Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1462 ggr
Zaviie
2014-02-17 17:23

Vad kan det vara?

Hej

Jag har tre mustjejer, de är runt 8 mån gamla och bott ihop sedan augusti minst. Idag upptäckte jag att ena tjejen blivit nästintill kal i nacken, på de andra två syns ingenting. Jag kollat igenom mössen noga och har skakat av inredning på vitt papper o tillsammans med gubben glott och glott men ingen ohyra syns. Hon är pigg och glad i övrigt, fina torra ögon. Dom har haft lite pip&skrik förra veckan men har inte sett något synligt förens nu.

De har massor med inredning, det är knökfullt med tunnlar i papp o trä, porslinshus, kartonghus, grenar att klättra på, klätterställning, fågelleksak, massor med toapapper och strö.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Annons:
Zaviie
2014-02-17 19:02
#1

Ingen av 34 som vet vad det kan vara? 😕

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Littlem
2014-02-17 19:12
#2

Har hon några morrhår?  Har du hört pip o skrik kan det  va att de andra barberar henne (och det gör ju ont när de drar ut hårstråna så då piper/skriker många möss). Vanligast är att de barberar mohhår (på andra), men det förekommer även på andra ställen på kroppen. Vissa hanar kan barbera sig själva och då ofta området runt pung/ljumskar av någon anledning.

Grodan
2014-02-17 19:12
#3

#1 Sorry, jag kollade bara snabbt när jag pratade i tele.

Kal fläck kan vara barbering/"putsfläck", hudsjukdom (här kan finnas flera alternativ som tyvärr är svåra att utröna o råda bot på), ohyra som du redan funderat på, avskavd (något i buren skaver av päls), pälsavfall mm


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zaviie
2014-02-17 19:29
#4

#2 Okej, alla tre har morrhår. 

#3 Åh okej, då finns det ju massa olika orsaker då med andra ord 😕 
Bör jag ha henne själv och se hur det utvecklas? flytta dem till större bur?

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Grodan
2014-02-17 19:53
#5

#4 Ett foto kan alltid hjälpa.

Vid barbering/överputsning så är det inte musen med den kala fläcken i nacken som har problem, det är någon av dens burkamrater. Flytta till större bur eller mer berikning eller mer umgängestid kan absolut fungera. Vissa djur är ju så att de VILL ha ensamtid med sin människa. Om du kan leta upp boven, dvs den som putsar sin kompis för mkt, så kanske du kan ge henne lite mer ensamtid. Det behöver inte vara så mkt eg, men kanske att du portionerar ut det över dagen lite så att hon får lite roligare i sitt liv, känner sig viktig. Det kan minska hennes stress mkt.

Vid ohyra så kan det vara svårt, mkt svårt att se ohyran. Det kan absolut och tyvärr vara så att endast en mus är drabbad. Att din mus har en kal fläck i nacken kan också faktiskt vara så att hon HAFT ohyra (t ex skabbkvalster) där, men att hennes kamrater effektivt putsat bort detta! Om du misstänker detta, kan du avvakta, men du bör kunna se någon liten skabbkvalster någonstans på någon mus. Gärna runt ögon, i ansikte och i nacken. Jag rekommenderar att du läser artikeln och tittar på de mkt bra bilderna om ohyra här på sajten för att få vägledning och fundera på om du skall avskriva detta eller ej. 

Vid andra hudbesvär är allt mkt krångligt… vissa saker kan även bero på utfodring, men ofta kan det vara att något i immunförsvaret är knas - dvs beaktas som någon form av allergi.

Avskavdhet beror på något de gör i buren, något krypin som är för litet eller dyl. Dock kal fläck i nacken? näe… risken är större för ohyra och barbering…

Pälsavfall beror på många saker det med. Pratar vi om någon krullig päls el fuzzy så kan det vara ett vad man anser icke sjukt symtom. Det kan tolkas som normalt (dock anser jag att det inte är det). Pratar vi om en mus som fått en felnäringsmässig start i livet så kan pälsavfall lite då och då vara en effekt av det. Hittills har jag endast sett att dessa möss har pälsavfall i ung ålder och sedan i mycket hög ålder. Sedan kan inre sjukdomar, tumörer etc orsaka pälsavfall.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zaviie
2014-02-17 22:45
#6

Tack grodan! Jättebra information!

Jag har flyttat dom till större nu, och studerat dom och det är en mus som kliat sig 1 gång i några sekunder, dock så ser jag inte riktigt allt som pågår inne i huset när dom går o vilar. 

Jag tänker att jag behandlar med exner för säkerhetskull, och även på mina andra djur såklart. Kollade efter skabbkvalster (dom där vita) men inget spår hos någon. Det var himla svårt att dela och blåsa på pälsen på dem.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Annons:
Grodan
2014-02-18 00:02
#7

#6 Exner har jag inte provat. Vet nog inget som med säkerhet tar bort skabbkvalster som är receptfritt längre. Ev skulle ivomecpasta kunna funka, men jag är som sagt inte säker…

Nyfiken fråga, har du bra syn? Larvigt kanske, men  jag hade väldigt bra syn innan jag fick "medelåldersögon" (nu är min syn inte så bra) och jag kunde se skabbkvalster utan problem. Alla stadier. Men alla kan inte se dem, tror jag… Har man en bra kamera kan man nog ta foto på dem också. Jag har ingen bra kamera, men många här inne har.

Mera nyfiken. Vad har du för andra djur?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zaviie
2014-02-18 00:39
#8

Oj jadu vad svarar man på det, jag behöver inga glasögon/linser i vart fall(?). Fick in löss med en hamster för något år sedan och lössen såg jag ju utan problem i alla fall 🙂Gubben min har kikat på dem också, och fotat försökte vi men fick inte till skärpan på rätt ställe då mustanterna inte ville vara stilla.

Ang exner så står det att det tar kvalster (dock inte specifikt skabbkvalster).
Mina muslingar har i dagsläget aspspån(tror jag) och dem har ju massa ljusa spånpartiklar på sig så deras bon är nedgävda, men jag ska försöka hitta något annat strö åt dom så man inte luras av det. 
Jag har ett gäng guldhamstrar(uppfödning), och katt, hund, kanin.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Vattnadal
2014-02-18 23:08
#9

Exner tar kanske löss, men inte skabbisar, tyvärr. Jag har provat för många år sedan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Sugar Mist
2014-02-18 23:24
#10

Hon har inte fått sår där va?

-

Zaviie
2014-02-18 23:39
#11

Nej inga sår, huden är jättefin

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Upp till toppen
Annons: