Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1815 ggr
Emelie
4/23/14, 3:50 PM

Färggåta?

Jag har två systrar hemma , en som är Ck ba tan och en som är Ck ba (ser ut att vara fox dock). Hur kan detta stämma när ingen av föräldrarna är tan? Tan är väl alltid dominant och då måste minst en av föräldrarna vara Tan om ungarna blir det? Eller är jag virrig? 

Jag undrar även om det rent genetiskt kan vara så att Ck ba honan är fox? Jag ska försöka fota henne så ni kan få se det på bild också. 

  • Far: Ck ba

  • Mor: Ck

  • Farfar: Sv ba

  • Farmor: Ci du

  • Morfar: Bei

  • Mormor: Bl

  • Farsfarsfar: Bl

  • Farsfarsmor: Ck ba

  • Farmorsfar: Ag du

  • Farmorsmor: Sv du 

  • Morsfarfar: Sö cr

  • Morsfarmor: Sö cr

  • Morsmormor: Bl

  • Morsmorfar: Bl

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
Tsunamis
4/23/14, 4:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

De är från Svartlings va? Bäst är att fråga henne om stammen helt enkelt. Ser ut att vara fullt möjligt för dem att vara någon Coffee variant dvs rätt nära Choklad i färgen men är då fox istället för tan.

Tan är dessutom  inte bara rött mitt på magen. Det går ju upp på sidorna också. Ser du någon röd rand längs kanten där ryggfärgen möter magfärgen?

Bandade möss kan ha ganska mycket vitt på magen även om de råkar vara tan. Vissa broken tecknade möss har ibland hela magen vit utan att behöva vara fox för det. Jag själv gick nyligen bet på en hona som var till synes utan tan men vid väldigt mycket nogrann inspektion under lupp så hade hon 2-3 tan-strån vid svansen. Det förklarade varför tan dök upp bland ungarna.

MvH  Tsunamis

Emelie
4/23/14, 4:07 PM
#2

Japp, jag misstänker att Maja ser denna tråd och svarar här, annars ska jag givetvis kontakta henne😃 Ville lägga ut det här också för att kunna reflektera lite kring färgerna med alla kunniga på forumet. 

Jag har ännu inte velat pyssla så mycket med flickorna då de verkar ha varit en tuff resa och omställning för dem, men ska kolla ordentligt på dem så fort de känner sig lite tryggare hos mig.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Tsunamis
4/23/14, 4:12 PM
#3

Är det denna mus i #15 och #16? jqa hon ser ju lite ut att ha foxmage eftersom hon verkar ha vitt på undersidan av huvudet. Lite kall i bruntonen också.

MvH  Tsunamis

Emelie
4/23/14, 4:21 PM
#4

Ja det stämmer bra! Jag ska försöka fota ikväll om hon inte är alltför stressad 🙂

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Tsunamis
4/23/14, 4:22 PM
#5

Just ja jag kom på ytterligare en sak. SVEMUS regsystem är lite begränsat i att skriva in 2st teckningar på samma mus - Du kan regga den som bandad eller tan. Inte båda. Vilket kan vara därför du inte ser någon tydlig *tan* i stammen.

MvH  Tsunamis

Emelie
4/23/14, 4:26 PM
#6

#5 Ja det är ju en potentiell förklaring! Jag ska höra med Maya.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
Littlem
4/24/14, 12:29 AM
#7

Så nu är jag här!
Jo, jag misstänkte med att hon är fox. Såg det när jag packade henne men glömde nämna det!

Asimov var tan om jag inte minns fel, tror även Choko var det (möss från förra året mins jag tyvärr inte så bra eftersom jag spenderade mesta tiden av de året på sjukan…).

Tror iaf de ska vara choklad. Knastra som både är mamma och farmor är choklad från Lottiz.

ariama
4/24/14, 7:52 AM
#8

Har du en tanmus, så har den minst en tanförälder. Står det inte i stamtavlan så är det stamtavlan som är fel av någon anledning.

Nu verkar det ju vara svemus regsystem som inte klarat uppgiften, men det kan även vara uppfödare som missat/slarvat - gäller inte dig Maya nu, utan vad jag själv vet sedan tidigare, hur lätt det är att glömma något detalj, eller bara skriva fel.

Man kan inte slaviskt följa stamtavlorna, för den mänskliga faktorn har sina inblandningar här och var på olika vis.

Emelie
4/24/14, 11:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här är väldigt dåliga mobilbilder på honan jag misstänker är fox, här ser man ju dock inte att hon är vit under hela halsen och huvudet också.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Emelie
4/24/14, 11:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Vet att jag håller väldigt långt upp på svansen, det blev så denna gång 😇

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Littlem
4/24/14, 9:06 PM
#11

#8 Jo det är lite rokigt det där med systemet at de inte går o kombinera allt! Borde finnas 4 kategorier Färg, Teckning, Tan/Ej tan, Hårlag. Nu är ju teckning o tan under samma o bara några har kombinerat typ banded tan o så.
Ingen fara Amaira jag tar inte illa upp. Jag missar oxå ;)

Hmm, på din sista bild tycker jag nästan de tonar lite i brunt.

Tsunamis
4/25/14, 8:58 AM
#12

Tycker också det är en svag skillnad i magfärg och bandfärg även på första bilden.

MvH  Tsunamis

ariama
4/25/14, 11:17 AM
#13

#12. Det kan vara lite skillnad på "vit"-färgen på foxmagen och bandet.

Fox är ju nedblekt gul/röd, medan bandet är en vit teckning, kritvit alltså, inget nerblekt. Nedblekningen kan ju vara sämre eller bättre!

Vitsen med att färgavla fox, är ju att få foxfärgen så vit som möjligt. Jämför med en nedblekt gul/röd, som blir creme - det är samma sak som händer färgmässigt, med foxfärgen (det är ju samma gula melanin som påverkas, av samma blekgener).

Fox, eller gul/röd-baserad creme, det är ju samma "färg", men man avlar mot olika mål när man färgavlar, med hjälp av olika polygener (eller samma polygener men med olika alleler, om jag ska vara noga).

Annons:
Tsunamis
4/25/14, 12:20 PM
#14

#13 har pysslat för lite med tan och fox för att ha någon djupare kunskap om det men så som jag fattat är att om det finns minsta gnutta färg annat än vit så är det en tan och inte fox. Tan kan ju vara hur dåliga som helst, dvs bleka och gå mot beige eftersom polygenerna för rött saknas.

Men det kan nog dem som avlar fox nog bäst svara på! Har de för vana att få gula magar? Eller är det alltid (mer eller mindre) 100% vitt? Jobbar ni/de mest med maglinjerna och kontrasten färg/magfärg?

MvH  Tsunamis

ariama
4/25/14, 1:13 PM
#15

Jag avlar inte på fox, och har alltså ingen bra erfarenhet, men jag avlar på tan i alla fall. Visserligen är fox och tan inte alls "varandras motsatser", utan förstör snarare varandra om man blandar ihop dem, eftersom man avlar på helt olika kriterier om man vill vara standard-korrekt.

Men jag kan pheomelanitet ganska bra, dvs det gula färgämnet. Och en dåligt färgavlad fox går gärna i gult, typ creme! Alltså, inte krit-vit. En creme kan ju ibland vara svår att skilja från en vit mus, kan den inte? Men när man sätter dem sida vid sida ser man skillnaden.

En dåligt färgad fox kan också ha antydan till "tan-rand" på sidan.

Men jag tror nog, att man rent automatiskt ser om det är en tan eller fox, om inte annat ser man på ryggfärgen att musen är blekt. (kanske inte svart fox som kan se ut som chocolate/fox med extreme dilution) och det stämmer att många tan-möss har en usel och blek tanfärg - men då går den mer i beige, inte smutsvit/gulvit - tror jag.

Som sagt, jag avlar inte fox, och har även jag för lite erfarenhet av fox, för att kunna uttala mig tvärsäkert.

Upp till toppen
Annons: