Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 972 ggr
hund_katt
5/22/14, 5:38 PM

behöver tips

jag har fått 4 möss som jag ska hämta om några veckor. en kompis har fått en tjuvparning, hon fick mössen av en annan bekant, som hade en hona och en hane, hon hade först 3 av varje(i olika burar), men 2 av varje dog, och hon hade inte lust att skaffa fler, så hon gav bort dom till min kompis, som redan letade efter möss, och fortsatte leta efter fler, så de inte blev själva. mössen lyckades para sig(burens lucka var sönder, som de inte hade sätt, så.. de parade sig.

så jag ska få pappan och alla pojkar i kullen. min kompis sparar några av honorna, så blir mamman inte själv längre, och så behövde dom inte köpa nya.

nu är det ju så… jag har haft gerbiler och råttor innan. hur stor skillnad är det med möss? förutom storleken då. någon som har bra tips, eller någon sida där jag kan läsa? vet ju inte vilka sidor som är sanna, eller oseriösa… haha, jag är ganska petig med sånt, så det blir rätt.

mössen är väldigt sociala och nyfikna, enligt min kompis. de är lugna vid hantering osv med.

tro inte att jag skaffar mössen bara för att en kompis behövde bli av med dom. nej, jag saknar när jag hade mina råttor. och mössen(vad jag fattat) behöver inte lika stor bur som råttor, så jag får plats med dom mycket enklare också. och nu när jag får dom gratis, plus hjälper en vän, så tänkte jag att jag kan ju ta emot dom.

tack för svar :) (visste inte vilken grupp jag skulle ta)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
LisaR
5/22/14, 5:53 PM
#1

Här på mus.ifokus finns bra läsning under fliken Artiklar. Svemus.com hittar du också bra information på :-) Det du bör ha i åtanke är att hanarna troligtvis inte kommer att fungera ihop utan behöver separata burar. Finns vissa hanar som kan bo tillsammans med lite småtjafs emellanåt, men det kan även smälla där en dag.

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

hund_katt
5/22/14, 8:21 PM
#2

#1 jaha.. det trodde jag inte, eftersom både gerbiler och råttor funkar med flera ihop.. juste, möss är inte flockdjur väl? :/ aja, vi får se om de klarar att bo ihop… annars får jag separera dom..

tack för upplysningen! jag ska hålla koll på dom så jag kan separera dom om det skulle behövas. och tack för webb sidorna :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

KickiG
5/22/14, 8:34 PM
#3

#2 Möss är flockdjur, men i naturen består flocken av en hane och hans honor. Honor skall inte bo ensamma, men tyvärr fungerar oftast inte hanarna ihop. 

Håll ett noga öga på killarna och sära på dem fort om det börjar bli bråk. Mushanar slåss på allvar, det kan bli svåra skador och till och med döden som följd.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

musunge1
5/22/14, 10:13 PM
#4

Avråder dig att ta hanarna… Dem luktar starkt och dessutom fungerar oftast inte hanar ihop. Det finns stor risk att de börjar bråka och då måste du ha alla i enskilda burar. 

Tycker för övrigt att det var lite taskigt av din kompis att vilja lämna över alla hanar till dig och behålla honorna för sig själv, precis som att hon helt enkelt lämnar över problemet hos dig så hon slipper.

Nej köp ett gäng honor istället om du saknar att ha smådjur. Tror du får mer glädje av det och mindre jobb med att städa burar :)

hund_katt
5/23/14, 6:58 AM
#5

hmm.. pratade med min kompis, hon sa att de inte kommer bråka eftersom de vuxit upp tillsammans. funkar det inte då heller?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Tsunamis
5/23/14, 7:19 AM
#6

Nej det spelar ingen roll, bröder bråkar med varandra.

MvH  Tsunamis

Annons:
hund_katt
5/23/14, 7:22 AM
#7

jaha… så dumt.. ska se om jag kan ta de tre honorna istället då, som hon inte skulle spara.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

hund_katt
5/23/14, 12:27 PM
#8

ja…lite svårt att försöka få honorna, haha, min kompis är helt inställd på att hanarna kommer gå ihop, ja… hon är lite lustig ibland tyvärr, men jag får försöka övertala om att min pappa vill att det ska lukta så lite som möjligt, och eftersom hanarna luktar mer så får jag inte ta hanarna, och att buren jag har är för liten för 4 stycken möss, de räcker bara till 3 möss(hon hade tre honor kvar).

något mer negativt med hanarna, förutom att de slåss? som honorna är 'bättre' på. som t.ex lukten, honorna luktar inte lika mycket som hanar. haha, får skylla lite på pappa. något slagsmål är jag inte sugen på igen, som det blev med råttorna(hade två, en dog, och okunnig som jag var, så köpte jag djuren från djuraffär(dock en väldigt seriös djuraffär, jämförelse med många andra) och så köpte jag en som sällskap till den andra, och tyvärr(som jag inte visste) så var den råttan redan lite för gammal, så dom gick inte ihop, och sen tror jag inte den äldre råttan var i så stort behov av kompis ändå, plus att han var gammal, när han hade sin bror innan han gick bort så brydde han sig nästan inte om sin bror. den yngre fick heller inte vara ensam så länge, då, tragiskt nog, vi fick problem med vattnet, så råttorna fick i sig av det vattnet och dog. det var innan vi visste att det var problem med vattnet).

så.. några tips? ska se om jag hittar några själv med

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Tsunamis
5/23/14, 3:27 PM
#9

Ja då är väl lukten det stora argumentet. För det är den största skillnaden förutom bråkandet.

MvH  Tsunamis

hund_katt
5/23/14, 5:18 PM
#10

jag har lyckats övertala lite nu. de skulle tänka på om de skulle sälja de 3 honorna, som från början var tänkt att säljas, men de var lite tveksamma. så vi får se.. :) jag sa att jag inte kan ta några möss, om det inte blir honor, så de blev lite sådär.. 'amen vi måste ju bli av med dom..' så jag tror de kommer sälja dom :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Moonchillas
5/23/14, 5:18 PM
#11

För att göra det hela lite mer jobbigt. Hanar behöver inte stinka, håller man för det första buren ren och jag har haft tur att mina hanar inte stinker, dom luktar popcorn. Sen är det inte heller hugget i sten att hanar börjar tjafsa med varandra, MEN ja det finns stor risk för det.

hade jag vart som du och du vill hjälpa din kompis så hade jag tagit 1-2 hanar, och så kanske 2-3 honor, men då måste du så klart ha 2 burar. Men sen kanske du inte vill ha så många.

Jobbig sits det där.

hejkomochhjälpmig
5/25/14, 11:06 AM
#12

Tycker nästan att du ska strunta i att köpa möss från din kompis öht, verkar inte seriöst alls. När hon försöker lura på dig hanar, inte vill sälja honorna till dig fast hon skulle sälja dem från början (???) det låter som att hon försöker pressa dig till att ta hanarna! 

Det tycker jag är riktigt fult och inte minst väldigt taskigt mot hanarna att inte informera dig som eventuellt blivande ägare utan erfarenhet av möss sen innan att det kan gå riktigt illa mushanar emellan, de kan faktiskt döda varandra eller skada varandra så illa att avlivning krävs och osämjan kan bryta ut närsomhelst.

Ingen kan garantera att mushanar kan gå ihop livet ut! Det finns jättesnälla hanar som går hur bra som helst att ha tillsammans men då är de oftast (vad jag vet) medvetet avlade på temperament. Men inte ens en seriös uppfödare som har sådana otroligt snälla mushanar garanterar att de kan gå ihop livet ut!

Det borde inte vara så svårt att acceptera att du inte vill ha hanar som första möss, du borde egentligen inte ens behöva förklara dig. Tycker det är bra att du står på dig! :)

Att hon dessutom lyckats få en tjuvparning på sina egna möss känns lite sådär också, visst olyckor händer men har man lite erfarenhet/vett i skallen/känner sina möss väl - håller man honor och hanar på ett sånt sätt att tjuvparningar bara inte kan hända - även om de lyckas rymma. 

Jag hade nog själv istället börjat se mig om efter en riktigt seriös och ärlig uppfödare som är mån om att mössen denne säljer får det bra i sitt nya hem, har lång erfarenhet och har möss som är avlade på temperament (och kanske även en färg som faller dig i smaken?) som passar just dig, de är så otroligt olika från individ till individ de här små liven! :)

Fast jag är nog färgad av att jag tycker kompisen verkar köra på en så jäkla dålig stil att jag blir sur! Tycker du väldigt mycket om de mushonorna hon har som du är intresserad av så är det klart att du ska köpa dem om det går :)

hund_katt
5/25/14, 12:07 PM
#13

ja.. min kompis är 'lite' lustig. de läser inte på särskilt mycket. en gång skaffade hon råttor bara för att jag hade det.. som de sedan sålde för att de luktade och störde på natten. det ska man ju vara förbered på. de städade inte buren särskilt ofta, så det var också därför det luktade.

det är egentligen inte min kompis bara, utan hennes mamma, som lurar på henne massa. hennes mamma hade hanar ihop, och bara för att hon hade det så går plötsligt alla ihop, om de är bröder och levt tillsammans hela livet.

de hade en gång i tiden en flatcoated retriever som de skaffade för att en de kände hade en sådan, men de visste inte alls hur mycket stimulans en sådan kräver. dom omplacerade den sen för att den tuggade sönder allt den kom åt. inte så konstigt egentligen…

hmm.. ja.. jag kan ju kolla om det finns någon uppfödare i stan, om jag inte får honorna.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
hund_katt
5/25/14, 4:11 PM
#14

nu har dom bestämt sig. jag ska få köpa de 3 honorna :) vi hämtar dom nästa helg, om inget annat bestäms senare.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

hund_katt
5/30/14, 3:13 PM
#15

nu har jag hämtat dom! har ingen bild på dom, men de är svarta med lite vita tecken på svansen. och två har lite lockigare päls.

jag fick honorna, så det är tre stycken :)

väldigt sociala och trygga. har haft dom i bara några timmar, och redan när jag kom hem så var de nyfikna och satte sig i handen på mig :)

nu har jag inte buren hos min pappa(där mössen är) så de sitter i transportburen. en ganska stor Transportbur. som en cykelkorg lite större. var meningen att vi skulle hämta mössen imorgon, fast min kompis skulle till stan(de bor en bit utanför) så de tog med sig mössen. ska till mamma ikväll, och till pappa igen imorgon, så tar med mig buren imorgon.

kan dom 'överleva' i transportburen? eller ska jag leta upp något annat? har en liten gallerbur här, men den är nästan mindre än transportburen.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

KickiG
5/30/14, 8:37 PM
#16

Så länge mössen har mat och vatten, underlag och någonstans att gömma sig så klarar de sig bra i transportburen tills du kommer till din mamma.

Och grattis till de nya mössen!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

hund_katt
5/31/14, 12:22 PM
#17

#16 tack! då gjorde jag rätt :) la i lite toarullar och en skål med vatten, som jag la glaskulor i så de inte ramlar i. de va lite för nyfikna, så en hade ramlat i om jag inte haft kulorna i :) och så la jag i en skål med vanlig mus-mat, och ett kokat vaktelägg(finns inget kolesterol som i vanliga ägg) och lite kokad köttfärs :) det var populärt. lite hushålls papper la jag i också, det var så sött när de rev loss och bar i munnen :3

de påminner lite om både råttorna och gerbilerna jag hade, de gnager sönder kartonger och gräver, som gerbilerna, som inte råttorna gjorde, och är lite mer försiktiga, som gerbilerna. la ner handen full med mat, de gick försiktigt fram och åt. råttorna drog ner handen innan jag tagit handen innanför buren nästan.. haha ;)

de ser ut som råttor lite också, fast allt är mindre, förutom öronen som är lika stora som råttornas öron ;)

nu längtar jag efter att få öra iordning buren när pappa hämtat mig :) var längesedan jag fixade med burar, haha.

de var inte så rädda för hunden häller, som kom fram och nosade på transportburen, men min kompis hade hund också, så de var ganska vana. dock inte en stor vovve ;) hunden var även väldigt lugn. han satt jämte mig när jag fixade mat osv utan att nästan bry sig om mössen. men han ville inte gå där ifrån, haha, de kanske skadar matte ;)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Grodan
5/31/14, 12:25 PM
#18

Vad bra att allt löst sig och att du nu har de tre honorna.

Grattis till dina första möss!❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

hund_katt
5/31/14, 12:31 PM
#19

#18 tack!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

hejkomochhjälpmig
5/31/14, 12:34 PM
#20

Vad roligt! Låter som om de kommer få det bra hos dig! ❤️

Säger som Grodan - Grattis till mössen! :D

Annons:
hund_katt
5/31/14, 5:27 PM
#21

#20 tack! vad glad jag blir :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

ajanki
6/3/14, 12:10 PM
#22

Grattis till dina nya möss! Ser fram mot bilder:)

hund_katt
6/11/14, 3:22 PM
#23

haha! så sött 😍 sist jag städade så hade jag strimlat papper till dom, i en sån där kontors-strimla… så idag när jag städade hittade jag två små runda mus-bon i buren! dom var såå söta och hållbara! det var liksom flätat en rund boll med ett hål i… hiihi, var lite elak och tog ett av dom(de skulle slängas sen när jag städade ändå) och försökte öppna. det satt hårt. hårt för att vara gjort av möss och papper.. haha, mosade det också, och det liksom 'ploppade' tillbaka så det var en boll igen. hade ingen mobil så kunde inte ta kort…

någon mer som brukar få såna bon?

det fanns inget alspån på djuraffären, allt var slut.. :( så de har massa papper som bottenmaterial istället just nu… plus halva buren full med strimlat papper :D haha, är som en liten pappers-skog i buren :D

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

KickiG
6/11/14, 7:49 PM
#24

#23 Mina möss brukar också göra såna bollar i buren, jättefint byggda. Fast jag har ingen pappersstrimlar-grej utan river för hand, och det blir ju inte alls lika tunna strimlor.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Trollbjörken]
6/12/14, 1:24 PM
#25

Va mysigt de verkar ha det hos dig! Väntar spänt på bilder på både tjejerna och buren! :)

hund_katt
6/12/14, 5:39 PM
#26

ska försöka få några kort på dom… och få in dom i datorn med :P datorn gillar inte mig, så det blir nästan alltid fel.. haha

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

hund_katt
7/5/14, 12:31 AM
#27

nu har jag börjat känna dom lite mer. nr1 skyddar buren. biter om man kommer för nära boet, ibland annars också, även om musen kommer till mig. väldigt framåt, är nästan alltid utanför boet. nr2 biter aldrig, och -som den förstnämnda också gör - kommer gärna fram om man sätter ner handen. denna är väldigt nyfiken och kryper alltid upp i handen. nr3, som hade dåligt ben(men som har blivit bra nu) verkar vara den lite svagare i flocken, och lite fegare.

dom springer iväg om jag öppnar buren, men blir snabbt nyfikna och kommer fram och nosar(nr1 smakar också gärna), förutom nr3, den är ganska feg och kommer helst bara ut på kvällen/natten. nr2 kryper som sagt gärna upp i handen, och ibland vidare upp på armen, och hoppar sedan ut på bur-taket :P . jag var ju dom och 'visade' dom vart öppningen fanns. så nu är dom där och klättrar och gnager vid luckan… flyttade på fruktpinnen(sån pinne man sätter frukter på) så den inte satt precis vid luckan, men dom klättrar ju från ena sidan till andra sidan på 5 sek… haha.

kan säga att jag har väldigt mycket respekt för nr1. eftersom den bitit mig flera gånger(gör inte ont, men man rycker ju till lite :P haha) så liksom håller man andan när den kommer och nosar på handen.. haha.

nej - jag har inga namn på dom :P har inte hunnit tänka på namn.. vet inte om jag orkar döpa dom.. kommer ändå bar blanda ihop dom(enda skillnaden på dom är att nr1 är helt svart från topp till tå, nr2 har en liiiten vit prick på svanstippen, och nr3 har en ganska stor fläck på svanstippen, och en vit ring runt svansen på svansens mitt. så 1 och 2 ser man sällan vem som är vem. tittar man noga så ser man, om man hinner).

dom får nog heta 1,2 och 3 hehe..

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Upp till toppen
Annons: