå ut dit också.

Det finns några andra klubbar i världen (t ex Finland) där man jobbar för att musen skall ha ett värde, samtidigt som man har mycket utställningar och snygga möss, så jag vet att det funkar.

SVEMUS styrka var också i många många år den underbara medlemstidningen HUSMUSEN. Jag kan känna att sedan den försvann, så dog SVEMUS en aning. Tyvärr, men så känner jag.

Jag vill försöka förmedla min känsla trots att jag har svårt att uttrycka mig bra nu för tiden. Jag vill också få igång en debatt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
StillaSinnet
2/16/14, 8:50 AM
#14

#13 som du vet är det VI medlemmar som är föreningen ❤️. Vill du förändra måste du bli mer aktiv. De unga medlemmarna förstör inte med vilja. De har inte SVEMUS historia med sig helt enkelt. Vi behöver alla med erfarenhet och kunskap för att forma föreningen och man behöver inte vara bitter. (med ung medlem menas få år i föreningen)

Det hänger på att få nya medlemmar att se musens värdegrund utifrån vad SVEMUS står för. Vad grundar vi musens värde på? Jo, att ha mysiga, trevliga, fina hjusdjur som man aldrig vill ska dö. Som man vårdar ömt och oroar sig för. Som man vill tillbringar all sin vakna tid med och som man älskar så det värker i bröstet. Musen ska vara värdefull! Det står föreningen för.

Jag tror att vi har fått med fler som avlar rovdjursfoder men som faktiskt vill avla sällskapsmöss istället. Det är i en aspekt positivt. Bara för att de inte är med i SVEMUS så finns de inte, nä det stämmer inte. Men är de med i SVEMUS kan vi nå dem och utveckla dem åt rätt håll, eller hur? Det tar tid och man måste ha tålamod. Det är inte lätt att förändra värdegrunden hos medlemmarna men det är föreningens uppgift

Jag tror (har ju själv inte varit med i så många år) att förr höll sig alla de som födde upp rovdjursfoder borta från SVEMUS men har nu börjat närma sig för att lära sig och för att hålla sina möss bättre. Det innebär inte att fler möss förds utan att fler av mössen som föds får kunnigare ägare och mår bättre än innan. 

Så kan det vara hos några av våra medlemmar. Men jag håller absolut med om att kärnan hos uppfödare i SVEMUS skall vara sällskapsmusen och inget annat! Absolut! Det är där hjärtat ska finnas och om det finns där så kommer det bli svårare och svårare att se mössen som föda. Just därför ska varje född bebis få ett eget namn om det registreras och ses som en egen liten individ. Det är viktigt! Därför spetsade SEMUS till reglerna runt uppfödare så att enbart sällskapsmusuppfödarna med rätt värdegrund och sant mushjärta ska vara registrerade uppfödare. Uppfödarnas uppgift ska också vara att sprida denna känsla runt mössen. Uppfödarnas och domarnas uppgift.

Medlemmarna kan vi bara upplysa och med kärlek försöka lära sig att förstå SVEMUS andemening

Amaira (som jag också väljer att kalla dig 😍) Du har så himla mycket bra idéer. Du borde verkligen gå med i föreningen och så dem genomdrivna. Det är enda sättet att kunna förändra på. Man kan inte stå utanför föreningen och tro att det man säger kommer leda till förändringar. Varje person får driva sin fråga. Landar det som brev till styrelsen från medlem så tas det upp.

Jag jämför det med gubbarnas gruffande om matchningar till diverse landskamper inom sporten, eller de som tycker vi har för mycket invandrare. Vad hjälper gruffet i soffan? Ut och gör skillnad; bli aktiv politiker eller vad som helst om man nu vill ha förändring. I vårt fall räcker det med att vara en aktiv medlem🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2/16/14, 9:21 AM
#15

#14. "Man kan inte stå utanför föreningen och tro att det man säger kommer leda till förändringar." Nä, jag vet :-) Och här står jag i alla fall ;-) Och gillar att det blir diskussion. För DET kan jag vara med om att "få igång". *ler*

StillaSinnet
2/16/14, 9:37 AM
#16

#15 Nej, du vill ha förändring! Och du skapar diskussionen för att du hoppas någon annan ska göra slag i dina tankar för att du själv inte gör något

Nu var jag rak och besvärlig 😉men jag vet att vi kan ha högt i tak när i diskuterar. Det är det jag gillar med dig 😊

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2/16/14, 9:46 AM
#17

Haha! Nä, du är inte ett dugg "besvärlig". Du har fullständigt rätt!! :-D

StillaSinnet
2/16/14, 9:52 AM
#18

#17 men ensam är bästa dräng. Annars händer inget! Det är dags du börjar förändra det du vill ha förändrat. På riktigt!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2/16/14, 2:22 PM
#19

#14 Jag läste allt tror jag, men det känns inte som att mitt inlägg gick 100% in i dit hjärta. Ev så var jag otydlig, ev så förstod du inte.

amaira har förändrat och påverkat SVEMUS. Det digitala systemet är mycket amairas förtjänst att styrelsen i SVEMUS ens tänkte på.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2/16/14, 3:59 PM
#20

#19 jodå, jag förstod tror jag. jag vill också ha kvar husmusen som papperstidning men om man får välja att ha papperstidning och gå i bankrutt eller ha föreningen kvar med tidningen digital så är det enkelt att välja. Nu har vi inte ens någon som vill ta tidningen i någon form alls så den kanske faller helt och enbart blir nyhetsbrev, vad vet jag?

Hur tycker du att vi ska göra med nya medlemmar då? Svara på en enkät och har du reptiler eller rovdjur hemma så får du inte vara med? Eller låta alla medlemmar skriva på ett kontrakt att de inte matar eller säljer möss till rovdjur/reptiler? Eller annat förslag? Handen på hjärtat; jag vill inte heller att man gör så med sina älskade sällskaps möss, som slit och släng som ersätts med en ny kull möss. vi är överens, men sedan då? Hur möter vi problemet?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Grodan
2/16/14, 5:24 PM
#21

#20 

PENGAR

Pengar är alltid ett problem. Men pengar får man in genom att ha försäljning. Genom att vara med på mässor och evenemang och sälja saker. Ha lotteri osv. Även loppmarknad och annat. Spånar man på vad man kan dra in pengar på finns det så mycket eg. Sedan kan man höja anmälningsavgift och tingningsavgift/försäljningsavgift (tingade djur skall räknas som att de är till försäljning).

MÄSSOR & UTSTÄLLNINGAR

Jag tycker att SVEMUS skall samarbeta mycket mer med andra klubbar, vara med på mässor osv.

Ja, det är jättesvårt att få ihop folk. Därför behöver vi ju medlemmar och visa upp oss. Tyvärr är det en kostnadssak med mässor. Själva monter o bord kan man ev tigga till sig gratis, för har man levande djur som folk får titta och ev känna på (smittor!!!) så är man en attraktion som gör att mässan blir intressant och värd att betala inträde för att besöka.

MEDLEMSSKAP

Alla skall ju få vara medlemmar, om de inte har djurförbud - tror att SVEMUS inte tillåter folk som har djurförbud att vara medlemmar. Det låter skumt jag vet, jag ser det när jag skriver det. Vad tusan spelar det för roll? Men… jag vet inte… jag har inte full koll på styrelsearbetet men tror att medlem som fått djurförbud blivit utesluten ur klubben och utifrån det ryktet drar jag min slutsats…

Så vad folk har möss till ska inte hindra dem att bli medlemmar, absolut inte.

Varför skall folk vara medlemmar i en klubb där man endast är intresserad av utseende och avel? Vad drar det för folk och hur utvecklar det klubben?

Jag är åldfashion, jag kanske inte utvecklas med tiden när det gäller det här med förening… Dock ser jag inte att SVEMUS är en musavelsförening. Jag ser att SVEMUS värnar om musen som sällskap, om dess hälsa och välbestånd och även som ett respekterat husdjur med rättigheter och värde. Och jag ensam som brinner för musens värde kan inte. Finns inte fler än jag så går det inte.

HUSMUSEN

Jag tror på en medlemstidning i papper i någon form. Som det var sagt 1 nr i papper per år är super. Vi lever i en digital tidsålder så papper är överkurs för många. Men syftet är också att med tidningen faktiskt nå ut till Sverige. Visa upp sig. Om SVEMUS lägger pengar på 1 nr per år i papper och smockar detta med intressant info och tycker upp många fler än behövligt kan man skicka ut till djurkliniker, djursjukhus, bra musveterinärer samt dela ut/sälja på mässor.

Tidningarna sålde faktiskt på mässor och utställningar.

Sedan har jag även andra konstiga ideér. En är att tillsammans med andra klubbar som har svårt att få ut en medlemstidning göra i a f något nr per år. Min fundering var SRS, nu igen suckar någon hihi. SRS har inte fått ut sin HUSRÅTTAN på några månader. Skulle man inte kunna slå ihop tidningarna? Från ena sidan är det HR och från andra HM?

Eller någon annan klubb?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2/16/14, 5:41 PM
#22

Följer den här tråden litegrann. Känner att jag vill göra ett långt inlägg men vill samtidigt inte stöta mig med någon. För folk kan ta illa upp om man skriver för vassa eller riktade inlägg.

Men jag undrar bara varför något måste vara rätt eller fel för? Får inte folk föda upp möss efter utseende? Gör det dem automatiskt till sånna uppfödare som ignorerar hälsa, temperament för det? Jag föder ju upp tecknade varianter så frågan berör mig i allra högsta grad. 

Reptiler har jag inte så det intresserar mig inte, den debatten.

En förening är vad man gör den till har jag alltid sagt. Är det något man inte gillar så gör man så gott man kan för att förbättra det hela. Högljutt deklarera att om inget förbättras så kommer man gå ur ser jag inte som något annat än ett hot.

Sorry Ariama jag tror vi har kapat din tråd ganska mycket här.

MvH  Tsunamis

Littlem
2/16/14, 5:44 PM
#23

Jag tänkte inte skriva, men skriver lite iaf, fast jag faktiskt tar åt mig så jag får ont i magen o bröstet och faktiskt just nu gråter en skvätt. Jag är lite extra känslig efter operationen men jag blir så ledsen när det känns som vi som försöker hålla liv i föreningen får skit o inge tack.

Vi har svårt att ens få ihop en styrelse för ingen orkar engagera sig. Ingen vill ta tag i saker, men samtidigt vill de få saker gjorda. Så vem ska göra dem ?  Man kan inte tro att styrelsen ska kunna ta på sig allt, ordna alla utställningar, va med på mässor/smådjursträffar, göra en smockfull tidning, föreläsa om musens värde och samtidigt ha ett liv!  Vi har familj, barn som kanske behöver extra tillsyn, som är i en känslig ålder eller behöver extra hjälp. Vi har heltidsjobb eller är sjukskrivna pga sjukdom eller mammalediga. Är vår tid mindre värd än eran som inte sitter i styrelsen och gormar högt och tycker att vi inte "gör vårt jobb"?

I år ska vi vaska fram ordförande, vice ordförande, sekreterare, ev kassör (jag sitter bara kvar om jag får några med mig som vill jobba), nån som ansvara för hemsida, nån som kan ta tag i husmusen, sponsoransvarig och revisor och revisor suppleant. Var ska vi hämta dessa tycker ni?  Vilka ska vi tvinga till att sitta på dessa poster när ingen frivilligt säger "jag kan och är beredd o offra lite tid till föreningen kanske när det är nått annat som jag gärna med vill göra".

Jag är kanske lite extra grinig eftersom jag igår satt på årsmöte för en annan förening jag är med i och det är samma sak där. Styrelsen ska fixa men ingen vill sitta på någon post.

Jag som har rovdjur som äter möss får väl gå ut föreningen då. Fastän jag ALDRIG som SVEMUS uppfödare tagit en kull bara för att mata mina djur eller avlivat en frisk mus för mina djur är hungriga. Då har jag köpt mat. Däremot möss som dött av ålder eller som jag tagit bort pga tumör eller sjukdom, de kan jag mata istället för att kasta i soporna. Men den diskussionen hör ju inte riktigt hit. Jag tycker medlemmarna värnar om mössen o att det är som Lottiz säger. Många som köpt zoomöss eller ägnat sig åt foder avel söker sig till SVEMUS och börjar inse hur kul det är med snälla sällskapsmöss! Inte massproducerade misskötta labbmöss.

Jag tycker med det finns saker som kunde förbättras. Regsystemet är inte helt som vi vill ha det än. Men då får man som medlem lägga in förslag på hur det ska ändras!  För regsystemet är för medlemmarna. Jag hade jättegärna skickat ut 4 Husmusen i pappersform varje år till medlemmarna med Artiklar, skojiga bilder, lite knep o knåp o annat. Men vi får inte ihop det! Jag har suttit som lokalredaktör för Snoken, en tidning inom SHR. Men den gick med i graven så ingen orkade skriva Artiklar + den stora kostnaden.

Nu ska jag sluta skriva, jag som inte ens tänkt börja. Men jag kunde inte hålla mig. Tycker det är dags ni ser de bra sakerna och sen ser till o hjälpa till o ändra det ni vill ändra!

Kram på er allihop :)

Grodan
2/16/14, 6:13 PM
#24

#23 Jag uppskattar verkligen dig för ditt jobb i SVEMUS. Du ska absolut inte tro något annat. Du sköter ditt jobb superbra och har bra ordning på papprena.

Jag vet precis hur svårt det är att få ihop en styrelse och jag känner till alla problem med pengar, tidning osv. Visst kan jag ha svårt att förstå en del saker, som att folk har så lite tid till SVEMUS men så mkt tid med annat. Ändå känner jag att det finns andra problem i musvärlden som jag tycker att SVEMUS har åsidosatt. Jag vill skaka om, ja, tyvärr. Det blir inte väckt något om man inte skakar om lite…

När jag skrev #21 så kände jag hur det i a f i mig sprudlade till av lust att göra något. Mina ord kanske låter hårda och elaka, men jag vill nog eg sprida den lusten. Pepp.

Dock är vi ju annorlunda. Det som peppar mig peppar kanske inte er.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2/16/14, 6:16 PM
#25

#22 Jag hoppas verkligen att SVEMUS och uppfödarna i klubben jobbar för hälsa och temperament först.

Sorry, men jag behöver ta det ställningstagandet nu. Någon behöver göra det. Så då gör jag det.

Jag känner att färgaveln har missat en stor del i det och  jag bedömer det på vad jag sett IRL.

Jag säger också att det är medlemmarna som gör föreningen och har sagt i SVEMUS och SRS i många år. Jag är faktiskt en trogen medlem. Hade jag annars hostat upp 350 kr? 

(Så gott som varje dag loggar jag in på SVEMUS regsystem och ger möss nr om det finns några som vill ha nr. Plättlätt, men jag ger SVEMUS den tiden, varje dag. Att logga in och se om det finns möss som vill ha sig ett nr 😉)

LittleM skriver i #23 att det kämpas för att hålla föreningen vid liv. Jag är medveten om det. Dock ser jag ju att dagens medlemmar endast är intresserad av utställning och Showmöss. Jag kan inte säga emot detta, vill man ha utställningar med Showmöss så, ja, då är det åt det håll det barkar. 

Jag har själv dragits in i det. Absolut! När jag förlorade mina snälla, långlivade och superfina Texlar så fick jag ändra inriktning och skaffa nytt. Jag fick bita ihop för ohälsan gång på gång. Men NU när jag sålt möss som bara är fel på och dör hos nya ägarna så NEJ! Jag måste ta några steg bakåt. Börja om. Visst kommer jag att pyssla med de färgvarianter och hårlag jag valt, men hälsa o temp är prio 1. Bakåt 10 steg och jag anammar mer det jag gör som råttuppfödare på mina möss nu.

Jag tror inte att det endast är jag som haft sjuka möss. Jag är den som står upp och säger det. Jag sticker ut näsan. Om man sticker ut näsan blir den bränd. Så jag får ta det. Tyvärr.

Det är ingen som ska bli ledsen av detta.

amairas sunda värderingar som vi hittar överallt här på sajten, de borde vara SVEMUS. Och jag tror eg att de är det.

Jag vill att musen blir friskare, lever längre och har ett högre värde. Jag vill det. Jag vill känna att sällskapsmusägarna verkligen får trevliga och snälla möss från uppfödarna och inte lika gärna kan handla möss från zoo. Nu ska ingen ta åt sig - här sparkar jag på mig själv, JAG HAR sålt flera möss som inte levt länge och varit sjuka… tyvärr…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Littlem
2/16/14, 7:08 PM
#26

Fast jag tycker inte alla är utställningsnördar?  En av de bästa exemplen är väl Elin som fött upp länge men aldrig gått från de möss hon gillar. Även om de inte vinner 1:a pris i standard så är bland de tåligaste o trevligaste möss jag stött på.

Jag sitter med mer hanar än honor för jag fastnar mest för hanarna och vill inte avliva bara för jag inte har plats (om jag skulle vilja satsa mer på att få fram vissa tecknignar osv). Men de är mina skyddslingar, mina små gostroll o då står jag heldre från att komma framåt i teckningasaveln för att ha mössen som sällskap. Jag säljer väldigt lite möss. Som Lottiz, hon säljer inte mkt möss o sitter med med massa goa gamla hanar.

Jag blir gladare över bra betyg i pet än i standard. Jag ställer väldigt lite i standard, då jag vet att mina möss inte har en chans där. Men det bryr jag mig inte ett skvatt om! För det är inte viktigast.

när jag surfar runt tycker jag många vill ha några möss, bara för sällskap. De tycker inte utställning är så viktigt. Så jag vet inte var du fått de ifrån Grodis? :)

Men visst är det en häftig känsla att stå tex på SM och vinna 1:a pris? ;)

Jag tycker med det är viktigt att se till temperament o hälsa, men ser inget problem med att man vill avla på en viss färg eller hårlag samtidigt?

Grodan
2/16/14, 7:20 PM
#27

#26 Fast det är utställning och att ta in utländska domare som SVEMUS lägger pengar på och det är det som drar folk. Och det ger bilden av att det är DET som är det viktiga.

Och vad vi gör i SVEMUS och vad vi visar på nätet är det som formar alla de som inte är med.

Jag ser givetvis att många är bra med sina djur. Men jag ser också andra saker som jag gråter över. Jag får mail och pm där folk frågar om sina sjuka möss. Och det är det jag reagerar över.
 Det är det jag vill ändra.

MEN jag antar att detta är MITT jobb och inte SVEMUS.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
StillaSinnet
2/16/14, 7:26 PM
#28

#27 VÅRT jobb, tillsammans. Vänd dig till SVEMUS med konkreta förslag. Inga internationella titlar ingår i så fall i ditt koncept antar jag?

Therese vill ha PC-utställning i sthlm med föreläsnare. Bra förslag tycker jag! Vikten ligger på sällskapsmusens skötsel och hälsa. Om hon orkar dra igång och hålla i det tror jag bergis SVEMUS står bakom med pengar. Sånna pengar som Gunvors fond kan gå till.

Jag har luskat lite och har fått Marianne Brett att kunna tänka sig döma på SM så vi får någon som KAN PC och som kände Gunvor och förstår andemeningen. Hon ska höra med sin man om han har möjlighet att ta ledigt om hon åker till oss för de vårdar mamman i hemmet och hon kan inte vara ensam. Detta tycker jag är att försöka möta det SVEMUS står för

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Littlem
2/16/14, 7:31 PM
#29

Det är ju för att det är det medlemmarna nu velat. Många vill ha hit utländska domare för att få internationella titlar på sina möss. Vi fick några förslag om genetikkurs och det hade vi i våras i Villingsberg. Så vi försöker ju  göra vad medlemmarna vill :)  Men man kan inte göra alla nöjda jämt.

Jo visst finns det mkt möss man ser som inte mår bra. Jag har tyvärr inte ork nu att skicka PM och snällt fråga hur mössen mår, var de äter hur de bor osv. Och vill absolut inte skriva i nån tråd under bilderna att "dina möss ser inte friska ut". Är jätteimponerad över att du orkar det grodan!

Jag skulle gärna stå på Husdjursmässan igen. Men inte alla dagar hela dagarna!  Det blev alldeles för tungt huvudansvar då låg på mig o Lottiz o vi fick hjälpa v Frida, Ann- Lee o Therese (kanske nån mer jag glömt..). Men de beöhvs fler som ställer upp! Jag har visitkort och infolappar om SVEMUS hemma om nån vill ha och dela ut om de ska iväg nånstans. Bara hojta så kan jag skicka lite. Grejjen är ju då att man måste representera SVEMUS och stå för vad SVEMUS står för och inte stå och säga vad man själv tycker o tänker. Det är inte lätt :)

jag blir jätteglad när nån kommer med idéer och vill!  Men kan du inte försöka hjälpa till o driva igenom dom med än att bara bli besviken över att vi i styrelsen inte fixar? :)  Jag skulle gärna kunna korrläsa Artiklar o liknande till Husmusen, om nån kan ta på sig att få ihop den och om man kan hitta ett billigt tryckeri. Det är ju det som är svårt dessa dagar. Utställnignar kostar med, men vi får även in pengar då på medlemsavgifter och lotteri. Visst skulle vi på utställningar lite mer informera besökare om vad SVEMUS gör och ha infoblad där. Vad som är viktigt att kolla efter när man köper möss osv för att få fina trevliga möss som går bra på utställning (eller som bara är trevliga långlivade o ha hemma!).

Grodan
2/16/14, 7:35 PM
#30

#28 Super.

PC ❤️

Jag tycker jag gjorde ett bra jobb på minnesutställningen, tyvärr var allt fel för mig där - jag mådde skitdåligt - men jag tyckte att jag verkligen dömde så jäkla bra. Att jag verkligen gick ner på musens nivå och analyserade dens beteende, temperament, hälsa osv. Min bedömning var tror jag speciell - varje mus fick säkert 10 minuter - och jag skulle verkligen vilja se mer sånt. Hur vi utvecklar PC… för den utvecklas hela tiden tror jag, ju mer vi lär känna mössen…

bara pladdrar lite


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2/16/14, 7:37 PM
#31

Jag har också fått nys om bra alternativ till dyra Vilsta om vi vill gå ifrån det. Det finns en bra lokal med boende i närheten i Sala, som inte är så långt från Arlanda som E-tuna är. 5 mil kortare väg enkel resa för den som hämtar domarna. Billigare reseersättningar, billigare boende, billigare hyra på utställningslokal. 

Det får nästa styrelse bestämma, men visst ska vi tänka om lite. Det tycker jag ändå vi har gjort de sista åren. En period var det nästan bara fokus på utländska domar och importer. Då hade vi Anniina på Minnes plus int domare på SM tex. Och det pratades om bussturer ner i europa på SVEMUS bekostnad

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2/16/14, 7:39 PM
#32

#30 Åååh, jag var ju inte där så… 😕

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2/16/14, 7:41 PM
#33

#29 _kan du inte försöka hjälpa till o driva igenom dom med än att bara bli besviken över att vi i styrelsen inte fixar?
_

Så har jag aldrig uttryckt saken. Aldrig. Jag vet faktiskt vad det innebär att jobba ideellt. Och jag vet att SVEMUS knappt har en styrelse så något sådant skulle jag inte klämma ur mig…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Littlem
2/16/14, 7:45 PM
#34

Missade Lottiz svar. Som sagt, Therese förslag tycker jag låter kanon och är gärna med på det!  Så det kan ju hända om nån bara är beredd o ta tag i o dra igång det.

Hon MB låter ju med intressant. För det verkar inte va många som känner Gunvor längre och som kan döma som hon gjorde.

Jo Grodan sånt är superuppskattat!  De som ställde för första gången blev säkert supernöjda, och vi andra med. Klart skillnad mot min första utställning när mössen fick några sek bedömning och livrädda antingen bet eller vart tokstressade så de blev diskade allihop. Efter utstälning kom domaren och kollade på mina möss och tyckte de va så himla trevliga och undrade varför jag inte stallt sånna trevliga möss?  Jag sa att det var ju det jag gjort…

Annons:
Littlem
2/16/14, 7:49 PM
#35

#33 Ne du behöver itne säga det rakt ut men jag iaf tolkar det som det när du skriver  vissa saker. Men nu ska jag inte skriva mer här för jag är trött o har ont och det kommer de inget gott utav :)

Grodan
2/16/14, 8:02 PM
#36

#35 Ok, jag skrev fel någonstans. Jag menar inte att lassa över mer jobb. Jag skrev kanske att SVEMUS inte var något för mig o att 2014 blir ett provår…ja… jag måste ju vara realistisk, om jag vill andra saker än SVEMUS så är det kanske dags att gå ur…

Jag har faktiskt gjort en himla tråkig resa. Jag borde lämna in väskan o gå. Bara skita i möss, musavel och allt. Men jag har en kärlek för dem så jag kan inte riktigt. Det är klart när jag gjort alla till mina ovänner blir det svårt att vara kvar… ja… sant… men jag hoppas att folk kan läsa det jag skriver utan att ha hjärtat utanpå kroppen… jag vill inte såra… jag funderar… diskuterar och pratar… och jag ber om ursäkt för att det låter elakt och hårt… mina ord är fel… jag vet det och ändå kan jag inget göra åt det… jag pratar… att prata och lyssna o ha en dialog kan få en att inse, vakna, välja osv… jag kanske behöver bli upplyst… jag är kanske en ovetande sovande som behöver väckas

Här blev det personligt, men hela tiden har jag då möss, svemus, mössens hälsa osv i tanke. Samt det som utbröt det hela. Det som jag inte vet om jag skrivit… jo, längre upp står det nog…. och så var det sorgen över att möss i sverige massavlas på, avlivas pga platsbrist samt för att ge plats åt nya… det kanske inte förekommer så mkt i SVEMUS men det är det jag har såååå svårt för… hysterin för färg o typ som gör att valen blir konstiga ibland..


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2/16/14, 8:03 PM
#37

Jag brukar hamna i valberedningen, och har alltid som mål att få ihop så många att de som sitter i styrelsen slipper sakposter. Fast så många finns aldrig. Den som är med i styrelsen får ta allt, och blir utarbetade. Finns det någon som kan tänka sig att göra något, vad som helst, hör av er till mig eller Lottiz!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2/16/14, 8:07 PM
#38

#37 Gjort.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2/16/14, 8:28 PM
#39

#38 KANON!!!! Jag vill verkligen ha med dig i styrelsen, oavsett om jag är aktiv eller passiv medlem ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2/16/14, 8:30 PM
#40

De tunga posterna är webmaster, redaktör, sponsoransvarig. frivilliga dit?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Tsunamis
2/16/14, 8:49 PM
#41

Webmaster gärna. Anja och Kalle vet ju min utbildning så det är inga problem för mig att ta det jobbet.

MvH  Tsunamis

Annons:
StillaSinnet
2/16/14, 8:55 PM
#42

#41 Perfekt!!!!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Littlem
2/16/14, 9:17 PM
#43

Fast nu ska vi inte ragga styrelseposter i Amairas tråd.

Ett sista inlägg innan jag ska sova.
 Jag blev kanske med hård i mina toner. O jag förstår vad du menar. Men nu skriver du att det inte massavlas inom SVEMUS fast du nyss sa att du tyckte de?  En trött hjärna till kanske? :)

Jag tycker inte heller det är okej att ta 100 kullar om året för att få fram en viss färg och så kull 80%  av kullarna för man inte har plats för dem. Det är inte alls ok. Det är som amerikanarna som ska få fram nya reptilmorfer som håller alla djur i rack (små plastlådor i gigantiska hyllsystem) för att komma framåt så fort som möjligt och struntar då i stora fina terrarier sålänge de kan få in så mkt djur på så liten yta som möjligt så de kan ta fram fler djur fortare. Så fort de kommer in vinstsyfte i nått blir det fel. Det är när det är en hobby (en hobby tjänar man inte på! eller inte pengar iaf. Men + till själen får man mycket av oftast :) ), som det är som bäst! Närdjuren får vara för de är och de ses som individer som varje är lika viktig även om den ena har en färg som "inte finns" eller inte.

StillaSinnet
2/16/14, 9:24 PM
#44

Finns det sånna uppfödare i SVEMUS bör styrelsen få veta det

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2/17/14, 1:01 AM
#45

#43 Ja, jag använder mig av lite för laddade ord.

Jag kan också generalisera och ha fördomar, absolut.

Men jag tycker att vi avlar för mycket på våra möss. För tidigt och för många kullar. Även jag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2/17/14, 1:30 AM
#46

Jag lägger mig i lite här, då jag finner trådens ämne intressant. För att diskutera trådens ämne så tycker jag faktiskt att det vore en fantastisk möjlighet att kunna skriva in saker såsom sjukdom, dödsdatum och dödsorsak i reggsystemet. Men även positiva saker, som bra flockegenskaper, ovanligt bra hälsa och bra omdömen från utställningar. (Just nu ser man väl bara titlar?) Jag vart faktiskt lite förvånad att den möjligheten inte fanns när jag vart medlem förra året. Jag kollade runt lite i stammen på alla mina möss men fann ingenting. Noterade att en mus var dödförklarad, trots att den var knappt året gammal. Men det säger ju liksom ingenting. Inte ens om den dog dagen innan eller för ett halvår sen. Jag tycker sånthär är viktigt att veta för fortsatt avel. Visserligen borde man ju kunna få infon från uppfödaren. Men om det fanns i systemet skulle det underlätta en hel del. Själv kommer jag skriva egna stamtavlor utöver svemus stamtavla. På dom kan jag anteckna allt av vikt. Och vill någon ha info om en mus stam är det bara att skicka kopior på dom möss stamtavlor som berörs. Smidigt. :) Vad gäller aktiviteten i Svemus så har jag faktiskt tänkt att jag borde kunna hjälpa till med nånting. Jag är bara inte redo än. Är så ny i klubben och vill komma in lite mer i klubben och förstå hur den fungerar först. Sen så satsar jag på att komma igång med min uppfödning just nu. Och först när jag får ett fast schema kan jag planera saker mer än en vecka i förväg och få lite mer fritid. Men viljan finns. ;)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2/17/14, 2:04 AM
#47

#46 det vore en fantastisk möjlighet att kunna skriva in saker såsom sjukdom, dödsdatum och dödsorsak i reggsystemet. Men även positiva saker, som bra flockegenskaper, ovanligt bra hälsa och bra omdömen från utställningar.

Jaaaaaaaaa ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2/17/14, 7:01 AM
#48

#46 och #47 men det är ingen omöjlighet. Littlem skrev redan i gamla tråden att bara man ger Kalle förlag och ber snällt är han inte omöjlig. Tvärtom! Han gillar att vara till lags och hjälpa till. Men han mår också dåligt stundvis. Just nu har han haft en period med hjärtproblem pga stress och då bör vi avvakta. 

Regsystemet är som sagt ständigt under utv. Och ingen har sagt något annat. Där ligger SVEMUS lååångt före SRS och andra smådjursklubbar. 

 Jag vill också ha rutor och dödsdatum. Tror ingen är emot det. Innan den här diskussionen har jag varit inne på tanken och har till och med vid ett tillfälle diskuterat liknande lösningar med Kalle, för ca ett år sedan.

 Jag skulle även vilja se färg och teckning på stamtavlans alla släktingar direkt på skärmen utan att behöva klicka upp varje mus. 

Vissa saker har jag redan pratat med Kalle om men han glömmer. Det är mänskligt. Han, precis som alla andra, mår dåligt av tjat om häcken är full av annat och man får känslan av att vara otillräcklig. 

Därför tar allt tid Jag är inget språkrör till Kalle. Era önskemål får ni be om själva och det säger jag inte för att jag inte vill lika som er utan för att var och en måste lära sig att ta ansvar för sina åsikter och vad de ska leda till. 

DÄRFÖR ber jag Amaira gå med i föreningen och lämna alla fina idéer direkt till ansvariga. 

DÄRFÖR blir jag lite bestämd. Enda sättet att förändra är genom att gå direkt till ansvarig person, på rätt sätt och vid tätt tidpunkt. Vi, jag vill alltid prata VI om SVEMUS för att betona att vi är en grupp, Vi strävar ständigt, med små små steg, mot det vi tror är förbättringar utefter medlemmarnas önskemål. Och de förändras med medlemmarna. Jag antar att vi vill ha demokrati i SVEMUS, alltså att de flesta som tycker lika får igenom sina förslag? Men att vi också är solidariska och tänker på de som har avvikande tankar så att de också blir lyssnade på

Angående Amairas tankar om speciellt utmärkelser till PC möss för att hylla sällskapsmusen så finns det redan, om man är insatt. 

Det är nämligen nästan omöjligt att bli int.GP om man inte har en mycket frisk och långlivad mus och Årets Titlar ger extra vikt vid Årets Guld Pet.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
ariama
2/17/14, 6:23 PM
#49

Skrivit långt - klantat mig - inlägget försvunnet - så var det med det. Suck. Förkortad sammanfattning: Fortfarande glad över diskussionen (kapa gärna tråden mer). Little M. Bli inte ledsen, ingen anklagar dig för något, fast jag förstår hur du känner, jag har varit där själv, med tårar och allt. Därför aktar jag mig att gå in igen, är inte säker på att jag skulle klara det bättre om jag provar igen. Jag läser inga "anklagelser", bara tankar, drömmar, önskningar, och besvikelser. Såna får man väl både ha och prata om. Som Dr Phil så klokt säger: Vill man lösa ett problem måste man lägga upp det på bordet, öppet och ärligt, så man kan se det i sin helhet. Och … Grodan … dina inlägg peppar mig faktiskt!! Och ett liiitet "sug" uppstår … Kanske, kanske … Men jag ska veta med mig att jag orkar denna gång i så fall, och det vet jag inte. SVEMUS ÄR tung-rott!!! (korten på bordet tack) Ont om aktiva, i förhållande till "önskemålen" för klubben. De som jobbar, får ofta göra ett hästjobb, och medlemmarna är utspridda, det blir mycket "ensamjobb". Nog har jag en del "lust", men "rädslan" är större än lusten. Och jag har ett ganska fullt liv redan före, och orken begränsar mig också redan före.

Littlem
2/17/14, 8:06 PM
#50

Orkar inte svara på allt mer Amarias sista inlägg. Bara för du går med i föreningen behöver det ju automatiskt betyda att du måste sitta i styrelsen?  Att "bara" vara medlem är inte direkt jobbigt, eller det beror ju helt på hur mkt man lägger in i det själv. Man tar upp frågor till styrelsen om man vill. Man åker på utställningar, om man vill , man tar en ansvarspost eller post i styrelsen, om man vill :)

Och jo, jag blir ledsen, för ibland låter detsom att föreningen stått still och som vi inte gjort nått. Som sagt, om man jämför tex regsystemet hur det var innan Kalle byggde om allt från grunden (vilket skulle kostat oss över 100 000:- i arvode om man bett honom göra de som sitt jobb). Detta system funkar så galet mkt bättre än det förra som kostade SVEMUS 8000:- och som nu inte går att använda. Visst finns det "brister", färger som fattas kanske eller saker man vill ha in som dödsdatum osv. Men de kommer inte komma dit av sig själva! Kalle är kasnke medlem på iFokus men jag tror inte han hvarit inloggad nångång sen han började med systemet. Så han kan inte läsa sig till vad folk vill. Man måste be honom, och gärna snällt! Att gnälla o säga att han inte gör saker får ingen motiverad. Eftersom han göra detta på sin fritid (utöver familj, barn, hus, vänner och djur).

Jag tycker det hänt saker. Vi har tagit tag i domarutbildningarna och nu har vi 3 eller 4 nya pet-domare och snart en ny standard domare.

Kassan var också ett kaos när jag fick det. Mycket lösblad, mkt som inte var reggat Jag hade lista på medlemmar men när jag kollat kassabok och vårt konto hittade jag inga inbetalningar från vissa. Så det har varit ett rätt stort jobb o få i ordning.

Men man ser kanske saker olika. Det här året håller jag med har varit rörigt, det har vart svårt att nå styrelse och beslut har tagit tid. Jag hoppas nästa år blir bättre. Men jag säger som Lottiz, för o få igenom sina önskningar måste man faktiskt va medlem och säga till själv. Man kan inte räkna med att andra ordnar allt åt en!

Långt inlägg igen, klart nått som behöver diskuteras :)

StillaSinnet
2/17/14, 8:26 PM
#51

Jag älskar SVEMUS. I nöd och lust. Och det är i nöden som medlemmarna provas. Jag sviker inte SVEMUS även om det gungar lite men därimot har jag lärt känna mig själv och mina resurser under mitt liv. Jag vet hur mycket jag klarar utan att känna mig överhopad och jag vet när jag måste delegera bort uppgifter innan jag blir överhopad.

Därför valde jag efter 2012 att avsäga mig många uppdrag. Jag valde bort styrelseposter men satt som titelregistrator, sammanställning av Årets Titlar och domarrådets ordförande om domarna skulle vilja diskutera något. Det gjorde jag eftersom jag under våren 2013 gick en utbildning till Mentor på universitetet och dessutom kom min dotter under vinter 12/13 in i en svajig period och behövde mycket stöd. Däremot vände jag aldrig SVEMUS ryggen. Jag brinner för SVEMUS helt enkelt 🤗 ❤️

Nu är min utbildning klar sedan ett halvår och jag har en dotter som är mer stabil igen. NU har jag mer tid, trots 8 timmars arbetsdag, och kommer bi mer aktiv under 2014.

Det jag har blivit bättre på efter utbildningen är att inte vara en utförare utan ett bollplank. Den erfarenheten tar jag med mig in i SVEMUS 👍. Vägledande samtal är en vardag för mig och en del av mitt arbete. Fantastiskt kul att se folk växa och bli mer självständiga, ta för sig och lösa problemen på egen hand. Tyvärr har jag inte riktigt tagit mig tiden för ett sådant grundläggande samtal i tråden utan rakt på reagerat på era drömmar, önskningar och besvikelser. Hade min adept lagt detta på bordet hade jag sagt; Jag hör vad du säger. Vad tänker du göra åt det?

För hur det än är så vill ju ingen leva kvar i ständiga drömmar eller besvikelser?

Så, jag ställer samma fråga nu; Vad tänker du göra åt det?

Jag behöver inget svar. Jag vill bara väcka reflektioner 🙂

Jag väljer medvetet att inte tagga inläget som ett svar till någon speciell

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2/17/14, 8:31 PM
#52

En ängel berättade för mig att jag skriver på ett sätt som gör att folk tar åt sig, tar illa vid sig. Att alla inte förstår att jag generaliserar, att jag inte pekar på specifika individer… Jag har inte förrän nu förstått att detta ju är ett PROBLEM!!!

amaira har absolut förstått.

Jag tycker man skall kunna få prata om problemet, att få ha önskningar och drömmar osv.

LittleM, jag förstår dig. Att du tar illa vid dig och försvarar klubben. Och det är bara en av de sakerna som är så underbart med dig.

Anledningen till den här trådens skapelse är något jag skrev i en annan tråd. Jag visste att när jag skrev det skulle det inte bli bra. Jag visste dock att amaira skulle gilla det.

"Tyvärr går det ju inte att föra in det /sjukdomar och tumörer/ i SVEMUS digitala system. Inte ens dödsdatum, vilket jag anser är mkt tråkigt, då det är så viktigt"

Det är absolut ett gnäll. Absolut. Jag kan inte förneka det. Jag hade kunnat skriva så mkt bättre och snällare. Men jag var ärlig, det bara kom ut så.

Jag har inte skrivit till Kalle om det, men jag kanske borde. Att han borde försöka komma på ett sätt att ordna detta. Lägga allt annat åt sidan och försöka göra detta först.

Dock kan det vara en styrelsesak. För det kan ju göras på flera olika sätt. Och frågan är om man måste ta bort något för att få in detta. Hur ska det påverka stamtavlan t ex?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2/17/14, 8:39 PM
#53

#52 Problemet med dig Grodan är att du oftast ser allt i vitt eller svart, Topp eller botten. Den som mår sämst av det är du själv tror jag. Tyvärr tror jag du bygger demoner som inte finns och fiender som inte finns ❤️. Både du och Amaira har så himla mycket bra tankar och funderingar. jag peppar igen; gå vidare med dem

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2/17/14, 8:50 PM
#54

#53 Ja, så är det.

Jag försöker dock att peppa o uppmuntra väldigt mycket. Det är svårt. Det är riktigt svårt att få folk att orka och vilja. Idag mycket svårare än någonsin.

Jag har anmält mig som intresserad av styrelsepost. Jag hoppas dock på inte enbart möten via nätet - jag VET det är mer ekonomiskt och lätt - men jag hoppas på några möten då vi kan se varandra IRL. Det händer saker när folk med ett brinnande intresse för en gemensam sak träffas IRL och det är DET jag vill känna och även dela med mig av. IRL kan jag peppa så jäkla bra, när jag mår bra förstås.

Jag har inte anmält mig till någon annan ansvarspost än Registrator, för om jag skulle bli invald i styrelsen innebär det ofta jobb. Vilket jag då behöver vara ledig inför.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2/17/14, 9:00 PM
#55

#53 Jättebra Grodan. Jag vet att du har anmält dig iom att jag sitter med i valberedningen och det ser jag som mycket bra!

Jag vill också ha möten IRL. Minns alla härliga träffar som fanns förr. Jag vet att det är nostalgi idag. Träffar när vi gjorde örhängen av geleråttor som doppades i båtlack för att sälja på mässor och utställningar. Haha, gipskondomerna! Handritade motiv på brevpapper och vykort. Vem skriver brev idag liksom? Och som du säger; i mötet händer något. Kan vi inte träffas och pyssla så kan vi i alla fall träffas och mötas 🤗

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Grodan
2/17/14, 9:06 PM
#56

#55 Jaaaaaaaaaaaaa… de där jäkla gipsråttorna… men tusan vad bra de var… jag lärde mig många varianter på det… för de skulle målas EXAKT efter teckningsstandarden!!!

Tycker vi ska försöka ta upp det. Varför inte? Varför inte måla några broken, banded, variegated, rumpwhite, even, dutch mfl så som de skall se ut enligt Standarden så att man kan ha i bokhyllan, vid datorn för att aldrig glömma hur de skulle kunna se ut… heeh


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Littlem
2/18/14, 12:35 AM
#57

Ja jag röstar med för "Live" möten! Möten via FB är kasst. Man pratar om varann o missar saker o det blir missförstånd.

Jag är på att rita en "mall" för hur de tecknade varianterna ska se ut o komplementera standarden med!  Det är inte lätt att få en bild i huvet på hur de ska se ut bara av o läsa.

ariama
2/18/14, 8:25 AM
#58

Härliga ni!

Vad jag ska göra åt det? Jag har någon vag fundering, som inte "kostar" mig så mycket, mer än "kul". Så kanske, kanske…

(gäller uppmärksamhet för uppfödare av gamla möss)

Men medlem blir jag inte förrän föreningen på något vis har något i sig att erbjuda även mig. Sorry. Jag är inte en sådan idealist att jag "offrar mig för den goda sakens skull", utan att få något tillbaka utom att jag får äran att offra mig. 😃  F´låt.

Man prioriterar.

Mina möss finns med på mitt livs prioriteringslista. Sveriges möss gör det inte.

Det är inte så att jag skiter i "Sveriges möss". Min ork och lust räcker helt enkelt inte till ALLT. Jag prioriterar.

Inte heller räcker min ekonomi till "allt jag skulle önska". Och inte min tid.

Månadens räkningar ligger flera tusen kronor över månadens inkomst. De brukar göra det dessa vintermånader. Jag har lagt undan pengar, jag klarar mig.

Många ekonomiska utgifter är VIKTIGA för mig!! Svemus medlemsavgift är det INTE. Den ligger väldigt långt ner på prioriteringslistan.

Inte för att jag skiter i svemus, utan för att jag har intressen och engagemang som jag brinner ännu mera för. Och som även ger mig mycket tillbaka (och inte kostar så mycket).

Däremot kastar jag gärna ut tankar, och mellan varven gillar jag att "provocera fram" diskussioner, som kanske ändå för något framåt, utan att jag behöver "offra mig" särskilt mycket.

Bara glädjas över resultatet.😘 Som med denna tråd till exempel! ❤️

StillaSinnet
2/18/14, 10:50 AM
#59

Ja, även Årets GP-uppfödare utses om någon mus fått titeln, men det hänger ju på att köparna ställer mössen som sälj, om uppfödaren inte själv är ägare. Därför kan jag tycka att det ändå inte visar hela bilden. Men hur ska man bli uppmärksammad annars, om det inte sker via meriter på utställningar? Årets Pet uppfödare delas också ut för årets flest erövrade poäng totalt på uppfödda möss. Och Årets Pet Mus

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: