Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 4660 ggr
Sync
2014-03-26 19:24

Jätteråtta.

Nu är det ingen mus.. men ändå. 40 centimeters vild råtta… 🤐 Jag har sett vilda råttor utanför vårat hus men .. inte direkt sååå stora. Nu blir man lite spänd!

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2585252

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
Xristina
2014-03-26 19:29
#1

Tror dock inte den faktiskt var så stor. Det är skillnad på att mäta en råtta som lever och en som är död, då det är svårt att ha en levande råtta helt utsträckt :P

Tror inte den är mycket större än en tamråtta (hane då), och av hur fort de fångade den verkar den inte vara helt vild heller. Mycket möjligt en tamråtta som har släppts ut.

Xristina
2014-03-26 19:30
#2

Dessutom är bilderna fotade på ett sånt sätt som får den att se groteskt stor ut :P

Grodan
2014-03-26 19:31
#3

Kan någon ta en skärmdump på filmen där man ser råttan? Jag kan inte titta på filmen som det länkas till.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ikajo
2014-03-26 19:32
#4

Eh… det står att den var uppmätt till 3,49cm. Säg vad du vill men det är en stor råtta hur du än vrider och vänder på det!

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Xristina
2014-03-26 19:36
#5

#4 Klart den är stor :) Det förnekar jag inte, men jag säger bara att den inte är mycket större än en tamråttshane :) (Vilket jag även tror att det är)

[malda]
2014-03-26 19:39
#6

Här är en länk till artikeln i aftonbladet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18606111.ab Sådär stora tror jag inte att jag kunde mätt mina, oavsett hur jag gått till väga. Skulle vara intressant om de vägt den!

Annons:
Sync
2014-03-26 19:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#3 Här!

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2014-03-26 19:41
#8

Är inte GP råttor sådär stora?

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Ikajo
2014-03-26 19:46
#9

#8 Enligt experterna som AB talade med så finns det ännu större råttor i vilt tillstånd. Hu! Nej, jag håller mig till gerbiler…

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[[Mellebelle]]
2014-03-26 19:51
#10

stackars råtta.. 

jag själv skulle vilja ha en sådan stor bamse här hemma i flocken, helt underbart!

Grodan
2014-03-26 19:55
#11

#7 Tack.❤️

Det är en vanlig råtta.

Mina vuxna tamråttor mäter ca 45 - 55 cm från nosspets till svanstipp. Maxlängd tror jag är 65 cm. Ångrar att jag inte mätte Balthasar, som dog nyligen och nu är borta, han var mkt lång i kroppen. Kan be Johanna mäta sina bautafinska råttor.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
2014-03-26 19:56
#12

Tror på kass mätning. Kollar man bilderna så ser man dessutom hur bluffade de är, när man på en bild ser att de håller i råttan med en lång tång eller nåt en bra bit framför sig.

Jäkla fånerier när de påstår att råttan är stor som en katt dessutom, vad är det för dvärgkatter undrar jag som har en liten kattgrabb på 3,8 kg som är bra mycket större än den där 😃

#8: Min gamla GP-råtta var rätt medelstor och han var 75 cm lång med svans. Den där råttan är en liten skit i jämförelse 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
2014-03-26 20:18
#13

I Sköndal fanns det en stor jättefin råtthona. Sopgubbarna dödade henne och la henne på trappan så när jag flyttade in fick jag det som välkomsthälsning. Jag beundrade henne länge. Det var något av det vackraste jag sett. Otroligt vältypad och så jäkla kraftig benstomme. Långt, stort huvud. Mycket kropp. Basen på svansen var nästan lika grov som min tumme. Antar att hon vägt 500-600 gram. Så DET var en rejäl råtta. Antar att det precis är så stora råttor är när de lever i miljöer där de kan äta gott varje dag. Att även honor kan bli så stora. Till saken hör också att det i Sköndal fanns närhet till vatten. Råttor älskar att bo vid vattnet så jag tror att denna gjorde det, åtminstone en del av året.

Mått på råttor har jag alltid beskrivit som 25-30 cm kropp och nästan lika lång svans.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Sync
2014-03-26 20:51
#14

På bilden ser den riktigt, riktigt stor ja. Jag har inga råttor men jag har jobbat med vuxna och så stora är dom inte.. Iaf verkar inte vara. Jag har aldrig tänkt mig att mäta dom då det var inget jag hade nytta utav. 😛

Men jag tror på er, experterna. 😉 Har inget längd-sinne alls ..

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2014-03-26 20:53
#15

Hursomhelst så tycker jag det är hemskt hur den dog. Kvävdes till dötts? Men herregud. 😕

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Grodan
2014-03-26 21:06
#16

Ja, alltså den ser väldigt låååååååång ut, det gör den. Den ser även ut att ha haft det tufft… Men den ser inte ut som varken agouti eller black…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kigon
2014-03-27 14:14
#17

Den är lika stor som en stor tamråtta hane, ser man ganska tydligt på en av bilderna… Den verkar större eftersom de håller den närmare kameran medan dem själva står längre bak. Tycker inte färgen stämmer med vildråttor, så är ganska säker på att det är en stackars tamråtta som har rymt och hamnat i deras fälla, tyvärr…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Fjordell
2014-03-27 14:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Här syns tydligt att råttan inte är större än en vuxen tamråttehane. Den ser ut att vara black och eventuellt dumbo, så jag tror att de just haft ihjäl en tamråtta.

En död råtta är en avslappnad råtta. En levande råtta har ju muskler som drar ihop kroppen en hel del, de ska ju dessutom ha en båge över ryggen. Råttan på bild är klart längre i kroppen som död, än som levande. Notera längden på svansen.

Galenidjur
2014-03-27 15:04
#19

#18 Nej, vad trist om det skulle vara en tamråtta. Typ någons husdjur som rymt. Hoppas det inte är så :/ 

Tycker hela den här grejen är löjlig. 

Det blir en stor nyhet av  att någon fångat en råtta? En råtta som verkar vara av en rätt normal storlek dessutom? Hur långt ifrån naturen har vi kommit när något sånt blir en nyhet måste man fråga sig. 

Detta är ett perfekt exempel på folks fördomar och mediernas intresse av att skapa hysteri helt enkelt…

Sen är det ju bara pinsamt hur folk håller på och sjåpar sig.

Jag kan acceptera att folk tycker råttor är äckliga, speciellt vildråttor,  men att slänga ur sig :  "Den där måste vara muterad!" eller "Större än min katt" är bara töntigt.

 Hörde till och med någon säga "stor som en hund."
Kom igen liksom, det är bara en råtta haha 😃

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Sync
2014-03-27 21:36
#20

#18 Där ser jag definitivt att det är en normal råtta. Heh.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
zickan
2014-03-28 00:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Även det att råttan är svart med vita tassar. Inte direkt normal färg på en vildråtta som är agouti/viltfärgad.Bilden är en Black eubk troligen. Är nog någon som slarvat lite vid vädringen eller dumpat en tamråtta. Råtthjälpen har fått in många råttor som folk fiskat upp utomhus. 
Och en gambiansk pungråtta är det inte. Där är det ännu mer ovanligt med svarta exemplar. Funnits två svarta i sv övh vad jag vet. Huvudet är för litet, kroppen är fel. 

Bilden är min grabb född i augusti 2013. Ligger inte helt utsträckt. Och hade han varit död så skulle jag kunnat räta ut honom mycket mer. Skulle vildråtta ha möjligheten att leva något skyddat och gott om mat. Så bör inte detta va speciellt omöjligt i det vilda. Nu är även inte denna hanen fullvuxen och svansen kom inte med. Men den är önskvärd att va lika lång som råttan själv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

StillaSinnet
2014-03-28 09:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Gud så överdrivet…🤔

Här är Johan och jag (nynnar melodin i huvudet). Han är minst sagt i klass med tamråttan Zickan lade upp i #21 och jag skulle kunna ta en bild där man skulle kunna uppfatta en tamråtta som gigantisk för de som tror att de ska vara i storlek med en sork

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

kigon
2014-03-28 14:47
#23

Jag hoppas faktiskt att det är en övergiven råtta, då jag hade blivit helt förstörd om någon av mina hade försvunnit och sedan ser jag den på tv död och folk som skrattar för det… 😟

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

zickan
2014-03-28 16:53
#24

http://rattor.ifokus.se/discussions/53331fc4ce12c450fd000a63-jatterattan-i-solna?discussions-1

nu har webbsidan ratpower gått in och skrivit en artikel som finns på aftonbladets hemsida

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gulzebra
2014-03-28 17:16
#25

#24: Och där blev råttfolk ännu lite mer dumma i huvudet i allmänhetens ögon. Vilket jäkla dravel 😮

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

lollynonna
2014-03-28 17:28
#26

skulle väl ha varit läskigt,det håller jag med om,men att överdriva sådär mycket,asså va?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Sync
2014-03-28 18:06
#27

I polen har man en ordvits: "Skräck har stora ögon." Vet ej om det finns något liknande i sverige men ja… Jag är jätte rädd för spindlar och kan lätt överdriva om deras storlek. Första bilden som är "huvudbilden" överallt på den jätte-råtta artikeln är så vinklad att t.o.m jag blev lurad i början. Skäms lite. Men oh well. Är nog inte den enda. På fler bilder såg jag direkt att det är en normal råtta och ja, den ser inte vild ut. Men som det skrevs på råttor iFokus så kunde det där vara en vild råtta som är bara en unge efter en rymd tamråtta. Vem vet… Sen skrev någon om att en vild råtta skulle inte gått in i en fälla så fort som på fem minuter när den är så stor och "erfaren". Håller med om det.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
gulzebra
2014-03-28 18:11
#28

#27: Nae, hade råttan varit unge till en förrymd tamråtta så skulle den rimligtvis vara agouti iom att det är dominant. Förutsatt att ena föräldern är en vildråtta då vill säga.

Med tanke på det bra skicket tippar jag på förrymd råtta, plain and simple. Eller kanske snarare utsläppt.

Edit: Och med bra skick uttryckte jag mig skitkasst. Tänkte mest på storlek och hull, den lär inte ha haft problem med att hitta mat sas.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Sync
2014-03-28 18:44
#29

#28 Ahapp. x)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2014-03-28 18:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Dessa råttor är väl de största jag har jobbat med och jag tycker de ser ungefär lika stora ut som den "jätte råttan". Åtminstone på andra bilder än på den där den ser enorm ut. :p

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Grodan
2014-03-29 17:03
#31

#25 Varför det?

Jag är glad att det finns folk som orkar föra råttans talan.

Egentligen vet jag inte om det behövs. Jag tycker att råttor är väldigt accepterade idag, som sällskapsdjur. De är fortfarande problem givetvis.

Men det är inte dövanligt att vildråttor tar sig in i bostadshus och lägenheter. Så jag antar att det är en udda nyhet.

Ang råttan, har den skickats någonstans för koll?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
2014-03-29 17:27
#32

#31: För att det är förmänskligande och disneyfierande. Att börja babbla om att en råtta har visioner och livsmål, alltså… Nej, det låter bara korkat. 

Folk bildar sig en uppfattning om andra efter vad de ser. Skribenten blev precis ansiktet utåt, en ambassadör för råttfolk helt enkelt, och då vore det ju bra om man faktiskt är hyfsat realistisk också. Jag ser gärna att folk för råttans talan jag med, men inte i form av "hej jag tror disney är fakta" liksom, utan i former som folk faktiskt kan ta på allvar.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
2014-03-29 17:28
#33

#32 hihi… ok, jo liiiite flummigt blev det kanske… men vem orkar läsa så noga idag? 😛


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
2014-03-29 17:30
#34

#33: Ganska många skulle jag vilja säga (och hoppas) 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
kigon
2014-03-29 17:33
#35

#31 Nja, jag har endast haft en person som sagt förlåt efter de uttryckt hur äckliga mina råttor är, många dödshot mot mina djur, förolämpningar, sneda blickar, kommentarer på att jag måste vara en så ytterst ohygienisk och mentalt ofrisk människa för att kunna ha sådana djur, etc 😃 Om man räknar bort alla nyfikna småungar som inte har lärt sig fördomar än så kan jag räkna antalet människor som har varit accepterande av mitt val av husdjur på en hand 🤪

"Om jag hade haft djuret i några sekunder så skulle jag knäckt nacken av den" är en väldig populär kommentar om råttorna kommer upp med äldre men närvarande, t.ex.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Grodan
2014-03-29 17:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

ok, *raderar det", men nu är debatten igång, säkert någon som kan komma med bra ord och så blir det väl debatt på tv osv…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: