Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 897 ggr
amandabashiri
4/13/14, 2:06 PM

Sjuk mus!

GAAAH jag får panik, vet inte vad jag ska göra! Idag när jag tittade till småttingarna såg jag att lilla Winter var lite uppburrad i pälsen och rosslar när hon andas. Hon är inte trött eller hängig, hon springer tillochmed mer än vanligt och hoppade ut från burkanterna vilket aldrig hänt förut. Nu sitter hon i enskild bur med mat, vatten och smoothie med några droppar fortimel i. Hon är annars klar i ögonen, inte alls kall, men känns lite lättare. Vad mer kan jag göra? Hatar att känna mig så maktlös!

Annons:
KickiG
4/13/14, 3:15 PM
#1

Mycket nyttig mat. Ärter, broccoli, spenat, lax, jordnötssmör är vad jag kommer på så här i en hast. Håller tummarna för att Winter kryar på sig snart.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

amandabashiri
4/16/14, 1:24 AM
#2

#1 Tack för svaret!!

Nu har hon blivit mycket lättare och kallare. Har gett henne några droppar Fortimel till och hon har alltid tillgång till mat och vatten i buren. 
Har också lagt en värmekudde under halva buren, så  hon håller sig varm. Någon annan som har något bra att tillägga? Hatar verkligen det här.

KickiG
4/16/14, 6:38 AM
#3

Är hon för trött och svag att äta och dricka kan hon behöva hjälp med matning. Ge mat i form av gegga som är lätt att slicka i sig. Om du har en liten spruta utan nål eller pipett så kan man försiktigt klämma in lite mat direkt i munnen. Passa på bara att musen ska hinna svälja också.

Tidningspapper isolerar värme bra. Läste här att någon har värmt sjuk mus i handen eller innanför bh:n. 

Lugn och ro.

Har du varit till veterinären med henne? Kan det vara något som en kur antibiotika kunde få bukt med? Har du kollat mössen om de har någon ohyra i pälsen? Eller kan de ha inälvsmask? Det är också något som kan gå väldigt hårt åt små djur, i synnerhet om de är lite krassliga från början.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
4/16/14, 9:11 PM
#4

Du beskriver först (i #0) att hon rörde sig mer. Möss med infektion/inflammation som påverkar luftvägarna så svårt att de har problem med att få syre ner i lungor, kan göra dem mkt oroliga, stressade och ångestfyllda.

Jag rekommenderar veterinär och antibiotika.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amandabashiri
4/19/14, 3:34 AM
#5

#3 #4
Nu har hon lugnat ner sig. Hon beter sig precis som vanligt, äter och dricker som vanligt, bara det att hon är jätte uppburrad i pälsen. Hon låter inte lika mycket som innan och hon är inte onormalt kall eller lätt. 
Kanske märker en viss viktskillnad, men ingenting jag annars skulle reagerat på. 
Så det enda just nu som är konstigt är den uppburrade pälsen. Det är inte lite, utan hon ser verkligen ut som en stor hårboll, hon som alltid har så slät och fin päls.
Jag har inte tagit henne till någon veterinär, tänkte prova med bra matning i några dagar och se vad som händer. Hon verkar ju vara på bättringsvägen …

ariama
4/19/14, 9:52 AM
#6

Se till att hon har värme! Är hon uppburrad har hon troligtvis (också) värmebrist/svårt att hålla värmen.

Sätt ena sidan av buren nära ett element, till exempel. Hon ska kunna välja värmegrad själv. Fryser hon söker hon sig till värmen, blir det för varmt kan hon gå undan. Du märker själv hur mycket värme hon söker sig till, hon kan behöva mycket - men också behöva gå bort från värmen om/när det b lir för varmt.

Annons:
ajanki
4/21/14, 8:22 AM
#7

Hur går det? Har hon slutat burra upp pälsen?

Grodan
4/21/14, 2:24 PM
#8

#5 Ok, bra att hon lugnat ner sig. Anser du att hon har lättare att andas? Hur ser det ut när hon andas, blir hon insjunken i "midjan"?

Har hon svullna lymfknutor på halsen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amandabashiri
4/21/14, 2:35 PM
#9

Igår gick Maggie bort. Det gick väldigt fort. För bara fyra dagar sedan märkte jag att hon gav väldigt konstiga ljud ifrån sig. Hennes midja sjönk in när hon andades som Grodan beskrev, men hon var inte alls uppburrad eller hade svårt att äta. Hon såg så lugn och fridfull ut när jag hittade henne. Finaste musis 🌺

Winter beter sig som vanligt. Midjan sjunker inte in och hon äter och låter normalt. Tråkigt för henne att bo ensam nu, men vill inte riskera att hon smittar ner de andra mössen, då jag inte vet vad som är felet.

Grodan
4/21/14, 3:10 PM
#10

#9 Då gick det ner i lungorna. Det är mkt svårt att göra något då. Är inte säker på att en dunderkur antibiotika ens hjälper idag, faktiskt. Jag brukar hjälpa mina att somna in om de är "bijånd help" eftersom jag inte tycker att det är bra att de får lida.

Nu är i a f Maggie i 🌈 Ha det mys där, Maggie! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amandabashiri
4/27/14, 3:47 PM
#11

Nu är det något skumt på gång hos min musfamilj!
Idag hittade jag TUCCI död i buren. Så sent som igår var det inget fel på henne, åtminstone ingenting jag sett eller hört.
Tycker det här är jättemysko. Hon var dessutom väldigt uppsvullen, kändes som en ballong när jag tog i henne. 
Cherri som hon delade bur med mår bra och springer omkring som vanligt.
Winter som sitter i egen bur är fortfarande inte helt frisk. Lite burr i pälsen och ger ifrån sig snyftande läten. Har också märkt att hon har tappat lite päls i ansiktet. Dock inte sett att hon kliar sig extremt mycket. Hon är varken kall eller väger för lite. 
Kan ju också nämna att Cherri är mor till Winter, medan de andra två som dött kom från samma uppfödare. Kanske de hade någonting i generna? Äsch, jag är så besviken bara. Tråkigt.

Tsunamis
4/27/14, 4:34 PM
#12

#11 nej vad tråkigt… Det är svårt att säga exakt vad som hänt dina möss men det uppkom troligen av ihopsättningen. Ny ägare, ny bur och nya kompisar är alla stressfaktorer för immunförsvaret. En kombo av en, två eller alla tre är troligt. Möss är så attans känsliga för alla tre :(

MvH  Tsunamis

L8sson
4/28/14, 3:45 PM
#13

Men vad tråkigt att höra! 

Köp echinagard och droppa i deras vatten, de stärker immunförsvaret. Peppar, hur är de med dom nu?

Annons:
Grodan
4/28/14, 9:24 PM
#14

#11 KRAAAAAAAAAAAM ❤️

Jag vet hur jobbigt det måste vara för dig.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amandabashiri
4/28/14, 10:39 PM
#15

#13 Lillisen mår lite konstigt. Det är hon som numera heter Winter. Uppburrad i pälsen, annars fullkomligt frisk. Cherri - mamma till Winter mår utmärkt! Bara lite ensam nu kanske …

amandabashiri
5/4/14, 3:09 PM
#16

Winter är inte alls uppburrad i pälsen längre. Hon bara låter väldigt mycket. Andas tungt och rosslar. 
Tror ni jag kan sätta henne i samma bur som sin friska mor eller finns det en risk att hon också blir sjuk?
Winter har ju varit dålig ett bra tag nu känner jag. Jobbigt att hennes Rossel kommit tillbaka.

Grodan
5/4/14, 7:29 PM
#17

Winter och modern borde ha samma bakterieflora, om du inte utsatt Winter för nya baskelusker. Har du det?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amandabashiri
5/8/14, 4:14 PM
#18

#17 Hur menar du? 😃 Alltså hon har ju bott med 2 andra möss från en annan uppfödare.

KickiG
5/8/14, 6:10 PM
#19

#18 Har Cherri också gått med de två andra mössen från annan uppfödare?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

amandabashiri
5/9/14, 3:28 PM
#20

#19 Ja det har hon. Alla fyra bodde i samma bur, tills Winter blev sjuk

Annons:
Grodan
5/9/14, 3:36 PM
#21

#20 Ok, men då är det nog ingen större fara. Då har alla möss redan samma bakterier. Att en rosslar behöver inte påverka de övriga


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: