Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1557 ggr
Gnici
2014-02-17 17:52

Uppkommer "vanliga" tumörer så snabbt?

Har av olika orsaker inte hanterat mina båda musflickor på ca två veckor. De har givetvis fått daglig tillsyn och foder/vatten och jag har sett dem dona på i terrariet, komma och tigga godis då man öppnar ovs. men som sagt så har jag inte tagit i dem och har då missat att min ena tös på den tiden fått en tumör, stor som en stor ärta bakom ena armbågen på bröstkorgen.

Växer "vanliga" tumörer så snabbt, eller är det något annat? Det är inga sår eller något konstigt utan bara just en hård knöl, i form av en ärta.

Hon är som sagt var pigg och nyter annars. Hur länge brukar det ta innan de blir dåliga pga tumörer? Svårt att säga antar jag.

Tjejerna är precis ett år gamla.


Annons:
Grodan
2014-02-17 19:44
#1

Ja, det går fort på möss. En ärta är inte så stor. Tumören växer fort så jag tror att de kan bli en ärtas storlek på bara någon dag. Observera dock att jag inte studerat och researchat så noga om tumörer.

Alla knölar är dock inte tumörer. Det kan vara fettknöl, talgkörtel eller abcess (varböld). Dock är det vanligast med juvertumörer.

Juvertumörer sitter i juvervävnaden - möss har juvervävnad över hela kroppen, så de kan få juvertumörer på i stort sett hela kroppen. Dessa tumörer orsakar inte så stort besvär för mössen (så länge de inte är för stora) som malign tumör, som sprider sig, eller tumörer som sitter på muskler, organ, i tarmar, i hjärna eller på ställe där de snabbt orsakar smärta, besvär och problem.

Det man som musägare gör är att man avvaktar. Kollar till tumören varje dag, hur det ser ut, om den är i vägen samt om det skulle kunna vara så att det faktiskt inte är en tumör utan en knöl som kan öppnas och tömmas på var eller talg. Juvertumörer växer och när den har en storlek som gör att livet blir lite svårare för musen behöver man låta den somna in. Hur stor är den då? Det kan bero på vart den sitter hur stor den får bli innan den är till besvär. Tumörer i nedre regionerna nära urinrör och anus blir snabbt så stora att de ställer till besvär. Jag tror att hasselnöt med skal är det absolut största, men jag är inte säker. Det beror på hur miljön är. En mus beteer sig ofta som om allt är som vanligt. Den går inte omvägar för att knölen är där, så den kan lätt fastna och göra sig illa…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2014-02-17 20:47
#2

Kloka ord från Grodan. Jag håller med i allt där.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2014-02-17 20:52
#3


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gnici
2014-02-18 19:35
#4

Tack Grodan❤️


Grodan
2014-02-19 13:56
#5

#4 Om du har en hyfsat bra kamera och lite tid över skulle du kunna föra en liten dagbok här över din mus och hennes knöl. För att hjälpa oss kartlägga detta lite.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gnici
2014-02-20 11:01
#6

Jo absolut Grodan, jag har både hyfsad kamera och tid, men även en musa som typ aldrig är stilla 😃 Men jag ska se vad jag kan åstadkomma.


Annons:
Gnici
2014-02-20 11:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Sådär…..Mumsa och hennes (förmodade) syster är ca 1 år gammal, köpt via zoobutik (direkt från Imazo) i maj i fjol. Var dräktig då jag fick hem henne och fick 9 välskapta ungar. Mina möss bor i Exo-terra med aspflis som strö + hö, tidningspapper och WC-papper att greja med och mycket aktiveringsgrejer i form av burkar och askar mm att roa sig med och rep att klättra runt på. får också komma ut regelbundet. Utfodrar enligt rekommendationerna här på forumet, dock är hon inte speciellt förtjust i animalier, med undantag av lax som hon tar någon munsbit av.

Båda mössen har varit friska, förutom skabbkvalster som gick på ungarna, där de vuxna troligtvis hade det med sig då jag fick hem dem.

I måndags den 17/2 2014 upptäckte jag tumören på Mumsa och då var den stor som en ärta.

Den sitter ungefär i vänster armhåla, bakom armbågen på bröstkorgen, så jag antar att det är en juvertumör då?

Tumören växer väldigt snabbt, då den ändrar från dag till dag. Idag är den betydligt större än en ärta och den har även blivit ojämn i formen, vilket den inte var i måndags. Mumsa har även magrat lite, men är fortfarande pigg och på G, äter även bra.

Ledsamt, men jag anar att detta kommer att gå väldigt snabbt och så fort jag ser att hon mår dåligt på något vis så får hon somna in 😭

Mumsa är lite tufsig i pälsen på bilden, men det är hunden som pussat henne 😊


Grodan
2014-02-20 20:17
#8

#6 Jättebra.

#7 Underbart berättat. Massa intressant info här.

Så idag är den, två ärtors storlek?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gnici
2014-02-20 21:09
#9

Nä inte riktigt kanske


[Iyen]
2014-02-21 12:56
#10

Jämfört med Mixis tumör växer din långsamt. Mixi gick från 0-100 på 24 h, sedan avstannade den och växte myyycket långsamt. Hon fick leva i en vecka med tumören, ungefär 5-7 dagar för länge.
Enl min erfarenhet blev det bara värre för alla inblandade genom att dra ut på det. Ser inte längre någon mening med att vänta till musen lider. Jag tycker man kan ta 2-3 dagar på sig och förbereda sig på sin väns död (om det då inte är något akut) och sedan välkomna döden. Döden är obekväm, alltid.
Jag vet inte riktigt om detta är ot eller olämpligt. Men ville bara "ljuda" mina funderingar.
Vad tycker du(som läser) om mina funderingar?

Gnici
2014-02-21 13:12
#11

#10 Tack för Dina tankar, jag har tänkt och resonerat samma faktiskt men pga hennes kompis som blir ensam sen, så har jag bestämt att så länge som hon inte verkar lida på något sätt så får hon vara kvar. Jag får nya möss den 9/3 med de ska ju dessutom vara i karantän så hennes kompis blir ju ensam i vilket fall som helst, men varje dag hon inte behöver vara det är ett plus. Jag har full koll på Mumsa och hur hon verkar må, så hon kommer att få somna in så fort som jag ser att hon är sämre. Hon har som sagt magrat lite, men är ändå pigg och nyfiken och fin i pälsen. Så med tanke på att hon magrat så lär det inte dröja så länge tills jag behöver ta bort henne.


Gnici
2014-02-21 15:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Just så….Hade upp Mumsa en stund och det kvittrade när hon andades och hon låg dessutom och sov ensam, vilket aldrig hänt tidigare…….Hon mådde helt klart inte bra, inget mer att göra än att låta henne somna in 😭

Vila i frid lilla vän❤️


[Iyen]
2014-02-22 05:40
#13

Mumsa fick sällskap igår av Fröken K.
Vila i frid flickor Brustet hjärtaBlomma

Annons:
Grodan
2014-02-22 12:57
#14

#11 Ja, du har rätt.

Jag utgår så mkt från mig själv. Jag kan ju avgöra hur allvarlig tumören är, hur musen mår för övrigt. Jag kan lätt ha honor som får tumörer som blir en hasselnöts storlek (med skal!!!), när det är en juvertumör och musen i övrigt mår bra och placeringen inte är farlig. Sällan väntar jag så länge, men jag ville ändå berätta det. Jag glömmer bort mig… glömmer att det är mkt mer än bara tumörens storlek och vart den sitter som spelar in…

#12 Åh, näe, det lät inte som att hon mådde bra. Det kan ju varit så att tumören hade förgreningar innåt… Att det inte alls var en "snäll tumör"… Eller att musen helt enkelt var sjuk av annat.

Min erfarenhet är att när musen är svag, t ex ålderssvag eller har ett dåligt immunförsvar (immunförsvaret blir sämre med åldern!!!) så uppkommer gärna flera olika sjukdomssymtom samtidigt. Inte alls ovanligt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2014-02-23 09:29
#15

#14 Och dessutom orkar inte immunförsvaret med hur mycket som helst. Om det har fullt upp med att kämpa mot en sjukdom, så kanske det inte klarar av en till, som ensam kunde vara lätt att klara av.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Gnici
2014-02-23 14:09
#16

Ja jag vet inte, men sista dygnet hade tumören växt utåt, breddat sig och blivit ojämn och knölig. Före var den rund som en ärta.

I och med att hon magrat av också, trots bra med näringsrik mat så tyder det ju på att något var fel och sen kom "kvittret" i luftrören….Det ena ger det andra förmodar jag….

Hennes nu ensamma kompis gillar inte läget direkt. Godis, som hon heter har blivit jätte sprättig och skygg i buren. Väl uppe så är hon mer springig och nervös än vanligt. Bajsar på mig, vilket hon inte brukar göra.

Meningen är ju att jag får hem två nya musflickor den 9 mars, men de ska ju sitta i karantän först, så jag vet inte riktigt hur jag ska göra med Godis?


KickiG
2014-02-23 22:54
#17

#16 Jag skulle försöka vara med Godis så mycket som möjligt, även om hon är mer springig och nervös än vanligt. Ge henne lite tid att vänja sig vid den nya situationen, och ge henne närhet. Något annat kommer inte jag på så här på rak arm, kanske någon annan har andra idéer/tips?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2014-02-25 19:26
#18

Håller med #17 eller att du inte kör superstrikt med de nya mössen utan låter Godis få träffa dem någon gång i veckan, alt rastas på samma ställe - så att de i a f kan kommunicera med varandra via urin och avföring. Alt kör en rövare och sätter ihop dem och hoppas på det bästa. Kommer de nya från samma ställe som Godis? Finns det något som får dig att tro att de inte kommer att klara varandras bakterieflora?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gnici
2014-03-01 11:56
#19

Grodan, nä de kommer inte från samma ställe. De nya mössen kommer från always BFF här på forumet. Jag har tänkt tanken, att bara sätta ihop dem utan karantän, men så läser jag här inne alla rekommendationer och om hur viktigt det är. Jag ska höra med henne närmare om mushälsan bland hennes möss. Har de bara varit friska alla hos henne så borde det kanske gå att skynda på ihopsättningen.

Det jag däremot är lite fundersam över så är att då jag tog bort Mumsa, så lät det ju när hon andades, kvittrade liksom. Tänk om det är något smittsamt som finns hos Godis också, fast hon ej blivit sjuk? Vad tror ni om det som kan sånt här? I så fall är det ju inte så lämpligt att sätta in de nya till henne…


Upp till toppen
Annons: