Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 666 ggr
Tsunamis
3/28/14, 12:37 PM

Röd eller inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en liten bebis som förundrar mig just nu. Båda föräldrar är DY, så om jag inte räknar helt tokigt kan de då även få icke-DY ungar. I kullen kom det två helt klart röda och en mörkare. Större agouti ungen är tillhör inte samma kull.

Är denna mörka unge Cinnamon eller DY? Tycker inte den ser tickad ut om man jämför med agoutin.

MvH  Tsunamis

Annons:
Tsunamis
3/28/14, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

,

MvH  Tsunamis

Tsunamis
3/28/14, 12:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
3/28/14, 12:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

.

MvH  Tsunamis

ariama
3/28/14, 12:48 PM
#4

Svårt att säga, kan ju kanske vara cinnamon … men i mina ögon ser den alldeles klart RÖD ut! Visst gör den!?! Kan bara gratulera. ❤️

Jag köper den på studs 😉! (du behöver inte svara, jag vet redan svaret, haha)

StillaSinnet
3/28/14, 12:55 PM
#5

#0 jo, men visst kan två DY få icke-DY om de är heterozygota? Precis som två heterozygota tan kan få icke-tan.
Hur det nu är med just dessa ungar, om de är DY eller inte, kan jag inte uttala mig om dessvärre 🤪….

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Tsunamis
3/28/14, 1:36 PM
#6

#5 jo det är det jag menar, den mörka ungen kan fortfarande vara Cinnamon. Men är det en cinnamon-baserad DY så kan den vara så här mörk också. Det kommer ju visa sig om någon vecka eller två men jag vart nyfiken nu bara.

MvH  Tsunamis

Annons:
Tsunamis
3/28/14, 4:28 PM
#7

#4 haha nu såg jag ditt inlägg! Man ska aldrig säga aldrig. Men i det här fallet är det en hona så hon får stanna ;)

MvH  Tsunamis

ariama
3/28/14, 4:31 PM
#8

#5. DY är alltid heterozygota och kan inte avla rent, eftersom homozygota DY inte är livskraftiga utan dör redan i livmodern på 6:te foster-dygnet och återbildas.

Du bör kunna se om den är tickad redan nu, men det ser den inte ut att vara. Tycker jag.

Hur många ungar är det i kullen? Alltid intressant, eftersom det bör vara en hel del inavel här. Det är lätt att fertiliteten minskar, eller rent av försvinner.

Har du avlat 2 DY har redan (statistisk sett) en fjärdedel "försvunnit", dvs de som var homozygota. Sedan ska det kvarstå två fjärdedelar DY och en fjärdedel icke-DY. Statistiskt sett, alltså. 😃

ajanki
4/14/14, 3:42 PM
Grodan
4/14/14, 5:29 PM
#10

#9 Precis, det är nu man kan se med mer säkerhet… 👍


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
4/14/14, 7:53 PM
#11

Det är en cinnamon! Hade suttit fint med en knallröd hona men asch denna är fin hon också.

MvH  Tsunamis

Grodan
4/14/14, 11:50 PM
#12

#11 Jäkla buse 😈


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
4/15/14, 7:21 AM
#13

Så synd..men cinnamon är också fint:)

Annons:
ariama
4/15/14, 10:18 AM
#14

Där ser man. Men det är nog inte så lätt att få fram en knallröd hona… (eller hane). Men det ser onekligen ut att bli en väldigt fin cinnamon?

Cinnamon i bra färg, är ju helt otroligt vackra de också!!

Upp till toppen
Annons: