Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 486 ggr
HamsterMarie
4/18/14, 6:14 PM

Fundering

Har funderat över en sak idag. Könsfördelningen i en kull hos hamstrar och andra djur kan påverkas av temperaturen hos honan under dräktigheten/parningen. Vid varmare temperaturer kan fler hanar födas och vid svalare temperatur föds fler honor. Det finns inte mycket skrivet om detta men man hör det då och då. Det skulle ju vara väldigt bra om detta fungerade hos möss när man vill ha mer honor. Vet ni om det gör det? Ni som har fått bara hanar/honor i en kull, har ni haft det extra varmt/svalt i rummet buren står i eller är det bara slumpen som kan avgöra detta hos möss? :-)

Annons:
Littlem
4/18/14, 6:20 PM
#1

Hörde nån som sa liknande hos möss men vet inte om det stämmer. Iofs när jag hade mössen i samma rum som mina reptiler där det var väldig varmt fick jag väldigt mycket hanar. Ska se nu när  jag flyttat mössen till svalare om det blir skillnad .)

HamsterMarie
4/18/14, 6:35 PM
#2

#1 Ja det vore ju intressant om man kunde göra en undersökning om det. Någon uppfödare har sina möss i ett varmt rum och en annan i svalt. Fast ingen vill väl vara den som kanske får bara hanar haha.

ariama
4/18/14, 7:22 PM
#3

Jag har svalt rum, ner till 15 grader, och får mest hanar, tycker jag … Det kanske är tvärtom på möss i så fall? 😮

HamsterMarie
4/18/14, 7:27 PM
#4

#3 Ja det kan vara så, hamstrar får flest honor vid svalare temperaturer men har hört om andra djur som har tvärt om. Är dock inte särskilt påläst om detta så jag ska inte säga för mycket. ^^

Littlem
4/18/14, 7:55 PM
#5

Hos leopardgeckos har du ju könsskillnad vid olika temp. 26-27 = honor, 28-29= hanar 30-31= blandat (har för mig de är ungefär de temperaturerna. Så ligger e tt ägg varmt o kläcks väldigt fort brukar de va en hane, ligger de svalt o länge så är de en hona. Intressant är att ägg som får liga lite varmare i slutet av kläckningstiden sägs få finare färger. Men även att honor som ligger varmare blir så kallade "heta honor". De liknar hanar mer och kan vara ganska aggressiva mot andra hanar. Vet inte om de får mer testosteron eller vad?

Grodan
4/19/14, 11:58 PM
#6

Jag tror att hos möss och råttor påverkas könsfördelningen i kullarna främst av hormoner, feromoner.

Jag undersökte saken med könsfördelning på nittiotalet. Frågade bland annat folk som hade tillgång till vetenskaplig fakta och där fick jag svaret att det styrs av feromoner. Enkelt förklarat så påverkar feromoner "slemhinnan" i livmodern och det blir lättare/svårare för vissa ägg att fastna… 

Alla möss i direkta omgivningen avger feromoner och detta påverkar alltså.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
4/20/14, 8:12 AM
#7

#6. "Alla möss i direkta omgivningen avger feromoner och detta påverkar alltså."

Hmm. Intressant!  Varför? För att få en bättre könsfördelning i omgivningen? Alltså, är omgivningen full av hanar, blir det honor eftersom det verkar vara brist på honor? Och saknas hanar föds hanar, av samma anledning?

Feromoner är ju en slags "doft" som djur kommunicerar med, främst vad gäller "sex" (ålder/mognad, kön, tid i reproduktionscykeln, löpning, osv), så feromonerna talar givetvis om den könsfördelning som finns i omgivningen.

Ska vi testa detta, så låt mamman vara i mus-han-rummet under dräktigheten, så bör det bli gott om honor, och vice versa!

Bara en tanke, inte vet jag. 

Hmmm, den första att prova bör vara jag … Så får det bli till nästa gång! Vill ha fler honor i kullarna!! (fast det dröjer till nästa gång).

HamsterMarie
4/20/14, 3:47 PM
#8

#7 Spännande, skriv gärna här sen så vi får veta hur många honor det blev!

Grodan
4/21/14, 2:26 PM
#9

#7 Jag har kört så i många år. Det är mkt svårt att styra, för jag antar att vissa hanar avger mer och vissa mindre.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: