Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 642 ggr
ariama
2/14/14, 5:03 PM

Ni som kan blekgener?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag funderar över min senaste kull jag har, 26 dagar i dag.

På mödernet finns Stuntman Mike som är splash. På fädernet finns Karate Kid som har en silver-agouti till far.

Alltså, blekgener på båda sidor, och splash på ena sidan. (Visst är splash dominant?)

Jag avlar ju på gula/röda färger, och nyansen bleknar givetvis varje gång jag avlar ut på avelsdjur som inte är avlade på gult/rött. Men såhär usel färg brukar jag aldrig få.

Chocolaterna går i grått, och deras tan är mycket ljust beige. Denna chocolate på fotot är gråast av de tre chocolater jag har.

Fotot är ett kollage, där även Plira är med. Och jag undrar … i alla fall … om det är splash hon är … RY-tricolor eftersom hon är vittecknad. ??

Och om mina chocolate/tan är urusla foxar?

Vad tror ni??

Jag tänker, att jag har bra intensitet i min röd/gulfärg ( = mycket att bleka ner) och att det kanske är de svagare blekgenerna (som inte bleker rött/gult helt)??

Men jag kanske tänker helfel. Jag kan inte blekgenerna. Nånstans har jag dessutom läst, att ju bättre tan (djupare färg) desto bättre fox (vitare fox). Men jag har ingen aning!

Att få fram RY-splash eller RY-tricolor, är en ganska omöjlig uppgift, har jag förstått det. Eftersom blekgenerna bleker rött/gult till vitt, så de blir helt enkelt bara gul/röd-vit-vit.

Annons:
ariama
2/14/14, 5:05 PM
#1

Jag har fler foton som ska in här, på de ljusbeige foxmagarna. Men har problem med att få in bilder. Jag öppnar tråden på nytt, och på nytt, tills funktionen fungerar igen. Så det ser ut som om massor läser mitt inlägg, men det är bara jag ;-) …

ariama
2/14/14, 5:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sådär, nu går det EN gång. 😃

Mina små raringar är inte helt förtjusta i att behöva ligga på rygg för att fota magen …

ariama
2/14/14, 5:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Om jag själv skulle titta på bilderna bara, skulle jag säga tan. Men jag är inte så säker på de här som är mina, när jag kan deras historia.

Och visst kan dåliga foxar fortfarande ha en tan-rand på sidan mot ryggfärgen?

ariama
2/14/14, 5:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

.

ariama
2/14/14, 5:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

.

ariama
2/14/14, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Så här ser mina chocolate/tan ut mest färgmässigt. Björndalens Sirius, 3,5 månader.

Annons:
ariama
2/14/14, 5:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Eller så här. Chocolatefärgen är mörk och har en tydlig rödton i sig.

Sirius fortfarande.Tanfärgen är dock inte fullt så "stark" som på fotot.

Littlem
2/14/14, 8:01 PM
#8

Ja jag har dålig koll på genetik o kan inte tillföra nått  här förutom o säga att ujj va läckert de va med din fläckiga tjej längst upp :)

ariama
2/15/14, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tack Littlem! Ja, hon är jättegullig, inte bara till utseendet utan även till humör, temperament och beteende (vilket ju är viktigast för mig).

ariama
2/15/14, 4:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

.

ariama
2/15/14, 4:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag antar att hon bara är en ojämt sotad RY. Hon är ju även långhår, och det förvillar en del, med tanke på ojämn sotning.

Visserligen har hon otvetydigt ljusare och mörkare områden, mest "i flammor" (mer likt splash ärn tricolor), men hon är så ung, lilla damen, och pälsen förändras hela tiden.

Likaså är mina ljusa chocolater med den urusla tanfärgen, ändå ganska tydliga tan (inte fox).

Kanske är det de här "läckagen" som jag kallar det, när enskilda recessiva anlag ger utslag fast de inte syns. Så någon enstaka blekgen busar där inne i chocolate-töserna. Kanske även någon blågen D/d som hänger med från Karate Kids härstamnng.

Det lär visa sig när när de växer upp och stabiliserar sig i sina färger.

ariama
2/15/14, 4:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Kolla in hennes gula nos! RY föds ju sotade, och börjar gulna redan vid första pälsbytet. Bebispälsen ser oftast ut som chocolate eller cinnamon - men den gula nosen skvallrar om vad hon ska få för färg som vuxen!

😃

Littlem
2/16/14, 2:18 AM
#13

Åhh närbilden på slutet!  Sån himla söt musa verkligen!!  Kul att hon är så go samtidigt. Kul när man får + ^^

Annons:
StillaSinnet
2/16/14, 9:27 AM
#14

Jag har inte vågat kommentera något alls här för rött ligger helt utanför mitt spektra. Splash är dominant om musen inte har ett stort C för då blir det dolt, men det vet du ju.

hon är fantstiskt söt! ❤️

Splash bleks ofta av h- och ch-gener som ger just pointad nos.

Så fort det finns vitt räknas hon som tricolor. Splash ska vara helt enfärgad utan minsta vitt 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2/16/14, 9:43 AM
#15

Jag förstår varför du inte svarat, det skulle inte jag heller tordats. Det är lite okända marker det här. Och du kan splash, tricolor och blekgener, medan jag kan rött/gult. Det jag däremot märker och börjar förstå mer och mer, är hur "inneboende dolda" gener (recessiva heterozygota) faktiskt ändå påverkar musens färg! Det är liksom aldrig "svart eller vitt". Så skillnaden mellan renavel och regnbågskullar, är mer än urval av polygener i flera generationer. Det gäller också att få bort "de osynliga recessiva entalen" som ligger dolda och påverkar. För de påverkar verkligen!!

StillaSinnet
2/16/14, 10:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 ja, som när jag såg fläckarna på buken på mina splashar som var fox! genetiskt fanns fläckarna där ändå! Men foxens mage dolde dem när de växte upp. Hur skumt som helst… de var tydliga när mösen fick pigment men inte hade päls ännu, sedan lade de sig som skuggor under foxen och blev svagare och svagare med tiden. Jag ser en skugga på denna lilla mus mage för jag vet var den finns

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: