Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1185 ggr
AnnaWickstrom
2014-03-10 16:31

Varför attackerade min ena mushane de andra? :o

Hej igen! 

Har haft 4 mushanar tillsammans i en bur och för ca.2,5 veckor sedan separerat dem. Ena (den dominanta) bor ensam i en samlalåda och de tre andra i en annan, det har gått jätte bra och de tre andra har knappt bråkat, de sover tillsammans och tvättar varann (är så lycklig över detta!) Men för 5 min sedan tog jag en tupplur och vaknade till ett himla liv och trodde de tänkte ta livet på varann!! Min kille springer till mössen och ser att alla 4 är i samma låda och springer och skriker som galningar! Den dominanta har alltså hoppat från sin låda och klättrat till de andra, VARFÖR?? :o Alla mössen är ok förutom den snällaste som fick ett hack i pälsen, men inget blod syns och han var inte öm på stället. Tur att vi var hemma och hann reagera så snabbt, annars skulle jag säkert berätta en helt annan story… Men som sakt, varför gjorde han såhär? Han hoppar och på som en galning i sin låda, som han aldrig har gjort förr, men är inta alls aggressiv mot mig. What to do? :/

Är väldigt tacksam för svar för vet inte alls hur jag ska ta dethär :/

Annons:
AnnaWickstrom
2014-03-10 17:14
#1

Inga kommentarer? :o

[vintermusen]
2014-03-10 17:17
#2

Hur kunde den dominante rymma från buren?

ajanki
2014-03-10 17:47
#3

#2 Ja, det undrar jag också…

Han hoppade väl in till dom för att han kunde! Och så ser han dom antagligen som rivaler, han vill kanske göra upp ordentligt?

Tur i alla fall att ingen kom till skada.

Nu får du se till att han inte kan komma ur sin bur igen för han kommer säkert försöka!

AnnaWickstrom
2014-03-10 17:47
#4

Hade inge lock på, ca 50 cm hög kant. han hade klättrat upp på en av leksakerna och hoppat, hörde att någon av mössen hoppade en massa och nästa var en massa skrik. brukar kunna ha lådorna utan lock då jag är ensam hemma för jag ser lådorna hela tiden, så liten lägenhet. Vet att detta var mitt misstag, att jag inte hade på locken men ingen av dem har varit såhär ivriga att komma bort förr..men det var sista gången jag gjorde det misstaget..men är det normalt att de vill och bråka sådär hårt? de brukar inte försöka hoppa vanligtvis.

ajanki
2014-03-10 17:49
#5

Vet faktiskt inte om det är vanligt att dom söker sig till att bråka med varandra. Jag har ju mina burar stängda.

AnnaWickstrom
2014-03-10 17:50
#6

Fick så panik att det första var att skriva hit, hoppas det var ok att jag frågade så ''dum'' fråga. vet ju själv att de INTE kommer överens :p

Annons:
ajanki
2014-03-10 17:52
#7

Ingen fråga är dum!

Du får självklart fråga hur mycket du vill!! Det är ju det vi alla är till för här på mus iFokus, att hjälpa, stötta, fråga och prata med varandra😃

AnnaWickstrom
2014-03-10 18:00
#8

haha, tack så mycket! från och med nu kommer lådorna ha lock på hela tiden kan jag lova! :)

Föresten..har en annan tanke på tal om frågor ;)..har också 3 tjejer från samma kull men de har inte alls blivit lika stora som killarna, tycker dom nästan ser magra ut för att vara 6-7 veckor, är ju dock nybörjare.. har flyttat dem till en större bur, kan det ha med det att göra? att dom springer runt så mycket? och dom är inte alls lika handtama som de var när dom var i en mindre låda (dom trivs väl så bra i den stora buren ;))

Nybörjare så har en massa frågor hela tiden Cx

ajanki
2014-03-10 18:05
#9

Om man vill ha nyinflyttade möss tama så är det bättre att ha dom i en liten bur, en stor bur kan göra dom skyggare.

Ja, det kan ju vara för att dom springer mycket som dom är smala, du får mata på dom med extra nyttig mat:)

AnnaWickstrom
2014-03-10 18:07
#10

Tack för svaren! Ni e guldvärda! :))

ajanki
2014-03-10 18:08
Grodan
2014-03-10 22:10
#12

En mushanes revir är ganska stort. Han vill helt enkelt att hanarna som är hans granne sticker ur hans revir.

Det är inte så jättevanligt att hanarna idag blir störda av hanar som granne. Antar att det är för att oftast avlar på mindre dominanta hanar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: