Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 699 ggr
Chronize
2014-03-09 19:41

Honans reaktion?

Hur skulle en hona reagera ifall man kullar bort alla hennes bebisar?

Annons:
lollynonna
2014-03-09 19:44
#1

varför ska du göra det?för att alla är hanar?nu är jag inget proffs så kan inte säga någonting,men är lite nyfiken…

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Grodan
2014-03-09 19:50
#2

Det är olika. En del honor kan bli lite stressade. Har jag planerad kull tar jag aldrig bort alla ungar. Oplanerad kull däremot, t ex om jag köper en tjuvparad hona, tar jag bort alla om jag anser att honan är för ung eller annat (att jag helt enkelt inte vill ha kullen!!!). Jag har inte märkt av att någon hona blivit så stressad att hon blivit aggressiv eller börjat tugga morrhår eller något annat. Så jag tycker gott att man kan ta bort oplanerade kullar om man är orolig för att hitta hem till framtida möss. Tyvärr, för det är faktiskt svårt att sälja möss!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chronize
2014-03-09 20:09
#3

Vera var dräktig när sambon och jag fick henne men vi märkte inget förrän vi haft henne och hennes syster Minna i ca 1 vecka. Då blev hon rund om magen, så vi tänkte att hon kanske gått upp i vikt. Sen blev hon bara rundare och rundare för varje dag som gick! Då insåg vi att hon är havande. Så detta var ingenting planerat, det var en ovälkommen överraskning som gav oss lite halvt panik. Vera är knappast äldre än 8-9 veckor nu. Hon mår bra och bebisarna likaså. Minna hjälper Vera att ta hand om ungarna, verkar det som. 
Anledningarna till att frågorna om ifall honan tar illa vid ifall man tar bort ungarna är för att det är svårt att sälja möss, speciellt här uppe i Norrland men också det att jag vill ha BRA hem till mössen, plus att vi har inte råd att behålla mer än max en. Jag har två vänner som hade "beställt" 2-3 honor ifall det skulle födas och vi hade planerat att behålla en hona. Så därför blev vi både ledsna och chockade när alla 11 bebisar var pojkar :/ Jag har inte fått tag på mina vänner än för att fråga ifall de vill ha en varsin hane istället, så jag vet inte med säkerhet om jag ska spara någon än. Men okej, skönt att höra att honan inte lär bli aggressiv eller stressad! Det lindrade mitt samvete litegrann.

lollynonna
2014-03-09 20:11
#4

bor du i norrland!? är ju på jakt efter möss i norrland! är du säker på att alla är hanar då?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[vintermusen]
2014-03-09 20:13
#5

var i norrland bor du?

Grodan
2014-03-09 21:21
#6

#3 ALLA 11 hanar??? Är du helt säker? Hur gamla är de?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Chronize
2014-03-10 09:26
#7

Jag bor i Västerbotten, ca 4 mil söder om Skellefteå (tror jag?). Har bara bott här i ca 2 år så jag har inte riktigt lärt mig exakt var jag bor :P I Burträsk, om ni hört talas om det? Där delar jag lägenhet med sambon min och våra möss :) Jag är ganska så 100 % säker på att alla är hanar, eftersom jag och min sambo har kollat ungarna 2 gånger (han har kollat 3) och vi har jämfört ungarna både med varandra och med bilder på både honor och hanar. Vi ska kolla en gång till idag och be en kompis komma över för att hon också ska kolla. Ungarna är 3 dagar gamla idag.

Lollynonna: Var i Norrland bor du? :)
Vintermusen: Intresserad av att införskaffa en liten muspojjk? :)
Grodan: Ja, som sagt så har vi kollat väldigt noga och diskuterat. Vi har jämfört med bilder på 3 dagars bebisar från en artikel som jag tror att du la upp för ett tag sen.

lollynonna
2014-03-10 16:59
#8

#7 i norrbotten,älvsbyn. så var lite långt,men kan säkert ordna transport:) är dock inte helt 100 på att det blir möss;)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Chronize
2014-03-10 19:17
#9

Okej. Jag skulle gärna vilja ha svar idag :)

Grodan
2014-03-10 22:04
#10

#7 Ok. Pratar vi om 11 vita svensktypade mushanar eller vad?

När jag pratar om att ta bort en hel kull eller avliva hanar så är det frågan om de absolut första dagarna. Man bör inte vänta med sådant alls. För då vet jag inte alls hur honan påverkas och då tänker jag mest på hormoner, mjölkproduktion osv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chronize
2014-03-14 23:33
#11

Ungarna blev knappt 3 dygn och detta var pga att två personer som tingat ungar plötsligt ångrade sig. Kan meddela att varken Vera (mamman) eller Minna har förändrats på något sätt utom att de har blivit mer sociala. Ungarna var fortfarande rosa korvar som bara pep litegrann och knappt rörde sig. Vi har kollat igenom Vera och hennes spenor ser likadana ut som Minnas, dvs nästintill obefintliga. De båda är pigga och energiska, aktiva och nyfikna. De äter och dricker som vanligt och inga olater eller onormala beteenden har upptäckts. :)

KickiG
2014-03-15 07:34
#12

#11 Skönt att höra att det Vera och Minna är som vanligt. Och det var bra att ni kunde avliva dem så snabbt, senare än det hade det kanske blivit mera problem för Vera att bli utan sina ungar.

Sanningen är ju (tyvärr) den att hanmöss är svårare att sälja, och att själv sitta med 13 möss istället för de två man tänkt sig är ett stort steg att ta.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2014-03-19 19:42
#13

Hjärta


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: