Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 6901 ggr
[hejhejhej!]
3/16/14, 9:05 AM

föda upp möss

Hej, jag heter Tilde och är 11 år. Jag har alltid varit intresserad av djur, och har just nu två små underbara möss (och en massa andra djur) Jag har alltid varit sugen på musuppfödning, och ett tag var jag helt beroende, så jag läste på allt du kan tänkta dig om det haha. Sen gav jag upp lite men vill såklart förfarande avla dessa små skönheter, jag vet att man kanske måste avliva hanarna och så medans de är små.. Men min fråga är, är det dumt att avla möss för det finns ju redan så många stammar och så, det sista vi behöver är väl ännu mer möss? Och måste man följa precis allt som skrivs? Blanda egen mat osv? (Det gör jag redan^^) Eller räcker det att följa svemus lagar för musuppfödning? Det var så mycket man behlvde tänka på, när jag började läsa här om musuppfödning. Nät jag är lite större, om jag fortfarande vill så ska jag nog ha en musuppfödning.. om allt passar förstås.

Annons:
KickiG
3/16/14, 9:55 AM
#1

Jag föder inte själv upp möss, så kan inte svara på så många av dina frågor. Men jag tycker att om man börjar föda upp möss så bör man veta vad det är man vill avla på. Vilken färg, någon speciell teckning osv. Och vad som är viktigt för en, är det bara utseendet? Eller är det temperamentet? Hälsan kanske? Det är nog det viktigaste att tänka på tycker jag, vad man vill avla mot.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Cotast
3/16/14, 10:20 AM
#2

En snabb fråga, varför i hela friden "måste man avliva hanar när dem är små" som du beskriver??😮

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

L8sson
3/16/14, 10:26 AM
#3

Om du ska avla i framtiden så kan du redan nu få kontakt med en uppfödare som föder upp möss du gillar, jag rekommenderar att du finner en variant/färg/teckning som du gillar som du ska avla på och hitta en uppfödare som avlar fram det. Då kan du redan nu få bra kontakt med uppfödare, då kommer du i framtiden få bra djur och bra kontakt med en uppfödare som komma kunna hjälpa dig med dina frågor och funderingar. 

Och jag tycker verkligen att du ska välja och inrikta dig på en viss variant för vi har så många som bara avlar och det är en gensoppa bak i stammarna. 

Lycka till! :)

TheCottonCandy
3/16/14, 2:31 PM
#4

Jag tycker att det är onödigt att avla mer när det redan finns så många djur som behöver nya hem… Min åsikt bara..😛 

Men ifall du börjar avla tycker jag att du ska fundera på varför du vill börja just med avel, så du inte bara avlar för att musungar är gulliga. 

Sen så måste man inte avliva hanarna när dom är små. Om man avlar så får man räkna med att där antagligen också kommer finnas hanar i kullet, och dom är också levande varelser man har satt till världen som man måste ta ansvar för. Hanarna kan vara svårsålda och vissa måste kanske gå i burar själv när dom blir äldre, men då får man fundera innan man avlar på om man nu har plats för alla extra burar det kan behövas osv. Om man inte kan göra det som krävs tycker jag att man ska låta bli att avla🙂

Cotast
3/16/14, 6:55 PM
#5

#4 Don't open that door!😂
Du ska se hur mycket skit man får på kanin iFokus om du ens nämner det(talar från erfarenhet😉)

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

ajanki
3/16/14, 6:58 PM
Annons:
Cotast
3/16/14, 7:11 PM
#7

#6 Nämner att man inte ska avla, då många sitter hemlösa. Om du bara visste hur mycket färgglada PM jag har fått för det😎

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

[hejhejhej!]
3/16/14, 7:35 PM
#8

# Tack för ditt svar! :D Ja, jag har tänkt lite på det och jag vill ha mycket svarta gener, typ broken, dutch och så. Men inget bestämt än, kommer såklart rikta in mig lite mer, men tucker att det vore så sjuuukt häftigt att avla fram HOODED på möss! Inte så onödigt va?;) Hooded är en färgvariant som finns på råttor.:) Som #4 sa, hanar kan vara mycket svårsålda, bättre att avliva de då medan de är små innan man föst sig vid de..:( Annars har du lätt 30 Burar med enskilda mushanar.. Tack fö alla era svar, ska ta nytta på de!:D

Lamina
3/17/14, 1:26 AM
#9

11 år och redan så… Mogen? Hmm… Jag tror du kommer bli en bra uppfödare när du väl sätter igång. 👍

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Pyretstylee
3/17/14, 7:05 AM
#10

Fast hanarna kan ju vara en viktig roll i att utreda aveln :) Jag fick 9 hanar i min första och enda kull och alla lyckades få nya hem. Sen vet jag att det vanligtvis kan vara svårare att bli av med hanar men som sagt att kulla kan "dölja" problem i aveln.

Http://minfyrbenta.wordpress.com

ellapella01
3/17/14, 7:19 AM
#11

Jag försökte sälja mina hanar LÄÄÄÄNGE, och jag gav dem hopp. En av killarna, som var vit, såldes. Dem andra svarta hanarna fick avlivas. Också för att jag inte fick ha så många möss.

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

[hejhejhej!]
3/17/14, 3:54 PM
#12

Hihi, tack igen gör era svar!:D

TheCottonCandy
3/17/14, 7:32 PM
#13

#8 Det är ju det jag skriver att då tycker jag inte att man ska avla. Om man inte kan ta ansvar för liven ska man inte sätta dom till världen från första början. Oavsett om du kullar när dom är små eller stora så är det fortfarande ett LEVANDE djur. Att du inte har fäst dig vid dom när dom är helt små är en annan sak. Då känns det kanske lättare för dig att bara ta bort dom, men det är samma för musen oavsett.

Jag tycker nästan att det känns som att man behandlar mössen som saker om man bara går och tar bort dom för att det är hanar. "Jag blir inte av med dig och "kan" inte behålla dig, då tar jag bort dig."

Det är min åsikt om det hela 🙂

Annons:
Grodan
3/19/14, 7:31 PM
#14

Om man är sugen på att avla kanske man kan prova att avla på internet först?

Det låter knäppt jag vet, men varför inte. Där kan du göra alla misstag, para så mycket du vill utan att några riktiga djur behöver lida.

Det finns flera spel där man avlar djur. Jag själv spelar ett som är klart beroendeframkallande. Tyvärr kan inte avla som en galning där, för det bor en på tok för seriös djurägare i mig. Kontakta mig i pm så berättar jag mer.

Nej, det kan inte ersätta bebislyckan när man har en kull medmus eller råttungar hemma att gosa och busa med. Nej. Men det kan absolut minska kostnader och sorger. Och det är bra träning. Bebisk*thet går att få bukt med lite grann, tror jag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

optiMUS
3/21/14, 1:05 AM
#15

Hahaha snyggt Grodan och skriva bebisk*thet till en 11-åring *Lol* TS det märks att du har ett stort intresse och att du har läst på. Verkligen roligt att se! Jag hoppas ditt intresse håller i sig så du får njuta av bebisar i framtiden.

ariama
3/21/14, 10:49 AM
#16

#13.

"Om man inte kan ta ansvar för liven ska man inte sätta dom till världen från första början."

Ja, det här är verkligen något att tänka över ordentligt!

"Jag tycker nästan att det känns som att man behandlar mössen som saker om man bara går och tar bort dom för att det är hanar. "Jag blir inte av med dig och "kan" inte behålla dig, då tar jag bort dig."

Nu är det ju inte riktigt så som vi uppfödare tänker. De flesta stora och seriösa uppfödare kullar ungar, och avlivar möss, både honor och hanar. (och vi gör det INTE med "glädje", eller ens nonchalans eller av lathet).

Jag kan bara svara för hur jag själv tänker.

Först av allt har jag inte inställningen att "livet i sig" är heligt i alla situationer. Däremot har jag inställningen att livs-kvalitén är viktigast av allt, för mina möss.

Djur har inre drifter, det har vi alla, människor också. Det finns "beteenden" som vi bara måste få utlopp för om vi ska må bra psykiskt!! Det är inte så att "det vi inte vet om, det saknar vi inte", för driften kommer inifrån!! Från generna, i botten handlar det om överlevnad.

Att ge sina husdjur möjlighet att utföra sådana aktiviteter som de behöver, kallas för "berikning".

Att spara en massa hanar, och sedan inte kunna ge dem ett bra liv, det mår varken jag eller mössen inte särskilt bra av.

Ju fler möss, desto fler burar och ju fler burar desto mindre måste burarna vara för att få plats… Jag har sett mushanar  bo i "pytte-lådor"" och DET gör mig ont om dem!!!

Är det ett värdigt liv? Ett ensamt liv i en värld sådär 5 ggr sin egen längd? Och "ingenting att göra"?? (med musmått mätt, dvs med mössens BEHOV i tankarna)

Jag har också inställningen att de djur jag äger - förutom att de ska ha livskvalitét - inte heller ska lida. Och onödigt lidande är totalt bannlyst här!

Det betyder i praktiken, ett bra boende för mössen, inklusive en bra skötsel och ett bra omhändertagande. (Har jag för många möss funkar varken mössens boende/skötsel, eller "jag", och då inte heller min avel.)

Det betyder OCKSÅ en snabb och smärtfri död, helt utan dödsångest eller ens rädsla. Det ska gå enkelt, snabbt och smärtfritt. Och de möss som avlivas här (vare sid de är stora eller småbebisar) vet fortfarande inte om att de inte längre lever!!

Om inte mössen vet om att de är döda, eller inte ens en enda sekund visste om att deras stund var kommen - vem "lider" då? Musen eller du?

Som uppfödare är man den som får ta de tuffa besluten.

Det är MÅNGA tuffa beslut som man får ta.

Men om ingen gjorde det - och nu talar jag om ALLA uppfödares ansträngningar - skulle det bli besvärligt att gå framåt med avelsmålen.

För visst är det viktigt med trevliga och snälla sällskapsmöss som är friska och mår bra och fungerar bra i fångenskap och i bur och med sina människor?

Möss som är till glädje för alla dem som "bara" vill ha några sällskapsmöss, och/eller vara med på utställningar och vara med i den allmänna "musgemenskapen"?

Visst är det viktigt att det finns "alternativa seriösa uppfödare" som kan konkurrera ut djuraffärer och grossister - där folk köper hem dräktiga möss i fel kön, rädda och/eller aggressiva möss som inte är kul att ha, osv?

Det är MYCKET som behöver jobbas på, med mössen i Sverige. Via seriös avel. T.ex. hälsa och sundhet, tamhet och vänlighet. Samt livslängd.

Men även nya roliga färger är väl inte fy skam att avla mot? Eller utseende för den delen?

ariama
3/21/14, 11:08 AM
#17

Lite annat allmänt tyckande som bara får stå för mig:

Jag tycker det är helt okej att ta EN kull musungar, bara för skoj skull!! Om man sen behåller dem som sällskapsdjur, både honor och hanar. (eller någon granne/kompis tar några av dem, till sällskap)

Varför inte? Det "sprider" inte aveln, och gör ingen skillnad, men gör människan glad. Och möss lever inte så länge, åtagandet är inte särskilt långt, ett par år högst. En sådan upplevelse kan vara oerhört värdefull för den som "gör det". 

Ska man däremot börja avla seriöst, då … ja, DÅ ska man vara seriös! Då ska man läsa på, veta sitt syfte, läsa på, driva aveln framåt - gärna i samarbete med andra uppfödare.

Man ska dokumentera noga:

Hälsa och livslängd.

Utseende och hull.

Beteende både mot andra möss, och mot människor.

Bland avelsmössen ska man inte tolerera sjukdom, Rossel, svansknyck, tumörmöss, dålig päls (trots bra skötsel och foder), dåligt utväxta (små), magra eller feta möss (trots bra skötsel).

Inte heller nervositet (dvs vildsint klättrande i burtaket, gnagande ut ur alla burar, eller hoppar ur handen, eller annat nervöst beteende i buren, eller i handen).

De ska INTE heller ha några andra stereotypa beteenden för sig, t.ex. tugga morrhår eller barbera.

Förlossningar ska gå problemfritt, och det ska inte vara för få ungar i kullarna.

Att få tag i bra möss att börja med, som uppfyller alla de här kraven, är (tyvärr) inte alltid lätt.

Då måste man veta vad man gör, och se till att man avlar bort det icke önskvärda!! Vilket kan vara svårt, eller med vissa möss inte går alls. Då måste man ha en Plan B. Och INTE sprida sina "dåliga möss" (dvs sälja) förrän man vet att man fått ordning på det hela (i flera generationer).

(Och här kan det faktiskt vara aktuellt med avlivning också!! Framför allt ska möss som inte mår bra i fångenskap, avlivas, anser jag)

Nu har jag nog varit "hård" kanske. Och skrivit om en ideal-situation.

"Den Perfekta Musen" existerar inte! Däremot går det att finna "små perfekthets-bitar", olika i olika möss, och man kan försöka avla in så mycket som möjligt i EN mus, och få bort det negativa ur denna mus.

Sedan kvarstår projektet att få fram en stam av detta, som fungerar genom generationerna.

❤️

ariama
3/21/14, 11:21 AM
#18

Och så några ord om att ha hanar ihop - för att de ska få ett bättre liv, och åtminstone inte behöva vara ensamma.

Jag är absolut FÖR en avel som driver detta framåt.

Samtidigt är jag MOT att hanar alltför "lättvindigt" hålls ihop, under en alltför dålig uppsikt. När de blir osams … det kan gå FORT, då kan det vara på liv och död!!

I mina ögon är det alltför vanligt att mushanar skadar varandra!

Skadorna uppkommer innan ägaren hinner upptäcka att det är på gång.

Skadorna kan vara allt från mobbing till totalt söndertuggande. Att vara mushane då, instängd med sin bödel, i en liten bur, utan möjlighet att komma undan - nej, jag tycker inte om det.

[hejhejhej!]
3/21/14, 2:57 PM
#19

#17 Men om den berfekta musen inte finns, varför avliva den nästan perfekta musen som nyser lite i buren då? (De du skrev "inte mår bra i fångeskap". De kanske mår bra? Tack så jättemycket för era svar, de är verkligen till hjälp!

ariama
3/22/14, 7:58 AM
#20

#19. Tack för din fråga hejhejhej. Bra att du frågar, så jag får tänka efter hur jag skriver.

Jag avlivar inte den näst perfekta musen, och inte heller den nästnäst perfekta osv. Jag avlivar helst inte alls!!! Det kanske verkar så av inlägget jag skrev.

Det jag menar är att man som uppfödare nog måste kunna avliva möss som inte mår bra. Och givetvis - som uppfödare - har man kompetensen att kunna avgöra det!!!

"Som nyser lite i buren" - är inget som bekymrar mig. 😉Jag har till och med någon sådan bland mina möss nu. En av mustjejerna rosslar lite i perioder, men hon är inte sjuk eller påverkad annars. Hon kommer aldrig att användas till avel. Och mina andra möss är motståndskraftiga, inte ens de äldre/gamla mössen låter något.

"De som inte mår bra i fångenskap" - ja, jag menar extremfall som inte går att ta miste på, och då menar jag beteendet. T.ex. allvarlig aggression, en mus som flyger på ägaren och hugger allvarligt, så fort den får chansen.

Jag har faktiskt inte varit med om det själv. Och det råkar nog ingen uppfödare ut för, utom i början kanske, om man startar med möss som inte har känd härstamning.

Annons:
KickiG
3/22/14, 8:40 AM
#21

#20 Jag hade en muskille som jag tyckte var så himla söt att jag tog honom hem fast jag visste att avelkriterierna inte var det minsta vettiga i mitt tycke. Tänkte att det kan ju funka. Det gjorde det inte. Det var en kille som inte mådde bra i fångenskap. Han sprang i springhjulet "oavbrutet". Inte hela tiden förstås, men han sprang massor. Jag hade en sten på springhjulets fot för att det skulle hållas på plats. Hade jag inte stenen som extra tyngd flyttade springhjulet lite på sig hela tiden tills det till slut stod och skramlade mot burens vägg. Det var inte helt i balans, och rörde lite lite på sig. De två möss som hade hjulet före honom fick det dock aldrig att röra på sig, även om de sprang bägge två på en gång där. Han for omkring, klättrade, sprang, grävde, rasslade iväg. Han klättrade rakt upp, och hängde upp och ner i taket, och klängde än här och än där. Så här nästan ett år senare är de mest framträdande minnesbilderna av Pongo att han var jättesöt, men aldrig stilla. Jag tror att jag aldrig såg honom stilla annat än när han sov eller åt. Åt gjorde han också "stötvis", inte så att han satt stilla och åt en stund utan knaprade på ett frö, stack iväg, tuggade på ett frö, for runt lite… Han revirmärkte som en galning, och hans urin luktade jättestarkt. Jag borde ha städat var eller varannan dag för att hålla det luktfritt, men var gång jag städade blev han ännu mera orolig, rastlös - ja - stressad.

Det var en mus som i mitt tycke inte mådde bra, och inte passade i fångenskap, så jag beslöt att ta bort honom fast han inte var mer än några månader gammal.

Blev lite OT, men tänkte att kan vara bra att lyfta fram ett exempel som jag tycker på ett bra sätt beskriver en mus som inte var nöjd i fångenskap. Jag vet inte hur stort han borde ha haft och hur mycket aktivering för att bli nöjd. I alla fall mycket mera än jag kunde erbjuda, och han hade mycket.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

TheCottonCandy
3/22/14, 2:18 PM
#22

#16 "Att spara en massa hanar, och sedan inte kunna ge dem ett bra liv, det mår varken jag eller mössen inte särskilt bra av. 

Ju fler möss, desto fler burar och ju fler burar desto mindre måste burarna vara för att få plats… Jag har sett mushanar  bo i "pytte-lådor"" och DET gör mig ont om dem!!! "

Precis! Därför tycker jag att ska man avla mössen ska man kunna ge alla bra burar, se till att de mår bra osv (förutsatt att alla mössen är friska). Jag vet att man måste ha mycket plats och det kan vara svårt att se till att alla mår bra när man har jättemånga burar. Därför tycker jag att man inte ska avla om man inte kan ge de friska mössen detta.

Jag förstår om man kullar bort möss som är sjuka och som absolut inte mår bra av någon orsak. Men jag kommer aldrig att ändra min åsikt om att jag tycker det är fel att avliva friska djur.

Du skriver även att musen vet ju inte om att den ska dö. Det gör ju inte vi heller om någon skulle komma bakifrån och skjuta oss. Men är det rätt att ta en annans liv för det? Musen vill leva, precis som oss människor. Vet att detta handlar om avel men jag tycker ändå att det inte är rätt. 

Jag värdesätter alla liv för mycket till att jag skulle kunna avliva någon som är frisk. Jag tycker att alla på denna jord har lika mycket rätt att leva. Speciellt när man själv har "skapat" livet. (Jag säger inte att uppfödare är dumma okänsliga personer, för jag vet att uppfödare oftast helst inte vill avliva och inte tycker om det)

"Det är MÅNGA tuffa beslut som man får ta.

Men om ingen gjorde det - och nu talar jag om ALLA uppfödares ansträngningar - skulle det bli besvärligt att gå framåt med avelsmålen."

Ja, det skulle kanske bli lite mer besvärligt. Men det är inget som är omöjligt. Då går det alltså att se till att komma fram i aveln OCH ge alla friska möss ett bra liv.

Detta är MIN åsikt om det. Jag tvingar ingen att tycka samma sak som mig och jag dömer inte de som har en annan åsikt. Men jag vill bara att vissa ska tänka efter lite mer, så att de inte tror t.ex att man MÅSTE avliva hanar i ett kull bara för att det är hanar, eftersom det var det jag skrev om i mitt andra inlägg. Jag ville också försöka få folk att värdesätta varje liv lite mer, och inte bara ha i tanken att "det är ju bara en mus". Jag hoppas att inga uppfödare tar illa vid sig av mitt inlägg. Jag dömer ingen🙂

jollycox
3/22/14, 2:20 PM
#23

#21 Jag kunde nästan tro att det var jag som skrivit texten om min lilla Emmett. Han var likadan, aldrig stilla. Fick tyvärr somna in, 5 månader gammal.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

StillaSinnet
3/23/14, 9:16 AM
#24

Jag anser nog att jag är en stor uppfödare. Dels i antal möss, i meriter på utställningar och i kunskap. Men inte i erfarenhet ännu. 

Jag kullar inte! 

Vare sig fel färger, hanar eller oönskade kullar. Det som föds här tar jag hand om. Många möss blir det och det får man ta med i beräkningen.

Parar man två möss kan man få 15 hanar som inte går att sälja och inte kan gå i samma burar som vuxna. Det är bara att köpa fler burar och ta sig an uppgiften!

Blir man betänksam och skrämd av den tanken så PARA INTE!

Precis som någon annan skrivit: varje mus är ett liv. Liv ska inte gå till spillo. Det är inte leksaker. Livet ligger i dina händer och du ska värna om det, älska det, se det och sköta om det. Det måste få ta plats, få kosta och få finnas. Det är det lilla livets rättigheter ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[vintermusen]1
3/23/14, 1:02 PM
#25

#24 fint skriver Artlink.

StillaSinnet
3/23/14, 3:49 PM
#26

#25 tack 😊

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
3/24/14, 4:50 PM
#27

#24. Det anser jag också, att du är en stor uppfödare. Även erfaren och kunnig. 😘

Jag tycker det är fint att så många är emot kullning - och onödig avlivning över lag. ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: