Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 764 ggr
[hasselmusen]
4/17/14, 10:13 AM

Vem bits mest?

Jag undrar vilken gnagare du har upplevt mest "bitit". Jag tar några allternativ och om du tar "något annat" säg vad det är😃

Annons:
[hejhejhej!]
4/17/14, 10:44 AM
#1

Dvärghamster, dock är hon ond och kommer från djuraffär. De vanvårdade henne så hon blev sur, hon högg verkligen fast, blodet kunde rinna när man hållet i henne, har alltid handskar nu. Men när hon kom till oss blev hon lite bättre iaf.

Cert
4/17/14, 11:20 AM
#2

Jag har ju en mus hane här hemma som vaktar sitt revir med sitt liv. men han är lätt att läsa och jag har alltid varit snabbare med att få undan handen. Eller så använder jag en handske och då kan jag byta vatten i lugn och ro.
Men ändå så är det en dvärghamster som gång på gång lyckas bita sig fast i min hand. TystPassande nog heter hamstern Stalin.

Emmaslindh
4/17/14, 11:24 AM
#3

Jag har alltid upplevt att dvärghamstrar har lättare för att vara bitigare än andra gnagare, men jag tror inte att alla bitska små dvärghamstrar gör det för att dom är sura, vaktar osv utan många gör det nog mestadels av ren nyfikenhet! (Säger ju såklart inte att det inte finns ilskna dvärghamstrar, har själv haft några riktiga surpuppor men ja, ni fattar säkert 😇)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

fuzzie
4/17/14, 11:28 AM
#4

#3 Sedan har ju hamstrar i allmänhet rätt så dålig syn. Så jag uppfattar det som att när mina vintervita "smakar" på mig så är det mest för att de vill se vad det är. Det är ju liksom aldrig några hårda bett. Och så länge de bara nafsar/smakar lite lätt så anser jag att de inte är aggressiva, utan av nyfikenhet som du skrev. 😃

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Cert
4/17/14, 11:33 AM
#5

#3 Ja, det har aldrig gått hål när en hamster har bitit mig.

jossa5
4/17/14, 12:17 PM
#6

Har bara haft dvärghamstrar, så kunde inte kryssa i nåt annat. Men det är ju väldigt individuellt. Hade en tjej från djuraffär som bet massor, sen 4 efter henne, varav en bits ibland när han är sur.
Annars kan dom känna lite med tänderna.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
Vattnadal
4/17/14, 12:26 PM
#7

Efter 10 år i djuraffär med grossistdjur, säger jag utan tvekan guldhamster och taggmus, hanterade dem med handskar när de kom, ibland när de såldes med.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Namiko
4/17/14, 3:28 PM
#8

Efter att ha tagit hand om gnagarna på en djuraffär under några månader så måste jag säga gerbiler, med guldhamster strax efter. Jag har haft flera underbara guldhamstrar själv men skulle aldrig få för mig att skaffa en igen efter det. Gerbiler har jag aldrig varit särskilt intresserad av men alla som jag försökt hantera har försökt eller lyckats bita mig. Jag använde alltid handskar vid hantering av guldhamstrar och gerbiler på djuraffären, medan dvärghamstrarna var hur snälla som helst.

Råttor tycker jag mest är bitiga genom gallret och det ser jag som en helt annan sak än när dom bits vid hantering.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Grodan
4/17/14, 7:44 PM
#9

Jag har hållt i en hamster i hela mitt liv. Aldrig ägt någon.

Däremot hade jag några taggmöss på 90-talet som var lite otama, stressade och rädda. Av dem blev jag biten, så tyvärr valde jag taggmöss.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
4/22/14, 12:54 PM
#10

Röstade dvärg… men det står lika mellan guld & dvärg för mig.

Usch för dem!

MvH  Tsunamis

Smulan80
4/22/14, 1:04 PM
#11

Tja, en gerbilhane jag hade var otroligt bitig. Precis som en guldhamsterhona jag hade var det. Aldrig att någon mus har bitit dock. Men gerbiler jag har bara haft två varav en var underbar. Haft många guldhamstrar varav bara en har varit "ohanterbar".

StillaSinnet
4/22/14, 10:31 PM
#12

Hamstrar och taggmöss av de nämnda men jag har också haft galna gerbiler och natalråttor, så jag valde Oj, många!

De som bits minst är möss som överlägsen etta!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
4/24/14, 10:02 PM
#13

dvärghamster leder…

och folk säger att de är sååååå snälla… hm


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
jollycox
4/25/14, 10:03 AM
#14

Allt beror ju på vilka individer man har träffat. Djuraffärsdjur brukar inte vara så mycket hanterade och bits därför mer.
Hade denna undersökning gjorts på hamster.ifokus hade hamstrarna säkert inte haft lika många röster.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Tsunamis
4/25/14, 10:41 AM
#15

#14 jag födde upp Campbells ett par år i mindre skala  där hälften var från uppfödarlinjer och förstås fick jag ju kullar hemma och kunde hantera dem från dag 1. Jag svarar ändå dvärghamster!! Yikes vilka monster.

MvH  Tsunamis

optiMUS
4/25/14, 11:00 AM
#16

Nä dvärgar är inga monster. Har haft såå många otroligt snälla dvärgar som aldrig skulle bita. Men jag valde ändå dvärgar tyvärr. För när jag fick för mig att skaffa campbells o avla på dom fick jag några riktigt ilskna revirhävdande små saker. Jag lade ner den aveln hehe. Guldis har jag bara haft en o inga taggmöss. En enda råtta har bitit och max tre möss under de 16åren jag haft dom, vilket är bra statistik tycker jag. Då har jag ändå haft en hel del zoomöss tyvärr.

Upp till toppen
Annons: