Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 789 ggr
Lindb
2/7/14, 9:47 PM

Älskade sjuka, veterinär i uppsala?

Adrenalinet har varit på topp idag. På morgonen upptäcka att en av mössen nyser/hostar, direkt mata med ljummen välling, ringa till smådjurskliniken och få veta att en undersökning ska kosta 1300 kr (?!), besluta mig för att avvakta och kolla upp andra veterinärer, åka till clasohlson och köpa en låda, lödpenna och massa nyttig lyxig mat, fixa ny bur, sätta den ev. sjuka och trötta musen i egen bur, se till att den vilar. Det gör ont i hjärtat av att misstänka sjukdom hos sina älskade husdjur. Hostan har dock minskat bara under dagen. Håller på att låta ingefära dra i vatten nu, och ge dom det som dricksvatten. Förhoppningsvis är det bara en "förkylning". Men alltid redo om det är Rossel och början på något värre.

Är det någon som anser att någon veterinär är bättre och billigare här i Uppsala? Har uppfattat att kostnaden på undersökning brukar ligga mellan 300-600. Har hittills hittat:

Smådjurskliniken

Rembackens djurklinik

Djurdoktorn

Uppsala veterinärmottagning

Årsta djurklinik

Hellströms veterinärklinik

"Den rörliga veterinären" Elisabeth Nisse Gagnér

Tack på förhand!

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
KickiG
2/7/14, 10:28 PM
#1

Tyvärr kan jag inte komma med något vettigt angående veterinär, men ville bara säga att jag hoppas din lilla vän blir bättre med hjälp av hälsosam mat! Håller tummarna för er.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Lexiia
2/7/14, 10:29 PM
#2

OT men va köpte du för att fixa egen sjukbur å hur gjorde du?

hoppas den lilla mår bättre ❤️


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


KickiG
2/7/14, 10:38 PM
#3

#2 HÄR finns en förklaring på hur man kan göra. Om du använder sökfunktionen och söker på Bygga bur så hittar du mera tips. 🙂

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Lexiia
2/7/14, 10:48 PM
#4

Tack så mycket :)


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Lindb
2/7/14, 10:54 PM
#5

#1 Tack fina du! Vi får hoppas på det, annars ringer jag envist runt till alla veterinärer på måndag för att hitta den bästa! ;) Då kan jag komma med en utvärdering sen så att det finns här!

#2 Tack ❤️ Jag sänder över kärleken till henne, så hon kryar på sig. Och precis som KickiG länkade, jag köpte en sån där djup genomskinlig plastlåda med lock, och gjorde ventilationshål på sidorna med lödpennan, och använde också lödpennan för att göra ett stort hål i locket! När jag har läst om det här har det verkat som värsta projektet, men det var faktiskt lätt! Och en lödpenna kostar bara 129 kr. När (jag vill inte säga "om") mössen blir helt okej ska jag köpa en stor låda från IKEA och fixa iordning till dom båda, jag är såld på den slags buren nu kan jag lova! Finns sjukt fina exempel här i forumet :)

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Grodan
2/8/14, 6:50 PM
#6

Helger är jour och då gäller helt annan taxa.

På vardagar ligger endast undersökning på runt 400-500 kr på de flesta kliniker. Sedan läggs det till för recept, provtagning mm.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Lindb
2/9/14, 11:33 AM
#7

#6 Ahaaa, bra att få svar på det! Tack! Tyckte väl att det lät som en främmande summa för undersökning av en mus.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

KickiG
2/9/14, 11:38 AM
#8

Hur mår den lilla nu Lindb?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Lindb
2/9/14, 4:23 PM
#9

Gullig du är som frågar! Jag tror faktiskt att båda två mår bättre, ingen av dom hostar längre! Dom har vilat mycket, särskilt hon som får riktig sjukbehandling och lever i en mindre bur. Jag ser till att hon äter, sätter man en sked framför hennes mun så slickar hon i sig det! Men jag kommer fortsätta med allt ett tag till, ha dom i separata burar, så att de fortsätter vila. Båda två har lite röda nosar fortfarande. Tar jag ut dom enskilt så är dom aktiva, kan springa runt lite.

Jag vet inte riktigt hur länge jag ska uppskatta "vilotiden" om de är/varit sjuka nu. Dom mår ju troligtvis psykiskt bättre av att få vara tillsammans, så det är lite jobbigt att ha dom separerade.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Grodan
2/9/14, 5:31 PM
#10

#9 Men absolut så är det med flockdjur, de mår bättre med sällskap.

Vilken av dina möss är det som är sjuk nu? Den som är "tjock"? Hon är väl 1½ år gammal. Det är idag beräknat som en hög ålder tyvärr.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lindb
2/9/14, 5:58 PM
#11

#10 Det var Duva som började hosta ja, och hon är inte tjock längre! Hon hade visst ätit upp sig på ost under julen när hon bodde med min mamma. Nehejdu, jag köpte båda syskonen i augusti/september hos dunderklumpens uppfödning! Artemis och Athena!

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Grodan
2/9/14, 6:19 PM
#12

#11 Aj, jag har blandat ihop dina möss med någon annans. Ber om ursäkt. Så dina töser är ett halvår ungefär?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: