Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2833 ggr
fredrikajon
5/25/14, 12:45 PM

Hon rymde!

Min mushona som jag köpte häromdagen tog sig igenom gallret och nu hittar jag henne inte någonstans :( Hon har varit borta i 12 timmar cirka. 

Har ni något tips på hur jag ska hitta henne?

Jag har lagt en stege så att hon kan klättra upp till buren igen. 

Ska jag ställa fram mat och vatten eller hoppas på att hon klättrar in i buren igen för att få det?

Och så undrar jag om möss brukar kunna ta sig ut ur gallerburar när dom är fullvuxna (hon är bara en unge nu…)

egobitch_ @ instagram

Annons:
Quirinia
5/25/14, 12:48 PM
#1

Mitt tips är att lägga massa mat/godis utanför buren. Försök håll noga koll. Under natten kan man ju försöka ställa en kamera.

Roze4235
5/25/14, 12:54 PM
#2

Jag har läst i böcker att man kan sätta typ en pinne på en hink och längst ut på pinnen ska man lägga musens favoritmat … Så musen ska klättra på pinnen efter maten och pang så åker den ned i hinken och inte kan ta sig upp så har du din lilla kompis igen efter ett tag! c: hoppas det funkar och att du får igen din lilla vän!

Medarbetare på Twilight, Sydkorea, Tv & Musik. ♥

"You nicknamed my daughter after the loch ness monster?!"

fredrikajon
5/25/14, 1:04 PM
#3

#1 & #2 Haha! Det ska jag testa. Kan ju ha hinken vid buren så mixar jag ihop båda tipsen. :)

egobitch_ @ instagram

Roze4235
5/25/14, 1:08 PM
#4

Ja gör så!! :) fast det skulle ju vara bra om du också lägger lite mat i varje rum och se om det försvinner någonting så vet du vart du ska sätta ut dessa små fällor!

Medarbetare på Twilight, Sydkorea, Tv & Musik. ♥

"You nicknamed my daughter after the loch ness monster?!"

Lamina
5/25/14, 1:26 PM
#5

Grodan har skrivit en jättebra artikel med massa tips: http://mus.ifokus.se/articles/4f6b883288f47223e4000d8a-moss-pa-rymmen

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

KickiG
5/25/14, 1:44 PM
#6

Vad gäller om möss kan ta sig ur gallerburar som vuxna, så beror det helt på musen och på hur tätt gallret är. Till möss rekommenderas max 7 mm mellan gallerpinnarna. 

Jag har igen en öppen bur när jag är hemma,och stänger luckan när jag är borta. Att jag stänger när jag är borta beror på att jag inte vågar lämna hunden och mössen tillsammans med luckan öppen. Men mina möss har aldrig ens försökt rymma ur buren. De sitter inte ens på kanten och balanserar, tittar bara lite ut ibland.

Var försiktig nu bara om du har en stege till buren så att musens kompis/kompisar inte rymmer de också.

Håller tummarna för att lilla rymlingen kommer till rätta!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
fredrikajon
5/25/14, 7:46 PM
#7

#5 åh den var bra, men testat att leta igenom varenda vrå av lägenheten och ingen mus någonstans :( 

#6 Har du buren på ett litet högre ställe då eller hur menar du? Vill dom helt enkelt bara stanna? Tror du det funkar om jag ställer buren på ett bord så dom inte rymmer nu när dom kan kila mellan gallrena? :)

egobitch_ @ instagram

KickiG
5/25/14, 8:05 PM
#8

#7 Jag lade upp en massa bilder på hur burarna ser ut när jag byggde dem. Här finns den tråden http://mus.ifokus.se/discussions/530b4d048e0e745e32000684-kickigs-burbygge-trad

Luckorna har jag alltid öppna nuförtiden när jag är hemma som sagt, mössen kunde hoppa ner på bokhyllans hyllplan om de ville, men det gör de inte. Antar att de har det tillräckligt roligt i burarna utan att känna att de behöver utforska mera. Har dem dessutom  ute och springer på diskbänken lite nu och då, där jag fixar till en lekplats åt dem. De gör inga försök att hoppa ner därifrån heller. Som regel är möss inte hoppiga av sig, de vill alltid ha en tass på "fast mark". Men unga möss kan vara lite vildare. 

Du kan ju testa först att ha mössen på ett bord under övervakning, ta gärna någon annan med dig. Då ser du hur nära kanten de går, och om det verkar som att det finns risk att de ramlar ner. Tänk på att inte ha något halt eller något som kan glida nära bordskanterna, det sker lätt en olycka om underlaget inte fäster.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

jossa5
5/26/14, 10:00 AM
#9

Har du fått in musen än? Annars är det här en ganska enkel lösning för att fånga henne med.

http://9gag.com/gag/a5d3eDo

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

fredrikajon
5/26/14, 1:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

# 8 fina burar! Då har du dom alltså på en hylla högt upp? 

#9 Haha!!! 

Jag fångade henne inatt! Jag satt vid buren när hon helt plötsligt kröp fram bakom den. Det blev ett jävla liv med massa spring och flyttning på hyllor, kryp under sängen, krälningar under soffan osv men till slut så fick jag tag i henne! 😃 Det första hon gjorde när hon kom in i buren var att gå till ett ställe där gallrena var lite bredare ifrån och försökte smita ut igen haha! 

Jag klämde ihop gallrena och tänkte att detta var löst. Gick och lade mig. Nu på morgonen är hon borta igen!

Så nu har jag gjort i ordning en plastlåda som jag ställt i buren, den är i minsta laget! Och väldigt tråkigt för dom att vara där i :( 

Men har inget val just nu. 

Får se om hon dyker upp senare idag så jag kan fånga henne igen och ha henne i plastlådan. 

Men när är möss fullvuxna?! Så de inte kan krypa mellan gallrena längre menar jag?

Eller måste jag köpa en ny bur? :( Gillar verkligen den jag har nu, har gjort i ordning den såååå fint. (Bild)

egobitch_ @ instagram

fredrikajon
5/26/14, 1:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här kommer även en bild på kräket, haha hon är så söööt ❤️

egobitch_ @ instagram

hejkomochhjälpmig
5/26/14, 1:56 PM
#12

Vad bra att du hittade sötnosen! ❤️

Ställ upp buren på något som de inte kan hoppa ner för, 30 cm räcker säkert, men du kan ställa buren på ett skrivbord eller byrå också. Se bara till att de inte kan halka ner över kanten på det buren står på och att de inte kan ta sig vidare därifrån heller (t.ex upp på en gardin eller en tapet med struktur). 

Sen så hade jag nog försökt göra buren roligare, mer hyllplan, mer klättergrenar, mer kartonger och grejer att fiffla med, massa strimlat papper av olika papperstyper (gärna instoppat i kartonger), ev också hö om du kan få tag i något som är helt fritt från ev. ohyra eller göra det ohyrefritt själv. Tänk "knökfullt" liksom utan att det blir riskabelt för dem, saker ska inte kunna trilla ner på dem!

Gärna nått de kan gräva i också, om det går, vet att deras grävbehov inte alltid är lätt att fylla - men de älskar verkligen att gräva! Har de tillräckligt kul i buren är de inte alls lika rymningsbenägna som möss som inte är tillräckligt stimulerade i buren. :)

Om du ställer buren på en byrå/skrivbord/hylla eller något sånt kan du låta buren vara en öppen bur så att säga, alltså de FÅR gå ut på byrån, och då kan du ställa lite roliga grejer där också till dem - men ingenting får kunna trilla ner därifrån för då kan de skada sig.

fredrikajon
5/26/14, 2:43 PM
#13

#12 Ja det var bra att jag hittade henne, mindre bra att hon rymde igen 😃 Jag ska få låna ett akvarium av en kompis tills dom har växt till sig lite men om det ändå inte skulle gå när de växt så ska jag ställa den på ett bord eller så, Tack för tipset! 

Jag ska försöka göra buren lite roligare men jag är lite störd, jag vill att det ska se fint och prydligt ut! Klättrar gör dom ju på gallrena så det känns som att det behovet är uppfyllt. Dom har en toarulle och hamsterströ eller vad det heter, en döskalle att krypa in under (de älskar att sova där) och ett till hus. Två hyllplan, och ett rep. Och en glasburk att krypa in i/på.

That's it! 

Ska möss ha springhjul förresten??

egobitch_ @ instagram

Annons:
hejkomochhjälpmig
5/26/14, 2:56 PM
#14

Haha, nä prydligt får du nog lägga på hyllan - tänk rent, fräscht och ROLIGT istället! :D Jag anser att det du har nu är alldeles för lite aktivering för möss, tyvärr. Att hon rymmer som hon gör tyder också på det. Fint kan du få det även om du fyller upp buren ordentligt med roliga saker för möss att leva ibland, men spartanskt funkar inte enligt mig. De blir uttråkade helt enkelt.

Det råder delade meningar om springhjul, om man vill ha det måste de vara så stora att mössen kan springa rakt med svansen inkluderat, alltså ca 25 - 30 cm i diameter! Annars kan de få allvarliga ryggskador och hjulsvans som är mycket smärtsamt. 

Jag tycker personligen att det är bättre att stimulera dem på annat, mer naturligt vis. :)

fredrikajon
5/26/14, 3:45 PM
#15

#14 hehe jooo… jag börjar förstå det hehe! Kan ju lägga in lite mer rep, en stor burk fylld med hamsterströ dom kan gräva i och ett till hyllplan med hus? Vad tror du om det? :)

egobitch_ @ instagram

hejkomochhjälpmig
5/26/14, 3:57 PM
#16

Ja, det tror jag nog att de skulle uppskatta! :) 

Gillar du att hålla på att göra det fint hos dem och pyssla i buren så kan de tycka det är jätteroligt det också, mina blir helt tossiga och jätteglada när jag möblerar om i burarna (låter alltid deras bo-del vara dock, den rör jag bara när jag städar) och lägger in nya saker. Inte så mycket att man ev. stressar dem eller så men något kan man alltid flytta på och något nytt kan man alltid lägga in, det brukar de flesta möss tycka är både spännande och kul!

Ett annat tips är att om du har fleecetyg hemma kan man klippa ut en bit och göra hängmattor till dem också, bara att knyta fast ändarna i gallret, många möss tycker det är jättemysigt att ligga och gosa i sådana hängmattor! :)

Minoth
5/26/14, 5:09 PM
#17

Behövs definitivt mer inredning. Oavsett vad "din" smak på imredning så behöver djur få sina behov tillgodosedda. Möss gillar inte att ha det helt öppet utan vill ha mycket saker att gömma sig i och bomaterial de kan bygga ordentliga bon med. Om du vill ha det "snyggt och prydligt" bör du tänka om. Det är en djurbur. Inte inredningsdetalj

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

KickiG
5/26/14, 6:35 PM
#18

Mina möss älskar att bygga bon själva. De bor nödvändigtvis inte bara i de "hus" jag har åt dem. Har alltså inga riktiga hus, utan bara olika äggkartonger och tomma pappkartonger de får bo i. Men ofta händer det att de bygger en egen liten boll att bo i, de flätar den av tidningspapper jag rivit till smala remsor. När jag städar buren brukar jag alltid bli lika förvånad över denna fantastiska konstruktion de får ihop! Otroligt fint byggt!

Sedan kan du också gömma mat på olika ställen, och t ex lägga in den i små paket. Jag river i bland av hörnet på ett kuvert, lägger i några frön och snurrar ihop det. Då har mössen också något att syssla med då de letar efter mat, vilket är ett väldigt naturligt beteende för möss.

Från blomsteraffärer kan man köpa trollhassel, det är kvistar som är krokiga och snirkliga. Jag tycker de är jättefina, och mössen gillar att klättra i dem och gnaga på dem.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

fredrikajon
5/26/14, 7:04 PM
#19

Tack för tipsen alla! 

Jag ska se till att ge dom mer inredning, promise! :) Men man kan ju alltid köpa/göra sakerna lite fina hihi. Eller gömma all stökig inredning längst ner i buren där den inte syns haha! :)

egobitch_ @ instagram

fredrikajon
5/30/14, 12:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Åh hjälp mig igen snälla :( hon rymde ju igen och nu har hon varit borta i fyra dagar. Sist jag såg henne var i det här lilla hålet bakom kylskåpet så hon gömmer sig under köksgolvet antagligen. Har ställt dit en fälla som ni kan se men hon går inte i :( inte sett henne sen i förrgår nu :(

egobitch_ @ instagram

Annons:
Minoth
5/30/14, 5:34 PM
#21

Men varför har du inte bytt bur ännu???!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Tsunamis
5/30/14, 6:16 PM
#22

Är hon ensam? Möss är flockdjur och trivs inte ensamma.

MvH  Tsunamis

fredrikajon
5/30/14, 10:27 PM
#23

#21 jag har bytt bur nu till ett akvarium. Det var den första och andra natten hemma som hon rymde sen bytte jag bur. Har bara haft möss i en vecka. #22 nej jag har en till :) Fortfarande inte sett eller hört något från köket eller någon annanstans :(

egobitch_ @ instagram

Mirrorglace
5/30/14, 11:13 PM
#24

Hoppas du hittar henne, Ha det mörkare i rummen om du kan och kanske lite låg radio eller tv på så det inte är helt tyst. Vet att mina möss lugnade sej mer då, kanske lättare då!

❤️

hejkomochhjälpmig
5/31/14, 12:38 PM
#25

Ånej. Hoppas du hittar henne :( Håller tummarna för att hon kikar fram snart!

fredrikajon
5/31/14, 2:43 PM
#26

#25 sjukt! Precis när jag gick in och läste detta hör jag henne knastra under kylskåpet! Men hon vill inte kika fram inte :(

egobitch_ @ instagram

Quirinia
5/31/14, 6:40 PM
#27

Fram med massvis av godis, gärna som doftar.

Ser att det var ett tag sedan, hur har det gått?

Annons:
Grodan
5/31/14, 8:14 PM
#28

Det finns tyvärr sådana möss som får smak på friheten och som inte vill sitta i bur, eller som är svåra att få att stanna kvar i bur, efter att de provat på att vara "fria"… Dessa möss behöver extra mycket stimulans och mycket motion.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

CalippoTwisterTulo
6/1/14, 6:59 PM
#29

Åhnej, hur går det?

Grodan
6/1/14, 7:37 PM
#30

Hoppas att du kan få tag i henne och få henne att trivas i en bur.

Du har ett akvarium nu. Har du bra nätlock till den? Står den högt upp? Funderar på hur atletisk hon är osv. En del möss hoppar inte gärna ner, medans vissa som är vilda kan slänga sig över kanter bara för att få komma bort från fångenskapen (speciellt vilda möss eller mkt otama möss). Försöker få ett litet hum om hur hon är…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

fredrikajon
6/2/14, 4:20 PM
#31

#30 Akvariume har inge lock och sar pa golve. Men än sa länge har hon ju ine vari i den, uan bara hennes kompis som bor där än sa länge! Och hon vill ine rmma!

Jag har ine fa ag i henne än och ine hör henne sen sis jag skrev. Nu ar jag borres i nagra dagar sa kan ine göra nago jus nu :/ 

Hoppas ni ser vad jag skriver, boksaven efer S sam X funkar ine 😉 

Om jag far ag i henne och de hoppas jag verkligen sa ska jag se ill a hon har mcke rolig a gora i buren, mcke simulans som ni säger.

Vad ror ni om musfälla, allsa en rikig, som ine skadar henne ofc=

#27 ack för ipse :)

egobitch_ @ instagram

fredrikajon
6/2/14, 4:25 PM
#32

#30 förresen, jag ve ju ine själv hur hon är efersom jag bara haf dom i en och en halv vecka varav hon har vari pa rmmen nasan hela iden. :/ De enda jag ve om henne är a hon är snabb och bra pa a gömma sig ;)

egobitch_ @ instagram

Upp till toppen
Annons: