Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 684 ggr
[hasselmusen]
2014-04-02 14:58

Hamster eller mus?

Jag har alltid gillat möss för de är så aktiva och roliga. dock har min kompis fått mig att öppna ögonen för guldhamstrar. Nu är möss dock fortfarande favoriten men hur är det med er mus eller hamster?

Annons:
[hasselmusen]
2014-04-02 14:59
#1

Förklara gärna varför?

Lojs
2014-04-02 15:05
#2

Jag ar både och, och jag tycker att det är omöjligt att säga att en är bättre, de är så olika och det beror ju på vad man är ute efter. 

Möss är ju till exempel bra för man kan ha dem lösa på ett bord utan att de trillar ner, och det är roligt att kunna ha flera ihop och studera deras samspel. Men guldhamstrar är stora och mysiga, mer rejäla djur som inte har lika lätt för att bli sjuka som mössen. 

För egen del skulle jag inte vilja vara utan någon av djurarterna, de är underbara på sitt eget sätt båda två.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[hasselmusen]
2014-04-02 15:40
#3

Ja du har rätt… Borde tagit en med kan inte välja älskar båda röstar sak….

jossa5
2014-04-02 17:03
#4

Har inte provat ha mus än, så därför jag valde hamster. Har tre olika arter av dvärghamster, och dom är alla underbara på sitt sätt. Och som jag förstått lite tåligare än möss.

Men tanken är att prova på möss i framtiden och se om det är något för mig. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

jollycox
2014-04-02 17:39
#5

Jag har både mus och guldhamster. Men efter musen blir det inga fler möss, nu iallafall. Jag gillar guldhamster betydligt mer trots att dom inte är vakna på dagen. Möss är söta och roliga men jag känner att dom är för små, jag kan inte hålla fast en mus som jag kan med hamstrar. Iallafall mina hamstrar är lugnare än mössen jag haft när man håller i dom. Möss är känsligare och blir sjuka oftare än hamstrar. Hamstrar kissar på en toa(oftast) och möss kissar överallt(oftast). Men möss kan klättra och ha höga burar vilket inte hamstrar bör ha. Och möss har en cool svans. Möss hamstrar inte en massa färskmat som ligger och ruttnar i boet.
Dom har båda sina fördelar och nackdelar. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Aristomus
2014-04-02 18:42
#6

Möss! Har haft båda (mus valde jag själv, hamster valde mamma när jag var liten) och för mig blir det 100% möss. De är vackra med sina smäckra kroppar, stora öron och långa svansar. De ser intelligenta ut. De är intelligenta. De går inte att hitta i varenda zoo-butik och blir därför i mina ögon mer speciella. De är söta utan att vara sockerkaramellulligulliga. Går inte att förklara, bara ett djur i min smak helt enkelt. Föll aldrig för hamster. Men som sagt av oförklarliga anledningar, vilket oftast är fallet med kärlek. Oförklarligt.

Annons:
[hasselmusen]
2014-04-04 22:57
#7

Puttar lite då kommentarer om varför osv ska komma in

StillaSinnet
2014-04-05 08:28
#8

Jag har haft både dvärg, guld och möss och säger bestämt mus i det valet.
Hamstrar tycker jag är sötare med sitt runda huvud och stora ögon, men möss är så mycket trevligare och roligare att aktivera.
Hamstrar vill helst vara ensamma, möss kan man ha i grupper (kan gå med dvärg men inte alltid).
Hamstrar vill ner, möss vill upp.
Hamstrar har en förmåga att fall ut i tomma intet och slå sig illa. Möss håller i sig och klamrar sig fast för de vill vara kvar och har förmågan att greppa och klättra. Man kan därför ha dem lösa på kroppen, ridande i nacken, i fickan, tröjärmen eller så

Om man som mamma ska välja första sällskapsdjuret åt ett yngre barn så är det absolut möss. De är så tåliga och vänliga. Mycket, mycket få möss bits.

Men det finns ju andra djur också som jag tycker går före hamster. tex råtta, marsvin och kanin 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Namiko
2014-04-05 09:58
#9

Har haft både guld- och dvärghamster. Guldhamstrar är jag inte mycket för längre, dvärghamstrar (vintervita) älskar jag, men jag kommer inte ifrån att mössen är mer vad jag är ute efter hos ett djur, så jag håller mig till dom hädanefter.

Drömmer om att i framtiden kunna bygga upp ett musparadis med massvis av hyllor, rep och grejer på en vägg där några möss ska få springa som dom vill, men det går inte så länge som jag har katt. Det skulle aldrig gå med hamstrar då dom skulle ramla och skada sig på nolltid.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Grodan
2014-04-06 12:27
#10

#3 Jag själv gillar när man måste välja, i a f i omröstningar på nätet. 😃

Möss! Jag har aldrig intresserat mig för hamstrar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: