Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om sajten (INFO) Avel & Uppfödning Beteende, hälsa & skötsel Bur, strö, inredning & tillbehör Fikarummet! (OT) Kluringar Filmer Fotografier Förening, utställning & träff Genetik, färger, hårlag och teckningar In Memorian Köp/Sälj/Efterlysning/Auktioner Leksaker och aktivering Länkar | Links Mat och utfodring Möss med djur och människor Namnförslag & namnförklaring TÄVLINGAR Ö Gamla tävlingar
Mat och utfodring

Älskar möss ost?

2014-02-08 22:26 #0 av: Grodan

Jag har ingen aning om hur det blev så att möss älskar ost globalt i alla sammanhang (tv, serier, bilder osv).

Men älskar möss verkligen ost?

Om de får välja mellan massa gott, väljer de verkligen osten då?

Om de får välja mellan mandel, avocado, lax, ärtor, majs, pannkaka och varför inte en mjölmask?

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2014-02-08 22:32 #1 av: [hejhejhej!]

Mina älskar ost! Men har hört att de får ont i magen av för mycket ost..Dock är hamstern mer intresserad av mat o ost..

Anmäl
2014-02-08 22:32 #2 av: Moonchillas

Kan nog inte svara på det egentligen Grodan då jag mycket sällan ger mina möss och råttor mjölkprodukter. Men det jag vet av erfarenhet är att har jag hållit i ost och glömt att tvätta händer så är mina möss som tokiga och ska slicka på händerna.

Anmäl
2014-02-08 22:36 #3 av: Grodan

Jag ger mina mjölkprodukter lite då och då, i små mängder och redan från start, så de är vana. Men jag har inte överdrivet med mjölkprodukter hemma...

Anmäl
2014-02-08 22:44 #4 av: Artlink

Ost är inte favoriten här. Råttorna däremot älskar ost!

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl
2014-02-08 22:47 #5 av: Grodan

Jag måste testa o se vad mina väljer. Tror de väljer pannkaka, men lax är sjukt poppis här

Anmäl
2014-02-08 22:48 #6 av: [hejhejhej!]

Pannkaka går nog före ost!

Anmäl
2014-02-09 07:19 #7 av: KickiG

Alltså det borde ju gå att rigga upp ett vetenskapligt projekt för att få svar på den här frågeställningen. T ex 4 skålar med samma mängd olika födoämnen i. Då tex lax, ost, ärtor och mandel. Slopar pannkakan för den är en tillagad rätt, och då är det svårt att veta vilken ingrediens det är de föredrar. 

Sedan kollar man bara vilken skål först blir tom. Måste bara köpa nytt batteri till min hushållsvåg, så jag får samma mängd i skålarna.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2014-02-09 07:56 #8 av: Chilizera

Jag har nog inte haft en enda mus som älskat ost. Det har typ mer känts som att vissa av dem har nedlåtit sig till att äta lite grann, men har jag gett dem mer än små smulor så har det aldrig gått åt trots ända upp till 9 möss i samma bur!

Känns som lite samma fenomen som blivit med katter och fisk, det är långt ifrån alla kissar som kan tänka sig att äta riktig firre.

Anmäl
2014-02-09 08:31 #9 av: Gasoline

Minna möss tyckte om ost, men jag vet inte riktigt om dom älskade ost.

Däremot vet jag att choklad och jordnötssmör lockar till sig möss, det tycker dom är mumsigt :-)

Anmäl
2014-02-09 08:41 #10 av: Pyretstylee

Ost är inte så populärt hemma bland mina möss. Måste testa idag känner jag.

Anmäl
2014-02-09 10:21 #11 av: ajanki

Några av mina möss älskar ost och några ratar det direkt. Dom får det inte så ofta utan bara ibland:)

Anmäl
2014-02-09 10:29 #12 av: [Ruber]

Mina äter ost, men smör, nötter och mannagröt går före tror jag ;-)

Anmäl
2014-02-10 01:14 #13 av: Grodan

Mina får inte så mkt ost, för jag är själv en ostgalning... Galen

Anmäl
2014-02-10 01:20 #14 av: Lottavo

Här är ost ingen favorit. Pannkaka eller mannagrynsgröt däremot...

Anmäl
2014-02-10 01:52 #15 av: Littlem

Det som verkar va favorit nr 1 hos mina är bröd? OM jag ger bröd, ärtor, lax, pasta eller så. Då tycker jga jämt de föredrar brödet. Eller att de tar det först iaf. Tycker de borde smaka mera som deras vanliga frön o att de borde välja de mer annorlunda först?

Anmäl
2014-02-10 09:42 #16 av: Chilizera

#15 Det finns ju en anledning till att man ger dem deras vanliga frön, det är artegen föda och något de är programmerade att söka sig till. Då är det inte så konstigt att de också gillar mat som liknar fröna. :)

Vi människor är nog ovanligt benägna att söka variation i maten (fast studerar man varje individ så har vi trots allt en väldig benägenhet att äta ungefär liknande mat t.ex. varje frukost och ha vissa standardmaträtter som återkommer regelbundet), i övrigt är det rätt normalt i djurriket att ha en relativt snäv matlista och inte söka någon variation.

Anmäl
2014-02-10 11:54 #17 av: Vattnadal

Ost, tror det är poppis att sätta i musfällor, då det är lätt att sätta fast och luktar starkt. Fast ska jag ha nåt i en slagfälla för att fånga skogsmöss, blir det choklad, gärna typ snickers...

Kommer säkert därifrån, att de älskar ost...

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Anmäl
2014-04-01 14:11 #18 av: Grodan

#17 Men hallå, då fångar du en groda också...

Fast goudaost går förstås bra att fånga mig på också

Anmäl
2014-05-06 12:20 #19 av: [ariella77]

Ost är inte lika poppis hos mössen som hos råttorna har jag märkt. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.