Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1221 ggr
fuzzie
2014-02-15 23:03

Upprörd!! (lite känsligt för vissa kanske) :(

Usch, jag blir riktigt förbannad nu!! 😢 
(varning för långt inlägg) 

På mitt föredetta naturbruks gymnasium så hade vi alla möjliga djur i olika "rum", men gnagarrummet som vi hade var mitt favoritrum. Men i det rummet så hade vi en musbur på ca. 70x40x30 och där bodde det väldigt många möss tillsammans. (skrev och frågade om måtten i en annan tråd) 

Men i vilket fall då så får man alltså ha 15 möss som mest, men endast 5 var det rekommenderade antalet. I buren på gymnasiet var det väldigt många fler i samma bur.
Jag kan ju säga såhär: 

  • ca. 15 vuxna möss 
  • ca. 15 unga möss 
  • ca. 5 som nyss öppnat sina ögon och kravlade runt
  • ca. 10-15 pinkisar (nyfödda ungar i princip)

Detta betyder alltså att det var mellan 45-50 möss i den buren samtidigt!! 😮 Och på detta viset såg det ut i den buren jämt i princip… 

Buren dom bodde i var dessutom väldigt dåligt skött och det luktade mycket illa ur den. Samt att dom inte ens fick ett bra foder, utan en halv kass gnagarblandning bara…

Hanar och honor gick tillsammans och det var fruktansvärd inavel. När det blev för många så "gallrades" många ut, vilket innebar att dom sparade ca. 10 honor och 10 hanar (som avelsdjur). Resten avlivades. Asså jag blev så fruktansvärt äcklad! Får man verkligen göra såhär? 

Jag förstår inte varför man inte bara väljer endera honor, eller hanar och har dom i en bra inredd bur där dom får bo i lugn och ro med varandra?… 

Jag kanske ska göra klart mina studier på detta gymnasium till hösten och vill verkligen försöka förändra hur dessa stackars möss har det! Borde jag typ anmäla skolan eller bör jag bara snacka med dom som har hand om djuren och be om att själv få ta hand om gnagarna? För jag vill verkligen inte att dom ska behöva leva sådär… 😢 

Jag kan inte så mycket om möss, men vill gärna lära mig! Men det gjorde ju att man inte uppfattade hur pass hemskt det var för mössen medans man gick där, för man "litar" ju ändå på lärarna liksom… 
Det är först nu i efterhand som man inser hur hemskt det var. 

Dom skötte även degusarna dåligt. Jag ställde några frågor på Degus iFokus och fick svar som bekräftade att även dessa stackare hade det hemskt dåligt… 😕 

Ber om ursäkt för mitt väldigt långa inlägg, men jag blev väldigt upprörd. 😢

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Annons:
Itchy
2014-02-15 23:14
#1

undrar vilket av naturbruksgymnasiumen du gick på, själv har jag liknande (och värre) erfarenheter från gamla "kära" kvinnerstaskolan

You can't spell Bitchy without Itchy

fuzzie
2014-02-15 23:16
#2

#1 Kan inte säga mer än att de ligger uppåt norrland. 😕

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

[Ruber]
2014-02-15 23:28
#3

Jag tycker du ska anmäla, för att få till en bestående förändring förhoppningsvis. Om mössens skötsel beror bara på din insats, slutar det ju samma dag som du slutar där. Skolan är i högsta grad skyldig att följa gällande lagstiftning. Det är Fruktansvärt att man Lär Ut dålig hantering av djur! Sprid gärna ordet och samla fler elever/elevers föräldrar som håller med dig, så att skolan får tryck både inifrån och utifrån. Om du vill ange skolans namn så kan till o med jag skriva brev till dom! Blir så arg!

Galenidjur
2014-02-16 00:13
#4

ANMÄL! Bara genom att ha så många möss i en så liten bur bryter de ju mot lagen och om det dessutom är smutsigt så till den grad att det stinker så är det verkligen illa. 

Så ja…Självt skulle jag ha anmält dem direkt , utan att tveka.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

ariama
2014-02-16 09:13
#5

#0. Nej, man får inte göra "såhär".

KickiG
2014-02-17 14:38
#6

Jag själv skulle i första hand tala med skolans rektor, eller den lärare som är ansvarig för djuren. Men jag förstår att det kan vara väldigt svårt, i synnerhet om man är elev på skolan och kanske inte har ett alltid så bra förhållande till lärarna. Jag måste påpeka att jag nu talar främst ur min egen situation, som vuxenstuderande vilket placerar mig i samma ålderskategori som mina lärare. Till och med äldre än några av dem.

En anmälan till länsstyrelsen skulle jag rekommendera att du gör. Som jag ser det har en skola ett större ansvar än en "vanlig medelsvensson". Jag vill på inget vis antyda att inte var och en människa har ett ansvar mot djur, men en skola är en uppfostrande instans. De påverkar unga människors attityder och åsikter.

Lagen är väldigt klart utformad på hur många djur man får ha på vilket utrymme. Den stipulerar även vilka saker olika djur skall ha för att kunna leva så arttypiskt som möjligt, alltså kunna göra de saker de ska för att vara lyckliga. Hönor ska få picka och krafsa, gnagare ska få gnaga och klättra. Vissa arter har till och med i lagen inskrivet hurdan inredningen i deras burar skall vara till ett minimum.

Även hur man får avliva djur är beskrivet i lagen, och sättet du berättar om är inte lagenligt anser jag. 

Min skola har också möss, och andra djur. De djuren har det bra. Mössen avlas på, de har skolans egna stamtavlor där de följer med vem som är släkt med vem. Honor och hanar är åtskilda. Skolan avlivar även möss, där finns två personer som har rätt att göra det och bägge två har en utbildning som garanterar att det sker smärtfritt och snabbt.

Djurens välfärd skall inte hänga på elevernas insats! Och absolut inte på en enskilds elevs frivilliga arbete! Det är en ska om djurskötsel ingår i studieprogrammet, då är det schemalagt och planerat. Men du ska inte behöva göra jobbet som skolan enligt lag skall göra. Om du av intresse vill hjälpa till är det en sak, men att uppfyllandet av djurskyddslagen skulle vara ditt jobb är inte ett alternativ tycker jag. Håller med Ruber i #3, om djurens välfärd hänger på din insats, så vad händer om du blir sjuk eller den dag du slutar skolan?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Grodan
2014-02-17 17:17
#7

#6 


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[vintermusen]
2014-02-17 18:23
#8

#0 Nää, fy vad hämskt ANMÄL direkt! Så ska inga djur behöva lida!😡

fuzzie
2014-02-17 21:56
#9

#3 Jaa, för meningen är väl ändå att man ska lära sig att ta hand om djur på rätt sätt på ett naturbruksgymnasium liksom? 😐 
Jag vill helst inte ange skolans namn än då jag som sagt kanske ska få studera klart till hösten och med tanke på hur mycket jag har klagat på deras djurhållning i allmänhet så förstår dom säkert att det är mig de kommer från i grund och botten även om en utomstående anmäler. 😕 Hoppas du förstår? 

#4 Jaa, jag tyckte att det var alldeles för dålig rengöring överallt där på skolan hos alla djur. Och de var i princip bara jag av alla elever som brydde mig om djuren och hur dom hade de och att dom skulle få miljöberikade burar och rengjort vid jämna mellanrum. Jag förstår inte att så många bara skiter i djuren! 😕

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

fuzzie
2014-02-17 22:33
#10

#6 Det värsta är bara att ingen på skolan bryr sig. Jag har varit i kontakt med rektorn många gånger av olika skäl och vi har en ganska god relation mellan varandra. Men det händer aldrig någonting verkligen… Dock har jag inte fullt lika bra kontakt med lärarna (2 kvinnliga). Den ena har dumförklarat mig x antal gånger för att jag "klagar" över att djuren inte sköts rätt (enligt mig då), och jag har haft ganska många djur sedan jag var liten så jag har ju en hel del erfarenhet. 

Och den andra läraren har bara ögon för reptilerna och gör allt för att dom ska ha det bra, (vilket i och för sig är bra) men då ska man kunna ge alla djur samma chans till ett bra liv. + att de hade varit så himla enkelt om dom bara gjorde upp ett schema så att alla kan följa de och att alla får vara delaktig i att rengöra burarna, terrarierna, akvarierna, voljärerna, jaa allt helt enkelt! ☝️ 

Nämen precis, de är ju ändå dom som ska se till att det verkligen är bra för att kunna visa oss elever och andra människor såsom besökare att man ska sköta djuren på bästa sätt! Jag kan ju inte direkt säga att dom har miljöberikat åt något djur i "gnagarrummet". För det enda mössen har tex. är ett gammalt litet hus och en sputnik som hänger i taket. Mer än så finns det inte… 😡 

Nää, jag tycker verkligen inte att man ska avliva djur på de sättet som dom gör på! De värsta är att dom inte ens gör de i smyg utan tar med sig några elever som får "testa på" asså the fuck??!! Jag fattar inte hur man som elev kan göra det utan att känna sig illa till mods efteråt… 

Jaa, det ska ju vara som det är på din skola ju! Får man fråga vilken du går på? 🙂 

Nää, för som jag skrev tidigare så är det ju bara jag i princip som bryr mig om djuren och vill att dom ska ha det bra. Och då vet man ju inte hur det blir när det är lov tex. och ska då djuren lida för att jag inte är där? 😢 Jag vill inte ens tänka på hur dom har det just nu… 😕

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Upp till toppen
Annons: