Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 469 ggr
Lottavo
2014-02-17 11:37

funderar lite lätt...

på att skaffa en hane och en hona och ta upp en kull… Än så länge är det så lösa funderingar så det inte ens är  i närheten av att vara planerat, men tänker lite…

Det är alltså inte frågan om nån avel eller uppfödning, utan bara just en kull. Vad tror ni, är det en dum idé?

Jag tror det skulle vara nyttigt och intressant för mina barn att vara med "från början till slut" (än så länge har de bara haft kontakt med slut-biten…) , och att jag själv skulle vara intresserad har ju inget alls med saken att göra… 😇

Annons:
Grodan
2014-02-17 19:19
#1

Jag förstår din fundering. Anledningen till den. Sedan vet jag att många tycker att det är kul att ha ungar på sina husdjur, som en del i ägandet. Jag vet inte riktigt vad jag ska känna här. Jag vill egentligen säga nej. Fast det enda jag eg säger nej till är att ta "vilken mushona som helst" parad med "vilken mushane som helst". Och faktiskt en sådan sak kan vi verkligen här råda bot på.

Här finns många uppfödare som tar flera kullar i månaden. En kull uppfödd hos barnfamilj - som också kan behöva en liten grundkurs i hur allt skall gå till och hur viktigt det är med korrekt utfodring osv - kan bli mkt sociala möss. Vem vill inte ha sociala möss?

Så mitt tips är att hitta en uppfödare som är villig att låta dig och din familj uppfostra en av hennes kullar.

"än så länge har de bara haft kontakt med slut-biten…"

Ja, det är så sorgligt och jag är så ledsen för det. Kram❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chilizera
2014-02-17 19:20
#2

Det jag tänker på är att du framförallt behöver ha en plan för mössen sedan när kullen är tagen. Är du beredd att eventuellt ta hand om typ 12 möss, separerade i minst 2 burar, om du inte hittar någon som vill ha dem?

Lottavo
2014-02-17 19:44
#3

Burar finns, snart 4 stycken…. så det är inget problem.

Och självklart ska det inte vara några random möss. Sort, färg, typ etc är inte så viktigt, vi vill ju i såna fall ha tag på en hane och en hona som är sociala, trygga, gärna från långlivade släkter. Egenskaperna är helt enkelt det som är det viktiga. Sen om det finns någon "blandning" som ger störst chans till olika muslingar så är ju det absolut inte något negativt…

Grodan, så behöver du absolut inte känna! Det är ju mycket på grund av temperamentet hos dina som tanken börjat gro hos mig! 🌺

Lottavo
2014-02-25 21:37
#4

Fortsätter mina funderingar…

skulle nog vilja ha två honor, väldigt olika till utseendet. En broken(?), det är väl de som ser ut som små kossor? och en mörk.

Sen en hane som passar ihop med nån av dessa…

Och sen ska jag väl ta upp funderingarna med sambon också… 😇

Grodan
2014-02-27 01:25
#5

#4 Finns många kossa-liknande möss just nu. Tricolor eller Broken?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lottavo
2014-02-27 01:46
#6

Broken, i så fall. Två-färgad…

Annons:
Upp till toppen
Annons: