Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 603 ggr
DjurEbba
2014-03-23 19:09

En svår fråga!

För några månader sedan skaffade vi en kanin, Enzo heter han.

Han har ett beteende att han ska bita mig, BARA MIG!

Jag är såklart rädd för honom!

När jag frågar mamma om en mus blir svaret direkt NEJ.

Hon säger "Vi skaffade ju Enzo och honom bryr du dig inte om!"

jag säger då att han biter mig och han har bestämt sig att bara bita mig.

Efter det blir allt bara krånglit…

SNÄLLA HJÄLP MIG UR DETTA!

Annons:
StillaSinnet
2014-03-23 19:20
#1

Har ni kastrerat Enzo?

Jag köpte en kanin till min dotter. Han är jättemysig men då har jag också valt en dvärgvädur som har få tendenser till att bita och efter linjer med lugna kaniner. Dessutm kastrerade jag honom direkt när han fyllt 6 månader vilket var gränsen för nakros hos min veterinär. Han har behållit sitt lugn. 

Att sälja Enzo för att skaffa möss känns inte bra. De djur man köper får man se till att kunna sköta. Fråga lite på Kanin iFokus hur man kan få bort bitandet. Det finns säkert massor med tips. 

Börja hoppträna honom. Han kanske behöver stimulans? Får han komma ut ofta? Och mata aldrig genom gallret

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Emouse
2014-03-23 19:24
#2

istället för att byta ut ditt djur som du har nu, så skulle iallafall JAG försöka bli vän med den och få en bättre relation med den man redan har. eftersom han är snäll mot andra, så måste ju beteendet gå att förändra!🙂

jag har ju själv flera djurarter så du kan ju självklart ha möss också om du skulle få. Men jag skulle inte köpa nya djur för att sin/sina andra djur inte är som man tänkt sig 😉 ge det ett försök till iallafall.

jag kanske låter kritisk och hård, men jag menar inte illa!🙂

Kram.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

DjurEbba
2014-03-23 19:26
#3

Japp vi kastrerade honom. Men inget hände… 

Jag tycker också att det är lite orättvist att sälja Enzo.

Jag ska kolla in kanin i fokus!

Tack för tipsen Artlink <3<3<3<3

[Wildfires]
2014-03-23 19:37
#4

Är du säker på att han ens biter dig, och inte bara nafsar? 
Biter: Det blir hål och blöder. Nafsar: man kan känna tänderna mot huden och att de "nyps" men att det inte blir hål eller blöder.

Kaniner kan biter eller nafsat om de till exempel är besvärade av något, kanske har han ont? Då bör du undersöka honom och se om han är känslig på något specifikt ställe på kroppen. Kaniner kan också bitas/nafsas av andra anledningar:
- Brist på stimulans
- Skyddar sitt revir (Bits han bara i buren eller utanför buren också?)
- Dåliga gener 
- Dålig hantering eller att han inte blivit hanterad tillräckligt.
- Och som jag sa innan, om kaninen har ont.

Oftast beror det på revir skyddande, brist på stimulans eller dålig hantering.

Du ska inte vara rädd för kaninen, du måste jobba med kaninen för att få bort beteendet. Det skulle vara hemskt om du sålde honom bara för att skaffa ett annat djur.

Jag tycker du ska prata med någon mer erfaren av problem kaniner, testa hennes eller honoms tips i några månader. Går inte beteendet bort bör kaninen avlivas.

KickiG
2014-03-24 06:03
#5

Ett tips jag fick om min bitande mus var att ha handskar på händerna då jag hanterade henne. För om man har handskar på så gör det inte ont (eller lika ont) när djuret biter, och då är ens eget kroppsspråk mycket mera avslappnat och man spänner sig inte eller rycker undan handen. 

Sedan håller jag med #4, men handskarna kan hjälpa åtminstone i början när man börjar träna.

Ska dock tillägga att jag inte har någon erfarenhet av kaniner alls.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

DjurEbba
2014-03-24 15:36
#6

han biter ja, manbörjar blöda…

tack för tpisen<3<3<3<3<3<3<3

Annons:
[vintermusen]1
2014-03-24 18:31
#7

För ett par år sedan hade jag en kanin som bet ALLA( hon hette Alabama)! Hon var agresiv och hon började rycka av sin egna päls! Så vi gav tillbaka henne till uppfödaren. Men det visade sig att hon bara ville få ungar. Hoss uppfödaren rymde hon till en hankanin och parade sig, sedan fick hon ungar och efter det blev hon lugn. Så problemet var bara att hon så otroligt mycke ville ha ungar! Men detta hjälper jju inte dig efter som att Enzo är kastrerad, men ville bara tala om det.

[vintermusen]1
2014-03-24 18:31
#8

För ett par år sedan hade jag en kanin som bet ALLA( hon hette Alabama)! Hon var agresiv och hon började rycka av sin egna päls! Så vi gav tillbaka henne till uppfödaren. Men det visade sig att hon bara ville få ungar. Hoss uppfödaren rymde hon till en hankanin och parade sig, sedan fick hon ungar och efter det blev hon lugn. Så problemet var bara att hon så otroligt mycke ville ha ungar! Men detta hjälper jju inte dig efter som att Enzo är kastrerad, men ville bara tala om det.

Upp till toppen
Annons: