Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 895 ggr
Lojs
4/28/14, 9:37 AM

Steril hona?

Hur bedömer ni att en hona blivit steril, räcker det att hon går länge ihop med en hane, eller provar ni med en annan?

Jag har en hona som gått med en hane i snart 2 månader utan att ha fått bebisar, hon ser inte tjock ut och hon har haft en kull innan med en annan hane (så hon har i alla fall varit fertil en gång i tiden). Om hon nu inte tänker bli dräktig så hoppas jag lite på att hon är steril för att kunna ha henne som sällskapsdam åt en hane. Men hur bedömer man om hon verkligen är det? Kan det vara så att hon inte passar ihop med en hane och inte får bebisar med honom, men kan få bebisar med en annan?

Nu hoppas jag fortfarande på att hon kanske är dräktig ändå och snart ska börja bli tjock, men frågan är vad jag gör om hon inte blir dräktig alls, det skulle vara trevligt om hon kunde hjälpa en annan pojke att slippa bo själv.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Tsunamis
4/28/14, 10:22 AM
#1

Hur gammal är honan? Ålder + vikt är de två främsta faktorerna för fertilitet. Stora engelsktypade honor med lite trivselvikt är helt klart svårövertalade när det gäller att få en kull. Jag har gjort lite olika varje gång, ofta byter jag hona eller hane för att testa eller helt enkelt gett upp och låtit dem bo ihop livet ut. Ibland tror jag banne mig att det har med 'personkemi' att göra också men det kan vara inbillning. 

Det man kan göra är dels prova med en annan hane men innan man gör det kan man testa med ny bur & helt ny inredning. Det kan trigga igång både honan och hanen. Man kan även testa att sätta dem i en ostädad bur där det bott en annan hane. Lukten från honom kan trigga igång båda också. Fått tipset av en holländsk uppfödare att ge en klick jordnötsmör 1-2 gånger i veckan till honan. Finnas ett ämne i jordnötsmör som triggar igång äggproduktionen har bara glömt vad för ämne det var, men jag kan kolla det åt dig om du vill. Fettet i jordnötsmöret gör ju inte underverk för vikten direkt men ger man liten mängd och bara 1-2 ggr i veckan ska det tydligen ge positiva resultat utan att påverka vikten för mycket.

Det var hanen från mig va? Så då har båda fått ungar tidigare i alla fall.

MvH  Tsunamis

Lojs
4/28/14, 12:23 PM
#2

Hon är nog 8-9 månader eller något nu, har inte mina anteckningar framför mig. Stor engelsktypad med trivselvikt stämmer nog rätt bra på henne. ;)

Sockerfritt jordnötssmör har jag hemma, så det kan jag ju testa. 

Japp, pojken från dig. Han ska få en till flickvän snart. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Vattnadal
4/28/14, 12:52 PM
#3

Kaninfolk ger persilja för att få igång brunst…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
4/28/14, 9:29 PM
#4

Sätt henne med en hane som bevisligen blivit far nyligen, sätt dem i annat/eget rum.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
4/28/14, 10:08 PM
#5

#4 Han blev far innan han flyttade till Lojs, annars hade jag sagt samma sak dock.

MvH  Tsunamis

Grodan
5/3/14, 5:07 PM
#6

#5 Annat rum kan funka om hon har alla möss i samma rum och har någon mkt dominant hane eller hane med mkt hormoner som "dominerar" rummet…

Men visst händer det att en del möss inte kan, det är inte vanligt, men det händer. Jag har dock ibland iakttagit att byte av partner kan sätta igång saker, samt att gubbar föredrar yngre honor osv osv… Matbiten har jag inte alls tänkt på annat än att inga viktiga vitaminer och mineraler får fattas. Fattas selen och vitamin e blir det inget..


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Tsunamis
5/5/14, 12:46 PM
#7

Folat/Folsyra var ämnet jag menade som finns i jordnötssmör.  http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-folsyra/

#6 Selen ska jag nog faktiskt testa till ett par jag gärna vill få ungar efter, E-vitamin får de i hundmatskulorna. Båda i paret har fått ungar innan dock inte nyligen och inte med varandra.

MvH  Tsunamis

Lojs
5/5/14, 4:37 PM
#8

Nu har han fått en flickvän till och de får jordnötssmör lite ibland, så vi får se. 

De bor själva i ett rum utan andra hanar och selen och vitamin E ingår i deras vanliga kost.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Grodan
5/7/14, 5:34 PM
#9

#7 Ok. 😃Folsyra finns även i säd, ärtor, broccoli mm, så jag tror inte att våra möss lider brist på det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lojs
6/9/14, 5:33 PM
#10

En lite uppdatering här, honan har fortfarande inte blivit dräktig, så jag gissar på att hon antingen inte passar ihop med den hanen eller att hon har gått och blivit steril, den andra flickan som jag satte in till samma pojke blev dräktig i princip direkt och har små bebisar nu.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: