Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 359 ggr
Gnici
3/24/14, 9:03 PM

Sjuk musa pga ihopsättningen?

I onsdags satte jag ihop min 1 åriga mus Godis med de två nya flickorna Skorpan och Kakan, två månader gamla som flyttade hit 10 mars. Eftersom Godis blivit stressad sedan hennes kompis dött, så valde jag att hoppa över karantän på de små. Jag har varit fullt medveten om risken, men valde att chansa för att Godis inte skulle behöva vara ensam så länge….

….och det gick INTE bra. Idag betedde sig Godis annorlunda, hon sitter ofta inklämd i främre hörnet på terrariet med nosen ner i hörnet, andas kraftigare än vanligt, darrar i mellan åt - trodde det var kramper först, men det är det nog inte. Hon tvättar sig halvhjärtat om nosen, liksom drar med tassarna, kliar sig en del. Så springer hon iväg, kan äta lite ovs och så är hon i hörnet igen. Pälsen ser ut som vanligt och hon låter inte när hon andas, men som sagt andas tungt och hårt. Jag reagerade idag på dagen att hon låg ihopkrupen och sov i samma hörn, helt öppet men det var nu i kväll när jag började pyssla med mössen och sen när vi satt vid köksbordet som min karl sa "titta vad konstigt hon beter sig" om Godis i hörnet. När jag hade henne uppe för att kolla henne närmare, så satt hon mest hopkurad mellan mina händer på duken, strök med tassarna över nosen och ansiktet, men blev bara halvhjärtad tvättning.

Jag har ju gett dem nyttig mat i form av lax, ärtor, välling, broccoli, blåbär, avocado, havrekli både som geggor och annars, men Godis har alltid varit dålig att äta färsk mat, förutom ärtor som hon älskar.

Har ju nog läst runt här på forumet om sjuka möss, så jag vet väl i stort vad som gäller, men undrar ändå hur jag ska göra i och med att det handlar om möss som just är ihop släppta med varandra? Är det risk att de båda unga tjejerna också blir sjuka? Borde jag flytta Godis till eget boende? Vad kan en veterinär göra för henne, borde hon få medicin? Eller är det att försöka själv här hemma med mat, värme ovs. Det jag är orolig över är ju att hon är så kinkig, det duger bara med torr mat, så jag vet inte hur jag ska få henne att äta tillräckligt nyttigt….Näringslösning, vitamindroppar, något annat jag kan "tvinga" i henne?

Tacksam för svar!

PS. Inga anklagelser angående att jag inte haft mössen i karantän vill jag ha


Annons:
KickiG
3/24/14, 9:12 PM
#1

Som första hjälp just nu skulle jag rekommendera att du gör vad du kan för att hjälpa Godis hålla sig varm. Har du någon liten bur/transportlåda du kan flytta in henne i under natten? Då har hon nära till mat och vatten, och behöver inte göra av med energi på att flytta på sig. Rivet tidningspapper som bomaterial hjälper att hålla värmen. Mjuk mat som är lätt att äta. Om hon är jättesvag kan du försöka mata henne med hjälp av en tesked eller en liten pipett som du kan spruta maten direkt i munnen med. Tänk på att bara spruta lite i taget bara, så hon hinner svälja också.

Håller tummarna att det går bra!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
3/24/14, 9:18 PM
#2

Hopsättningen kan vara direkt och indirekt orsak, ja. Direkt för hon kan ha fått träffa på en ny bakterie som hennes kropp inte klarar av att försvara sig emot. Indirekt för hopsättningen innebar kanske stress och annat som i sin tur tog ut Godis lite och gjort att hon nu är lite klen.

Får du känslan av att hon är irriterad i nosen? Sätter upp tass mot nosen? Nyser samtidigt?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gnici
3/24/14, 9:48 PM
#3

Har stått och tittat på henne nu en god stund nu just igen när hon är i terrariet. Hon har på den stunden sprungit runt som vanligt, klättrat på repen, ätit, tvättat sig normalt, vilat en stund i hängmattan, men sedan varit igång med de andra igen.

Gjort popcornhopp, som om hon är irriterad eller nått kliar. Tanken om ohyra slog mig, skabbkvalster? Godis och Mumsa, hennes döde kompis hade det när jag köpte dem. Mumsas ungar drabbades och behandlade då alla. Dock har det inte varit något efter det.

#2 Jag fick den känslan förut ja när hon satt så där i hörnet och när jag hade henne uppe. Hon nyser dock inte, inte vad jag har hört.


Grodan
3/24/14, 9:50 PM
#4

#3 Ah, men hon är pigg och glad. Det är skönt. Så även om hon ev fått något nu är hon glad. Håller en tumme för att hennes immunförsvar klarar vad det än är.

Om du är osäker på ifall dina möss kan ha skabbkvalster rekommenderar jag en dutt stronghold.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gnici
3/24/14, 10:02 PM
#5

#4 Jag jag är lite förbryllad över "förvandlingen" hon verkade rätt risig förut. Avvaktar och försöker övertala henne att äta liite nyttigt i alla fall, fast det har inte lyckats på ett år, så det lär väl inte göra det nu heller, men någon smula får hon nog i sig.


Grodan
3/24/14, 10:10 PM
#6

#5 Vem som helst blir glad av att ha vänner omkring sig. 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Gnici
3/24/14, 10:13 PM
#7

#6 Ja precis ❤️ Hoppas nu att det inte är något illa på gång med henne - Har förstått att möss är rätt duktiga att dölja om de är sjuka, tills de blir riktigt dåliga.


Grodan
3/24/14, 10:18 PM
#8

#7 Hoppas jag också! Ibland går det ju bra med hopsättningar!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gnici
3/26/14, 6:09 AM
#9

Begriper ingenting 🥵 Godismusan är precis som vanligt, ser inget konstigt med henne alls. Fattar inte hur hon kunde vara så där annorlunda i måndags. Var det någon slags "anfall" i alla fall hon hade? Vi tyckte båda (min man och jag) att hon liksom krampade där hon tryckte in sig i hörnet, men det verkade ju otroligt, så vi såg det som att hon liksom var irriterad på något sätt i och med att hon höll på så där med tassarna och liksom tafatt försökte tvätta sig i ansiktet/nosen.

Huvudsaken är ju att hon är okey i alla fall, men jag tycker det är lite märkligt detta


Grodan
3/26/14, 3:24 PM
#10

#9 De har känsliga luftvägar och det mesta nya bakterierna går in den vägen - de luktar på nya möss t ex - så det är itne sååå konstigt! Hoppas verkligen det bara var ett litet "anfall" och att det nu är putsväck! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: