Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 875 ggr
AnnaWickstrom
2/19/14, 12:13 PM

Snälla hjälp mig!

Hej! Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra och kanske någon här kan berätta sin åsikt om denna sak! Köpte för ca.2 veckor sedan 4 söta mus killar från en tjej som hade fått en kull med möss. Har funderat på att någon gång kanske skaffa fler möss för, guud va dom e söta! Och nu skickade hon som jag köpte mössen av åt mig om jag ville ha någon av mössen som är kvar för att hon kommer avliva dem nästa vecka om hon inte hittar hem åt dem..nu är då frågan, skall jag ta hem några till, isåfall honor, eller skall jag låta det vara. vet att ni inte kan säga vad jag skall göra men har någon några åsikter? tycker ni det blir för många med 6 möss (tänkte isåfall ta 2 till) eller borde det gå? lägger mycket tid på att få mina mus pojkarna tama och nu är 2 av dem nästan handtama (dom är också i popcornstadiet så dem är svåra att hantera). Är oerhört stor djurvän så detta är väldigt svårt, är också nybörjare med möss men inte andra gnagare..

Förlåt för långt inlägg, men skulle gärna ha åsikter för att få klarna upp mina ägna tankar om detta.

Tack för svar! :))

Annons:
Lottavo
2/19/14, 12:34 PM
#1

Svårt val, lycka till med hur det än blir!

Jag tycker dock att det är lågt av säljaren att i princip säga "om du inte tar dem så avlivar jag dem"… Det är väl hennes ansvar och samvete och inte ditt?

Lamina
2/19/14, 12:35 PM
#2

Nej, tycker inte att du ska ta hem några fler möss. Det är visserligen synd om mössen om dom blir avlivade. Men jag tycker inte man ska uppmuntra sådant beteende. Det är inte ok att ta ungar om man själv inte har plats för dom och sen försöka bli av med dom genom dödshot. Det är ansvarslöst, minst sagt. En sådan människa borde få lära sig att ta ansvar för sina djur.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ajanki
2/19/14, 12:40 PM
#3

Jag tycker att du ska göra det som känns bäst för dig själv. Om du tror att du kommer klara av flera burar (du kanske måste sära på dina killar senare till flera burar) och har tid med fler möss så tycker jag att du kan skaffa flera. Dock så tycker jag inte att du ska köpa flera möss om den enda anledningen till det är att uppfödaren ska avliva om du inte köper…det känns inte rätt!

Lycka Till hur du än gör 🙂

AnnaWickstrom
2/19/14, 12:50 PM
#4

Tack så mycket för era svar! Tycker själv också att det är otroligt ansvarslöst och hade absolut inte tänkt mig att hon skulle göra något sånthär! Måste tänka på saken, skulle verkligen inte ha emot att ha fler möss, men tycker inte om att bli ''pressad'' till att skaffa fler möss om ni förstår..men det ordnar sig väl, kan hur som helst inte ta alla mössen, så måste bara tänka efter om jag verkligen vill ha fler eller inte :)

Tack för ert stöd! :)

Grodan
2/19/14, 1:13 PM
#5

#0 Roligt att du gillar möss. Blir också nyfiken på hur dina fyra killar fungerar i flock, eller har du 4 burar osv. Vill gärna veta mer.

Jag reagerar på avlivningshot, det gör jag. Det finns alltid något man kan göra för att hitta hem till sina djur. Jag tycker att du bör få henne att anstränga sig lite mer, ev ta sitt ansvar. Vad är det som gör att hon helt plötsligt inte vill ha mössen kvar?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2/19/14, 5:03 PM
#6

Jag håller med alla föregående. Låt dig inte pressas till att ta flera möss. Och tänk på att om dina killar nu sitter i en bur, så kanske de inte kommer att samsas hela livet. Man måste alltid passa på med killar, de kan gå tillsammans hur bra som helst i långa tider och så plötsligt så går det inte längre. Så tänk efter om du har tid och plats för flera möss. 

Välkommen in i mössens underbara värld!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
AnnaWickstrom
2/19/14, 7:21 PM
#7

Hej! Vad kul att det är fler som hade åsikter om denna sak :) joo har blivit helt förälskad, trots att alla fyra killar inte är handtama än så är dom helt underbara ändå :) Har alla killar i samma bur just nu, det är en väldigt stor bur men har märkt att ena av dem (en av de tamaste) springer efter och ''hoppar på'' den minsta, så om det blir värre kommer jag säkert skilja på dem, tycker bara d e så synd att någon av dem skulle bli ensam. Har frågor om detta faktiskt men kan ta och skriva det i en annan kategori kanske..

Påtal om ''avlivningshotet''. Jag frågade henne varför hon hade bestämt sig för att avliva mössen om hon inte hittar hem åt dem, hennes svar var då:''de är så pass stora nu, så de som inte blivit sålda lär inte heller bli det…känns bättre att få avliva dem humant än att skänka bort dem som ormmat. Då hon hellre ser att hon ger dem åt hennes egna ormar.''

Jag tycker att inte att de är stora (4.5 vecka) utan själv bara väntar jag på att mina möss ska växa och bli stora och fina (och komma över popcornstadiet). De möss som hon har är åxå så otroligt fina och några hade ''silkespäls'', vet dock inte om hon har kvar just dem..

Jag tror jag kommer få nöja mig med att acceptera att jag inte kan rädda dem alla, men skulle så gärna ta 2 honor till..men min sambo tycker jag ska nöja mig med dem jag har (han tycker väldigt mycket om mössen jag har, men dom luktar rättså mycket, och jag har ingen stor lägenhet så han tycker att d är orsaken till att jag inte skall ta fler ;))

Så jag kommer få tänka på saken, och att jag verkligen vill ha fler och inte som sakt blir ''pressad'' till det :) Men som ett avslut till denna långa text så sa hon åxå att hon inte kommer avla mer kullar för att hon har så många andra djur som behöver skötas, tummen upp! :)

Grodan
2/19/14, 7:48 PM
#8

#7 Hur gamla är dina hanar?

Den hanen som springer efter och ''hoppar på'' den minsta. Han är dominant och vill nog inte bo med just den han jagar. Kanske kan du dela upp dem två och två. Han kanske fungerar väl ihop med någon av de andra två? För det är mycket stressande för den minsta att bli jagad, vare sig den jagar, rider på honom eller biter.

Jag läste på din profil att du bor i Umeå. Jag vet att det är svårt att få tag i möss för en del i Norrland, så om de är tama och fina kan din kompis väl försöka sälja dem till sällskap?

Är de inte tama och kanske inte ens trevliga (skygga, bits el dyl) så är det kanske inte lönt att försöka hitta sällskapshem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2/19/14, 7:50 PM
#9

#7 Eftersom vi har haft ett antal medlemmar här på Mus i Fokus som trott de köpt hanar och fått honor, eller trott de köpt honor och fått hanar, eller trott att de fått en sak och fått en av varje och ungar som följd, så skulle jag rekommendera att du tar en liten titt i rumpan på dina killar för att kolla att det faktiskt är killar du har 🙂 HÄR finns en artikel om hur man ser skillnad på könen.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2/19/14, 7:53 PM
#10

#9 Ja, jäklar… DET tänkte jag inte ens på…😊Jag tar lixom förgivet att när folk säger att de har 4 hanar, att de har 4 hanar… lol


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

AnnaWickstrom
2/20/14, 11:10 AM
#11

De var väldigt tama då jag var och valde ut mössen (2.5 vecka) men då de kom hit till mig till en stooor bur + att de kom i popcorsstadiet var de inte lika tama mera, men en av dem (Pongo) är såå härlig, bryr sig inte om maten utan vill vara med mig och kommer upp till burluckan och vill att jag ska komma dit och hälsa på. Han är också mycket lugnare och blir inte så lätt skrämd :)) Nu har också den dominanta (Merlie) vågat sig upp i handen och de 2 andra kommer fram och luktar på mig, och är väldigt intresserade(Scofield och Splinter). Sitter med dem varje dag och sjunger åt dem lite ibland så jag hoppas på att de kommer bli väldigt tama, sakta men säkert fram :) De andra mössen borde vara lite liknande, väldigt snälla men lite skygga, säkert bra husdjur bara man har lite tid :)) Jag tänkte på samma sag Grodan! tycker det är så synd att de ska avlivas då jag vet hur svårt det var att hitta möss här i Umeå :o

Är säker på att de är alla hanar, hon jag köpte dem av var väldigt kunnig och ville hjälpa till mycket, men tydligen har man väldigt olika åsikter om att föda upp möss..och har själv kollat åxå :D Jag tycker det skulle vara så synd om han måste gå ensam, är så osäker ännu om han faktist inte kan bo med dem andra eller inte..det händer väl sig ca.2 ggr dagliget att jag hör och ser att den minsta piper och de dominanta hoppar på den, och detta är ju då jag ser (är i skolan på dagarna och sover på nätterna) sedan hoppar den åxå på den andra av den som inte riktigt har fått sin pung, vet dock inte om det har med saken att göra. Men inte lika mycket. Den minsta sovde ensam inatt och den dominanta åxå, det tycker jag inte heller är så trevligt, kan detta åxå vara ett tecken på att d inte trivs? Av den 4:e tar han mat men brukar inte bita, kanske jaga någon gång. Om detta fortsätter tänker jag separera dem men vet bara inte om jag ska låta honom gå ensam :/ De är 4.5 vecka nu och väldigt hoppiga, jag märker tydligt att 2 av dem är längre fram i utvecklingen, de är lugnare och pungen är mycket större :p kan det hända att det kommer lugna ner sig eller brukar det bli värre? Det luktar åxå väldigt myckte ur buren, måste städa den var 2-3 dag, men om jag läst rätt brukar de lukta lite ver i denhär åldern :) 

Tack för att ni årkar läsa! Ni är till stor hjälp! :D

ariama
2/20/14, 12:01 PM
#12

Om hanarna börjar redan så här unga, brukar det inte gå särskilt länge i alla fall! Flertalet hanar går faktiskt inte ihop! De slåss till slut på liv och död, och kan skada varandra mycket allvarligt - vilket händer även hemma hos erfarna uppfödare ibland, när de råkar missa varningstecknen (eller när förloppet går för fort). Jag är egentligen lite emot, att det pratas så mycket om hanar ihop, som om det vore regel och inte undantag. Hanar KAN gå ihop, med då är det hanar som är speciellt avlade för detta under många generationer!!! Och även då säras hanar förr eller senare emellanåt med tufsig päls, bitsår i svans och öron, eller bara "illamående av stress". Ibland även med så svåra bitskador att de får avlivas. Visst, många hanar hos uppfödare går ihop, ibland hela livet. Men det jag skriver om, är OCKSÅ verkligheten. Det får ALDRIG glömmas bort, eller komma i skymundan. Tycker jag.

AnnaWickstrom
2/20/14, 3:22 PM
#13

Tack för att du årkade läsa och svara :) joo kommer nog ta ut den dominanta och hoppas på att de andra kan bo ihop. Själv tycker jag att det är kul om hanarna trivs tillsammans men vet dock att vilda hanar INTE är i flock och tror att detta forfarande ligger i blodet på dem. Nu ligger den minsta ensam och sover och detta är jag lite orolig över, sovde på samma ställe fören jag åkte till skolan..

Har någon åsikter om detta med lukten? att den är så stark just nu. Och popcornstadiet, brukar de lugna ner sig mycket efter att det är över? Och är det okej att man håller på och petar i buren trots detta eller blir de bara stressade? Har själv inte märkt att de blir så jätte stressade men springer iväg snabbt om de blir skrämda :)

Annons:
[hejhejhej!]
2/20/14, 3:32 PM
#14

Ta stackarna och hitta bättre hem åt de! Hon ska väl inte svliva de i vuxen ålder? Hur gamla E de egentligen?:( Lycka till!

AnnaWickstrom
2/20/14, 3:48 PM
#15

De är inte vuxna, de är 4.5 vecka gamla..jag har funderat på att fråga lov av henne att själv få försöka skaffa hem åt dem, men de är hennes möss så jag vet inte om hon kommer gå med på det..kanske det skulle finnas någon i Umeå trakten som skulle ha hem åt dem? Vet inte riktigt hur intresserade folk är att skaffa möss. 

Tack! :))

Vattnadal
2/20/14, 3:52 PM
#16

Om det luktar starkt av hanars kiss redan vid 4,5 v, skulle jhag räkna med att de kommer att börja slåss och inte funka ihop om ganska kort tid. Temperamenstavlade hanar som troligen kan bo ihop hela livet luktar mycket mindre än testosteronstinna hanar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

AnnaWickstrom
2/20/14, 4:02 PM
#17

Ja, misstänkte att det skulle bli såhär, hade planerat 4 tjejer först men blev så kär i dessa killar så tog dem istället, så jag var beredd att det skulle kunna bli såhär :/ hoppas att det bara kommer bli att jag behöver ta bort en av dem, annars blir det många burar Cx Men tror lite att det är den dominanta som luktar, de andra är ändå väldigt snälla med varann, hittills iallafall :)

Grodan
2/20/14, 4:12 PM
#18

amiara och Vattnadal har svarat bra om hanar. Så det känns inte så viktigt att jag skriver om det. Vill bara poängtera: tvinga dem inte att bo ihop om de inte vill. Det kan stressa dem och den som blir mest illa "mobbad" kan dö…

Fast att du valde ut dem vid 2,5 vecka reagerar jag lite på. Jag kan inte säga mycket om mössen (eller råttorna) vid den åldern alls. Om de är tama el dyl. Visst de kan vara mer eller mindre hanterbara, i a f mössen - råttorna är alltid hanterbara. Men karaktärsmässigt? näe… Jag vet inte vilka som är sociala och trevliga förrän tidigast 4-5 veckors ålder, ofta senare då jag utsatt dem för lite stress osv…

Nu till mössen som din kompis har. Kan du inte fråga henne om du får försöka hjälpa henne att hitta sällskapshem till dem? I så fall kan du fotografera dem och sedan lägga ut annons här. Vill hon inte det, så har du försökt i a f. 

Det är söta husdjur, det är det, men betänk att alla möss kanske inte är trevliga som husdjur. Jag vet inget om dessa möss, hur trevliga de är och hur väl de lämpar sig till sällskap.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

AnnaWickstrom
2/20/14, 5:01 PM
#19

Kommer inte tvinga dem att bo tillsammans! Vill bara deras bästa! :) Hon jag köpte dem av (inte kompisar, lärde känna henne genom blocket när jag köpte mössen av henne) tyckte att det var en bra tid, nu i efterhand tycker jag att de var för unga, men jag tänkte inte så långt, dessa är mina första möss och hon verkade kunnig och litade på henne..dumt kanske, men måste säga att jag är nöjd med mina sötisar :D har börjat se framsteg varje dag nu :D men kommer flytta den dominanta! Och om hon går med på det kanske jag tar några av mössen och försöker sälja dem.. :)

Upp till toppen
Annons: