Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 534 ggr
Alternativebina
2014-04-24 22:04

Hur mycket foder?

Nästa vecka får jag hem mina två möss :) Har läst väldigt mycket om basfodret till möss och ska blanda fodret själv.

Men min fråga är om tillägsfodret. Hur ofta ger ni? och hur mycket? om det nu är t.ex. två möss? :)

Annons:
Grodan
2014-04-24 22:11
#1

Möss blir gärna kräsna så ge inte för mycket, dvs ge inte för stora bitar.

Vad är det för möss du får hem? Är de stora Engelsktypade så kan de få lite större bitar och lite mer betoning på animaliskt protein och animaliskt fett.

2-4 ggr i veckan får nog mina gnagare färskt. Jag försöker variera och sedan har jag det väldigt skralt just nu, annars är det nog ultimat att ge dem något grönt varje dag om så bara en liten ärta var ena dagen och ett litet babyspenatblad andra dagen… så att det händer något. mat är ju berikning och sysselsättning förutom nödvändigt och nyttigt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alternativebina
2014-04-24 22:14
#2

Okej tack! :)

Men när de inte ska få färskt då är det liksom bara basfodret de ska ha? blir de mätta på det då? :)

KickiG
2014-04-25 19:52
#3

Basfoder skall de alltid ha fri tillgång till, möss har väldigt snabb ämnesomsättning, och äter jätteofta. Och mera än man tror. Och ja, de äter sig mätta på det. Det lönar sig att satsa på ett bra basfoder, bäst är de som man blandar själv.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Alternativebina
2014-04-25 20:02
#4

Denna blandningen tänkte jag ha!

2 dl Havre
2 dl Vete
2 dl Korn
2 dl Råg
1/2 dl Hirs
1/2 dl Bovete
1/2 dl Torrfoder för hund
2 msk Solrosfrö
1 msk Linfrö*
1 msk Sesamfrö
1 tsk Alfalfafrö
1 tsk Quinoafrö

Är den bra? De första fyra har jag istället tagit axas grynblandning där de fyra finns.

Men jag tänkte på bovetet, ska det vara helt? Quniafrön finns i olika färger, ska det vara någon särskild? :)

Upp till toppen
Annons: