Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 976 ggr
thenewbreed
2014-02-12 23:50

Foder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag skulle behöva hjälp med en sak och det är fodret. Jag tror att min egna blandning inte är så bra för mina möss börjar se lite runda ut nu och tänkte om någon vill hjälpa mig med en blandning.

Jag har ADD och har jättesvårt för att klura ut sådant här själv, hur mycket det ska va av varje ingrediens osv. Jag är så dålig på att ta tag i sådana här saker pga min ADD och det har tagit mig två veckor att faktiskt ta tag och skriva detta inlägg och våga be om hjälp. När det blir svårt, så blir det ju oftast att det läggs i högen 'att göra en annan dag'. 

Så om någon vill skriva ett recept till mig som man skriver till en maträtt. t.ex. 2 dl bakpulver, 3 dl mjöl. osv så jag kan lätt och enkelt blanda ihop och ge till mina möss. Mina möss äter ju hutlösa mängder med foder.. i alla fall för att vara så små känns det som. haha <3

Nej de får inte bakpulver och mjöl hahahah, bara exempel :)

De serveras självklart färskmat med men just 'torrfodret' behöver jag hjälp med "/

(slänger in en bild på två sömntutor <3)

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
KickiG
2014-02-13 15:07
#1

Vad roligt att du vågade be om hjälp här! Vi brukar inte vara farliga 🙂 Jag skulle vilja vända lite på frågan, skulle du kunna berätta vad du ger åt dina möss i dagens läge? Hur din blandning ser ut? Det kanske inte behövs så stora förändringar alls i den. Vad får de annat förutom fröblandningen?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

thenewbreed
2014-02-13 15:22
#2

#1 Alltså de får sockerfritt müsli och en undulatfågelblandning, och lite av en musblandning från djuraffären men det är mer som godis. Sen köper jag typ havre i lösvikt från djuraffären. Har tagit ut alla russin då jag läste att det innehöll något dåligt.. blåsyra? eller så. Ser till så att vid varje fodergiva att det inte finns så mycket solrosfrön och nötterna har jag tagit ut helt. De torkade frukterna som finns petar jag ut med. Men jag är så dålig på hur mycket det ska vara av varje och hur mycket mat de ska.

Färskmat så blir det ju ärtor, pasta, ris, gurka, olika typer av sallad, morötter, sockerfri välling, havregrynsgröt, pannkakor har de nog fått hittills. 

Det är 5 möss som bor i ett stort akvarium; http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/musburar/279185 

De klättrar och har sig, bygger, gräver, gnager, springer men ändå så ser två stycken ut som små bollar haha. En plutt är hälften så stor som de andra men vet inte om det beror på att hon blev handmatad som liten då modern dog någon vecka efter födseln. De andra två är väl lite runda de med men inte som de två första jag nämnde. 

Så tänkte att det kanske skulle gå att förbättra mitt foder.

Medarbetare på bildredigering! :)

KickiG
2014-02-13 15:38
#3

Från färskmaten tycker jag att du kan lämna bort pastan och riset helt och hållet. Eller bara ge lite lite ibland. Samma med pannkakorna, i synnerhet om de innehåller socker. Morot är också ganska sött, så det kan de få ibland bara också. Ärtor är hälsosamt, det är bra att ge. 

Skulle du kunna tänka dig att göra en egen fröblandning helt från början? Det är faktiskt ganska enkelt när man väl kommer igång. 

Jag måste erkänna att jag är lite misstänksam mot köpta blandningar, man har ingen aning om vad som finns i dem och i vilka proportioner. Därför är det också svårt att göra ändringar i dieten.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

thenewbreed
2014-02-13 16:02
#4

#3 ja absolut, bara jag får veta liksom vart man köper ingredienserna och hur mycket som ska finnas av vad osv :)

Ja ris, pasta och pannkakor får de inte så ofta. Det vet jag innehåller mycket socker/kolhydrater. mina degusar som är jättekänsliga för socker får morötter ibland men de är inte så förtjusta i färskmat alls. Deras foder är lätt att ha koll på eftersom det bara består av hö som basfoder och så kan man lägga till färskmat utöver höet. 

Men mössen är svårare eftersom jag aldrig blandat basfoder till djur förut. så ja man kan inte vara bäst på allt och speciellt inte på första försöket. haha :)

Jag brukar stå och läsa på näringsinfon och ingredienserna på alla blandningar och se så att det ser ok ut. Men vill ändå inte bara ge sådant eftersom det känns som om man inte vet vad det är i även fast man läser på baksidan.

Medarbetare på bildredigering! :)

Skogshumblan
2014-07-23 16:14
#5

Knör mig in i tråden, hoppas det är ok. Jag vill gärna ha recept/ tips  på egna fröblandningar och annat bra till möss :)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

thenewbreed
2014-07-23 17:02
#6

jaa du, jag behöver fortfarande hjälp.

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
Minoth
2014-07-23 18:58
#7

Tänk en tumregel är att minst 80% av de dom får i sig under dagen ska vara de fyra sädeslagen, vete , havre, korn och råg. Så du får räkan mängderna själv, men 80% BARA säd. Sen är de viktigt att du inte slänger in fööör mkt mat i buren. För de kommer plocka ut de feta fröerna osv först. Så om det alltid finns mat i buren o du slänger in nytt kommer de äta sig tjocka på de feta.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

thenewbreed
2014-07-23 19:07
#8

#7 grejen är att jag inte kan räkna själv, därav har jag bett om hjälp.

Medarbetare på bildredigering! :)

KickiG
2014-07-23 21:07
#9

Jag gör en sådan här blandning åt mina möss.

Krossad havre 150 g
Krossad vete 150 g
Krossad korn 150 g
Vetegroddar 25 g 
Havrekli 50 g
Bovete 50 g
Hirs 50 g
Hela linfrön 25 g
Hackad mandel 50 g
Skalade solrosfrön 50 g
Oskalade sesamfrön 50 g
Skalade pumpafrön 50 g

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

thenewbreed
2014-07-23 21:18
#10

#9 okej tack så mycket. Jag ska fixa en likadan då :)

Medarbetare på bildredigering! :)

Skogshumblan
2014-07-23 22:39
#11

Tack så mycket för receptet!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Minoth
2014-07-24 17:11
#12

# i den blandningen är endast 50% rent säd…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
2014-07-24 22:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#7 Vilken bra tumregel! Härligt, äntligen någon som kom på hur det ska vara. Här jag har babblat om hur man ska blanda torrfoder i 20 år men aldrig kunnat svara ordentligt. Håller med i a f, ev kan man fuska med 75 % säd.

Vad jag dock tycker är av stor vikt är att inte köpa grynblandingar eller müsli. I a f inte de traditionella sorterna där säden gått igenom en hel del processer och mkt nyttigt skurits bort och försvunnit. Det finns idag många alternativ till de traditionella grynblandningarna och osötade müslivarianterna. Det gäller bara att kolla runt lite. Det är ju olika beroende på vart man bor vad det finns för utbud osv.

Warbro kvarn är t ex en kvarn som gör gryn utan att ta bort nyttiga saker, de kallar därför grynen för flingor. Läs vidare i den här tråden: LÄNK

När man bara har några få möss och kanske inte så stor plånbok rekommenderar jag mathavre, matvete, matkorn mm som står vid ris, bulgur osv i affärerna. Man får visserligen betala ett högt kilopris, men som sagt, har man inte många gnagare kan det ju fungera ekonomiskt. Dessa är förångade och skalade, så vissa vitaminer är tyvärr borta… men de är något bättre/nyttigare än traditionella grynblandningar.

Foto på en del av sortimentet på Willys (finns mer alltså, ngt billigare alternativ)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
thenewbreed
2014-07-24 23:16
#14

Åh sånt ska jag köpa när det är dags att blanda nytt!

Medarbetare på bildredigering! :)

Skogshumblan
2014-07-25 10:41
#15

Åh vilka bra tips! TACK! 🤗

Blir att botanisera när jag åker och handlar om en stund.

Saltåkvarn har jag för mig har bra o-processade grejer också.

Osötad musli är inte ok för att den är processad eller?

Kokosflingor, är det ok för små mössmagar?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Minoth
2014-07-25 11:17
#16

#13 har testat matvete matkorn och mathavre en gång när det krisade. Helt okej faktiskt :) håller med om att gryn inte alls är bra. Det kan funka som nödlösning bara. Annars är det hela, oskalade säd som gäller. Det ger berikning dessutom :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Skogshumblan
2014-07-25 13:06
#17

Hittade "4 sädesslag" i mataffären som är krossat men inte så hårt processat. Provade att blanda i lite linfrö och flickorna verkar gilla det.

Är nog sjåpig men jag är rädd att ge dem något som inte är bra för dem eller som de inte mår bra av. Haha, mina barn var jag inte ens hälften så sjåpig med…

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Grodan
2014-07-25 14:17
#18

#13 Precis. Skalen är mkt nyttiga. Och mkt nyttigheter sitter även under skalen. Så att skala säd är inte alls bra. Och berikning, det är mycket värt.

#17 Saltå kvarn? Jag körde den ett tag, men jag hade då inte möjlighet att ha 3 stora sädsäckar på 20-25 kg (från Granngården) hemma och köpte då 25 kg säckar med 4kornskross från Saltå kvarn. Tyvärr märkte jag att djuren efter ett tag inte fann det intressant. Det var en dyr prövotid. Nu har jag plats att köra med säd från Granngården och djuren äter mkt bra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Skogshumblan
2014-07-25 15:54
#19

Grodan, ja det återstår att se vad tjejerna tycker.Polly mumsade iaf glatt i sig av havregrynen jag la i.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Upp till toppen
Annons: