Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 2896 ggr
Grodan
2014-03-21 15:48

Nej till avel

Jag vill minska/tona ner avelssnacket på sajten!

Jag tycker inte att mus-ifokus handlar om avel, tyvärr. Inte enbart. Det är inte heller syftet med sajten att folk skall uppmuntras till avel och ett stort överflöd av möss skapas, vilket tyvärr kan anses vara precis vad som hänt.

Jag anser inte att man ska ta en muskull för att det är kul. Tyvärr nej. Precis lika lite som man ska ta en hundkull bara för att det är kul.

Världen är överfull av oönskade djur, djur som satts till livet utan större tanke än att det är kul…

Jag tycker att mössen idag är sjuka, stressade, har dåligt temperament osv. Jag ser också erfarna uppfödare ta kullar på kullar och eg inte ha något annat syfte än att de vill ha musungar - detta kallar jag bebiskåthet. Om det speglar "kul-att-ha-mus-ungar"-aveln så är den verkligen inte att föredra.

Det behövs precis lika mycket kunskap, mognad och intelligens att avla möss som att avla hundar. Samt en stark karaktär för att avstå från avel. Enligt min mening!

Jag vill säga det här. Få det ur mig i en egen tråd där ingen behöver ta åt sig eller håna mig. Jag vill också att om ni svarar här tänk på hur ni skriver. Jag vill inte ha hatsvar, tack! 😉(härmar en medlem som skrev så och det var så sött)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
TeeWeed
2014-03-21 17:59
#1

Jag håller med, av egna erfarenheter! Det lönar sig att spendera lite pengar hos en duktig uppfödare, då köp av möss hos oseriösa uppfödare kan skapa räkningar på flera hundra, ja kanske även tusen kronor. Nu tänkte jag själv att "men jag skall jo inte ha några kull och avla på våra möss, de där mössen blir nog bra" - inte så smart som jag trodde 😟

Men ja, snälla ni, avla inte för att det är kul eller för att ni har två fina möss som kan få fina barn.. Det gäller ALLA djur, jag blir jätteledsen när jag ser alla djur som bortskänkes och avlivas. Även unga djur. Mestadels för "att djuret inte hade det beteendet som vi letade efter", hos uppfödare (obs; seriösa uppfödare) så vet man vad man får, då de lägger sig ner i arbetet och researchen. 

Jag erkänner; jag själv trodde inte det var så viktigt med möss, jag trodde de var starka och hårdföra allihopa, men nu sitter jag i en situation med redan två döda möss, en sjuk syster till de och en musmamma. Denna situationen kunde jag varit förutan om jag bara hade skaffat från en seriös uppfödare  i första hand. Så låt oss alla lägga egoismen till sidan och låta de som kan det här med avel sköta det! 

🥵

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

jossa5
2014-03-21 18:38
#2

Jag håller också med. Är dock inte så insatt i just musvärlden, men ser precis samma sak i hamstervärlden. Folk som tar kullar för att dom vill ha ungar, och inte har en susning om vad dom gör.

Det är jättebra att folk vill hjälpa till att hålla en bra avelsbas vid liv, och nånstans måste man ju börja. Men man kanske ska ta hjälp av en duktig, erfaren uppfödare om man har planer på att börja föda upp.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

KickiG
2014-03-21 19:30
#3

Jag svarade att jag håller delvis med. Jag anser att Mus i Fokus i första hand borde vara en sajt för sällskapsmusen och sällskapsmusägaren. Men samtidigt så är avel och uppfödning viktiga delar i processen att hitta en bra sällskapsmus som lever länge och är frisk, så det bör ju också diskuteras. Jag är också persoligen intresserad av genetik så tycker det är intressant att läsa om det.

Men däremot så är det också viktigt att få fram att avel och uppfödning är något man skall ta på allvar, och inte göra för att det är gulligt med bebisar.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

zickan
2014-03-21 23:10
#4

Gillar tanken. Håller helt med det som skriv. Finns så mycket mer än avel. 
Men ändå är det bra att diskutera avel och ting runt om. Just för att fler ska förstå på varför det inte är att bara sätta ihop hona och hane. Däremot kan det bli för mycket avels prat att det nästan lockar folk att avla som annars inte hade gjort detta. Själv läser jag bara det som är intressant. Och för min del är det inte avelsbiten. Även om det är mycket intressant vad en del skriver. Så är det inte alla av dessa trådar jag ens gått in i.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

TheCottonCandy
2014-03-22 14:27
#5

Jag håller helt med 🌺🙂

ajanki
2014-03-22 15:34
Annons:
StillaSinnet
2014-03-23 09:08
#7

Jag håller också med! Delvis.
Jag önskar att vi som är etablerade uppfödare kunde diskutera problem och lösningar inom avlen någonstans men detta är inte rätt forum tror jag.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2014-03-23 09:28
#8

Jag har tänkt lite..och hunnit läsa in mig på de sista trådarna som jag har missat. Därmed har jag en djupare förståelse för frågan och jag blir än mer bestämd i att sällskapsmusen ska ha företräde framför avelsmusen här på sajten

Men…

Samtidigt kan jag tänka så här: Alla nybörjare som köper ett par möss vill snart ha några till och sedan vill de ha sin egen kull för att följa de processen och njuta av egna bebispip. Det är så det startar fär de flesta. Parningen gör de garanterat med eller utan musifokus, men var ska de få kloka råd ifrån om de inte kan posta här?

🤔Det blev lite klurigt i mitt huvud just nu

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Tsunamis
2014-03-23 09:37
#9

#8 Ja och en annan sak. Jag postar ibland bilder på mina vuxna, ungdjur och ungar. Lockar detta folk till att vilja avla också? Eller skriver uppdateringar i mina projekt-trådar.

MvH  Tsunamis

DjurEbba
2014-03-23 14:42
#10

hållermed!!!

mejamylove
2014-03-23 17:51
#11

Jag håller med till viss del, jag tycker allt du skriver är bra men jag som funderar på att avla möss till foder men som fortfarande vill att de ska ha det så bra som möjligt vill ha många trådar att läsa. :) 

Undrar du om något som handlar om fodermössen så skicka pm.

jentrjenny
2014-03-23 18:21
#12

Jag håller med och har tidigare reagerat på att det har varit mycket avel-trådar här på Mus iFokus. Har själv inga möss (men en guldhamster) men tycker dom verkar vara väldigt trevliga djur som jag kanske kan tänka mig att skaffa i framtiden. Så jag tycker det är kul att läsa om möss, hur dom ska skötas och så. Men då väldigt många trådar handlade om avel och färger så tröttnade jag och gick inte in här lika ofta och läste tyvärr. Men bland dessa finns det mycket annat bra att läsa! :)

musunge1
2014-03-23 22:21
#13

#8 Håller med. 

Personligen tycker jag inte att det är något fel med att ta EN muskull för att det är kul, samma sak gäller hundar.

Jag till exempel vill få uppleva hur det är att ha egna små musbebisar och att få se dem växa upp. Har en syster som tog en kull valpar på sin hund för många år sen, bara för att hon ville det. Hon var jättenoga med allt och alla valpar fick bra hem.

Sen är det klart att har man inte djur som verkar bra nog för avel så bör man ju avstå.

Annons:
Grodan
2014-03-23 23:00
#14

Nej jag tycker inte att det är självklart att folk som nyligen skaffat några sällskapsmöss vill ha ungar efter dem. Jag anser att behovet skapas av musfolket här.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lojs
2014-03-23 23:20
#15

Jag vet inte, jag tror det är så här med de flesta små sällskapsdjuren, forum eller ej, det är samma på hamstersidan i alla fall, och på hamsterforumen är det inte lika mycket prat om avel. jag vet ju själv när jag hade mina hamstrar i yngre tonåren, det första jag ville var att ha bebisar, och det var ju typ innan internetforum ens fanns. =) Jag tror det viktigaste är att tjata, tjata, tjata om hur viktigt det är att vara seriös i all sällskapsdjursavel, att man måste ha syfte med sina kullar osv. 

Som jag skriver i mitt faktapapper jag lämnar till mina köpare "Avel är något man får ta på allvar, en kull ska tillföra någonting, uppfylla ett mål, det ska aldrig vara bara ”en kul grej” att sätta nya liv till världen."

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

kigon
2014-03-23 23:26
#16

Håller med! Kommer aldrig gilla oseriös avel, även om det bara är en kull för "skoj". Har också sett i trådar att folk ofta uppmuntrar istället för att få personen att inse problemen med oseriös avel av djur 😕

Dock så tycker jag seriös avel ska få diskuteras av uppfödare och folk som är intresserade att ge sig in i en seriös uppfödning (bättre att få bra råd och kunna läsa på med hjälp av kunniga folk här om man är för blyg för att maila uppfödarna individuellt t.ex.), men oseriös "en eller två för skoj" kullar nej. Aldrig. Och tyvärr är det ju det de flesta trådar handlar om, då det krävs väldigt mycket av en att hålla igång en seriös uppfödning som är helt genomtänkt 😟

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Emmaslindh
2014-03-24 09:48
#17

Bra skrivet, håller helt med!

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

[cessi]
2014-03-24 12:11
#18

Fast vad är seriös avel i sådana fall? Jag kan känna att risken med att begränsa aveln till s.k. "seriösa uppfödare" då gör det svårare för nya uppfödare att ta plats. Det blir en elitistisk rörelse där endast några få uppfödare får vara med. Någonstans måste ju en som vill bli musuppfödare börja, eller hur? Och vad är då bättre än att kunniga uppfödare delar med sig av sina erfarenheter här? Man kan ju dessutom inte förvänta sig att en som avlar fram en första kull möss har lika mycket erfarenhet som en som hållit på med musuppfödning i 20 år. Alla måste ju börja någonstans.

Jag håller dock med om att ingen ska ta kullar för skojs skull. Det finns helt klart en balansgång mellan att uppmuntra och utbilda!

Emelie
2014-03-24 12:36
#19

#18 Fast även om man är helt ny inom musvärlden och ska starta uppfödning så kan man ju vara lika seriös som en som hållit på i 20 år. Jag ska börja föda upp, men anser mig lika seriös som de redan etablerade uppfödarna, skillnaden är att de har erfarenhet.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[cessi]
2014-03-24 12:43
#20

#19 Ja det var lite det jag menade, att vad är att vara "seriös"? Ofta tror jag man tänker på de som har erfarenhet och är väletablerade, men de facto kan ju en helt grön musuppfödare vara lika seriös!

Annons:
Tjeja
2014-03-24 13:29
#21

Spontant tänker jag själv att en seriös uppfödare av husdjur, oavsett djurslag, är någon som :

(varierar så klart beroende på djurslag, art och ras etc) 

1 Är noggrann med en god djurhållning där alla djur kan må bra (hälsa) och utvecklas som individer så väl som grupp.

2 Ser till att alla individer får alla sina medicinska behov uppfyllda (allt från förebyggande veterinärvård så som vaccinationer och screeningar etc till den veterinärvård som behövs om något inträffar.

3 Enbart använder sig av friska sunda aveldjur med ett gott temperament.

4 Har ett mål med aveln som är positivt utvecklande för rasen som helhet  (altså inte bara ens egna privata syfte)

5 Inte föder upp fler individer än att varje aveldjur och född individ får personlig tillsyn, hantering och uppföljning under hela uppfödningsprocessen och tiden hos uppfödaren.

6 Inte avlar fler individer än vad uppfödaren kan finna bra hem till.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vallhund
2014-03-24 22:37
#22

#13 På vilket sätt är det OK att ta en kull på mus/hund för att det är kul?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

musunge1
2014-03-25 14:54
#23

#22 Varför skulle det inte vara ok? Om jag köpt en hund från en bra uppfödare, läser på mycket om hur det är att ta valpar, hittar en bra hane från bra uppfödare, varför skulle då inte jag få ta en kull valpar på min hund bara för skojs skull?Vad finns det annars för anledning att vilja ha valpar eller musungar? Undrar varför uppfödare väljer att föda upp om det inte är för att de tycker det är roligt. Sen undrar jag också vad det är för skillnad på att någon vill ta en kull musungar för skojs skull och på en ny "seriös" uppfödare som gör det för första gången? Vad tror ni är anledningen att någon börjar föda upp? För att de vill ha musungar såklart, vad annars?

mejamylove
2014-03-25 17:06
#24

#23 Det finns bra mycket hundar ändå, har inte hunden något som den kan tillföra till rasen som helhet är det jätteonödigt att ta en kull "bara för skojs skull".

Emelie
2014-03-25 17:25
#25

#23 Det är definitivt stor skillnad på om en uppfödare tar kul för att de tycker det är roligt, än om en privatperson som inte driver någon avelsverksamhet tar en kull för att de tycker det är roligt. 

En uppfödare avlar efter uppsatta mål och har ett seriöst syfte med varje kull de tar. Innan en uppfödare sätter ihop två hundar planeras kombinationen noggrant för att allt ska stämma och för att bästa tänkbara valpar ska födas där man lägger stor vikt på hälsa, temperament och utséende. 

Om en privatperson har två hundar hemma och känner för att ta en kull valpar på dessa så är kombinationen knappast genomtänkt. I enstaka fall kan den vara det, men om dessa valpar inte tillför rasen något så är kullen helt onödig.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

musunge1
2014-03-25 17:26
#26

#24 Ja just det. Men ändå finns det så många uppfödare, säkert allt för många när det redan finns så många hemlösa hundar. Uppfödare som föder upp kull efter kull, det tycker i alla fall jag är värre än att någon vill ta valpar på sin hund bara en gång.

Emelie
2014-03-25 17:52
#27

#26 Nu säger du ju emot dig själv. Det är väl bättre att en uppfödare då tar en seriös kull, än att man som du säger tar en privat kull för att "det är roligt".

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
musunge1
2014-03-25 17:55
#28

#25 Men om båda djuren är friska och har bra temperament, ska man då inte få lov att avla på dem? Bara för att man inte är en uppfödare med ett långsiktigt mål betyder det inte att det alltid är fel av privatpersoner att ta valpar/musungar en gång.

Emelie
2014-03-25 18:06
#29

#28 Givetvis är det inte alltid fel. Det är väl en bedömningsfråga, och beror ju helt på hur situationen ser ut, om båda hundarna är rasrena, om det är någon speciell egenskap man önskar förstärka osv. 

Men att en privatperson med två "fina och underbara" hundar vill ta en kull för att det är roligt utan att vilja tillföra något speciellt tycker jag ALLTID är fel!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Tsunamis
2014-03-25 19:21
#30

Jag vill i alla fall inte se att mus iFokus blir som vissa andra smådjurssajter där folk inte ens vågar nämna avel. Jag tycker inte att folk ska bli påhoppade om de kommer in som nya och ställer nyfikna frågor. Jag tycker det är bättre att lugnt och sansat ställa följdfrågor och i slutändan avråda personen från att avla när man vet allt om personens kunskaper och förutsättningar. Det är så vanligt på andra forum att de blir fullkomligt sågade vid fotknölarna och får ett väldigt otrevligt bemötande. 

Jag har också sett att om folk inte ställer vissa frågor i rätt följd så blir de nekade att köpa av uppfödare. Ska det verkligen vara så? Inte nog med att uppfödare tillhör en 'speciell krets' det ska tydligen vara speciellt att äga djur från uppfödare. Om man råkar som ny trampa i klaveret och be om en speciell färg eller egenskap när detta inte är ok att be om då är det kört för dem. Absurt.

Jag anser inte att jag är speciell eller överkvalificerat kunnig bara för jag fött upp smådjur i 15 år och är reggad uppfödare på två arter i var sin förening. Vill någon köpare ta 1 kull, har trevliga och friska djur och är villiga att lyssna på mina tips och råd (vilket det troligen vill göra för de vände sig tillbaka till mig om uppfödare av just den anledningen) så säger inte jag nej.

MvH  Tsunamis

Grodan
2014-03-25 20:03
#31

#30 Vi har alltid jobbat för att ha en trevlig stämning på sajten, där det ingår att inte ifrågasätta folks val av att vilja avla.

Jag har dock sett positiva resultat av att man på andra djurforum mkt hårt ifrågasatt folk, att det också faktiskt avskräckt folk från att avla och det har i sin tur lett till att det inte finns ett stort överflöd av djurslaget. Att folk avlar generellt väldigt sunt på djurslaget. Och idag kan jag inte säga att det gäller möss. Jag tycker inte att musaveln är sund idag.

Om man råkar som ny trampa i klaveret och be om en speciell färg eller egenskap när detta inte är ok att be om då är det kört för dem. Absurt.

Trist att du tycker så. För mig är det dock självklart som t ex råttuppfödare att folk inte ber om viss färg, öronform eller päls. Att de vänder sig till mig för att de vill ha en Arinella. Att det är kemi och kärlek det handlar om i första hand. Jag vill inte bli överkörd av att kunden har rätt. Det är mina råttor det handlar om. Även om jag säljer dem vill jag känna mig trygg med att det blir rätt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tjeja
2014-03-25 20:11
#32

# 26 Vill man uppleva hur det är att ha valpar/ungar bara för att det är kul och mysigt kan man ta avelsdjur till sig på foder och få vara med om kullen under guidning av uppfödaren! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

mejamylove
2014-03-25 20:18
#33

#26 så att skapa fler hundar istället för att ta itu med dom vi redan har är bättre, för att då kan uppfödaren få känna valpglädjen? Herregud… Tänk om alla tänkte som du.

Tsunamis
2014-03-25 20:22
#34

#31 Jag tror inte att ett forum kan påverka mängden djur som finns på marknaden. Inte när smådjur finns hos djuraffärer och grossister som de gör. Tyvärr.

Och hur ska man som ny veta vad är ok och inte ok att fråga? 

Förklarar du då för en sådan köpare att det är kemin som ska stämma eller avslutar du samtalet/svarar inte längre på mail? Det är de sistnämna som jag menar är det vanliga bemötande en sådan person får. Den får knappt veta vad den borde sagt eller frågat efter istället. Än mindre få köpa när den nu något mer upplyst svarat tillbaka att ja det är kemin som ska stämma och färgen kommer sist. 

Jag säger inte att man prompt ska köpa djur efter färg jag säger bara att man ska inte såga folk för att det är okunniga. Det händer alldeles för ofta och på alla möjliga otrevliga vis. 

Men visst folk får väl sälja till vem de vill och även neka folk det gör jag också men inte för att de är okunniga.

MvH  Tsunamis

Annons:
Grodan
2014-03-25 20:33
#35

#34 Jag tror inte att ett forum kan påverka mängden djur som finns på marknaden.

Fast det tror jag. I det datoriserade samhälle vi lever i idag är de öppna forumen en stor del i vardagen. Och jag tycker också att jag sett det på mus-ifokus - för att leda frågan tillbaka åt det hållet. Jag kan antas varit en för slapphänt Sajtvärd som gratulerat alla musungar till världen och inte en enda gång ifrågasatt. Att det kan ha påverkat mycket.

I regel har jag inte ens mailkonversation med råttköpare. De läser min hemsida först och sedan ringer de som klarar av att ringa och som gillar mitt koncept.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2014-03-25 20:42
#36

#35 Nu inte sagt att jag kommer att ändra taktik och vara grym på något sätt mot de som vill avla. Ifrågasätta osv. Nej, förmodligen inte. Men jag kommer ev inte heller att delta i de trådar där det förekommer mkt avelssnack. I a f inte just nu. För att det för mig känns fel.

Jag vill lyfta fram musen. Karaktären. Vardagen med mus. Vardagen med möss. Och jag vill ha hjälp med det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emelie
2014-03-25 20:49
#37

#35 De som av någon anledning inte klarar av att ringa då? Får de inte köpa en råtta av dig? 

Även om en person har svårigheter att ringa så talar det inte för att denna person inte är lämplig som råttägare. Visst förstår jag att det är lättare för dig att skaffa dig en personlig uppfattning om människan i fråga, men är inte det viktigaste att din köpare är en vettig råttägare som tar hand om råttan på bästa sätt?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Emelie
2014-03-25 20:52
#38

#35 Nu blev mitt inlägg väldigt OFF TOPIC. Jag ber om ursäkt för det!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

kigon
2014-03-25 21:19
#39

#37 Jag kan inte prata i telefon, jag helt enkelt berättar om min sociala ångest och håller det över mail, det är något uppfödaren brukar respektera även med den policyn! Vet ju inte om just denna uppfödaren, men de flesta håller sig till telefon. Har aldrig haft ett problem med att någon inte respekterar min sjukdom och håller det över mail.

Tror den policyn har mer med folk som inte mår dåligt av att prata i telefon överlag, vilket är en stor majoritet! Undantag finns ju alltid beroende på personens situation 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Emelie
2014-03-25 22:22
#40

#39 Jag det är nog som du säger! Jag har själv väldigt stora problem med att just ringa folk, och avstår hellre från ett köp än känner mig tvingad att ha kontakt över telefon. Träffas i verkligeheten accepterar jag också, det är just den där prata-i-telefonbiten jag inte klarar av.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

musunge1
2014-03-25 22:24
#41

#33 Nej, det är det ju inte. Men på den punkten så är det varken bra att det finns överflöd av uppfödare eller privatpersoner väljer att föda upp. Jag ser inte att uppfödare har någon som helst större rätt att sätta liv till världen än någon annan.

Annons:
vallhund
2014-03-25 22:59
#42

Seriös hunduppfödning är en dyr hobby, något man ägnar sig åt om man brinner för sin ras o vill ha avkomma för att förbättra rasen, dvs avkomma som man hoppas kunna använda i vidare avel.

Att producera valpar är enkelt, att avla är en konst.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

musunge1
2014-03-25 23:07
#43

Ja, så är det kanske för en del. Men det ger fortfarande inte uppfödaren större rätt att avla än någon annan.

VildaVittra
2014-03-25 23:08
#44

Jag trodde du gillade kaxiga hatsvar? 🤔

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Grodan
2014-03-25 23:24
#45

#37 Jag ska svara, men vill sedan inte att det blir följdsnack: Jag har inte ork, lust och tålamod och inte heller de rätta bokstavskombinationerna för att föra en vettig mailkonversation med råttköpare. Så jag har problem med att maila och det behöver man som råttköpare hos Arinellas acceptera.

Jag ville lyfta fram att vi har stora problem med mössens hälsa och temperament idag. Samt att det produceras möss i för stor skala. Möss sätts ihop för att producera avkomma utan några andra syften än att det är kul, för att man redan har så många möss och kan…

Jag personligen har smittats av det också och även jag köpt in nytt blod med vältypade möss från massproducenter och jag har också tagit ett par onödiga parningar. Så jag skiter ev i det blå skåpet. Men jag mår dåligt av det. Det är aldrig något jag velat. Jag vill ha sällskapsmöss. Jag vill ha möss som trivs med mig. Om de inte kan bli vackra och stora, så ja, då får jag ta det.

Men om jag smittats, hur många smittas inte då också? Kan vi inte smitta varandra med annat än att para på möss? 

Jag har verkligen försökt. Vi skulle ha en agilitytävling. Bygga hinder. Träna och filma.

Endast en gjorde det hela vägen. Jag. Av 1700 medlemmar. Sånt bryter mitt hjärta. När däremot en avelstråd kan aktivera 3000…

#44 Nä, jag ogillar dem skarpt. Även om jag själv kanske uttrycker mig stelt och väldigt hårt i skrift så vill jag inte ha ordmärkeri eller hatsvar.

Jag skrev den här tråden för att det nu hänt några gånger i avelstrådar att jag fått på näbben för att jag förespråkat en lite mer avelsavståndstagande sida. Kände att jag ville skriva den här tråden då istället för att det ska bli fel i andra trådar…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vallhund
2014-03-25 23:32
#46

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

VildaVittra
2014-03-25 23:33
#47

#45 Så det är bara hatiska kommentarer mot andra medlemmar som du gillar? Så länge dom inte drabbar dig dvs?

Varför jag tog upp det är att du kanske skulle föregå med gott exempel själv?

2013-11-29 19:5#1 av Grodan

Klicka på bra inlägg, för att jag gillar din kaxighet i första meningen! Hjärta

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Emelie
2014-03-25 23:36
#48

Jag tycker det är ett mycket bra initativ av dig Grodan, då du har rätt i alla dina argument!

Jag som själv står i startgroparna för att börja avla väljer att inte ta åt mig av denna tråd, då jag vet att jag är seriös i det jag gör och förhoppningsvis (iallafall vad som är planerat) kommer att tillföra Sveriges musvärld en del bra möss. 

Däremot hoppas jag att folk som inte riktigt tänkt igenom sina parningar och sin avel, och som mest vill avla lite för att det är kul blir avskräckta av en tråd som denna. 

YOU GO GIRL!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
Grodan
2014-03-25 23:57
#49

#47

Det du klippt in är ett bortröstat inlägg där jag STÖDJER en person. Som vanligt finns det väl lite att önska om mitt ordval, jag väljer ofta fel ord. Laddade ord. Fast jag eg inte menar det.

För övrigt är den tråden låst och mitt inlägg bortröstat så jag kan inte på något sätt diskutera saken där det hör hemma, så vad tusan ska vi prata om det här för? Vill du  prata om det där det hör hemma får du låsa upp tråden. Fast det är klart. Jag kanske inte tänker skriva där.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Em_
2014-03-26 00:15
#50

Håller inte med dig Grodan :) Jag tror att den största anledningen till oseriös avel är att folk inte förstår sig på avel. Och man sprider inte kunskap genom att prata tyst om ämnet. Jag tycker det är viktigt att allt jobb som ligger bakom en seriös kull kommer fram i ljuset. 

Kanske bör man ändra sättet man pratar avel på. Att inte bara ge intrycket av att man parat två söta möss i en lång timma-för-timma fototråd. Inte bara gratulera till nya kullar utan diskutera kring val av avelspar, för och nackdelar med olika linjer och individer, hur man väljer rätt köpare, mm. Är alla parter trevliga och den aktuella uppfödaren gjort sitt bästa och vägt för och nackdelar kan det bli givande för alla. 

Avel är inte bara en fråga för uppfödare. Alla som skaffar djur måste ha lite koll för att kunna bedöma om en uppfödare är bra eller dålig. Det är inte alltid lätt. Att läsa vettiga diskussioner mellan uppfödare tror jag både andra uppfödare och köpare kan lära sig mycket på. Förhoppningsvis får de som bara är bebissugna en tankeställare.


VildaVittra
2014-03-26 00:36
#51

#50 Jag är inte ute efter att diskutera, så dina syftningar på att jag är ute efter det och i behov av dina svar behövs inte. Vilket syfte jag hade har jag redan skrivit, dvs vill man inte ha hatiska kommentarer, så kanske man ska städa framför sin egen dörr först och föregå med gott exempel. Har jag tex inte svarat dig vänligt i alla trådar?

Sedan skrev du klart och tydligt att du stödjer att en person kallar mig, mina medlemmar och mina Medarbetare för skeva, det kommer du inte ifrån vilket ordval du än hade gjort.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

KickiG
2014-03-26 06:35
#52

Avel och uppfödning är väldigt känsliga ämnen, oberoende av vilka djurarter det är frågan om. Det är alltid någon som gör "fel" och någon som gör "rätt". Sätter det inom citationstecken eftersom vad som är rätt och fel, kan variera från person till person.

Jag tycker att avelsprata är viktigt. Men jag tycker också att det är viktigt att framhålla att man kan göra annat med sina möss. Att mössens personlighet och bara glädjen att dela sitt liv med liv av andra arter är en enormt fin upplevelse, oberoende av hur stort eller litet det andra livet är.

Det skrivna ordet är alltid riskfyllt, blir så lätt missförstånd. Nu gör jag själv precis så som man inte skall göra, jag skriver ett inlägg när jag har bråttom. Musen min som för tillfället grejar i mitt hår skall medicineras och hunden ska ut på promenad före jobbet.

Jag är glad att det är en diskussion, och jag är glad att vi har deltagare som inte säger så mycket här annars med i diskussionen. Allas åsikter är världefulla, och man lär sig av allt. Men jag skulle nu vilja passa på att slå på trumman för att vi är vänliga mot varandra och att även alla i fortsättningen skall våga/vilja uttrycka sina åsikter. 

Jag menar inte det här som en pekpinne riktat åt något speciellt håll. Bara mest som en påminnelse åt alla att  vi försöker hålla mus i fokus som en trevlig och öppen sajt, och var och en av oss här kan ibland behöva stanna upp och tänka efter vad och hur vi uttrycker oss.

Ha en underbar dag allihopa! ❤️

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

NiklasTyreso
2014-03-27 10:45
#53

Det skulle vara bra om man från intresseföreningarna gjorde check-listor med förslag på hur man väljer ut de friskaste och mentalt sundaste avelsdjuren. Det skulle minska antalet osunda djur, även om det inte skulle ge ett 100% skydd. Sjuka djur kommer alltid finnas, men vi ska inte skapa fler sådana med dålig avel.

NiklasTyreso
2014-03-27 11:23
#54

Hur avlar man friska möss då? En lång tråd och ingen skriver hur man seriöst avlar friska djur! Jag skulle göra så här, selektiv avel på hälsa: 1) Välj friska avelskandidater, ett antal hanar och honor som kanske kan användas i avel, som hela sitt liv varit friska och som växte upp med god tillväxt. Välj friska djur. 2) Friska honor får ofta större kullar. Av alla avelskandidaterna, sålla bort de som kommer från små kullar. 3) Föräldrarnas hälsa och livslängd? Friska djur lever längre! Sålla bort de avelskandidater som hade föräldrar som blev sjuka (fast de inte var gamla) eller som dog tidigt. 4) Vissa sjukdomar nedärvs av enstaka gener och då är det lätt att spåra i stamtavlan och se om ditt djur kan vara anlagsbärare för en sjukdomsgen. Sålla bort de djur som kan vara anlagsbärare för sjukdomar. 5) Välj parning för hälsa. När man har sållat bort djur i alla steg har man till slut kvar några friska djur där sannolikheten är hög för att få friska djur, då kan man välja vilka som ska paras. Generellt ökar risken att sjukdomsanlag ska nedärvas från båda föräldrarna vid inavel och linjeavel. Har man andra bra obesläktade djur att para med så ska man välja att para de obesläktade djuren för det minskar riskerna för sjukdom.

Littlem
2014-03-27 13:53
#55

Det finns trådar om hur man väljer ut bra avelsdjur om man kollar i artikelarkivet :) Det har även nämnts många gånger att man inte bara kan avla på en mus som är söt. det är bra om den är frisk, itne har sjukdomar i släkten och har långlivade släktingar, är trevlig i temperamentet osv.

Annons:
Vattnadal
2014-03-27 17:11
#56

Jag avlar på möss, får, kaniner, degus, höns och hundar. Har avlat på andra arter med, men det är dessa som jag avlar på nu. Får, kaniner och höns är hotade allmogeraser, där det finns kriterier från jordbruksverket och rasklibbar som ska följas. Vi avlar, säljer en del som livdjur (dvs vidare avel i andra genbanker), behåller några för vidare avel hos oss, och resten slaktas och blir mat åt människor och hundar. Fel hos dem kan vara horntrånghet, för små, dåligt temperament eller rent fysiska defekter och sjukdomar. Endast hälsosamma individer avlas på. Hellre avla på alla friska hanar än att matadoravla på en. Detta då de flesta av dessa allmogedjur har väldigt snäv avelsbas pga att de varit på gränsen till utdöende.

Hundarna har även de regler, riktlinjer osv från SKK, rasklubbar och oss själva så klart. Arbetande raser ska ha visat framfötterna inom sitt gebit, samt ha presterat på utställning med. Snygga och funktionella, samt friska och trevliga. De ska tillföra rasen något, så enkelt är det.

Mössen (och andra smådjur med) ska väl även de tillföra arten något om de går i avel. Jag avlar inte för att sälja. Skulle inte falla mig in att ta en kull och sälja alla. Eller ens större delen tror jag. Jag behålla ofta hela kullar, säljer bara det kag känner att jag inte "måste" behålla till mitt sällskap, för att utvärdera och välja vilka jag kan tänka mig att avla vidare på.

Tyvärr är det ju så att jag började med att ta några kullar för kul. Första kullen var i och för sig med möss från uppfödare, men jag blandade in zoomöss i början. Avlade nog för kul, även om jag hade mål. Har sällan skaffat möss av färger och teckningar som inte är med i planen.
Tjatar ofta att folk kanske borde ta sig till en utställning och träffa riktigt bra djur, innan de avlar på sina möss hemma. Det kan ju vara så att rätt hysteriska zoodjur, som kanske inte ens är friska, kan ses som älskade husdjur och utan jämförelse med riktigt bra djur, kanske de duger till avel. Att en mus aldrig bitits, är för mig inte något som räcker. 

På något vis tycker jag att alla borde få avla om de vill. Nåja, det får ju alla oxå. Men man ska tänka på att från första kullen, räknas man som uppfödare av jordbruksverket. 
Innan man tar ens den allra första kullen, bör man ha kunskap om musen som art. Veta hur den uppför sig frisk som sjuk, klara av att hälsokontrollera, bedöma temperament och kanske även ha en gnutta koll på typ, färg, hårlag, teckningar mm. Det finns information i massor på den här sajten, bara att läsa Artiklar och trådar. sen bör man nog fortfarande söka sig till träffar och/eller utställningar, eller i alla fall hälsa på en uppfödare, innan man bestämmer sig för att ta klivet över "uppfödartröskeln".

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

StillaSinnet
2014-03-27 18:00
#57

#56 det var precis så jag tänkte när jag började klura i #8

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

NiklasTyreso
2014-03-27 19:28
#58

En klok tumregel som #56 av Vattnadal skrev: "Hellre avla på alla friska hanar än att matadoravla på en.".

Det du skriver om hundavel håller jag inte med om: "Snygga och funktionella, samt friska och trevliga. De ska tillföra rasen något, så enkelt är det"#56 av Vattnadal

Nej, så enkelt är det inte. Att djuren ser friska när man vill para dem räcker inte för att seriöst påstå att man avlar för hälsa.

Hundar och större djur bör hälsoundersökas av veterinär, kanske menade du det men skrev det inte. Dessutom bör djuren alltid screenas, röntkas och undersökas för sådana åkommor som är vanliga i just den rasen.

Kolla upp hälsan hos föräldradjuren till dina påtänkta avelskandidater. Har du två friska honor, en hona som hade en krasslig förälder och en som härstammade från två friska föräldrar som levde länge, avla på den som hade två friska långlivade föräldrar.

Att påstå att man seriöst avlar på hälsa för att djuren man parar just för tillfället är friska, det är inte seriöst. Man måste kontrollera hälsan och välja de med bäst hälsa, och bäst gener/härstammning för hälsa, för att seriöst avla på hälsa.

vallhund
2014-03-27 20:51
#59

#58

Du missade visst att #57 skrev att hon följer SKKs o rasklubbars rekommendationer/riktlinjer vid hundavel?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

StillaSinnet
2014-03-28 09:12
#60

#59 feltaggat? du menade #56 eller hur?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2014-03-28 10:15
#61

# 42. Vallhund: "Att producera valpar är enkelt, att avla är en konst."

Att "producera" möss, är ännu enklare!! Mycket, mycket enklare. Och det är nog där problemet ligger, när det gäller att "avla" (producera) just MÖSS.

I princip vem som helst kan göra det, det kräver ingenting, inte ens pengar, inte ett korvöre. "Ansvar" krävs minst av allt - det funkar alldeles utmärkt att bli med musungar, utan den allra minsta lilla ansträngning, och med ett minimum av engagemang. Det räcker med "lusten", och den kan dessutom vara impulsiv i ögonblicket.

Hundungar kräver i alla fall ett minimått av pengar och engagemang, gör det inte? Eller är jag helt ute och cyklar?

StillaSinnet
2014-03-28 10:23
#62

#61 ja, och vad har jag missat? Jag förstår liksom inte ditt inlägg riktigt tror jag…🤪

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
ariama
2014-03-28 10:25
#63

I övrigt instämmer jag helt med Artlink och Vattnadal. Det är en komplicerad fråga, och inte så lätt att besvara med ett ja eller nej.

Sedan håller jag även med Grodan, jag förstår hur du menar Grodan!  Jag förstår ditt synsätt, din vilja, din kärlek till mössen som överglänser allt annat.

Det är DU som är Sajtvärd, och som har ANSVARET för Mus.iFokus, och att den fungerar på bästa möjliga vis.

Det blir konflikter ibland - så klart! Vi är ju MÄNNISKOR, och vi har alla olika tankar och idéer om saker och ting.

Ändå fungerar den här sidan, år efter år efter år, med samma Sajtvärd, med samma värme och "mjukhet".

Visst, det finns alltid människor "som försvinner", som tar illa upp ibland. Det är sorgligt, med tillhör livet. Hur man än vänder sig, så har man rumpan bak. Man kan inte göra något annat än att göra så gott man kan, och fortsätta vara den man är. Man kan inte vara alla till lags, det är en omöjlighet.

Men som sagt, du Grodan har styrt över det här forumet i många många ÅR! Och det är vad det är! En ELOGE till dig för det!!

Därför fortsätter jag TRO på dig Grodan! Du har en stor poäng i det du skriver!!

Att det saknas en sida för oss som vill diskutera avel (som Artlink också skriver), det är en helt annan sak!

Mus.iFokus är Mus.iFokus!! Inte "Musavel.iFokus" eller något annat heller för den delen.

ariama
2014-03-28 10:28
#64

# 62 Artlink: "#61 ja, och vad har jag missat? Jag förstår liksom inte ditt inlägg riktigt tror jag…"

Eeh? Och vad har JAG missat? *förvirrad* Jag förstår inte heller, hur menar du?

Visst är avel en KONST! Ingen kan hålla med om det, mer än jag. Avel med möss är inte någon mindre konst, än avel med något annat djur!!

Det jag menar är bara, att det är lättare att vara oseriös när det gäller möss, än det är när det gäller många andra djur, särskilt större och dyrare djur, som kanske också är lite mer avancerade att para?

StillaSinnet
2014-03-28 10:29
#65

#63 hm….Musavel.ifokus vore ju en bra idé som ett komplement till Mus.iFokus…eller?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2014-03-28 10:33
#66

Tänkte på det … Är det en bra idé? Eller skulle Mus.iFokus "ta stryk" av det, kanske försvinna ner till ett minimum?

JAG skulle tycka det var JÄTTEINTRESSANT med en avels-sajt. "Prataporna" saknar jag ibland…

(PS Artlink, läs inlägg #64 igen eftersom jag gjort ett tillägg ;-)

StillaSinnet
2014-03-28 10:41
#67

#66 det tror jag inte. Då skulle man kunna hänvisa avelsfrågor till ett annat forum, men låta allt övrigt om sällskapsmusen blomma här 🙂

Vad tycker Grodan? Känns det som konkurenrande eller frigörande med en musavel iFokus?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2014-03-28 10:43
#68

#64 ja…jo, jag håller med. Tänkte bara att det var så självklart. trodde du menade något mer än så 😍

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2014-03-28 11:00
#69

Vill bara tillägga, att jag tycker att väldigt många har skrivit intressanta och värdefulla inlägg i tråden ❤️!! Inte bara de jag nu råkade nämna som exempel.

Jag skriver så mycket ändå, när jag skriver, så jag begränsar mig här.

Annons:
vallhund
2014-03-28 16:15
#70

#60 Ja jag avsåg att skribenten inte läs Vattnadals inlägg.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Grodan
2014-03-29 12:03
#71

#63 ❤️ Fina ord. Tack! ❤️

Artlink och amaira. Jag tycker inte att det behövs en musavelssida, men jag kan inte hindra någon från att skapa en. Absolut inte. Vi lever i ett fritt land.

Nu menar jag inte att mus-ifokus skall vara fritt från avelssnack. Självklart tycker jag att sajten skall handla om allt som har med möss att göra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2014-03-29 14:10
#72

Jag tycker avel är så intressant, eller ska jag säga genetik? Men mycket avelssnack på sidan handlar om att "jag parade min söta mus med min andra söta mus, kolla vad söta musungar det blev" och så får de inte sålt de sen. De är olika tänk mellan uppfödning och uppfödning. De större uppfödarna tar ju sitt ansvar över sina kullar. Om de inte får sålt sitt så behåller de dom tills de säljs eller så får de helt enkelt stanna för alltid. 

Dessa inlägg om olika färger och teckningar och hur man avlar fram de är intressanta, hur man ska lyckas så man får fram dessa olika. Genetik är intressant, det tror jag alla här inne tycker, sen är det svårt med genetik. Därför gillar jag att man kan läsa om mkt genetik och fråga genetik eller berätta om sina parningar och sin avel där genetiken är med. Man lär sig så otroligt mkt och man lär otroligt många som läser. 

Lite luddigt men hoppas ni förstår. Jag är för avels snack om det är på en seriös nivå. När jag började med möss så hängde jag här på detta forumet. Jag la upp mina första kullar som var bara skit rent ut sagt. Men jag tyckte att det var super bra kullar och ungarna blev ju jätte bra. och hade svårt att sälja hanar tex. Så jag har varit i den situationen jag med, men nu tänker jag annorlunda i min avel, för mitt intresse växte i genetiken. Och i dagens läge försöker jag avla fram något som anses vara helt omöjligt men jag ger mig inte för enligt genetiken ska det gå! SÅNT ÄR INTRESSANT

Hej hopp, tack för mig!

Emelie
2014-03-29 16:44
#73

#73 Jag håller helt med dig Lotta!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

StillaSinnet
2014-03-29 20:06
#74

#71 ja, men det blir lite svårt att veta var gränsen går. men som #72 beskriver så blir jag också lite ledsen av de spontana eller slarviga parningarna. Framför allt där de sedan i panik skriker ut sitt hehov av hem til ungarna sedan. som att det kommer som en överraskning att det blir vuxna möss från söta bebisar. och att de inte ser skillnad på kön så syskon sedan parar sig och allt exploderar. För så kan det gå. DET är jag trött på. men genetik och diskussioner runt aveln i hänseende till tex sjukdomar, DET är kul. Och vilktigt. Får det finnas kvar oförminskat så finns ingen anledning till ett avelsforum. 

Möjligen att det i ett sådant avelsforum kan få gå att lägga in obduktionsbilder eller annat lärorikt som kan upplevas äcklande och avskräckande för gemene man. 

Jag vill helst inte öppna ett nytt forum hur som helst. jag har inte tid 😛

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2014-03-29 20:43
#75

#74 Jo, givetvis gränser är svåra.

Jag ser många slarviga parningar även hos uppfödare. Och jag är övertygad om att vi uppfödare påverkar genom våra avelsval, våra ordval på offentliga ställen osv. Jag tror att det påverkar mycket mycket. Oerhört mycket. Och att vi redan när möss är ungar, inte ens öppnat ögonen ser på dem mer som avelsdjur än som intressanta varelser. Det är sådant jag reagerar och tänker på.

Och jag tycker att vi ska ifrågasätta folks avelsval. Varför inte? Och syften skall inte vara "det är kul". För det är inget syfte alls.

Och för mig handlar det inte om att någon nu har gjort eller sagt fel, att någon måste föregå med gott exempel. Det tror jag att alla medlemmar på mus-ifokus vet. Jag vill inte sparka på någon. Jag är minst lika skyldig jag. Jag hoppas bara att vi tillsammans kan ta mycket större ansvar för de möss som idag lever och verkligen tänka oss för noga innan vi sätter flera till världen. Fråga oss själva några saker och svara ärligt: är dessa djur verkligen så pass bra att de ska gå i avel? vad är syftet/syftena med parningen? är djuren tillräckligt friska och långlivade i stammen? kan det dyka upp defekter som morrhårstugg el dyl? finns det tumörer i tidig ålder i linjen? är temperamentet verkligen tillräckligt bra? kommer jag att ha tid med kullen när den växer upp? (varför ska du ha det? tja, varför INTE???) osv osv fråga dig själv massor


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emelie
2014-03-29 21:13
#76

Grodan kan du inte göra en liten artikel där du punktar upp denna frågeställning? Alternativt en egen liten tråd för just denna frågeställning. Som en liten minnesnotis som alla som planerar en kull kan titta på för att verkligen påminna sig själva och tänka efter en gång extra innan de tar kullen.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
Grodan
2014-03-30 18:00
#77

#76 Ja, absolut, det tycker jag att vi tillsammans skall kunna göra. Få ihop några av de vanligaste frågorna, men även på djupet analysera djuren. Just precis nu kommer jag dock inte att skriva så mkt mer om detta. Kanske kommer frågeställningar osv fram på helgen i Odlingen? (Jag ska inte närvara men DU skall ju närvara… hehe)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emelie
2014-03-30 19:59
#78

#77 Jag tror definitivt att en del frågeställningar kommer ploppa upp i huvudet på mig. Ska bli superroligt att få fördupa sig lite 🙂

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

optiMUS
2014-04-02 01:56
#79

Jag tycker absolut man kan behöva lyfta fram sällskapsmusen. Husdjuret. Men vill inte att avelsfrågor ska slopas heller. Information är viktig! Med bristande kunskaper blir det ju ännu mer fel. Sedan tycker jag att man ibland går lite långt även om det handlar om att man värnar om mössen egentligen. Men jag tycker ofta det ser lite ut så här: Vadå snälla och trevliga? Du avlar gensoppor! Skäms på dig! Men kom inte hit och be om att få köpa en specifik färg för det är också oseriöst. Ibland undrar jag i mitt stilla sinne hur man ska vara för att vara rätt. Hjälp varandra, stötta och uppmuntra så långt det bara går! Tysta inga frågor och begränsa inte ett bra forum. Tycker jag.

VStromberg
2014-04-13 23:46
#80

Nej, jag håller inte med. (Visst kommer det som en chock? 😉)

Jag tycker att musen är ett sådant djur som de allra flesta som innehar även föder upp, och jag tycker att det är helt okej. 🙂

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

musunge1
2014-04-14 00:28
#81

#80 Blev glad av att läsa din kommentar, håller med dig! :)

ariama
2014-04-14 07:12
#82

#80. 😃

Härligt med olika åsikter ❤️! Och att "tordas" säga dem.

Du har en poäng i vad du säger. Jag förstår faktiskt båda vinklingarna, och tycker att det är bra att båda åsikterna liksom drar i varandra, så det blir balans åt båda hållen. Om nu någon förstår vad jag menar… 

Själv håller jag faktiskt med båda sidor. (skickligt gjort, eller hur?)

Emelie
2014-04-23 20:07
#83

Så länge man avlar seriöst och verkligen tar sitt ansvar som uppfödare så ser jag inga hinder i att uppfödning sker. 

Det är väl dock alla de som faktiskt bara "råkar" ta någon kull, och som sedan inte kan ta sitt ansvar i dessa lägen som inte känns alls okej.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
Upp till toppen
Annons: