Annons:
Etikettfotografier
Läst 884 ggr
Sync
2014-04-19 16:11

Mina färger!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inga nya bilder på mina möss men jag har städat alla burar idag (med min 4 åriga systerssson som inte ville låta mig vara ifred…) och tog kort på dom istället… burarna. 😃

Tänkte dock berätta vilken och hur ser musen/mössen ut vid varje bur bild. Har ändå inget annat att göra och tycker det behövs fler trådar där det inte handlar om tråkigheter eller möss till salu. 😛

Då kör jag igång!

I första buren bor tre pojkar.
Travis, Lilac Satin Astrex, Okänd födelsedatum.
PX Lillkillen, Himalaya Longhair, 20140312
PX Mellankillen (Kånrad Von NotPip), Himalaya Astrex, 20140312

(PX Storkillen flyttade till en nära kompis och han piper KONSTANT. Därför fick han heta Mårten Von Pip. Så Mellankillen fick likt namn. 😉)

Anledningen till varför Travis bor med dessa killar är att dom är snälla. Än så länge. De funkar ihop just nu. Anledningen till varför jag ej vet när Travis föddes är att jag fann honom framför min dörr i en godislåda en morgon. En ganska liten bebis var han fortfarande. Gissar på att han är typ 6 veckor nu.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
Sync
2014-04-19 16:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bur nummer två!

Här bor två bröder.
PX Vit, Colorpoint (Beige?) Abyssinian, 20140227
PX Svart, Colorpoint (Beige?) Shorthair, 20140227

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2014-04-19 16:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bur nummer tre!

Här bor bara en pojke.
PX Tobi, Mörk burmese SH, 20140223

Fina pojke som flyttar snart. Tror nästa vecka. Mycket trevlig grabb som jag önskar kunde fått fler utav. Karaktärsmässigt då. 😛

Hade slut på små hus och kartonger så jag letade en stund efter något han kunde ha som ett hus… hittade ett år gamla röda converse som var för små för mig. Använda kanske en gång. Så gasad blir han inte. 🤪

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2014-04-19 16:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Bur nummer fyra!

Här bor min fina påg som är mest lik sin pappa som är borta för länge sedan. ❤️

PX Erik Night, Siamese Satin Shorthair (Var LH som liten.. 😕), 20131110)

Vattendropparna är på utsidan.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2014-04-19 16:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bur nummer fem!

Här bor min avelspåg.

PX James Stark, Siamese Satin Astrex, 20131110

Gosegose ❤️

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2014-04-19 16:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bur nummer sex!

Här börjar äntligen honorna… 😛

Yrlissa & Ygrainne, Himalaya astrex, 20130612
PX Zoey Redbird, Himalaya astrex, 20131110
PX Grå, Siamese (BluePoint?), 20140227

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2014-04-19 16:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Biiiild nummer sju, den sista också.

Denna buren ska delas på tre grupper. Har dock inga burar kvar. Ska sticka idag eller imorgon för att handla mer. Behöver ju också ifall någon av hanarna blir sur på burkamraten… 😊

Annika, Agouti/Tan Shorthair, 20121023 (Min äldsta musa här hemma just nu. ❤️)
PX Sejuani, Black Broken/Tan Shorthair, 20130604
Laina, Agouti Broken Longhair, 20130623
Sweet Mollys Doublity, * FuzzyNaken, *Minns ej datumet, ej sparat
Sweet Mollys Trinity, Colorpoint Shorthair, *Minns ej datumet, ej sparat
PX Ninis, Burmese Shorthair, 20140317

+ 6 bebisar därutav fem är honor och en hane. Minns ej vilken är hanen men färgerna är:
4 Colorpoints (okända färg på ansikten än så länge),
1 Agouti eller något … vet inte. Hur som helst, Agouti/Fox.
1 Black, med vita tassar. 😛

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
Sync
2014-04-19 16:47
#7

Det var mina möss det. Iförsig burar. Som är ganska tråkiga och små. Mina möss får dock daglig motion åtminstone en liten stund som rekompensation (eller hur man stavar det… 🤐) utanför buren. Så så hemskt är det inte. 😃

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2014-04-19 19:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Åh. Fotade PX Grå på plommon träd för en stund sedan. Blommorna börjar långsamt försvinna så tänkte passa på och fota. Är inte direkt besviken. ;)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2014-04-19 19:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

:)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2014-04-19 19:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

:*

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2014-04-19 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Så. Nu är det fullt med bilder här. :D

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

KickiG
2014-04-19 20:39
#12

Fin tråd! Och roligt att få träffa dina burar. 😃  

#11 är en härlig bild! Helt fantastisk!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Sync
2014-04-19 21:24
#13

#12 😃

Den blev fin den, ja. Tack! 🌺

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
Grodan
2014-04-19 23:27
#14

Trevligt att läsa om dina möss, Sync.

Jag gillar verkligen bild #9 ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sync
2014-04-19 23:35
#15

🙂

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

ajanki
2014-04-20 08:06
#16

Åh, bild #8 är helt underbar!

Minoth
2014-04-20 10:58
#17

Har du bara ventilation i taket? 

Ser ut att vara alldeles för lite ventilation

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Sync
2014-04-20 12:35
#18

#17 Jepp. Vissa burar har inte lock alls. Vissa har bara vent. i taket och vissa har extra hål. Litar inte på att göra hål lika mycket nu eftersom jag hade en mus som gnagade sönder ett hål under en natt och fastnade i den vilket ledde till inverta skador och avlivning. 😕 Det var också ganska högt upp.

För lite ventilering å andra sidan tror jag inte det är. Det öppnas ganska ofta och det är mycket plats mellan locket och själva buren.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Minoth
2014-04-20 19:57
#19

#18 men man får ju skära ut en lucka och sätta nät… inte bara göra hål. 

då finns inte möjligheten att gnaga sig ut. 

De blir stillastående luft i burarna när man bara har ventilation upptill och det är inte bra för ammoniak gasen har ingenstans att ta vägen. Tycker du bör skära ut på sidorna och fästa nät.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Sync
2014-04-21 02:51
#20

#19 Tar emot tipset. Har aldrig haft problem med burarna på ett sådant sätt men om jag märker att det blir det, då ändrar jag på det som behövs.Tack ändå. ❤️

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
Littlem
2014-04-23 14:16
#21

Kul med presentation av dina möss!  Tänkte väl med på att jag inte såg nån direkt ventilering. Det är bra o ha ventilering långt ner med för att luften ska cirkulera. I mina terrarium (där jag iofs har reptiler men iaf) så har jag alltid en ventilation långt ner, sen ofta en högre upp för att luften inte ska stå still. Därför jag vägrar akvarium av den anledningen. Luften på botten lär inte va skoj o andas då koldioxid är tyngre än syre o lägger sig på botten.

Tsunamis
2014-04-23 15:36
#22

Kul att få se mössen! Men även jag kommer med lite tips som uppfödare har jag både gjort egna misstag, sett andra göra dem och själv fått bra tips av andra uppfödare, testat alternativ och läst på.

Minst 1 sida med nätlucka gör att ammoniak kan komma ut och luften cirkulerar bättre. Du gör dina djur en tjänst genom att inte stressa deras immunförsvar i onödan genom att ha dem i för dåligt ventilerade burar. 

Det är inte svårt eller dyrt att köpa en lödkolv, limpistol(eller ståltråd/buntband) och en rulle nät för 250kr totalt och sätta igång och dona med lådorna. Kan säkert finnas nån guide här på mus.ifokus annars kan jag komma med tips. Viktigast är att sätta nätet på insidan och inte utsidan.

Du har även vattenskålar i vissa (alla?) burar. Det kan man ha men fukten har inte någonstans att ta vägen i en låda med dålig ventilation och byggs på. Ditt alströ hjälper inte till med vare sig ammoniaken eller vattnet heller för just alströ har ganska dålig uppsugningsförmåga. Alströ kan man använda om man vill men till just de här två sakerna är den mer till nackdel än fördel.

+ Det handlar inte om vad du ser det handlar om hur mössen mår på insidan. I 'bästa' fall kan du se att de att andas lite tungt. I sämsta fall hittar du dem döda en dag. På sommaren med 25 grader ute och kanske lite sol som ligger på som värmer upp rummet & burarna så blir det lätt 30 grader i oventilerade lådor också.

MvH  Tsunamis

Sync
2014-04-23 16:02
#23

Tack alla. Har haft möss i över två år på ett sådant sätt nu och har aldrig haft någon mus som har mått dåligt över det. Ni har rätt allihop om att ventilering inte är den bästa. Som sagt dock så har jag inte haft problem med det. Jag kan ändra på det och kommer förmodligen göra, eftersom ni alla är så på om det. Inget som jag tar illa åt såklart. ❤️ När jag ändå har nya burar köpta som väntar så kan jag fixa nät och fixa dom också. 😊

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Tsunamis
2014-04-24 09:13
#24

Alltså Adam, jag är inte den som kommer med pekpinnen men otillräckliga burar är inte lagligt att ha djuren i enligt Jordbruksverket 🤔 Spelar ingen roll att du inte ser något problem nu. Du kommer få problem om du inte strikt städar ofta, har max 2 djur i lådorna och absolut inte hona med ungar för då blir det smutsigt snabbt.

MvH  Tsunamis

Sync
2014-04-24 10:39
#25

Jag behöver inte förklara mig varför det har blivit som det är men jag Vet hur det är och det är därför jag har köpt fler burar och ska dela honor i mindre grupper. Jag städar varje vecka och har inte gjort annorlunda. Om du inte är "den som kommer med pekpinnen", varför gör du det ändå? Jag är fullt medveten över hur det är här hemma. Dessutom var inte tråden menat till att folk skulle komma och klaga. Jag har inget här hemma som skulle göra så att mina möss mår dåligt! De hälsokontrolleras ofta och är något fel så ändras det!

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Minoth
2014-04-24 11:04
#26

Fast nu är det ändå folk med mycket mer erfarenhet av dig som kommer med tips. Och det blir dålig luft i botten, det är ingen du kan argumentera mot. Det är så det blir när det inte är någon luft genomströmning. 

Vi har förklarat för dig på ett snällt sätt och vi tycker alla om möss här inne och vill de bästa för dom. Det känns inte kul när du inte tar åt dig utav informationen. 

Nu har du ju sagt att du har köpt nya burar och kommer göra bättre ventilation i dom. Kanon! :) 
Men säg att inte att dessa burar du har nu är bra att ha och inget fel på.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Sync
2014-04-24 11:22
#27

I #23 har jag skrivit om att jag vet och att jag förstår. Dessutom skrev jag om hur ventilationen är. Så läs gärna om det. Jag sa aldrig att jag inte tar åt mig något. Jag sa bara att jag inte tar illa åt mig av era tips.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
Sync
2014-04-24 11:23
#28

Dubbelkommentar. 🙂

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Tsunamis
2014-04-24 11:26
#29

#25 för att jag jag värnar om djuren som du äger och är mån om att de får det bra. Alla djur förtjänar en så bra bur och skötsel som möjligt vilket är därför jag i 15 år suttit på forum, svarat på mail och deltagit i gemenskapen som finns bland de folk som delar mitt djurintresse. Det tar oerhört mycket av min tid och jag gör det frivilligt, glatt och alldeles gratis. 

Som ovan säger så kan du inte förklara bort ammoniak, fukt och luftflöde. Det är inget vi sitter och hittar på. Att det inte är lagligt att ha djur i otillräckliga burar är heller inget jag hittar på. 

Det är en gemensam kunskap vi uppfödare och hobbyister samlat på oss genom att just göra egna misstag. Musfolk är 5000% gånger snällare att påpeka sånt här på ett snällt icke anklagande sätt också. Det är värt att påpeka att hade du haft ett annat smådjur hade du blivit sågad vid fotknölarna och nästan avrättad på plats.

MvH  Tsunamis

Sync
2014-04-24 11:34
#30

Jätte tacksam över dig och många andra. 

Men suck. Jag har aldrig skrivit att jag inte tror på ammoniak gasen och ventilering. Jag har även erkänt det. Förstår inte varför ni fortsätter ändå fastän jag har klargjort allt. Jag har även skrivit själv att jag behöver dela mina honor i mindre grupper. 

Jag kände dock att det var ett påhopp och onödig fortsättning på en oexisterande problem som har blivit löst. Nu menar jag inte bur problem utan att ni fortsätter fastän det är färdigt. 

Jag vet skillnaden. Jag har funnits i flera olika djur-grupper så att säga. Bland annat reptiler.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2014-04-24 11:35
#31

Dessutom är detta ingen diskussion tråd och det borde ha tagits i PM istället.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Upp till toppen
Annons: