Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1250 ggr
ariama
2014-04-11 11:07

Gullighetsfaktor - som avelsunderlag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gullighetsfaktor som avelsunderlag - haha nu har jag fått till det! 

"Avla inte på älsklingsmusen!" var en av de första deviser jag hörde, när jag blev medlem i SVEMUS.

Eftersom jag är kärringen mot strömmen har jag alltid avlat på älsklingsmusen. Numera använder jag även "gullighetsfaktor" som avelskriterium. 😃

Nåja, jag gillar att "blåsa upp till storm", eller i alla fall till diskussion, och det handlar faktiskt enbart om TOLKNINGEN av begreppen. Vi är helt överens annars, "SVEMUS" och jag, när det gäller avelskriterier.

Men faktum är, att eftersom jag vill både äga, ha, och få fram "gulliga älsklingsmöss" så är det givet att det också är vad jag avlar på. Och jag tror att "gullighetsfaktor" bättre kan förmedla vad jag verkligen menar, än ordet "älsklingsmus".

Så, jag inför härmed ordet gullighetsfaktor i min musavel. ❤️

För att musen ska vara "gullig" enligt mina kriterier, ska den både vara utseendemässigt och beteendemässigt tilltalande, i relation till sin människa!

I beteendet vill jag ha en mus som är både nyfiken och orädd (med musmått mätt, en viss vaksamhet är ett måste). Musen ska också ha en VILJA att "möta människor", och den viljan ska liksom "komma av sig själv", av glädje och nyfikenhet. Den ska uppskatta mänsklig kontakt, och tycka det är roligt.

Får musen välja själv, så väljer den mänsklig kontakt!

I KOMMUNIKATION!

"Relation" och "kommunikation" är två nyckelord i min avel.

Det är ju också i relation till andra varelser, hur de beter sig mot en själv, som man tycker någon är gullig eller inte, eller hur? (I alla fall EFTER det första intrycket, som enbart baseras på synintrycket)

SUNDHET är grunden.

För att kunna bete sig "gulligt" på ett verkligt vis, behöver musen i grunden vara både frisk och sund.

En sjuk mus kan vara "jättegullig" i och med att den inte orkar protestera. Den kanske lägger sig tillrätta i ens hand (värme-sök och orkesbrist) och vi kanske tolkar det falskeliga som tillit. Våra hjärtan smälter, som de ofta gör inför andra levande varelsers hjälplöshet.

Men det är enbart i "sundhet" som ett bra beteende kan etableras. Och ett bra beteende är grunden för en bra relation och en bra kommunikation.

"Sundhet" kan också översättas som "psykiskt frisk". Psykiska störningar ger oftast beteendestörningar, och kanske kan man tycka det är "gulligt" för att man "tycker synd om".

Men man gynnar ingen genom att avla på sådant.

Honey Mary på fotot, har en mycket hög gullighetsfaktor just nu. Hon är 6 veckor och i sin mesta undersöknings- och nyfikenhets-period.

Hon kommer gärna upp i handen, är ivrig men inte nervig eller springig. Hon är klapp-, kel-, och pussbar. Hon gillar när jag blåser varmluft i pälsen på henne. Och hon är som sagt mycket nyfiken. Men ändå vaksam, så som jag tycker att möss ska vara.

Färgen är Recessive Yellow berkshire.

Annons:
ariama
2014-04-11 11:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Även om hög gullighetsfaktor är ett mycket viktigt kriterium i min avel, kanske det allra högsta till och med (!!!), MÅSTE ändå friskhet och sundhet ligga allra underst, i grunden.

M32 heter musen till höger i bild. Hon är väldigt gullig, både till utseende och i beteendet.

M32, eller Andromedagalaxen, haha, hon föddes som en liten YNK! (eg är M32 en mindre satelitgalax till Andromedagalaxen, om jag ska vara extakt).

Ja, M32 var en ynk. Hon fick vara kvar ändå. Hon var pytte även när hon blev större, haha. Men nu, vid 6 veckor har hon växt ikapp!

Hon har en väldigt hög gullighetsfaktor, hon är frisk och sund (idag), MEN - jag kommer inte avla på detta "ynk-anlag", det går inte, det vore idioti. Så M32 stannar - för det får hon göra - som en ljuvlig sällskapsmus, till både mig och andra musor. En liten glädjemus bara.

ariama
2014-04-11 11:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Honey Yamsa är en annan musa med mycket hög gullighetsfaktor! Hon är dryga året, och mamma till några andra hög-gullighets-faktor-möss jag har.

Yamsa har även en kullsyster som däremot varken har samma gullighetsfaktor (vad gäller beteendet) eller har fått bli mamma. De är lika som bär, men lätta att skilja åt på beteendet.

Syster Yamia är inte alls särskilt bedårad av människor eller av mänsklig kontakt, även om hon är mycket lätthanterbar och snäll. Men Yamsa är! Bedårad av människor, alltså! En egenskap jag gillar, och som hamnar högt upp på gullighetsfaktor-listan. 😘

ariama
2014-04-11 11:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En bild till på Yamsa, och Mary och M32.

ariama
2014-04-11 11:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Gammeldamen Honey Candy (25 månader) har en relativt hög gullighetsfaktor.

Hon har alltid varit en mycket bra mus, trevlig, snäll, fin i temperament, humör och beteende - men även om hon gillat människor och gärna kommit och hälsat, har hon varit lite "tillbakadragen" när det gäller att "hänga med på äventyr".

Som avelsmusa har hon gett jättefin avkomma (endast en kull har hon fått, det brukar räcka tycker jag), i både första och andra led. Ja, även i tredje så långt jag kan se. För Mary och M32 är dotter-son-döttrar till Candy.

ariama
2014-04-11 11:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En bild till på Mary och Candy.

ariama
2014-04-11 11:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har fler möss med mycket hög gullighetsfaktor, som inte kommer med här. Vill ändå nämna Chrystal Beauty (ckocolate/tan-berkshire satin) och Honey Crisp (RY satin långhår) som hör till mina absolut bästa möss. (fler finnes 😉 )

Så här kommer Mary och M32 gärna och hälsar när jag sätter fram handen till deras bur. (sedan springer de INTE upp för armen, jag vill inte ha "springiga möss", jag vill ha dem kommunikativa).

Annons:
Grodan
2014-04-11 23:41
#7

Nu har jag inte läst allt, men det låter underbart. Kanske har jag saker att tänka om ordet gullighetsfaktor. Men jag misstänker att din musuppfödning liknar min råttuppfödning till mkt stor del.

Mina råttor föds upp under prefix Arinella´s. Jag har färginriktning, men huvudinriktning är att råttorna skall vara sociala, GOSIGA, snälla mot alla människor, alla djur och alla råttor. DET är det viktigaste. Självklart avlar jag inte på sjuka djur osv, men det som styr vilken i kullen jag avlar på är råttans sociala skills.

Inbakat i alla delar av temperament som jag avlar på (jag har ganska avancerade krav på råttor som går i avel) är givetvis hög stresströskel, okräsenhet i mat, ovaktighet, modighet (nyfikenhet övervinner rädsla) osv osv. Dock avlar jag idag faktiskt huvudsakligen på de råttor som jag har en mycket bra kontakt med. De råttor som älskar mig och människor. Och som givetvis är så snälla att det är löjligt. Vad som dock skiljer mina råttor från dina möss är att jag inte tål alltför krävande och aktiva djur. På råttor är det nämligen ofta så att alltför aktiva djur är svåra att stimulera och få att trivas i fångenskap och de kan då bli stökiga i flock och annat för att få utlopp för sin energi eller stress (om de är stressade av att bo hos en uppfödare, där aktiveringstiden inte är lika hög som hos en sällskapsråttägare med t ex 2-5 råttor).

Idag har mina råttor blivit kallade pussgurkor av lyckliga råttköpare, vilket är ett stort framsteg. Råttorna har utvecklats. Det har dykt upp beteenden som är lite halvt unika för min linje. Vilket är superkul.

På mössen vill jag liknande, men har absolut inte samma krav idag. 2000-2008 hade jag det, men sedan när jag inte hade kvar mina snälla goa LH o TEX tänkte jag om. Och nu har jag tänkt om igen. Jag vill inte ha stora vältypade rasselmöss, då hellre 0 möss faktiskt. Jag har flera rasselmöss som bor här, men de kommer troligtvis inte gå i avel.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2014-04-12 07:14
#8

#7. "Det har dykt upp beteenden som är lite halvt unika för min linje."

Ja, verkligen superkul!! Det är sånt som gör en lycklig!!

"Jag vill inte ha stora vältypade rasselmöss, då hellre 0 möss faktiskt."

Jaa, faktiskt!! Instämmer helt! Jag är faktiskt hellre helt utan möss, än har dessa "osociala rädda rasselmöss".

Det spelar ingen roll hur vackra de är!! De ger mig ingenting!! Jo, en sak får jag ut av dem, jag blir "stressad" jag också, av att bli bemött som världens mest skräckinjagande monster, bara jag kliver in i rummet! Det är inte precis bra för min självkänsla, haha.

Jag kan titta på gamla foton, det finns några möss jag fött upp som är så vackra att jag nästan svimmar - och jag SÅLDE DEM! Hur kunde jag? undrar jag - men så minns jag varför … därför att jag inte kunde ha dem kvar.

Jag kan inte leva med rasselmöss, det är bara så enkelt.

ariama
2014-04-12 07:40
#9

#7. "Vad som dock skiljer mina råttor från dina möss är att jag inte tål alltför krävande och aktiva djur." Jag vet faktiskt inte om mina möss är så krävande och aktiva… Krävande/aktiva möss, då ser jag framför mig möss som klänger och springer och "behöver mer" hela tiden, och om de sitter i en gallerbur klättrar i taket och kanske till och med gnager galler … ?? Jag ser framför mig möss som "springer" mer. Springer upp för armen, springer utmed bordet om man släpper dem där, springer vidare hela tiden. Mina möss "springer" inte. Mina möss är "aktiva" genom att "vara med". De tittar, luktar, kollar. De har en viss "vaksamhet", och de rusar absolut inte iväg på nya platser. De undersöker gärna, för de är nyfikna. Men de "har inte bråttom". Samtidigt är de givetvis pigga och raska, och kan springa och klättra i sin bur, med en himla fart. Och med GLÄDJE. Oj, det här var svårt att förklara. De är "öppna", inte "tillstängda". De är inte sälar i handen, de rör sig, tittar, kollar, luktar ut över omgivningen, vänder sig i handen, "frågar" och vill veta vad som händer. De är olika i handen och i buren! I buren springer de runt på ett annat vis än de gör i handen. Mina möss har stora burar med mycket berikning. Därför att JAG älskar att se hur glada de är då! Men de blir inte galna om de blir instängda i en liten bur… det är JAG som mår dåligt då. Dessutom bildas fler hjärnceller i en varelse som stimuleras i sin miljö, och jag gillar smarta varelser ;-)

ariama
2014-04-25 12:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Har ett par bilder "över" som jag gärna stoppar in här. Det är Honey Mary, som gärna kommer och hälsar på mig när jag går förbi hennes bur.

ariama
2014-04-25 12:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Och en till på Mary, och mamma Mia. Fotat i dag.

Upp till toppen
Annons: