Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 2312 ggr
ariama
3/15/14, 11:33 AM

Hipp Hurra lilla mus!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I dag fyller du 2 år lilla Honey Candy! GRATTIS från mamma-matte amaira (ariama) 🥳

Annons:
i fokus
3/15/14, 11:34 AM
#1

Grattis!

ariama
3/15/14, 11:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Pigg och glad och i fint hull! Massor med livsmod, än har hon inte tänkt lägga av på lääänge!

Hon bor i en stoooor bur, som även hopsatta med två andra burar, så tre olika "musfamiljer" får komma tillsammans. Gott om utrymme och olika platser att boa på eller bara dra sig undan till.

Det är 14 möss där just nu, allt från 2 månader till 2 år. Candy älskar det! Det märks så väl, hon är GLAD!

Jerrytherabbit
3/15/14, 11:39 AM
#3

Man får gratulera!

ariama
3/15/14, 11:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack Evalina, Tack Jerry, låter Candy hälsa ❤️ !

Här hemma grattar de andra mössen förstås, och framför allt "tjocka släkten". För Candy är mor, mormor, farmor, och numera även farmorsmor. Dottersondotter Mary och syster hälsar (fotot). De har precis fått ögon så de kan titta på gammelfarmor - men de har annat boende, så det kan de förstås inte ändå.

[vintermusen]
3/15/14, 12:08 PM
#5

Grattis!!!!!!!!!!!!!!!!!🎁🎂🎁

ajanki
3/15/14, 12:44 PM
#6

Stort Grattis Honey Candy❤️🌺🎈🥳🎂

Annons:
HamsterMarie
3/15/14, 1:04 PM
#7

Grattis!!

KickiG
3/15/14, 2:13 PM
#8

Stort grattis! 🥳

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

hejkomochhjälpmig
3/15/14, 2:31 PM
#9

Grattis, grattis lilla honungsmusen! PartajarBlommaPresent Härligt att få ha sina möss friska och fina så länge! Bra jobbat - både matte och mus! ❤️

StillaSinnet
3/15/14, 3:44 PM
#10

Jag älskar verkligen gamla möss! Grattis!!!!

🎈BallongBallong🎂BallongBallongBallong

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Littlem
3/16/14, 1:12 AM
#11

Säger som Lottiz!  Så kul med äldre möss :)

Grattis till guldtjejjen!

TeeWeed
3/16/14, 2:01 AM
#12

Stort grattis till fina damen ❤️

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

ariama
3/19/14, 5:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Candy tackar och hälsar till er alla! 😘

Så här bor hon! Ihop med 13 andra möss. Ursäkta bilden som är urusel, jättesvårt att se, när tredimensionellt görs om till fotografiskt tvådimensionellt, och det är väldigt mycket detaljer samt rörig bakgrund.

Först är det ett stort akvarium, med en "tvåvånings-korg" upphängd på väggen, dit det går kvistar att klättra upp på.

Sedan är det ett mindre akvarium, och sedan en IKEA-låde-bur. Allt att sammanbundet med broar av papp.

"Broarna" fann jag på Coop, bland en massa tomma kartonger, de har alltså använts till transport av varor och var sedan på väg att kastas, när jag dök över dem och tog dem. 😃 De är toppen, och mössen älskar arrangemanget!

De bor i en hörna av vardagsrummet. (för er som vet hur jag bor, så har jag bytt hus över vintern, och det ordinarie musrummet är för tillfället nedstängt)

Annons:
ariama
3/19/14, 5:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här bor också Candys dotter (en av dem) Honey Crisp, som är min älsklingsmus! Hon är 1 år och 4,5 månader. Recessive yellow hon också, i satin, och sååå himla urgullig!! Samt den raraste mus jag ägt!!

ariama
3/19/14, 5:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Det syns inte på fotot, men Crisp är en MYCKET stor personlighet! Go, glad, vänlig och pigg, och ändå lugn och behaglig till sättet.

Det är inte för intet som hon är favorit.

ariama
3/19/14, 5:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Candys dotterdotter, och Crisps dotter, Asca finns också här. Hon är 7 och 1/2 månader, och ska snart föra släktet vidare.

Hane blir Tsunamis Bushman, dominant yellow. Jag tror det blir bra.

RY och DY kan jag korsa i EN generation, när jag säkert vet att DY-musen INTE bär på RY. För då vet jag att alla gula som föds är DY, och använder dem inte vidare i RY-aveln, eftersom jag i nästa generation inte kan veta om de gula ungarna är RY eller DY.

Asca är inte lika mysig som sin mor. Hon är inte alls lika sällskaplig. Inte lika förtjust i människor.

Det gör inget. Jag har märkt att det kan "hoppa över" en generation, och återkomma igen sedan, så det gäller att inte ge sig, eller ge upp. Med tiden blir det fler och fler trevliga möss, och Asca är inte "dålig" på något vis.

Bakom de här mössen, mormor till Candy, finns Divina, min gudomliga mus som var en helt otrolig sällskapsmus. Hennes ungar blev faktiskt otrevliga … men jag använde dem ändå, och det har blivit väldigt bra. En generation hoppade det över, sedan kom en hel drös trevliga möss.

Nu var ju Divinia inte någon "okänd" mus för mig, utan resultat av flerårig avel före dess, med många trevliga möss i stamtavlan.

Grodan
3/19/14, 6:34 PM
#17

Grattis till matte och musa! 2 år och tumörfri är ju superbra för en musdag idag! Hipp hipp hurra!🥳🎂🎈❤️💋🌺🍸🏆


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/20/14, 12:42 PM
#18

#17. Tack Grodan. Och ja, jag är glad. RY var ju som du själv vet/sa, inte så "friska" i början. Både svansknyck, tumör, och kortlivade dök upp. Så, ja, det känns härligt!

Men jag ropar inte "hej" än. Det behövs mycket mera jobb och urval. Särskilt tumörerna har ju en tendens att hoppa över någon eller några generationer, för att återkomma igen sedan. Det är i alla fall så som jag "fått för mig"/sett det.

Jag tror lite grann på det här med att avla på de friska i en kull av mindre friska. Inte att ta hela kullen ur avel, om t.ex. en syster får tumör eller blir sjuk. Det funkar med Rossel!

Vissa har motståndskraften, andra inte, och då avlar jag på motståndskraften - inte på att få bort sjukdomen (bakterier/virus) i första hand. Utan tvärtom, att välja de motståndskraftiga "mitt i smeten".

Inte vet jag! Jag kan vara helt ute och cykla. EN tvåårig RY är inget resultat. Dessutom är det himla svårt med "urval" på just tumörer, eftersom de kommer så sent, dvs efter fertil ålder. Rossel är mycket lättare.

När jag har en stam av tvååriga möss, i tio år, hahaha! DÅ ska jag ropa Hej! 😉

Grodan
3/20/14, 5:33 PM
#19

#18 Absolut, det tror jag också på. Att noga välja ut de friska/starka ur kullen. Så har jag gjort med råttorna i många år. Med mössen i några.

På råttorna har jag sett att 2-4 kan vara ganska dåliga, ur en kull på 15-16 st, och att det är fullt normalt. Det borde vara liknande på möss.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
4/15/14, 10:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Och så … Farväl min lilla älskling …

2 år och en månad, tyvärr drabbad av tumör, jävla tumörer! Jag hade önskat att hon dog av ålder, för hon var aldrig "gammal". 

Om man tittar på översta bilden i tråden, så ser man tumören redan där. Precis över mitt pekfinger. 

Jag är inte säker på att tumören kan börja trycka på strupen, och det fanns ingen anledning att låta henne vara kvar. Hon har tjänat mig troget i över två år, en smärtfri och värdig avslutning är jag skyldig henne. Det gjorde ont i mig, men så är det bara.

I går fick hon vandra vidare.

Annons:
ariama
4/15/14, 10:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

När hon lyfter på huvudet ser man bättre.

Farväl min lilla älskling!! ❤️

ajanki
4/15/14, 10:40 AM
#22

Så tråkigt att höra! Jäkla tumörer:(

Men hon fick ett långt och fint musliv!

Vila i frid❤️

En stor tröstkram till matte🌺

i fokus
4/15/14, 10:45 AM
#23

Nej vad synd! :( Vila i frid. ❤️

ariama
4/15/14, 10:56 AM
#24

Tack! Ja, en liten mus kan lämna ett stort tomrum. Det finns ett stort tomrum i musrummet i dag.

hejkomochhjälpmig
4/15/14, 2:07 PM
#25

Beklagar sorgen! 😕🌺

Vila i frid fina honungsmusen.. ❤️

KickiG
4/15/14, 8:14 PM
#26

Dumma tumörer! Tröstekram till dig ariama.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
4/16/14, 10:26 AM
#27

Tack! 😘

"fina honungsmusen", vad gulligt det låter! Och ja, hon var gullig!! ❤️

Annons:
Sync
4/16/14, 11:40 AM
#28

Kram. ❤️

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Upp till toppen
Annons: