Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 382 ggr
AnnaWickstrom
2/10/14, 11:49 AM

Blir mössen tama igen!?

Hej!

Har nu fått hem mina 4 söta mus killar, dom är alla så söta och snälla. MEN det är 3 dagen sedan dom kom till mig och dom är alla i popcornstadiet, hoppar fram och är ganska skygga. När jag var och valde ut vilka jag ville ha kom nästan alla upp i handen och var väldigt intresserade av mig. ( hade samma dag börjat öppna ögonen)

Nu undrar jag, hur länge skall jag låta dem vara ifred och bekanta sig med buren? Och kommer de vara lika ''tama'' som dom var när jag var och valde ut dem vid uppfödaren? När är det okej att börja ''störa'' dem i buren?(buren är väldigt stor) 

Har haft den tamase i handen några gånger och haft handen inne i buren så de får lukta på mig men de e inte alla som kommer fram till mig. Som sakt är de väldigt hoppiga just nu och de är bara lite över 3 veckor gamla. 

Väldigt tacksam för svar! :)

Annons:
Chilizera
2/10/14, 1:02 PM
#1

Hoppigheten kommer ju att gå över, men visst känns det lite frustrerande när det är så svårt att få kontakt med mössen! Så länge du gett dem uppåt några timmar att bekanta sig med buren så är det bara att sätta igång och "störa" dem som du säger :) bara du inte jagar dem. Var gärna med händerna i buren så mycket du har lust med så du blir ett naturligt inslag i omgivningen.

Tror inte det går att säga om de kommer vara lika tama som innan, hormonerna kan ändra spelreglerna, men du ger det en bra chans genom att pyssla med dem så mycket de tillåter och göra dig själv intressant med små matbitar och leksaker t.ex.

Var envis och tålmodig :)

AnnaWickstrom
2/10/14, 2:53 PM
#2

Tack för svar chilizera! 

Skall börja med att försöka få dem tama, men tror jag får vänta tills popcornstadiet är över förren jag tar upp dem, de blir så lätt skrämda och jag vill inte de ska bli rädda för mig nu när de e  så skygga. Hur länge brukar popcornstadiet ta? brukar de lugna ner sig mycket efter dehär stadiet? För dom var väldigt snälla nog :) (ursäkta mina knäppa frågor) :D

Upp till toppen
Annons: