Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 3152 ggr
Daje
2014-02-22 23:34

Möss som skriker

Hejsan!

Har upptäckt ett underligt beteende hos mina mushonor, de har helt plöttsligt börjat skrika titt som tett om dagarna. Helt utan anledning. Är detta normalt?

Har kollat över dem om de har ont någon stans vilket de inte verkar ha!

Sedan har jag nya problem med Devil, som jag skrev om här i januari. Hon har nämligen börjat bita mig & de andra mössen, så nu sitter hon ensam i en bur då hon försökt bita ihjäl de andra honorna. Hur som helst så har hon börjat visa mer & mer agresivitet mot mig som ägare. Första gången hon högg mig hade jag stoppat ner handen i buren ( handen var ren tvättad ) hon går upp i handen och hugger mig 4 gånger. Trodde först att det bara var för att det luktade gott men några dagar senare skulle jag ta upp henne igen vilket gick bra tills jag var påväg till buren med henne, hon tvär högg mig 6 gånger i fingrarna och vägrade släppa taget.

Har kollat över henne om hon mår dåligt bortsätt från att hon hugger men verkar inte vara något fel på henne. & vissa dagar är hon jätte trevlig & världens mysigaste sedan tvär vänder det och hon lever upp till sitt namn,.

Jag har försökt googla runt på detta men hittar inget om dessa saker, hoppas ni kan hjälpa mig :)

Trevlig kväll!

Annons:
tankgirl
2014-02-22 23:36
#1

De kanske behöver ligga?

Galenidjur
2014-02-23 00:04
#2

Jag har ingen aning om vad som skulle kunna vara problemet , men om hon hugger SÅ mycket mot dig och till och med hugger de andra honorna så  tycker jag du borde fundera på avlivning. Personligen hade jag inte velat ha kvar ett sånt husdjur :/  

Finns ju vissa knep , t.ex. att ha tjocka handskar på sig och låta henne bita så mycket hon vill utan att du flyttar handen (för att visa att du inte är rädd för henne och att bitas därför inte löser något), men vet inte om det skulle funka på en såpass agressiv mus… 

#1 moget

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

KickiG
2014-02-23 10:26
#3

Jag har själv problem med en hona som bits. Men hon bits inte när hon är i handen, hon bits innan. Jag har försökt blåsa på henne, och har handskar på då jag tar upp henne. Eller så lyfter jag henne i svansen, eftersom hon sedan är snäll i handen. Har även testat att spruta vatten  på henne med en pipett, då hon bits. Nu hanterar jag henne väldigt mycket mera än innan eftersom hon har ett sår som behöver putsas, så får se om det hjälper.

Har bestämt dock att om hon inte inom några veckor börjar bete sig bättre får hon somna in. Jag vill inte ha ett husdjur som biter mig, och jag tror ju att det är något annat som ligger bakom även om vi inte hittat något fel på henne. Hon var snäll när hon kom till mig.

Kan det vara så att de andra mössen bråkar om något? Har de tillräckligt med gömställen och flera sovplatser? Har du kollat om de har morrhåren kvar och är fina i pälsen? Det kan vara att någon av dem barberar/putsar en annan lite för hårdhänt.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Daje
2014-02-24 15:22
#4

Hejsan , tack för tipset om bitaren får testa det :) annars blir det att hon får vandra vidare, är synd om henne då jag inte kan låta andra hålla i henne om hon skulle hugga dem då hon faktiskt verkar komma på idén bara sådär & ibland.

Har kollat skrik&paniks bur, det finns 5-7 olika sov/gömställen stora så de kan vara båda två & även själva i det stora… Båda har morrhåren kvar men panik har "tappat" hår på vänsta sidan, ser ut som om någon kört med rakhyvel ca 3 mm+3mm på hennes sida, Detta blev när hon satt i bur tillsammans med Devil ( bitaren ) & har fortfarande inte växt ut, lite över 1 vecka sedan hon blev satt i bur med skrik. 

Har haft lite koll på om det är skrik som "trimmar" henne men skrik är mest på öronen & gör rent ingen annans stans vad jag har sett..

Grodan
2014-02-25 18:58
#5

#0 Oj. Det lät verkligen illa med honan som hugger sådär. Jag antar att vi också pratar om rejäla hugg (ja, så rejält nu en liten mus kan bita) så att det uppstår blodvite.

Jag upplever att djur som beteer sig sådär inte alls mår bra. När hon är aggressiv mot både artfränder och icke-artfränder då är det illa. Jag låter dem få somna in. De visar så tydligt att något är fel, att de inte trivs, så det finns inte så mkt annat att göra. Det kan finnas en mängd olika orsaker, t ex att musen har ont osv, men det går sällan att åtgärda på så små djur.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: