Annons:
Etikettfotografier
Läst 692 ggr
Natalb
2014-02-20 14:10

dubbelbandad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här har vi en kille som faktiskt ser ut som en dubbelbandad och skulle kunna vara om det är så att föräldrarna har väääldigt dåliga band båda två ^^
glömde såklart att ta bild rakt uppifrån :/

Annons:
Natalb
2014-02-20 14:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

.

Natalb
2014-02-20 14:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

.

[hejhejhej!]
2014-02-20 15:32
#3

Cool flicka! Skitsnygg

Natalb
2014-02-20 15:37
#4

#3 han tackar för att du tycker att han är cool och snygg men inte för att du tror att han e tjej 😉

[hejhejhej!]
2014-02-20 15:37
#5

Haha det glömde jag visst! Hen är väldigt fin!!

Grodan
2014-02-20 16:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Gah, så cool!

Stämmer rätt bra med min lilla teckning (obs, jag ritade bara snabbt, den är ingen "mall" eller något sådant över hur en dubbelbanded kan eller ska se ut!!!)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2014-02-20 16:19
#7

Jag tror inte att dubbelbanded är samma sak som Banded. Inte ens säker att det är samma gener. Och jag tror inte heller att om man ska försöka avla på denna variant att man ska tänka så mkt på exakt vart banden sitter eller hur breda de är. Det är så mkt annat man ska tänka på, som att de ska ha två tydliga band som gärna går hela vägen runt, gärna vara så raka som möjligt.

Natalb, hur ser killen ut på magen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Natalb
2014-02-20 16:23
#8

#6 gissade på att du skulle gilla honom 😉
har sett dig nämna dubbelbandade möss i minst 2 trådar nydligen

bara flytta fram det främre sträcker lite och göra sträcken ojämna så är det en kopia 👍

#7 kan kolla det strax, ska se om banden sluter sig runt hela kroppen :)

Natalb
2014-02-20 16:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tyvärr så är det ett glapp som gör att han inte är dubbelbandad på magen :/

Natalb
2014-02-20 16:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Hans bror påminner också liiite om en dubbel band när jag tänker efter

Natalb
2014-02-20 16:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

brodern har däremot bättre "band" på magen 🤔
(han e vit på hakan och bröst)
hade jag kunnat mixa ihop dem till en mus så hade dubbelbandet nog blivit mkt bättre 🙂

Grodan
2014-02-20 16:43
#12

#8 Skitsnygg. Gillar skarpt!❤️

Har du någon teori om vad han är genetiskt? Eller har du stamtavla?

Jag har inte superbra koll på genetiken på tecknade, utom de stora generna förstås. Jag tror att man kan få dubbelbanded när man parar två Banded, W(bd) eller W(sh), eller vid avel på Belted, bt/bt, eller vid avel på even-dutch-broken-genen, ss. Eller så kan det vara flera av dess inblandade, även några fler eller andra… hm (lite stressad nu, får fortsätta senare, men om andra har funderingar är det intressant)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2014-02-20 16:49
#13

#9 Spännande. Ser ut som ss-mage

Brorsans mage ser dock mer ut som en Bandedmage…

Vad är det för stamtavla? Hur ser mor och far ut?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Natalb
2014-02-20 16:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

ja har stamtavla, mamma är svart/tan med lite vitt på svans och tassar, vet däremot att hon var teckningsbärare, minns jag rätt var mormor dutch liknande (kommer inte in på svemus reg system för tillfället 😮) och morfar splash
pappa är en choklad broken som jag fick av en tjej i finland jag sålde möss till förut.

bästa bilden på honom för tillfället, även hans svarta son bredvid, där kan banden ha kommit ifrån ^^

genetisk i färg så är han aaBb och kanske även Pp då 2 av hans bröder och en syster är dove

jag gissar på att jag har på ss genen, men det är en vild gissning för tillfället :)

Grodan
2014-02-20 16:56
#15

#14 Är det mamma o pappa på bilden?

Jo, ss är ju den spontana gissningen. Den är otroligt variabel.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Natalb
2014-02-20 17:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 nej pappa och pappas tidigare son han bodde med innan han fick flytta hit, mamma är svart/tan med vitt på svans och tassar

här är även en syster väldigt dåligt tunt band, som inte är runt hela ryggen, och hon ville inte heller då vara med på bild, hm måste springa ner till mössen igen och kolla om inte dove systern också kan likna en dubbelbandad x'D

Grodan
2014-02-20 17:05
#17

#16 Ok. Pappa o son ser ju ut som ss-banded misch masch. Lite dutchigt också.

Men den här damen ser ut som banded. Har hon fläck i pannan? Går bandet runt?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Natalb
2014-02-20 17:08
#18

#17 ingen pannfläck men det går inte runt hela vägen, väldigt tunt osäker om den ens syns tydligt på magen
kan skicka bild på systrarna, vissa ser ut som belted wannabe typ ^^

Natalb
2014-02-20 17:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Systrarna :)
(dålig mobilbild)

Grodan
2014-02-20 17:14
#20

#19 Fina.

Jag är inte så duktig på hur de alla olika banded med pannfläck kan se ut, om de också kan vara utan pannfläck…

De som avlar tecknat kanske kan berätta mer.

_När jag skriver dubbelbanded, rumpfärgad, headwhite el annat som "inte finns" så gör jag det istället för att skriva övertecknad even, jokertecknad eller som Gunvor kallade dem "pet-class-tecknad". Jag vill bara personliggöra och givetvis gillar jag dem. Älskar dubbelbanded. Jag tror absolut man kan avla fram sådana, jag vet inte hur och jag försöker bara hjälpa.
_

Skriver detta för att försöka förklara och för att slippa få på näsan.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Natalb
2014-02-20 17:18
#21

#20 tack :)
är inte heller så duktig på banded varianterna eftersom jag är mer inriktad åt broken och det är det jag vill få fram men denna överaskning va ju trevlig 😍 fick 2 stiliga killar och några honor som forhoppninsvis kommer passa i avel i framtiden

haha skulle nog kalla de flesta av mina möss "pet-class-tecknad" för tillfället, finns några få som kanske hade gjort lite bra ifrån sig i broken eller möjligtvis even om de inte hade några konkurenter 😛

VStromberg
2014-02-20 20:21
#22

#12 Nej, man kan inte få sådana möss som du ritade av någon av de där kombinationerna av bandedgener. W(bd)+W(sh) blir banded+solida+capped, homozygot W(bd) och W(sh) blir dubbelbanded (charlies)
bt/bt är recessiv och blir inget annat än banded, och kombineras den med W(bd) eller W(sh) så gömmer den sig under och påverkar ingenting.

Det enda sättet som du skulle kunna få fram sådana möss som på teckningen du ritade är av selektiv avel på s/s.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Natalb
2014-02-20 21:48
#23

#22 tack nu är iallafall jag lite klokare angående bandat, så jag har då en ss som jag trodde :)

får försöka hitta en hona som har liknande teckning till honom med andra ord 🙂

L8sson
2014-02-20 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Såhär ser dubbelbanded ut när de är små. 

 banded x banded

L8sson
2014-02-20 22:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Så här kan en dubbelbanded se ut när den är äldre. 

banded x banded

L8sson
2014-02-20 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

En till 

banded x banded

L8sson
2014-02-20 22:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Och en till dubbelbanded 

banded x banded

Annons:
Natalb
2014-02-20 23:06
#28

#24-27 åh ser ut som capped, vilket jag tycker är en jätte snygg teckning ❤️

så för att få fram #6 så är det alltså ss genen det gäller att jobba på ^^

Grodan
2014-02-21 01:44
#29

Ah, nu förstår jag varför du ansåg att benämningen dubbelbanded var missvisande. Pga att "Charlies" även kallas för det. Aw… men dåså… då kallar jag denna för något annat. Zebra-banded kallades den i en bok (går att hitta info o bild på sajten vid sök).

Jag är inte senil eller nåt, bara lite dåligt minne och jag glömde helt bort "Charlies"…

#22 Ok, jag vet ju inte faktiskt. Men hittade någon info någonstans där det fanns några olika förslag på genotyp.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VStromberg
2014-02-21 06:35
#30

#28 Ja det ser nästan ut som capped, fast inte riktigt. Dubbenbanded har ju även en rumpfläck (som ibland glider ner på svansen) och är därför mer lik dutch. 🙂
Ska man få fram "zebrabanded" (gillar det ordet 😃) så får man helt enkelt jobba med selektiv avel och polygenerna på en s/s.

#29 Inte lätt att veta! Därför berättade jag hur det ligger till.🙂

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

VStromberg
2014-02-21 06:39
#31

Och jag vill även poängtera att även #16 är en vanlig s/s, och det finns ingen gen som ger banded med pannfläck (vad vissa svenskar kallar belted), utan även det är selektiv avel på s/s eller W(bd)/w(bd)+s/s, eller W(sh)/w(sh)+s/s.

Alltså att man "slänger på" en pannfläck på en banded. Detta är dock mycket svårare än att avla selektivt på ren s/s.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Upp till toppen
Annons: