Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om sajten (INFO) Avel & Uppfödning Beteende, hälsa & skötsel Bur, strö, inredning & tillbehör Fikarummet! (OT) Kluringar Filmer Fotografier Förening, utställning & träff Genetik, färger, hårlag och teckningar In Memorian Köp/Sälj/Efterlysning/Auktioner Leksaker och aktivering Länkar | Links Mat och utfodring Möss med djur och människor Namnförslag & namnförklaring TÄVLINGAR Ö Gamla tävlingar
Möss med djur och människor

Skogsmus?

2014-06-18 00:47 #0 av: Egycsaj15

Hej jag var på väg och så hittade jag en bebis skogsmus som en katt försökte äta upp. Jag räddade stackarn och har hen i en bur nu. Vad äter en sådan? La in lite kattmat kål och tomat. Några tips? Vill inte den ska bli uppäten!

Anmäl
2014-06-18 00:55 #1 av: Tilde

Släpp ut den! Det är olagligt att hålla vilda djur i fångenskap och den har det nog bättre i naturen än i en liten bur :) Förhoppningsvis klarar den sig ute.

♥ Tilde

Anmäl
2014-06-18 01:08 #2 av: Mysan_

Släpp ut den igen som #1 säger, även om du ville vara snäll mot musen. Det är bara naturligt att katter jagar möss. :)

Anmäl
2014-06-18 01:13 #3 av: Egycsaj15

Kanske naturligt men wolfgang ska bo inne tills han blir större och kan släppas ut. Han e en bebis och ingen kattmat

Anmäl
2014-06-18 01:14 #4 av: Egycsaj15

Man får hålla vilda djur inomhus i en eller två dygn btw

Anmäl
2014-06-18 09:27 #5 av: Mysan_

#3 Du får inte hålla ett vilt djur mer än 2 dygn i fångenskap, det finns faktiskt en lag på det. Och när du skriver "tills han blir större" föreställer jag mig att du ska ha honom inne i flera veckor. Du måste släppa ut honom, han är ju till och med helt frisk och mår bra.

Anmäl
2014-06-18 10:32 #6 av: Tilde

'Han' är ju inte skadad? Vad finns det då för grund att hålla den? Jag tror inte man får fånga in fullt friska djur och hålla som husdjur i två dygn "bara för att"..  Låt naturen ha sin gång.

♥ Tilde

Anmäl
2014-06-18 12:51 #7 av: Flöffo

Är du ens säker på att det är en bebis?

//Flöffo

Anmäl
2014-06-18 14:06 #8 av: Egycsaj15

Det är helt klart en bebis. Och nej ja tänker inte låta wolfgang bli kattmat!

Anmäl
2014-06-18 15:34 #9 av: Mysan_

#8 Om du inte släpper ut honom efter 48 timmars fångenskap bryter du mot en lag, och det är inte heller nått fel på musen, så bara släpp ut den. Möss ska bo ute i naturen, låt den vara fri till att göra vad den vill.

Anmäl
2014-06-18 18:19 #10 av: Anne.K

Man bör inte ta in vilda möss även ur smittsynpunkt. Man kan få in otrevliga smittor via vildmöss.

Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.