Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 835 ggr
Gnici
4/8/14, 9:08 PM

Något mycket galet med Godis?!

Dumt kanske men jag gör en till tråd, bara för att uppmärksamma vad det handlar om i rubriken, för att få åsikter snabbt.

För lite mer en en vecka sedan betedde sig Godis väldigt konstigt, som om hon var sjuk och först trodde vi att hon hade kramper, för hon ryckte så konstigt och satt nedklämd i ett hörn, andades tungt tyckte jag och drog med tassarna över nosen upprepade gånger, men liksom ingen tvättning direkt. Senare på kvällen var hon helt som vanligt igen och har varit sedan dess, förutom att alla tre i buren fick ohyra som nu behandlats (i fredags).

I kväll när jag skulle pyssla med mössen så var Godis helt konstig igen, men värre än sist. Jag filmade henne för att kunna lägga upp här.

Det syn inte så mycket av det på filmen, bara lite när hon tvättar sig, men när hon går så kan hon plötsligt snubbla, vingla till och i princip  falla omkull och hon är som hon skulle vara vinglig i bakdelen, mer i bland, mindre ibland.

Jag misstänker själv om det är något neurologiskt, men vet ju inte. Eller kan de vingla/ramla så av andra åkommor?

Hon rosslar inte, inget i nosen eller ögonen, men andas annorlunda, som synes på filmen. Hon är ruggig och pälsen står rakt upp på henne, Studerade henne dels uppe, men även i buren och hon äter och tar sig runt och är framme, inte undangömd mer än annars, men jag har inte sett henne klättra i fleeceflätorna, vilket hon normalt gör mycket (balansen?) Hon har ingen fart i buren, inte heller uppe utan rör sig som på filmen och mitt i allt vinglar hon och trillar omkull med bakdelen mest.

Jag kommer troligtvis att låta henne somna in i morgon, för något är helt galet och jag är inte säker på att det är någon ide att ta henne till veterinären, eller är det det? Dom kan just ingenting om möss här på kliniken. Jag känner mig hemsk som tänker så, men jag vill inte låta henne lida. Jag vill ändå ha åsikter om vad det kan vara för fel på henne. Har ingen erfarenhet av sjuka möss, annat än Mumsa som fick tumör, och vet inte hur de ser ut och beter sig vid olika åkommor.


Annons:
Lamina
4/9/14, 6:35 AM
#1

Att musen är sjuk syns klart och tydligt på filmen. Sättet hon går på, och att hon sitter alldeles ihopkrupen. Det är typiskt för möss som inte mår bra. Vad det är för fel på henne kan jag inte svara på, eller om det är värt att försöka behandla. Men personligen skulle jag tagit bort en mus som är så sjuk som du beskriver henne.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ariama
4/9/14, 6:40 AM
#2

Hon är definitivt sjuk, och jag tycker du tänker både riktigt och klokt. Möss visar inte när de är sjuka, dvs de försöker hålla masken så länge de kan (för de är bytesdjur, och ett sjukt djur drar till sig rovdjurs uppmärksamhet). Så när det väl syns har det gott långt. Tröstekramar till dig.

Gnici
4/9/14, 2:09 PM
#3

# 1 och 2

Tack!

I morse när jag tog upp henne så var hon sämre, bakdelen bara vinglade i sidled, ingen stadga alls, som om hon var förlamad på något sätt och hon liksom hade små ryckningar i kroppen hela tiden. Så Godis ligger begravd nu bredvid sin kompis Mumsa, som fick somna in pga tumör för en tid sedan.

Vila i frid mina fina flickor❤️

Glad att jag skaffade nya möss, Kakan och Skorpan som sällskap till Godis så hon i alla fall inte behövde dö ensam, utan fick vara en liten lycklig musa sina sista veckor i livet❤️


AllIWant
4/9/14, 2:22 PM
#4

Det här kommer lite försent, men av din beskrivning av symptomen att döma så kan det ha varit en stroke. Jag kan förstås inte veta, men när min hamster fick en stroke så betedde han sig på ett liknande sätt. Det är bara en sen misstanke, men jag var tvungen att ge luft åt mina tankar lite.

Gnici
4/9/14, 2:23 PM
#5

Det som förbryllar mig är att hon varit HELT okey och som vanligt i över en vecka från det då hon betedde sig så där konstigt och såg sjuk ut. Det har verkligen inte märkts på henne alls och då hanterar jag mössen alla dagar och har dem uppe. Och så från en dag till annan så var hon som på filmen. Men om det är som du säger ariama att de inte visar hur dåligt de mår in i det sista, så kan det ju kanske vara att hon förstås varit sjuk hela tiden fast inget syntes. Jaja, svårt att få svar allt och det är tråkigt när djur blir sjuka och måste avlivas. Men jag är sån där människa som vill ha svar och förklaringar på allt. Levt med många olika djur i hela mitt liv (aldrig möss förut) och arbetat med djur och man lär sig något nytt hela tiden.


Gnici
4/9/14, 2:28 PM
#6

#4

Tack för ditt svar, ja den tanken har jag också, speciellt i morse när jag såg henne vingla fram.


Annons:
Grodan
4/9/14, 6:37 PM
#7

Kram❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
4/9/14, 6:47 PM
#8

Stroke var faktiskt även min tanke. Det skulle kunna vara.

Gnici
4/10/14, 10:46 AM
#9

#7

Tack Grodan❤️

#8

Men om det nu var en stroke, så är jag fortfarande förbryllad att hon efter det första "anfallet" mådde helt som vanligt för att sedan bli dålig på nytt.

Kan det vara så att hon fick först en väldigt liten stoke för en och en halv vecka sedan, där hon snabbt bättrade på sig igen, för att nu få en till större? Så kan det ju bli på oss människor.


ariama
4/10/14, 5:53 PM
#10

Så kan det mycket väl vara. Men, vi vet ju inte OM det var en stroke. Det är en gissning bara, även om det är en "bra" gissning.

Gnici
4/10/14, 8:28 PM
#11

#10

Nä det är ju så, tack i alla fall 🤔


Grodan
4/13/14, 7:11 PM
#12

Det kan ju vara så himla mycket.

Vill man inte begrava musen högtidligt kan man gå med den till en veterinär eller mkt duktig person som kan obducera/dissekera (om man själv inte kan). Då kan man få liiiiite svar och vi kan också få lite svar…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: