Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 637 ggr
nadinemachines
2014-04-24 15:56

Barberad mus?

Jag har fyra mushonor som har gått tillsammans utan problem i typ ett halvår. Nu har jag börjat märka att en av mössen har en massa kala fläckar, särskilt mycket på magen men även ryggen och ansiktet. Jag bytte bur från ett akvarium till ett terrarium för två månader sen, kan det ha något att göra med det? 

Jag har funderat på att dela upp mössen på två burar, men eftersom det bara är en som har kala fläckar vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Har ni några förslag?

Bifogar en video där man ser hur Esme ser ut. Hon har småfläckar här och där också, men det syns inte så bra på video.

Annons:
ajanki
2014-04-24 16:04
#1

Ja, jag tror hon blir barberad. Har i och för sig inte sett nån mus som blivit barberad på magen men i ansiktet är ju ganska vanligt. Dessutom ser det ut som om hon inte har några morrhår?

Titta på de andra tre om dom har morrhår, när det gäller morrhårstuggare så brukar dom tugga av morrhår på alla de bor med (det är i alla fall min erfarenhet)

Har du en med morrhår så är det med all säkerhet äveh hon som barberar päls.

Tsunamis
2014-04-24 16:15
#2

Magen brukar vara ett tecken på att de barberar sig själva. Ser du henne sitta och putsa magen mycket?

MvH  Tsunamis

ajanki
2014-04-24 16:18
#3

#2 Asch då, det tänkte inte jag på…

nadinemachines
2014-04-24 16:32
#4

Jag tittade just efter, och morrhår har hon, fastän de kanske inte syntes så bra i videon. 

Jag har inte lagt märke till någon överdriven putsning, men buren är fylld av kartonger och sånt så man ser sällan mössen medan de håller på. 

Så det kan vara så att hon barberar sig själv Och blir barberad av någon annan? Vad gör man åt det då? Satsa på roligare inredning och mer tid utanför buren? Eller kan det ha att göra med att en annan mus är överdrivet dominant, eller något annat?

nadinemachines
2014-04-27 13:43
#5

Puttar lite. Hon har barberat sig ännu mer. Hjälp?

Såhär ser det ut idag

Grodan
2014-04-27 15:18
#6

#5 Asch då.

Vi klassar det som ett beteende som orsakas av stress. När mössen utför det minskar stressen. Om man inte vet exakt vad som stressar musen men vill att den får utlopp för sin stress på annat sätt behöver man ge musen massor massor med saker att pula med. Rivet/strimlat papper, hela tidningar som de kan riva sönder själva, plocka gräs, örter och växter ute som mössen kan gnaga och fippla med, ge musen en grävlåda med jord osv osv. Ger du mat i skål kan du börja med att strö ut den i buren istället så mössen får leta efter den.

Det är tyvärr också känt att möss som lider av någon sjukdom kan barbera sig själv eller andra, så observera hennes hälsa den närmsta tiden framöver.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
nadinemachines
2014-04-27 17:57
#7

#6 Tack så mycket för hjälpen. ❤️ Har precis städat buren och inrett den lite mer spännande, och ska se till att det finns extra mycket att pyssla med. Håller tummarna för att det hjälper och att hon inte är sjuk.

KickiG
2014-04-28 06:33
#8

#7 Som ett litet tillägg till #6 så kan jag berätta att jag även ibland packar in maten lite grann så mössen måste "öppna paket" för att komma åt det. T ex river jag av ett hörn av ett kuvert, lägger i lite torrfoder och snurrar ihop öppningen. De här "smällkaramellerna" brukar även funka bra att kila fast i någon gren eller i gallret så måste de pilla ännu mera för att komma åt maten. Eller in med maten i en tom kartong och så stänger man den. Eller mat i en tom toarulle och trycka ihop ändorna. Vad jag nu råkar komma på med de medel jag har hemma vid given stund som gör att jag kan göra livet besvärligare för mina husdjur. Mat är ett så enkelt sätt att aktivera djuren på. Det är så inbyggt i dem att de ska leta efter födan och jobba för den.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

nadinemachines
2014-04-28 12:04
#9

#8 Tack så mycket! Matleksaker har jag pysslat med tidigare, men det är ett tag sen nu. Ska se till att de får lite sånt :)

Upp till toppen
Annons: